Asunnon ostaja ihmettelee: mikä idea alun perinkään on laittaa PARKETTIA keittiöön?
Hirveässä kunnossa kaikki parketit noissa asunnoissa, joissa kunto on tyydyttävä, varsinkin keittiöissä.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
No kai yksin asuvalla bakteerikammoisella vanhallapiialla jonka asunto on aina tiptop se parketti keittiössä onkin hyvä. Kun ei ole sitä elämää.
Haha, kuvailit just mut :D Rakastan mun parkettia.
Meillä on pähkinäparkettia koko torppa täynnä. Paitsi vessat, khh, ph ja sauna. On lapsia ja koiria, ja tehdään ruokaa joka päivä. Ei meillä mäskitä lattialle ruokia eikä rasvoja eikä vesiä. Vuotovahti hoitaa apk:n mahdolliset vuodot.
Älä mene katsomaan asuntoa, joka on tyydyttävässä kunnossa. Jos haluat hyväkuntoisen, niin mene katsomaan niitä.
Meillä on yhdessä huoneessa vinyylikorkki ja on selvää, että tulee muihinkin huoneisiin seuraavien remppojen yhteydessä.
Meillä on 1985 valmistunut asunto ja tammiparketti. Muutettiin siitä pois 2014 eikä lattiaa oltu kertaakaan vielä hiottu ja se oli hyvässä kunnossa. Makuuhuoneissa oli muovimatot. Kaksi lasta siinä kasvoi aikuiseksi. Laitettiin se kämppä vuokralle kun muutettiin itse pois ja jo vuoden päästä kun kävin siellä tuli surku -se parketti oli ihan naarmuilla, oli esim. pyörällisellä toimistotuolilla sahattu edestakaisin työpöydän edessä eikä tietysti mitään varota kun ei ole oma lattia. Eli toisilla kuluu asunto ja toisilla ei. Eletty on ihan normaalisti mekin siinä.
No, ajattelin että vasta sitten kun lopetan sen vuokraamisen niin laitan lattian sitten kuntoon. Varaa on hioa ja lakata se sitten uudelleen kun ei vielä ole tehty sitä kertaakaan. Ei se maksa kuin pari tonnia, olen kysellyt. Nyt on kaikkia värillisiä lakkoja tai mitä nyt sitten onkin, saa vaikka minkä sävyn.
Samaa ihmettelen. Parketti keittiössä ja eteisessä on aivan järjetön ratkaisu.
Mä olen kokki ja meillä on keittiössä parketti. Hyvältä näyttää vieläkin, harvoin mtn lattialle edes tippuu..
Parketeissakin on varmaan eroja. Me ostettiin uudiskohteesta kerrostalokolmio, ja parkettina on lakattu tammiparketti. Tähän parkettiin tuntuu jäävän jälki ihan mistä tahansa, vaikka kuinka yritetään suojella. Ei enää ikinä parkettia ainakaan keittiöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmm. Muistaakseni kysyin ennen uuden asuntoni valmistusta että olisiko mahdollista muuttaa tuota mutta vastauksena tuli että äänieristyksen takia ei voi. Eli pääasia on että naapureille ei kuulu tömistelyä näköjään.
Siinähän laitat itse. Kuka kieltää?
Rakentamismääräykset kieltävät, jos ei ole ns. uiva lattia eli ääneneristysvilla betonikerrosten välissä. Jos itse tekee esim. uuteen asuntoon, niin takuut raukeaa. Lisäksi, nykyisin asukas on velvollinen tekemään muutostyöstä selvityksen asunto-osakeyhtiön hallitukselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan keittiössä sotketa lattioita sen enempää kuin missään muuallakaan.
Etkö laita ruokaa ollenkaan?
Meillä ei ainakaan lattialla ruokaa tehdä.
Niin, eihän siinä ruualaitossa esim. rasva sieltä pannusta mihinkään leviä. Tai tiskatessa vettä roisku laittialle tai pesukone valuta asioista poistettaessa...
Vika on jossain muualla kuin lattiassa jos ne kastuu tiskatessa.
Laattaa meilläkin keittiön lattiassa ja se on hyvä juttu koirien vuoksi, ne kun tuppaa joskus porsastelemaan vesikupin kanssa.
Lattian pitää olla vedenkestävä. Elämässä vettä menee lattialle.
En ole IKINÄ nähnyt asuntoa jossa ihmiset ovat asuneet kauemmin kuin vuoden ja puuosat (parketti,puukalusteet jne) eivät olisi kärsineet.
Vierailija kirjoitti:
Parketeissakin on varmaan eroja. Me ostettiin uudiskohteesta kerrostalokolmio, ja parkettina on lakattu tammiparketti. Tähän parkettiin tuntuu jäävän jälki ihan mistä tahansa, vaikka kuinka yritetään suojella. Ei enää ikinä parkettia ainakaan keittiöön.
En nykypäivänä ymmärrä tuota parketin ihailua. Se on kaikilla tavoin huono materiaali. Jos ilmankosteus on liian alhainen se halkeinee. Jos liian suuri niin se rupeaa jopa irvistämään.
Pienikin isku tekee välittömästi jäljen. Kävelystäkin se arketti kuluu. Siivoaminen on hankalaa kun se ei kestä mitään pesuaineita eikä vettä.
Jos taas vettä menee lattialle mistä syystä tahansa niin se on käytännössä pilalla.
EI IKINÄ parkettia omaan asuntoon!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 1985 valmistunut asunto ja tammiparketti. Muutettiin siitä pois 2014 eikä lattiaa oltu kertaakaan vielä hiottu ja se oli hyvässä kunnossa. Makuuhuoneissa oli muovimatot. Kaksi lasta siinä kasvoi aikuiseksi. Laitettiin se kämppä vuokralle kun muutettiin itse pois ja jo vuoden päästä kun kävin siellä tuli surku -se parketti oli ihan naarmuilla, oli esim. pyörällisellä toimistotuolilla sahattu edestakaisin työpöydän edessä eikä tietysti mitään varota kun ei ole oma lattia. Eli toisilla kuluu asunto ja toisilla ei. Eletty on ihan normaalisti mekin siinä.
No, ajattelin että vasta sitten kun lopetan sen vuokraamisen niin laitan lattian sitten kuntoon. Varaa on hioa ja lakata se sitten uudelleen kun ei vielä ole tehty sitä kertaakaan. Ei se maksa kuin pari tonnia, olen kysellyt. Nyt on kaikkia värillisiä lakkoja tai mitä nyt sitten onkin, saa vaikka minkä sävyn.
En usko. Jos olette kävellyt sillä parketilla niin se on kulunut ja paljon.
Vai oletteko vuorannut koko kämpän paksuilla matoilla? Jos olette niin ei kyllä kaikki ole kotona.
On täysin normaalia että tuolilla liikutaan. Siksi siinä on pyörät.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on pähkinäparkettia koko torppa täynnä. Paitsi vessat, khh, ph ja sauna. On lapsia ja koiria, ja tehdään ruokaa joka päivä. Ei meillä mäskitä lattialle ruokia eikä rasvoja eikä vesiä. Vuotovahti hoitaa apk:n mahdolliset vuodot.
Eikä mattoja? Koska niitä ei normaalissa asunnossa edes pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vinyylilankku on paras vaihtoehto. Se on kestävä, kaunis ja sietää kosteutta hyvin. Parempi kuin laminaatti ja kauniimpi kuin laatta.
Me laitettiin just remontissa keittiöön ihan kiven näköistä vinyylilaattaa. On kaunis ja parempi tuonne kuin parketti (jota tulee muualle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parkettia laitetaan varmana keittiöön siksi, että on ns. avoin keittiö, eikä haluta tyhmää lattiapinnoitteen rajaa keskelle huushollia.
Meilläkin oli parkettia keittiössä, samaa parkettia kuin koko huushollissa, makkarit mukaanlukien.
Ei sitä ruuanlaitto tai tippuvat esineet pilanneet, lattialla oli matto ja kaatuneet nesteet tietysti siivottiin saman tien.
Mutta tiskikoneen poistovesiletku alkoi vuotaa allaskaapin piilossa ja tihkutti vettä alas pitkin kaapin seinää - ja parketissa oli siinä kohtaa aukko, vesi pääsi parketin ja betonin väliin. Huomattiin vesivahinko siis vasta, kun alkoi kuulua ikävä purskahtava ääni kävellessä!
Ja ei, tuohon ei mitkään turvakaukalot auta, koska astianpesukoneestahan vesi ei vuotanut, vaan allaskaapista.
Parketti oli pakko repiä auki, ja samassa yhteydessä muutettiin se laataksi, koska samansävyistä parkettia ei olisi enää mistään saatu, ja vanhan ja uuden saumasta olisi tullut vieläkin rumempi kuin laatan ja parketin saumasta.
Ikävää, että teille kävi noin. Muistakaa kaikki katsoa vähintään kerran kuussa vesimittaria,mittarin ei kuulu pyöriä, kun hanat ovat suljettuina. Tällä pelastaa jo aika paljon.
Ne, joilla ei ole omaa vedenmittausta, ei tietysti ole tätä mahdollisuutta.Meidän pienehkössä taloyhtiössä on sovittu aina silloin tällöin yksi helppo aika (tyyliin yöllä 2.00-2.15 väli) jolloin kukaan ei laske vettä. Joku taloyhtiön hallituksen jäsen käy sitten unissaan kyttäämässä talon vesimittaria silloin. Näin on toimittu toistakymmentä vuotta. Yksi vuoto on jälestetty tällä keinolla. Ja ois levinnyt ties mihin.
Kannattaa.
Toihan on täysin mielipuolista hommaa. Minä laskisin ihan piruuttani vettä ja paljon juuri tuohon aikaan.
Meillä on kyllä keittiössä parketti ihan yhtä siisti kuin muuallakin. Jos jotain kaatuu, niin se pyyhitään heti. Eikä mulla keittiössä tipu tavarat sen enempää tai vähempää kuin muissa huoneissa.
Vierailija kirjoitti:
Parketin hiominen on vaihtoehto. Ei ole edes mahdottoman kallis operaatio. Sen voi teettää tai tehdä itse jos viitsii ja osaa.
Puulattiassa on monia hyviä puolia. Se on lämmin jalalle, ei kopise kuten laminaatti. Kestää hyvin jos pitää siitä huolta. Tietenkin ajan kanssa kuluu, mutta sen voi hoitaa tuolla hionnalla. Sitä ei kovin monta kertaa voi tehdä, koska puukerros on aika ohut. Mutta jos voi tehdä niin mieluummin hioo kuin vaihtaa johonkin huonompaan materiaaliin.
Hiominen on todella kallista puuhaa. Joudut viemään asunnon kaikki tavarat pois ja maksaa niiden säilytyksen. Sitten itse hiominen ja lakkaaminen joka on kallis. Lopulta tavarat takaisin. Usean tonnin homma.
Tuon saa sitten tehdä muutaman vuoden välein kunnet parketti pitää vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei meillä ainakaan keittiössä sotketa lattioita sen enempää kuin missään muuallakaan.
Etkö laita ruokaa ollenkaan?
En laita lattialla. En ymmärrä ihmisiä, jotka tiputtelee ruoka-aineet pitkin lattioita.
Olisitte laittaneet kosteusvahdin tiskikoneen ja allaskaapin yhteyteen. Hälyttää heti kun vähänkin kosteutta. Helppo ja halpa turva. En ymmärrä miksei ihmiset käytä niitä.