Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Sosiaalinen älykkyys on eri asia kuin ulospäin suuntautuneisuus, sanoo psykologi."

Vierailija
09.07.2018 |

HS:n otsikko tuo kerrankin esiin totuuden. Ei se jatkuva kälättäminen ja itsensä esiin tuominen tyrkkymeiningillä ole mitään sosiaalisuutta, päinvastoin. Hiljainen ihminen voi olla sosiaalisesti paljon älykkäämpi, koska hän sentään ymmärtää, ettei kaikki ajatukset ole nyt niin varteenotettavia, että niitä kannattaa suustaan päästään. Hiljaiset ihmiset antavat myös enemmän tilaa toisille tulla esiin, eivätkä aina ole puhumassa päälle tyyliin "minun ajatukseni ovat tärkeämpiä tuoda esiin kuin muiden".

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HS:n otsikko tuo kerrankin esiin totuuden. Ei se jatkuva kälättäminen ja itsensä esiin tuominen tyrkkymeiningillä ole mitään sosiaalisuutta, päinvastoin. Hiljainen ihminen voi olla sosiaalisesti paljon älykkäämpi, koska hän sentään ymmärtää, ettei kaikki ajatukset ole nyt niin varteenotettavia, että niitä kannattaa suustaan päästään. Hiljaiset ihmiset antavat myös enemmän tilaa toisille tulla esiin, eivätkä aina ole puhumassa päälle tyyliin "minun ajatukseni ovat tärkeämpiä tuoda esiin kuin muiden".

Niin, kyllä tuo kuvailemasi on sosiaalisuutta, mutta se taas on eri asia kuin sosiaalinen älykkyys/sosiaaliset taidot. Viimeksimainittuihin kuuluu mm. tilannetaju ja hienotunteisuus: että ymmärtää mitä puhua, koska puhua ja millä tavalla ilmaista itseään. Vastavuoroisuus ja kuuntelemisen taito, toisen arvostus ja yhteisymmärrykseen pyrkiminen.

Vierailija
2/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaisuus ei kuitenkaan tarkoita hyviä sosiaalisia taitoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljainen on hiljainen

Ei sieltä suusta pulpahda hyvää vitsiä tai elämänviisautta oikeassa tilanteessa

Vierailija
4/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ahdistu hiljaisen seurassa.

Jaksan ylläpitää keskustelua vain tiettyyn pisteeseen asti

Vierailija
5/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti ei tarvitse keskustella, jos ei ole mitään sanottavaa. Yrittäkää oppia sietämään hiljaisuutta.

Vierailija
6/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiljainen on hiljainen

Ei sieltä suusta pulpahda hyvää vitsiä tai elämänviisautta oikeassa tilanteessa

No kuule, voi kyllä pulpahtaakin. Harva on äärimmäisen ekstrovertti tai ihan tuppisuu. Molemmilla voi olla sosiaalista älykkyyttä tai sitten ei.

Vierailija
7/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon tiennyt ton aina, sosiaalisuus ei todellakaan tarkota kälätystä, vaan sitä että osaa ottaa ympäristön (eli muut) huomioon, sillon kun on muiden kanssa tekemisissä. Ei tarvitse sanoa sanaakaan välttämättä.

Moottoriturvat on yleensä juuri kaikkein epäsosiaalisimpia, eivät osaa ottaa muita huomioon.

Vierailija
8/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oon tiennyt ton aina, sosiaalisuus ei todellakaan tarkota kälätystä, vaan sitä että osaa ottaa ympäristön (eli muut) huomioon, sillon kun on muiden kanssa tekemisissä. Ei tarvitse sanoa sanaakaan välttämättä.

Moottoriturvat on yleensä juuri kaikkein epäsosiaalisimpia, eivät osaa ottaa muita huomioon.

Samaa mieltä, mutta älä käytä sanaa sosiaalisuus tarkoittaessasi sosiaalisia taitoja, jookos. Toista voi olla ilman toista.

Vierailija
9/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo hommaan baariseurani kyllä muualta....

Vierailija
10/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuvasti ei tarvitse keskustella, jos ei ole mitään sanottavaa. Yrittäkää oppia sietämään hiljaisuutta.

siedä hiljaisuutta keskenäsi

En halua tutustua ihmiseen joka vaan psykoottisesti hymyilee ja tuijottaa

Vierailija
11/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisuus tarkoittaa ainoastaan sitä, että kaipaa ja nauttii muiden ihmisten seurasta. Se ei kuitenkaan kerro, miksi ihminen viihtyy seurassa (toiset voivat esimerkiksi olla vain "yleisöä", ajankulua, nostetta egolle jne. ) ja viihtyvätkö muutkin hänen seurassaan. Sosiaalinen älykkyys/sosiaaliset taidot ovat ne, jotka tekevät vuorovaikutuksesta sujuvaa ja mukavaa.

Vierailija
12/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siedä hiljaisuutta keskenäsi

En halua tutustua ihmiseen joka vaan psykoottisesti hymyilee ja tuijottaa

Just. Muita vaihtoehtojahan ei siitä väliltä ole: joko jatkuva höpötys tai kuvailemasi käytös? Eihän sinun keneenkään ole pakko tutustua toki.

Vierailija
13/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä, mutta älä käytä sanaa sosiaalisuus tarkoittaessasi sosiaalisia taitoja, jookos. Toista voi olla ilman toista.

Ensinnäkin sosiaalisuus-sanalla on monta merkitystä.

Toiseksi: sosiaalisuus ei ole synonyymi ulospäin suuntautumiselle.

Kolmanneksi: samasta asiasta jankuttaminen ei ole merkki sosiaalisesta taitavuudesta.

t. Eri

Vierailija
14/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä. Kälättäjät jotka tyrkyttävät mielipiteitään, esittävät pokkana tunteilevia kysymyksiä ja ovat huomiohakuisia ovat toooooooodella rasittavia ihmisiä.

Vierailija
15/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat ihan eri asia, vaikka monesti menevät tälläkin palstalla sekaisin. Sosiaalinen, ulospäinsuuntautunut ihminen voi olla pahimmillaan raskas törppö, tilannetajuton möläyttelijä ihmissuhteissaan. Ei osaa välttämättä lukea tilanteita, tuppautuu väkisin toisten seuraan, puhuu vain omia juttujaan kysymättä mitä muille kuuluu. Toisaalta sosiaalinen mutta sosiaalisti taitamaton voi olla myös pahaa tarkoittamaton tai jopa hyväsydäminen, häneltä vaan puuttuvat taidot rakentavaan kanssakäymiseen. Onneksi näitä taitoja on mahdollista kuitenkin opetella.

Toisaalta sosiaalisesti taitava voi olla jopa ujo, osaa tunnistaa tarkasti pienistäkin vihjeistä mitä vuorovaikutustilanteessa ihmisten välillä tapahtuu. Toisaalta ujo sosiaalisti taitava ihminen ei välttämättä pysty aina veimään vuorovaikutustilanteessa omaa agendaansa loppuun asti ja voi jäädä ujoutensa vuoksi sivustakatsojaksi. Toisaalta ujokin voi opetella rohkaistumaan vuorovaikutustilanteissa eli peli ei ole menetetty. Kannattaa myös muistaa, että sosiaalisesti taitavat eivät ole aina mukavia tyyppejä vaan pahimmillaan itsekkäistä mulkkuja ja taitavia manipuloijia jotka osaavat käyttää hyväksi muita ihmisiä.

Paras yhdistelmä mun mielestä olisi ulospäinsuuntautunut, sosiaalinen ihminen jolla on hyvät sosiaaliset taidot. Jos arvioin rehellisesti itseäni, mulla on keskimääräiset sosiaaliset taidot ja olen keskimääräistä vähemmän sosiaalinen. En kuitenkaan ujo. Mukavuus-mulkku-akselilla olen aika keskitasoa, ehkä lähempänä kuitenkin mukavaa. Tällainen keittiöpsykologinen analyysi, joskin ihan oikealta psykologilta. En ole vielä lukenut tuota hesarin artikkelia, mutta täytyypä lukaista.

Vierailija
16/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä he sosiaalisia ovat, onko sosiaalista älykkyyttä on eri asia.

Vierailija
17/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen ihminen voi olla hiljainen. Seurallinen on se kälättäjä.

Vierailija
18/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo hommaan baariseurani kyllä muualta....

Kuin, mistä? Moni hiljaisempi ja ujompi saa iloliemestä sentään vähän lisää boostia, mutta voi jessus miten ärsyttäviä käkättäjiä monesta valmiiksi puheliaasta tulee kännissä.

Vierailija
19/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalinen ihminen voi olla hiljainen. Seurallinen on se kälättäjä.

Seurallinen ja sosiaalinen ovat synonyymejä. Seurassa voi viihtyä, vaikka olisi hiljainen.

Vierailija
20/33 |
09.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin sosiaalisuus-sanalla on monta merkitystä.

Toiseksi: sosiaalisuus ei ole synonyymi ulospäin suuntautumiselle.

Kolmanneksi: samasta asiasta jankuttaminen ei ole merkki sosiaalisesta taitavuudesta.

t. Eri

Sosiaalisuudella nyt taidetaan yleisimmin tarkoittaa seurallisuutta ja ihmisten pariin hakeutumista, koska siitä nauttii. Oli henkilö sitten ulos- tai sisäänpäinkääntynyt, hiljainen tai puhelias. Muuta en ainakaan itse ole väittänyt enkä jankuttanut. -10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi