Miten vessasta pissan haju pois?
Ja mistä se ylipäätään tulee?
Pesen pöntön aina huolellisesti, myls sieltä reunan alta mistä vesi tulee, käsisuihkulla suihkuttelen. Myös lattian pesen hyvin. Olen puunannut pönttöä ihan joka kohdasta höyrypesurilla, hammasharjalla ja vailla millä. Mutta vessassa haisee aina pissa. Se ei häviä kunnolla edes pesun jälkeen ja voimistuu päivä päivältä. Remppasin joskus vessan ja silloin pesin niin hyvin kuin olla ja voi eikä sekään auttanut hajuun.
Käytän hajunsyöjää, raikastamiseen, kloriittia, wc-pönttöön tarkoitettuja aineita, universal stonea... kaikkea olen kokeillut.
En ymmärrä. Ketuttaa vaikka olen kuinka tarkka ja pesen WC-n usein, se vain haisee. Pesen joka kerta myös pöntön viereltä seinät. Ei se haju sieltäkään tule.
Apua!
Kommentit (51)
Onko teillä istuinosan ja vesisäiliön välissä ura? Jos on, nii oletko suihkutellut sen huolella puhtaaksi?
Vierailija kirjoitti:
Voisiko haju olla lattiassa eli kuten joku jo mainitsi, rakenteissa.
Remppauttaisin wc:n.
Tähän alan kallistua itsekkin. Olen puuhannut lasikuitutapetillisen seinän piloille ja maalannut sen moneen kertaan, ehkä se haju (roiskeet) on kerennyt imeytyä sinne. Tässä talossa asui porukkaa ennen meitä ja vaikka pintapuolisesti rempattiin, olin jo silloin sitä mieltä että WC haisee.
Lastulevyseinä? Ystäväni repi lastulevyseinät irti saman ongelman takia ja remppasi kokonaan. Ei haise enää.
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä istuinosan ja vesisäiliön välissä ura? Jos on, nii oletko suihkutellut sen huolella puhtaaksi?
On ja olen, höyrypesurilla ja vaikka millä.
Vierailija kirjoitti:
Lastulevyseinä? Ystäväni repi lastulevyseinät irti saman ongelman takia ja remppasi kokonaan. Ei haise enää.
Kiva kuulla, ehkä minulla on sitten sama edessä. Miksi muuten kukaan laittaa lasikuitutapettia vessaan, se ei kestä pesua 😬
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkämerkkisillä pesuaineilla peset? Universal Stonen ohella siis? Minusta esim. WC-tolu ja jotkut muutkin nimenomaan kylppärin pesuun tarkoitetut pesuaineet jättää "ureamaisen" hajun vessaan eli voisiko olla, että haju ei tule pissasta vaan pesuaineesta? Tavallinen punainen Tolu ei tätä tee.
Ihan kaikkea mikä on tarkoitettu WC:n pesuun. Vaihtelen usein kun edellinen purkki loppuu. Nyt on käytössä WC-ankka pöntölle ja kiillon sitruspudistajaa joka syö hajua. Lavuaarin pesen tällä hetkellä tolulla tai kylpyhuoneen pesuaineella. Lattiat ja seinät pesen tuolla hajunsyöjällä.
Mä olen opiskellut siivousalaa toisen opinnon yhteydessä, osaan kyllä iha hommani. Olen asunut omillani 25 vuotta joten ei täällä apua mikään uusavuton kysele :D
Olen siisti ihminen, meillä on aina perussiistiä ja viikkosiivous tehdään. Joskus vain tulee asioita joita ei itse saa ratkaistua ja silloin kysytään apua. Mä olen tuota vessaa kuurannut 18 vuotta, rampannut sen pariin kertaan ja siivonnut tuhansia kertoja. Voin luvata että siivousaineet on tuttuja, kaikkea olen kokeillut, myös ammattikäyttöön tarkoitettuja aineita. Hajunlähde ei vain paikallistu eikä taida olla pesuaineilla hoidettavissa. Siksi kyselenkin mistä haju voi tulla?
Anteeksi että yritin auttaa - en ole siivooja mutta meillä ei ikinä haise pissa ja muutenkaan ei ole hajuongelmia, joten osallistuin keskusteluun ihan hyvän hyvyyttäni. Ehkä se on sinun kitkeryytesi, joka siellä haiskahtaa?
Hajun täytyy tulla jostain mistä ei siivota. Ilmastointi, viemäri, kaapin taustat tms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkämerkkisillä pesuaineilla peset? Universal Stonen ohella siis? Minusta esim. WC-tolu ja jotkut muutkin nimenomaan kylppärin pesuun tarkoitetut pesuaineet jättää "ureamaisen" hajun vessaan eli voisiko olla, että haju ei tule pissasta vaan pesuaineesta? Tavallinen punainen Tolu ei tätä tee.
Ihan kaikkea mikä on tarkoitettu WC:n pesuun. Vaihtelen usein kun edellinen purkki loppuu. Nyt on käytössä WC-ankka pöntölle ja kiillon sitruspudistajaa joka syö hajua. Lavuaarin pesen tällä hetkellä tolulla tai kylpyhuoneen pesuaineella. Lattiat ja seinät pesen tuolla hajunsyöjällä.
Mä olen opiskellut siivousalaa toisen opinnon yhteydessä, osaan kyllä iha hommani. Olen asunut omillani 25 vuotta joten ei täällä apua mikään uusavuton kysele :D
Olen siisti ihminen, meillä on aina perussiistiä ja viikkosiivous tehdään. Joskus vain tulee asioita joita ei itse saa ratkaistua ja silloin kysytään apua. Mä olen tuota vessaa kuurannut 18 vuotta, rampannut sen pariin kertaan ja siivonnut tuhansia kertoja. Voin luvata että siivousaineet on tuttuja, kaikkea olen kokeillut, myös ammattikäyttöön tarkoitettuja aineita. Hajunlähde ei vain paikallistu eikä taida olla pesuaineilla hoidettavissa. Siksi kyselenkin mistä haju voi tulla?
Anteeksi että yritin auttaa - en ole siivooja mutta meillä ei ikinä haise pissa ja muutenkaan ei ole hajuongelmia, joten osallistuin keskusteluun ihan hyvän hyvyyttäni. Ehkä se on sinun kitkeryytesi, joka siellä haiskahtaa?
No oletpas hauras kukkanen :D ohis
Jätäpä myrkyt pois, ja siivoa muutama viikko ihan pelkästään fairyllä. Veikkaan, että haju johtuu pesuaineiden reagoinnista jonkin pintamateriaalin kanssa.
Jos joku kuitenkin lorottelee siitä pytyn ohi. Isoisäni osti aikanaan uuden asunnon vanhoilla päivillä ja vessasta ei hajua saanut millään pois. Se ilmestyi sinne muutamassa kuukaudessa. Oikein tujut pesuaineet ja pikkuikkuna auki -> haju katosi, mutta kun ikkunan sulki, niin se tuli taas takaisin. Loppujen lopuksi papan kuoltua äiti ja veljensä remontoivat kylpyhuoneen myyntiä varten (veli siis timpuri ja taitava sellainen), koska kuulemma se haju ei sieltä lähde kuin avaamalla rakenteet, jos oikein pääsee imeytymään. Sitten ei haissut.
Otsonipuhdistin vois auttaa hajuun. Käytetään ainakin pinttyneeseen tupakanhajuun ja muihin epämiellyttäviin hajuihin ajoneovoissa ja sisätiloissa. Otsonikäsittelyn aikana tilassa ei saa olla, mutta myrkytön (perustuu reaktiiviseen kolmeatomiseen happimolekyyliin- otsoniin). Saattaisi auttaa.
M30
Hei Ap, uskoisin, että haju on rakenteissa. Esim. kaakeleiden saumat. Ja sitähän hajua et saa millään siivouksella pois! Myös tämä lasikuitutapetti... ja sen saumat.
Onko suihku samassa tilassa? Suihkupissaaja on imeyttänyt hajun laattasaumoihin. Tarvitaan uusi laatoitus saumauksineen.
Jos teillä on poikalapsia, niin ne on pienenä (tai isona) lorotelleet kaakelien saumat pissaisiksi ja sinne jumahtaa. Tämä on todettu monessa poikalapsiperheessä. Ei muuten lähde millään.
Onko laattalattia? Saumoihin imeytynyttä kusen hajua ei saa pois. Hoitona lattian uusinta, ja kuseminen vain pönttöön, ei ohi siitä koskaan, tai kusenkestävä muovimatto. Meillä kun muutettiin niin reilu puoli vuotta meni ennen kuin edellisten asukkaiden kusenhaju pikkuhiljaa häipyi pöntöstä. Mä veikkaan että ap:n kotona joku kusee väärään paikkaan, jos haju vain voimistuu vaikka lapset kasvavat.
Meillä on semmoinen ongelma että lattia WC-istuimen kohdalla on hieman epätasainen. Ns. lattian kaato mennyt vähän pieleen siis.
Kun alkujaan muutin asuntoon, istuin oli irti ja koko kylppäri rempattiin. Pytty kiinnitettiin lattiaan, mutta aika heikosti ja huomasin että pytty hieman keinui istuessa. Joka kerran kun vessan veti, pissa haisi: hajua tuli siitä istuimen jalan ja lattian väliin jäävästä raosta. (Ongelma ei ollut siis kaakeleissa, koska sekä seinät että lattia laitettin uusiksi rempassa).
Korjattiin sitten istuin uudestaan kiinnittäen huomio lattian vinouteen, joten nyt ei haise eikä pytty keinu. Oletan että joudun korjauttamaan taas jossain vaiheessa uudestaan, koska kyllähän se käytössä taas kuluttaa osan kiinnitysainetta pois.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä vesi ei todellakaan riitä. Vessanpöntönpesuainetta pitää laittaa ja pesu säännöllisesti. Itse pesen domestoksella viikoittain ja välilläkin jos on roiskeita. Koskaan ei haise..paitsi jos en ole ollut kotona ja miehet eivät ole pesseet
Itse en taas pese millään hiton myrkyillä koskaan, eikä vessa haise. Sitruunaa, etikkaa, soodaa ja joskus mäntysuopaa olen käyttänyt. Viimeksimainitun voi jo luokitellakin myrkyksi.
Kosteusongelmat voivat esiintyä tuona kusenhajuna. Varsinkin jos tilassa on muovimatto, sen liimat voi reagoida kosteuden kanssa virtsankärynä. Sinuna avaisin lattiat ja seinät ja laittaisin uudet pinnat.