Mökkietiketistä... On KOHTELIASTA tarjota apua esim. ruoan laitossa tai tiskaamisessa
Tuntuu että ihmisiltä on kokonaan mökkietiketti unohtunut. Meillä oli eräs tuttava pariskunta lapsineen mökillä kylässä. Perheen äidiltä ei minkäänlaista elettäkään että olisi vaikka kuorinut perunat tai tiskannut. Isäntä puolestaan katsoi maha pystyssä jalkapalloa kun mieheni pilkkoi klapeja! 😒
Noh, siinäpähän ihmettelevät kun ensi vuonna ei tulekaan kutsua mökille.
Kommentit (23)
Olen varmaan kamalan vanhanaikainen, mutta ei meidän mökkivieraita laiteta tekemään mitään töitä. Itse minä olen heidät kutsunut ja osaan järjestää elämäni niin, että ruuanlaitto tai tiskit eivät ahdista. Vieras on vieraana, ei kotiapulaisena. Meillä on osittain kantovesi (rantasaunaan) ja puitakin pitää välillä pilkkoa, mutta se työ tehdään jo ennen vieraiden tuloa.
Mieluummin istun vieraiden kanssa kuin kehitän kotitöitä, johon vieraan tulee osallistua. Grillaamista en oikein osaa vaativana ruuanlaittona pitää ja kurkut, tomaatit, salaatit ja mansikat pilkkoo aika ripeästi ilman, että siihen apua tarvitaan.
En ylipäätään ymmärrä, miksi joku kutsuu vieraita mökilleen. Itse ainakin menen sinne rauhoittumaan. En halua hirveästi puhua, kun rentoudun ja sellainen kestitseminen on muutenkin vaativaa. Pitää aloittaa ihan kaupassa käynnistä ja siivoamisista, puhumattakaan, mitä se emännöiminen ja mylnteinen yhdessäolo tarjoiluineen ja tiskeineen mökillä alkeellisissa olosuhteissa vaatii. Ihmisiä voi nähdä vaikka missä muulla ja varsinkin, jos mökkivierailuihin sisältyy joku kotitöiden vaade, niin miksi edes kutsua?
Kaikilla ei ole kokemusta mökkeilystä vaan olettavat olevansa siellä kutsuttuina vieraina kuten kodeissakin. Eihän kodeissakaan isäntä korjaa autoa juuri silloin, kun on vieraita.