PARAS kirja minkä olet lukenut
Jatkumoa Paskin lukemasi kirja -ketjulle. Nyt omia lemppareita kehiin! Saadaan muut vinkkejä kesälukemisiin 😊
Itsellä varmaan Okalinnut.
Kommentit (36)
Milan Kundera: Olemisen sietämätön keveys
Eipä taida mikään muu kirja olla niin lähellä sydäntä ja kestänyt yhtä monta lukukertaa kuin Taru sormusten herrasta.
Fjodor Dostojevski: Rikos ja rangaistus, tähän mennessä luetuista ( 50 v.). Ei sitä oysty selittämään, se on itse luettava mutta kirjan humaani kuvaus ymmärtää ihmismieltä uskomattoman hyvin.
Saariston lapset
Vihervaaran Anna-sarja
Lapsuudesta saakka olen nämä ajattomat ihanat kirjat aina kesäisin lulenut
Tartt: The Secret History
Waltari: monikin
Høeg: Lumen taju
Tenhunen: Mustat kalat
En ole koskaan lukenut yhtään kirjaa.
Stockman Yard ja nimenomaan äänikirjana .
Olen lukenut niin paljon hyviä kirjoja, etten voi sanoa vain yhtä parasta, mutta tässä on joitakin, mitä nyt tulee mieleen:
- Margaret Atwood: Alias Grace
- Charlotte Brontë: Kotiopettajattaren romaani
- Emily Brontë: Humiseva harju
- Väinö Linna: Tuntematon sotilas & Täällä pohjantähden alla
- Jane Austen: Ylpeys ja ennakkoluulo
- Kazuo Ishiguro: Ole luonani aina
- Montgomery: Runotyttö-sarja
- Orwell: 1984
Tällä hetkellä minulla on kesken Haruki Murakamin 1Q84. Sen perusteella, mitä olen tähän mennessä lukenut, voin suositella kirjaa muillekin :)
Mooses Mentulan Jääkausi. Aivan mahtava kirja koulukiusaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Pohjantähden alla
Surullisin lukemani kirjasarja. Varmaan ainoa, mitä ei ikinä lukisi uudelleen. Oikea pahan olon teos. Luettuani kannoin kirjaston kierrätyshyllyyn.
Aikain saatossa on tullut luettua paljon hyviä kirjoja. Ei pysty valitsemaan parasta, koska "parhaita" löytyy eri genreistä. Tässä kuitenkin suosituksia kesälukemiseksi:
Hilja Valtonen: Vaimoke (huumori)
Unity Hall: Tuulen laulu (draama)
S. E. Hinton: Vampyyrin palvelija (kauhufantasia)
Michelle Gagnon: Kukaan ei kaipaa sinua (trilleri)
Mihaill Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
Colleen McCullough: Troijan laulu
The Gospel of the Flying Spaghetti Monster
Sinuhe Egyptiläinen ehkä.
Vaikea nostaa mitään yksittäistä kirjaa jalustalle.
Lapsena tykkäsin hurjasti Jules Vernen Sukelluslaivalla maapallon ympäri- kirjasta, luin sen 7 kertaa.
Nuorena aikuisena hurahdin Kalle Päätalon omaelämänkerralliseen Iijoki- sarjaan.
Kosketti syvältä, en tiedä olisiko kokemus ollut niin vahva, jos olisin silloin tiennyt, että Kalle väritti tekstiä aika raskain vedoin.
Huovisen Lyhyiden erikoisten "Potkukelkka ja patiini" ja "Erään murhan motiivit".
Siinäpä erityisesti mieleenjääneitä lukukokemuksia.
Ulla-Lena Lundberg: Jää