Miten vessasta pissan haju pois?
Ja mistä se ylipäätään tulee?
Pesen pöntön aina huolellisesti, myls sieltä reunan alta mistä vesi tulee, käsisuihkulla suihkuttelen. Myös lattian pesen hyvin. Olen puunannut pönttöä ihan joka kohdasta höyrypesurilla, hammasharjalla ja vailla millä. Mutta vessassa haisee aina pissa. Se ei häviä kunnolla edes pesun jälkeen ja voimistuu päivä päivältä. Remppasin joskus vessan ja silloin pesin niin hyvin kuin olla ja voi eikä sekään auttanut hajuun.
Käytän hajunsyöjää, raikastamiseen, kloriittia, wc-pönttöön tarkoitettuja aineita, universal stonea... kaikkea olen kokeillut.
En ymmärrä. Ketuttaa vaikka olen kuinka tarkka ja pesen WC-n usein, se vain haisee. Pesen joka kerta myös pöntön viereltä seinät. Ei se haju sieltäkään tule.
Apua!
Kommentit (51)
Hyviä neuvoja täällä onkin jo annettu. Tuli itselle vaan mieleen että eikö 18-vuotias vessa ala olla jo aika vanha ja loppuun käytetty, ja vuosien pissat jonnekin ikuisiksi ajoiksi imeytynyt. Ehkä olisi vaan vessarempan aika.
Olipas tullut hyviä vinkkejä. Vessa on paljon vanhempi kuin 18 vuotias, alunperin rakennettu 80 luvulla, pintaremppaa vaan tehty, eli maalia ja muovimatto vaihdettu sekä pönttö ja lavuaari.
Ehkä tosiaan nyt saan lopettaa itseni soimaamisen (ja muiden syyttelyn) miksi vessa haisee ylihyvästä pesusta huolimatta. Pitänee purkaa, haastavaa toki kun on ainoa vessa mutta ehkä me pärjätään muutama päivä ilman varsinkin näin kesäaikaan.
Muitahan haju ei tunnu ärsyttävän, mua ärsyttää, raikas vessa oli ihana juttu.
Kiitos kaikille vastaajille.
Ps. En tarkoittanut sinua erästä kun tilitin tuolla jossain aiempana, olisi pitänyt jo alkuviestiin kirjoittaa että itsestäänselvät asiat on jo tiedossa, kokeiltu ja nähty. Se vain nyt tuli siihen viestiin, en tarkoittanut sitä sinulle henk koht :)
Vanha ketju mut täällä lähes kolmekymppinen yksinasuva siisti nainen ja sama ongelma. Upouusi asunto ja ongelma ilmennyt nyt kuukauden jälkeen. Missään aiemmassa asunnossa ei oo ollut ja mulla on siivoojataustaa, joten en todellakaan tiedä missä vika.
Vessasi on suihkupissattu. Lattialaattojen saumat on kaavittava pois ja saumaus uusittava.
Oi että käy aivan sääliks ku lukee näitä kuinka paljo peset ja puunaat, ja kumminkaan ei pissan haju lähe
Tarkista vessan rinki että se ei ole sellainen jossa rako ringin ja posliinin välissä. Meillä sellaisen pöntön kanssa on aika ajoin haissut pissa. Mies ja poika käyvät kyllä istuen pissalla, mutta 10-vuotiaalla välillä sen verran vauhtia hommissa että saattaa istua sen verran etureunassa tms. että pissa meneekin ringin ja posliinin väliin. Vaikka sitä ei paljon siellä ole, niin päivän-parin päästä haju pienessä vessassa kuin assan vessassa.
Ns. paremmat kovat ringit on sellaisia joissa juuri tämä rako jää.
ja sitten pönttö pyyhkiä pesuaineella myös ulkopuolelta.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti pöntön ja lattian saumassa oleva silikoni haisee.Voi auttaa jos ottaa vanhan silikonin veks ja laittaa uuden eristeen. Kaipa sä muistat pyyhkiä pöntön ulkopinnatkin?
Vaikuttais siltä että haju on imeytynyt johonkin huokoiseen materiaaliin.
Luuletko, että haluan koskea käsilläni kusiseen silikoniin
ap
Ja jos pissa on kaakelilattian saumoissa sitten sitä samaa vessanpesuainetta lattiaan, harjaus ja huuhtelu.
Osta kirkasta geelimäistä pesuainetta, esim. just Domestos Ultra White niin ei tarvii hinkata vihreää/sinistä pesuainetta niin pois.
Huolellinen huuhtelu tärkeää.
Mulla tulee haju kylpyhuoneen lattiaviemäristä ja pöntön reunan alta, joka on mahdotonta saada puhtaaksi. Voisi auttaa, jos vaihtaisi koko pöntön uuteen, tuollaista vanhaa wc-pönttöä ei enää saa kunnolla puhtaaksi. On turhauttavaa kun siivoamisesta ei ole juuri apua. Hajun voi saada pysymään poissa jonkun päivän.
Meillä ukon kusi haisee tosi pahalle, saakin nykyään käydä pihan puskassa kusella. VAihtelee puskaa säännöllisesti että ei puskat kuole liika lannoitukseen.