Teini-ikäinen isoveli löi pikkuveljeään
Ei siis mikään läpsäisy vaan kunnolla nyrkistä kasvoihin. Isoveli 14, pikkuveli 12, ja isoveljellä on jonkinlaisia ns. vihanhallintaongelmia ja psykiatrisellakin ollaan käyty, mutta mitään diagnoosia ei ole vielä tullut. Pikkuveli kuulemma kuulemma vain "ärsytti".
Mitä tästä pitäisi teidän mielestänne tulla seuraamukseksi?
Kommentit (22)
Ovatko suunnilleen samankokoisia eli oliko "fair fight"?
Kersat tappelevat aina, kotona, koulussa, joka paikassa kun silmä välttää. Niska- peffaotteella kumpikin huoneisiinsa jäähtymään.
Tee rikos ilmoitus, toi pahenee vanhemmiten jos asiaan ei puututa.
Nro 1, nuorempi poika ei ole ollenkaan väkivaltaan taipuva ja tietää että jos olisi lyönyt takaisin niin tilanteesta olisi tullut vieläkin pahempi.
Nro 2, eivät ole, nuorempi on tavallisen 12v. pojan kokoinen mutta vanhempi on ikäisekseen hyvin pitkä ja roteva, eli ei ollut mitenkään reilu tappelu.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä rikosilmoituksesta tässä tapaukessa seuraisi? Vanhempi poika kuitenkin alle 15v.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Nro 1, nuorempi poika ei ole ollenkaan väkivaltaan taipuva ja tietää että jos olisi lyönyt takaisin niin tilanteesta olisi tullut vieläkin pahempi.
Nro 2, eivät ole, nuorempi on tavallisen 12v. pojan kokoinen mutta vanhempi on ikäisekseen hyvin pitkä ja roteva, eli ei ollut mitenkään reilu tappelu.
Ap
Jos pikkuveli ei yksin pärjää, vetäkää porukalla kuonoon.
Nro 1
Ota kaikki koneet, tietokoneet, internetti puhelimet ipad apadit sun muut pois ja laita puolen vuoden arestiin. Psykologille ja tv:n katselu kielto. Kaikki puoleksi vuodeksi pois, eikä saa mennä kavereiden luo. Jos on urheilu harrastus niin sinne. Mutta muuten istuu kotona ja lukee kirjoja. Teet selväksi, että se johtuu hänen raivokkaasta käyttäytymisestään, ja jos hän uusii temppunsa, sinä myyt hänen puhelimensa ja muut koneensa, ja hän ei saa sellaisia ennen kuin on muuttanut kotoa pois.
Selvä jämpti peli. Anna kiukkuilla ja räväillä, vie terapeutille riittävän usein.
Kunnon provo pitkästä aikaa, haen popparit.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitenkä ovat niin erilaisia, eri isät?
Entä jos pikkuveljelle käy ensi kerralla huonommin? Mitä selität poliisille, jos vanhempi lapsesi hakkaa nuoremman lapsesi sairaalaan? Olisiko nyt aika hankkia vanhemmalle pojalle apua lastensuojelun kautta? Et kykene suojelemaan nuorempaa poikaasi, joten itse toimimalla nyt ajoissa saisit pitää edes nuoremman pojan kotona. Vanhemmalle pojalle olisi herätys joutua huostaanotetuksi väkivaltaisuuden takia ja hän saisi toisen mahdollisuuden.
8, tuo voisi toimia koska aiemmin olen puuttunut pehmeämmillä keinoilla (mutta siis ei ole koskaan aiemmin lyönyt ketään perheestämme), eli nyt voisikin olla ihan hyvä aika ottaa järeämmät keinot käyttöön.
9, ilmeisesti minulla on sitten vanhemman pojan kanssa eläessä todellakin todellisuudentaju hämärtynyt, koska minulle ei tullut mieleenkään että kuulostaisi jotenkin epäuskottavalta tms. Olen jo tottunut kaikkiin tuon pojan temppuihin, että itselleni ne ovat arkea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Entä jos pikkuveljelle käy ensi kerralla huonommin? Mitä selität poliisille, jos vanhempi lapsesi hakkaa nuoremman lapsesi sairaalaan? Olisiko nyt aika hankkia vanhemmalle pojalle apua lastensuojelun kautta? Et kykene suojelemaan nuorempaa poikaasi, joten itse toimimalla nyt ajoissa saisit pitää edes nuoremman pojan kotona. Vanhemmalle pojalle olisi herätys joutua huostaanotetuksi väkivaltaisuuden takia ja hän saisi toisen mahdollisuuden.
Lastensuojeluun ollaan kyllä oltu yhteydessä, kuten myös nuorisopolille jne. Aiemmin väkivalta ei ole kuitenkaan kohdistunut kehenkään perheenjäseneen. Pitäisikö itse alkaa vaatia huostaanottoa/avohuoltoa tässä vaiheessa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä rikosilmoituksesta tässä tapaukessa seuraisi? Vanhempi poika kuitenkin alle 15v.
Ap
Asia siirtyisi sosiaaliviranomaisten ja lastensuojelun hoidettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten tulisi katkeruus "hylkäämisen" takia ja ongelmat vain kasvaisivat. Helppoja ratkaisuja ei ole. Nämä ehdotukset tietokoneiden yms takavarikoinnista eivät auta koska ongelma on psyykkinen. Ammattiapua tarvitaan.
Ai että suututat vain lisää ottamalla koneen pois? No eipähän tarvitse selittää enää ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojeluun ollaan kyllä oltu yhteydessä, kuten myös nuorisopolille jne. Aiemmin väkivalta ei ole kuitenkaan kohdistunut kehenkään perheenjäseneen. Pitäisikö itse alkaa vaatia huostaanottoa/avohuoltoa tässä vaiheessa?
Ap
Kannattaisi vaatia, kun olet kerran jo aiemmin tehnyt kaiken voitavan. Ilmeisesti isoveli ei edes kadu lyöntiään, joten mitään muuta tuskin enää kannattaa yrittää tehdä kotona. Kannattaa ajatella tilannetta pikkuveljen kannalta. Hän kärsii jos kotona on väkivaltainen veli, jota joutuu pelkäämään ja varomaan. Isoveli tietää tehneensä väärin mutta ei jostain syystä välitä asiasta. Ulkopuolisen apu on nyt tarpeen eikä terapia näytä tehonneen.
Nimenomaan siksi tämä onkin niin vaikeaa, kun isoveljellä on kuitenkin psyykkisiä ongelmia (vaikka mitään varmaa diagnoosia ei olla vielä annettu). Eri asia, jos olisi ilkeä vain siksi että voi, siinä vaiheessa raja olisi tullut vastaan jo ajat sitten.
En halua, että nuorempi poika joutuu pelkäämään kotona, mutta en tiedä mitä vanhemman pojan kanssa pitäisi tehdä (ja kuten joku kysyi, niin ei kadu lyömistä).
Ap
Eristäison viikoksi. Puhelin ym pois, kotiarestia ja myös muu perhe ingooraa, eli tää teini tulee ruokapöytään syömään siinä vaiheessa kun Yhteinen perhe-ateria on jo syöty, kukaan ei puhu sille mitään,ei oteta yhteisiin tekemisiin mukaan jne
Elinosoitetaan että ollaan vihaisia/pettyneistä eikä haluta tollasen kanssa olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Eristäison viikoksi. Puhelin ym pois, kotiarestia ja myös muu perhe ingooraa, eli tää teini tulee ruokapöytään syömään siinä vaiheessa kun Yhteinen perhe-ateria on jo syöty, kukaan ei puhu sille mitään,ei oteta yhteisiin tekemisiin mukaan jne
Elinosoitetaan että ollaan vihaisia/pettyneistä eikä haluta tollasen kanssa olla tekemisissä.
Miltä vuosisadalta olet? Luuletko, että tuollaisen jälkeen teiniä alkaa kaduttamaan lyöminen?
Kyllä teidän oikeasti kannattaa pyytää sossujen kautta edes perhetukikeskukseen kuukaudeksi, pariksi, sen jälkeen tiedetään paremmin, että tarviiko teini pysyvämpää sijoituspaikkaa vai saako riittävää apua avohuollon tukitoimilla.
Miksi räkänokka ei lyönyt takaisi?