Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlapukeutumisesta

Kiiade
07.07.2018 |

Ihmetyttää vuodesta toiseen juhlissa käydessä miten kaikilla ei ole perus juhlapukeutuminen hallinnassa. Mielestäni kuuluu jo ihan perus tapakasvatukseen kotona opettaa että juhliin pukeudutaan juhlavasti. En tarkoita nyt mitään arkisempia pihajuhlia yms joissa voi joutua vähän arpomaan kuinka juhlavasti kuuluu pukeutua vaan esim. häitä ja muita jotka pääsääntöisesti ovat hyvin juhlavia tilaisuuksia.
Häissä olen nähnyt joskus jonkun pukeutuneen esim. lyhyeen farkkuhameeseen ja tavalliseen kesäpaitaan, ja toisen naisen ihan toimistovaatteita vastaaviin housuihin, paitikseen, neuletakkiin ja laukkunakin oli vielä selkäreppu!
En tarkoita että pitäisi olla viimeisen muodin mukaista tai viimeisen päälle sliipattu, mutta monilla tuntuu olevan hakusessa juhlapukeutumisen ja arkisemman kesä-, bile- tms. pukeutumisen ero. En usko että juhlapukeutuminen on rahastakaan kiinni, sillä juhlavan asun saa hankittua vaikka kirpputorilta, eikä kaikkiin juhliin tarvitse olla uutta asua.
Itse koen että siistillä tilaisuutta vastaavalla pukeutumisella kunnioitetaan nimenomaan isäntäväen juhlaa ja heidän panostustaan juhlien järjestämiseen. Toki tärkeintä on juhlissa iloinen mieli ja tärkeät rakkaat ihmiset, mutta kyllä itse olen kokenut omissa ja muiden juhlissa vähän loukkaavaksi jos joku on ollut hyvin arkisesti, että eikö tuokaan ole voinut yhtään panostaa vaikka toiset ovat järjestäneet hienon juhlan. Miten se juhla sitten eroaa arjesta jos vedetään samoilla vaatteillakin molemmat?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä akateemista ihmistä kiinnostaa joku muu enemmän kuin vaatteilla koreilu.

Ehkä. Meillä oikiksessa taas ainejärjestö järjestää säännöllisesti pukeutumiskursseja joilla käydään kädestä pitäen pukeutumisetiketti eri tilanteissa ja opetetaan kasaamaan pieni mutta puvusto. Moni menee jo kesätöihin lakifirmaan jossa edellytetään jakkupukutyyliä vaikka käytettävissä olisi vain opiskelijabudjetti. Samalla tyylillä hoituvat helposti perhejuhlatason juhlatkin, riittää kun asusteita päivittää.

Ei olekaan ennen tullut mieleen että etiketin mukainen peruspukeutuminen olisi jotain koreilemista. Siitä sanasta tulevat itselle mieleen paljon näyttävämmät lookit.

Juu on kyllä tiedossa oikiksen ja kauppiksen vaatteilla koreilu. Humanisteilla sitten esimerkiksi taas vähän eri meininki. Voisiko vaan sietää muitakin, eikä nalkuttaa toisten vaatteista?

Vierailija
102/119 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millä merkeillä on sukkahousuja, joissa ei ole niitä rumia kanta- ja kärkivahvikkeita? Mitä maksavat? Pitäisi löytää juuri sellaiset ensi viikon juhliin.

Esim. Norlynilla on. Ovat 15e-20e. Sitä myy Prismat, Sokokset ja varmaan CM:kin. Nettikaupassa (mahtaako ehtiä?) Fiore Eveline-merkkinen saihkysaari.fi-nimisessä nettikaupassa.

Stockalla Wolfirdin ovat hintavampia alle 20e yli 30e. Nämä tuli ekana mieleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä merkeillä on sukkahousuja, joissa ei ole niitä rumia kanta- ja kärkivahvikkeita? Mitä maksavat? Pitäisi löytää juuri sellaiset ensi viikon juhliin.

Esim. Norlynilla on. Ovat 15e-20e. Sitä myy Prismat, Sokokset ja varmaan CM:kin. Nettikaupassa (mahtaako ehtiä?) Fiore Eveline-merkkinen saihkysaari.fi-nimisessä nettikaupassa.

Stockalla Wolfirdin ovat hintavampia alle 20e yli 30e. Nämä tuli ekana mieleen.

Kiitos, pitää katsastaakin sitten ainakin läheiset Prismat ja Sokos ja muistaa jatkossa tuo nettikauppakin!

Vierailija
104/119 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä ettei nykyään osata juhlavasti pukeutua. Häpeän sellaisten ihmisten puolesta. Minusta on ihanaa laittautua juhlia varten, aivan mahtavaa!

Pitääkö kaikkien olla samanlaisia kuin sinä?

Minusta on ihanaa olla rennosti, aivan mahtavaa!

Vierailija
105/119 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Erityiskokoinen" onkin minulle ihan uusi termi. Olen muuten huomannut, että alennusmyynneissä on enimmäkseen myynnissä näitä "erityiskokoja" (joko tosi isoja tai tosi pieniä), koska suurin osa ei-erityiskokoisista on myyty normaalihintaan. Esim. itse löydän hyvin kenkiä alennusmyynneistä, koska kokoni on 41-42.

Vierailija
106/119 |
08.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki te, jotka sanotte häpeävänne toisen ihmisen puolesta:

Menkää hoitoon!

Vierailija
107/119 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanissa juhlissa tänä kesänä käynyt! Mutta samalla ihmetyttää eivätkö kaikki viitsi yhtään mökkivaatetusta enempää panostaa. Ei se tietenkään tärkeintä ole, mutta välillä ihan harmittaa isäntäväen puolesta kun ovat valtavasti panostaneer.

Vierailija
108/119 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi laittamattomat hiukset. Pitäisikö harjaamisen lisäksi muutakin tehdä? Olin nyt kesällä häissä joissa vain pari oli kihartanut hiukset (morsian ja yksi vieras). Muilla naisilla pitkätkin hiukset vaan olivat vapaina. Huomasin että tukan pintaa ei lakalla oltu siloiteltu, ei pinnejä tms. Itse tyhmänä laitoin ponnarille kun luulin että hiuksia ei auki saa pitää. Olin ainoa ponnaripää sadan vieraan joukossa...

Vierailija
109/119 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään taitaa olla muotia ainakin nuorilla hiukset auki kiharrettuna. Mutta jos on vaan suora tukka auki, niin onko se kuitenkin vähän arkista? Perinteisesti kai on ajateltu että juhlissa pitkät hiukset pidetään kiinni tai jonkinlaisella kampauksella.

Vierailija
110/119 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi Li Andersson on mennyt Linnan juhliin useamman vuoden samassa mustassa, yksinkertaisen tyylikkäässä iltapuvussa. Hänestä voisivat ottaa mallia ne joita tälläytyminen ei kiinnosta: hän on arvokkaaseen tilaisuuteen etiketin mukaisesti pukeutunut joten ei pistä ikävästi silmään, mutta ei myöskään ole mikään riikinkukko kun se ei persoonaan sovi.

Hienoimmankaan tilaisuuden etikettiin sopivan puvun ei tarvitse olla mikään ihmeellinen taideluomus vaan ajaton ja yksinkertainen riittää oikein hyvin. Sitten jos se on vielä oikeaa kokoa ja sopii kantajalleen, niin kellään ei ole mitään valittamista. Vaihtelua esim. mustaan perusmekkoon saa tarvittaessa asusteilla. 

Vierailija
111/119 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukeutumisetikettiä:

https://yle.fi/uutiset/3-10203382

Vierailija
112/119 |
29.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselleni on ainakin kotona opetettu että siistillä ja tilanteenmukaisella pukeutumisella kunnioitetaan muita ihmisiä. Ei se ole mitään hienostelua tai koreilua.

Vierailija
113/119 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lauantaina olin häissä joissa tursusi tissiä ja makkaraa. Ei osata pukeutua asiallisesti. Silti voi olla nuorekas, trendikäs ja tyylikäs jos niin haluaa.

Vierailija
114/119 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ju meni kerran juhlissa ruokahetki täysin pilalle kun vieressä röllyi ja höllyi naurun tahdissa kanssajuhlijan totaalisen liian pieneen ja antavaan mekkoon sullottu etumus. Aika kornia.

Vierailija
115/119 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varjele tapoja niin tavat varjelevat sinua sanotaan.

Vierailija
116/119 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkkarikansa haluaa kulkea joustovaatteissa. Liika pönötys voi vaikka viedä elämästä ilon. Pitää saada olla räväkkä kapinallinen.

Vierailija
117/119 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina olettanut ja oikeastaan pitänyt itsestäänselvyytenäkin, että naisella juhlapukeutumiseen kuuluu sukkahousut/stay upit. Olen sen jostakin juhlaetiketistä lukenut. Niin olen opettanut tyttärellenikin.

Toinen asia on kirkkopukeutuminen.. Olen aina olettanut, että nainen ei esiinny kirkossa olkapäät (saatikka selkä) paljaana. Henkilökohtaisestikin olen sitä mieltä, että se ei ole asiaan kuuluvaa eikä soveliasta, vaikken ns. uskovainen olekaan. Koska minulla oli asuna hihaton kotelomekko, niin hankin siihen kirkkoa varten silkkisen huivin jolla sain olkapäät piiloon.  

No, tämän kesäisissä häissä näki kyllä kaikenlaista pukeutumista.. Iloisesti jotkut naiset istuivat kirkossa nirunaru topeissa ja mekoissa. Jollakin oli jopa kauttaaltaan hieman läpinäkyvä pitsinen jokaista poimua nuoleva minimekko, stringit paistoivat pakaravaosta. Pahimmillaan minimekko on suorastaan halvan näköinen Sukkahousuja ei ollut isolla osalla nuoria naisvieraita. Miehet olivat pääsääntöisesti pukeutuneet hyvin, musta puku ei petä koskaan!

Vierailija
118/119 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on mieltä lämmittänyt kun omiin juhliin vieraat ovat panostaneet juhla-asuihin ja kampauksiin ym. Tai siis ylipäätään tulleet juhlavaatteissa. On tullut olo, että ihanaa kun ovat nähneet vaivaa ihan minun juhlani tekemistä varten.

Vierailija
119/119 |
30.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on mieltä lämmittänyt kun omiin juhliin vieraat ovat panostaneet juhla-asuihin ja kampauksiin ym. Tai siis ylipäätään tulleet juhlavaatteissa. On tullut olo, että ihanaa kun ovat nähneet vaivaa ihan minun juhlani tekemistä varten.

Samaa mieltä! Omissa häissäni veljen avokki oli tosi arkisessa trikoomekossa, tukka pitkin päätä. Ja samalla miehen kaverin tuore tyttöystävä oli käynyt kampaajalla ja pukeutunut kauniiseen juhlamekkoon, vaikkei ollut mitään lähipiiriä. Jäi lämmin tunne, että olipa hän arvostanut meidän juhlaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän