Onko hellehulluilla kilpirauhasen vajaatoiminta?
Meinaan jos koko ajan paleltaa ja kroppa ei hikoile millään, niin silloin tuntuu varmaan mukavaltakin olla tukahduttavassa kuumuudessa. Eri asia sitten, jos on terve ainenevaihdunta ja hikoilee kuumassa.
Kommentit (31)
Hellehulluilla on aivojen vajaatoiminta. Suurin osa hellehulluista on wt-porukkaa.
Minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta eikä palella koskaan. Päinvastoin hiki virtaa helteellä, en tykkää yhtään helteestä.
He ovat vaihtolämpöisiä, menevät horrokseen jo 15 asteessa.
Et taida olla mikään ruudinkeksijä, Ap?
Jos ei hikoile silloin aineenvaihdunta ei toimi kunnolla ja olo on tosi tukala. Itselläni imusuoniston vaurio ja sen takia en kestä kuumuutta enkä kosteutta. En pysty hikoilemaan joten ikään kun kiehun sisältä päin. Äkkiä ulkona tulee huono olo ja pahimmillaan saan lämpöhalvauksen. Jalat ja kädet, ja muukin kroppa turpoaa helposti kuumuudessä, joten kipuja ja vaivaa sekin aiheuttaa.
En tiedä miten joku kääntää tälläiset vitsiksi ja kutsuu meitä "hulluiksi".
Lofooteilla olis mullakin ihanaa! :)
Minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja inhoan kuumaa. Kehon termostaatti ei toimi kunnolla joten kehon lämpotila nousee liikaa ja tasaantumiseen kuuluu todella kauan aikaa. Olen syönyt vuosia Thyroxinia, mutta ei tunnu auttavan.
Nukun jopa talvisin ovi auki, kun on vain liian kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Minulla myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja inhoan kuumaa. Kehon termostaatti ei toimi kunnolla joten kehon lämpotila nousee liikaa ja tasaantumiseen kuuluu todella kauan aikaa. Olen syönyt vuosia Thyroxinia, mutta ei tunnu auttavan.
Parvekkeen ovi siis, ei sentään ulko-ovi.
Mulla ei ole todettu mitään tauteja, ei ole kyllä tutkittukaan. Mua palelee aina normaalilämpötilassa eikä hiki tule edes saunassa, mutta helteestä en juuri siksi tykkää, kun en hikoile. Olohan on silloin ihan järkyttävän huono.
Ihan terve olen kaikin puolin. En vain siedä kylmää.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei hikoile silloin aineenvaihdunta ei toimi kunnolla ja olo on tosi tukala. Itselläni imusuoniston vaurio ja sen takia en kestä kuumuutta enkä kosteutta. En pysty hikoilemaan joten ikään kun kiehun sisältä päin. Äkkiä ulkona tulee huono olo ja pahimmillaan saan lämpöhalvauksen. Jalat ja kädet, ja muukin kroppa turpoaa helposti kuumuudessä, joten kipuja ja vaivaa sekin aiheuttaa.
Mullakin on imusuoniston vaurio! Kerrankin jollain muullakin, en tunne ketään muuta jolla sama vaiva. Kuumuus on tosiaan kauheaa oireiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh helpotus, en olekaan ainoa. Tyroksiini vuosia, mutta lämmönsäätely (muun ohessa) edelleen sekaisin. Lämpötila makuuhuoneessa lähempänä 15 kuin 22 ja ikkunat auki/raollaan ympäri vuoden. Kumma tauti.
No mä myönnän olevani tällainen ”vaihtolämpöinen, 15 asteessa horrokseen menevä wt-hellehullu” :D Ei kilpirauhasongelmia. Ainoa minkä olen huomannut on että mun kehon lämpötilansäätely toimii turhankin tehokkaasti. Esim olen kovassa kunnossa fyysisesti mutta silti ihan hiestä märkä jo kevyestä liikunnasta ilman että tuntuu kuitenkaan kuumalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh helpotus, en olekaan ainoa. Tyroksiini vuosia, mutta lämmönsäätely (muun ohessa) edelleen sekaisin. Lämpötila makuuhuoneessa lähempänä 15 kuin 22 ja ikkunat auki/raollaan ympäri vuoden. Kumma tauti.
Mä olen jo luopunut toivosta, että lämmönsäätely koskaan palautuisi ennalleen. Hashimoton kanssa elellään, en kestä kuumaa, en myöskään saunaa. Onneks(en)i on mahdollista karata. Jos nykyiseen asuntoon saisi ilmastoinnin, sopiva sisälämpö olisi +18.
-1
Ei nyt mikään helle ole.Ovatko kaikki hellettä kiroavat sairaalloisen ylipainoisia?
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt mikään helle ole.Ovatko kaikki hellettä kiroavat sairaalloisen ylipainoisia?
Mistäs sinä tiedät mistä ihmiset tänne kirjoittele, että millainen sää siellä on? Ja jos kykenet lukemaan, ei aloituksessa kerrota mistään juuri nyt olevasta helteestä, vaan keskustellaan helteestä ylipäänsä.
Minä kirjoittelen ulkomailta, jossa asun, ja täällä on tänäänkin ollut parhaimmillaan +27 astetta. Aivan liikaa minulle, vaikka en sairaalloisen ylipainoinen olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo luopunut toivosta, että lämmönsäätely koskaan palautuisi ennalleen. Hashimoton kanssa elellään, en kestä kuumaa, en myöskään saunaa. Onneks(en)i on mahdollista karata. Jos nykyiseen asuntoon saisi ilmastoinnin, sopiva sisälämpö olisi +18.
-1
Jos sulla on liian suuri tyroksiiniannos ja siksi käyt ylikierroksilla ja sulla on liian lämmin.Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa palelua, koska aineenvaihdunta hidastuu.
Vajispotilaana hikoilin kyllä ennen lääkityksen saamista, mutta silti helteellä olo oli vielä tukalampi kuin muulloin. Kuvittele tunne, että on kuuma ja turvonnut olo ja kehon ympärillä on liian tiukka elmukelmu, niin pääset aika lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on imusuoniston vaurio! Kerrankin jollain muullakin, en tunne ketään muuta jolla sama vaiva. Kuumuus on tosiaan kauheaa oireiden kanssa.
Kyllä meitä on, mutta koska Suomessa ei ole ainuttakaan alan erikoislääkäriä eli lymfologia niin asiallisen diagnoosin ja hoidon saaminen voi olla kiven takana.
Itselläni asiat järjestyneet tiukan alun jälkeen hyvin ihan sattuman kautta eli saan lymfahoitoa sekä käsin että koneellista ja kompressiosukat on. Miten sulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-1Jos sulla on liian suuri tyroksiiniannos ja siksi käyt ylikierroksilla ja sulla on liian lämmin.Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa palelua, koska aineenvaihdunta hidastuu.
Viitearvoissa ja oireeton. En ole koskaan ollut helleihmisiä, nykyään vielä vähemmän kuin aiemmin. En palele vajaallakaan. -1
No mulla on kyllä kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta tyroksiinilla ollu arvot tasapainossa jo pitkään.
Totun lämpöön muutamassa päivässä (jopa 30+ ulkomaila) ja tavallaan lakkaan hikoilemasta tai ainakin vähenee reilusti, eikä lämpö enää tunnu mitenkään ahdistavalta.
Tai sitten ihmiset vaan pitävät eri keleistä. Terveisiä Lofooteilta, täällä ollaan hellettä paossa ;)