Juhlapukeutumisesta
Ihmetyttää vuodesta toiseen juhlissa käydessä miten kaikilla ei ole perus juhlapukeutuminen hallinnassa. Mielestäni kuuluu jo ihan perus tapakasvatukseen kotona opettaa että juhliin pukeudutaan juhlavasti. En tarkoita nyt mitään arkisempia pihajuhlia yms joissa voi joutua vähän arpomaan kuinka juhlavasti kuuluu pukeutua vaan esim. häitä ja muita jotka pääsääntöisesti ovat hyvin juhlavia tilaisuuksia.
Häissä olen nähnyt joskus jonkun pukeutuneen esim. lyhyeen farkkuhameeseen ja tavalliseen kesäpaitaan, ja toisen naisen ihan toimistovaatteita vastaaviin housuihin, paitikseen, neuletakkiin ja laukkunakin oli vielä selkäreppu!
En tarkoita että pitäisi olla viimeisen muodin mukaista tai viimeisen päälle sliipattu, mutta monilla tuntuu olevan hakusessa juhlapukeutumisen ja arkisemman kesä-, bile- tms. pukeutumisen ero. En usko että juhlapukeutuminen on rahastakaan kiinni, sillä juhlavan asun saa hankittua vaikka kirpputorilta, eikä kaikkiin juhliin tarvitse olla uutta asua.
Itse koen että siistillä tilaisuutta vastaavalla pukeutumisella kunnioitetaan nimenomaan isäntäväen juhlaa ja heidän panostustaan juhlien järjestämiseen. Toki tärkeintä on juhlissa iloinen mieli ja tärkeät rakkaat ihmiset, mutta kyllä itse olen kokenut omissa ja muiden juhlissa vähän loukkaavaksi jos joku on ollut hyvin arkisesti, että eikö tuokaan ole voinut yhtään panostaa vaikka toiset ovat järjestäneet hienon juhlan. Miten se juhla sitten eroaa arjesta jos vedetään samoilla vaatteillakin molemmat?
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa. Tänä kesänä häissä miehen sukulaisnaisella oli päällä virttynyt T-paita ( sellainen joka sopisi vaikka sienireissulle) ja jotkut puuvillahousut/ farkut, reppu. Ei ole päihdeongelmainen tai mt-potilas. Akateemisesti koulutettu ihminen. Kyllä oikeasti ihmetyttää, että mitä tämmöinen ihminen ajattelee kun saapuu kuitenkin paikalle. Ikääkin jo on. Ymmärrän jos ei ikinä meikkaa tai laita itseään kuten tämä ihminen, mutta häihin yleensä jokainen ihminen tajuaa laittaa jotain siistimpää, hän ei.
Tästä meikkausasiasta olen samaa mieltä, että kaikki ihmiset eivät vain meikkaa ja se on ihan normaalia. On kuulkaa paljon kaikenlaista maatalon emäntää, jotka eivät todellakaan ala mitään huulipunia naamaansa levittelemään. Silti samalla ihmisellä saattaa olla yllä hyvinkin tyylikäs pukuliikkeestä hankittu juhlapuku ja kokonaisuus on jo juhlava. Toki kaunis hillitty juhlameikki ja kampaus tekevät aina oman säväyksensä jos se tuntuu omalta.
Ja tänä päivänä on vielä paljon ihmisiä joiden lapsuudessa ja nuoruudessa meikkaamista on pidetty jopa huonon naisen merkkinä. Se ei vaan kaikille istu.
Tuutko maksamaan mulle juhlapuvun? T. Köyhä, jonka pitäis syödäkin
Kaikki ei saa mitään "perus tapakasvatusta". Kaikilla ei ole rahaa. Kaikilla ei ole tilannetajua. Kaikilla ei ole tyylitajua. Mitä sitten? Panosta sinä vaan omaan pukeutumiseesi niin paljon kuin sielu sietää, älä huolehdi muiden vaatteista.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteilla eli räsyilläkö te osoitatte kunnioitusta? Aika pinnallista? Onko itsetunto niin heikko, että pitää yrittää mennä massassa kuten 99,9% massasta
, ettei vain oma status saisi kolhuja.
Vanha sanonta, rumat tarvii tälläytymistä tai jotain sinnepäin. Pääasia, että hienolta näyttää, vaikka olis osamaksulla ostetut vuttonit ym kamppeet.
Täyttä asiaa.
Linde2 kirjoitti:
Itse olen nähnyt ratkaisun, jossa mies oli pukeutunut yo-juhlaan tummaan pukuun ja rouvalla oli hyvin ap:n kuvaaman reppunaisen tyylinen arkinen toimistoasu. Olivat vielä juhlakalun kummit. Tuli vähän sellainen olo, että oletteko todella katsoneet mitä toisella on päällä kun toisella on puku, valkoinen paita ja kovat kaulassa ja rouva päätti lähteä perjantaisilla työvaatteilla..!
Ylipäätään suhteellisen usein näkee sellaista yllättävää eriparisuutta, että miehellä on puku päällä ja sitten kumppanilla pukuun suhteutettuna jotain liian arkista.
Miehillä onkin niin helppoa, kun voi aina vaan vetää puvun päälleen.
Vierailija kirjoitti:
Tuutko maksamaan mulle juhlapuvun? T. Köyhä, jonka pitäis syödäkin
Tottakai on olemassa aina niitä joilla on niin tiukkaa, että koko juhliin osallistuminen matkakuluineen, lahjoineen ja vaatteineen on mahdotonta ja se on surullista. Läheskään kaikilla vaan ei ole siitä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vaatteilla eli räsyilläkö te osoitatte kunnioitusta? Aika pinnallista? Onko itsetunto niin heikko, että pitää yrittää mennä massassa kuten 99,9% massasta
, ettei vain oma status saisi kolhuja.
Vanha sanonta, rumat tarvii tälläytymistä tai jotain sinnepäin. Pääasia, että hienolta näyttää, vaikka olis osamaksulla ostetut vuttonit ym kamppeet.
Kyllä. Niinkuin joku tässä ketjussa aiemmin sanoi, vieraallakin on oma tehtävänsä juhlavan tunnelman luomisessa. Pukeutuminen juhlan henkeen sopivasti on osa sitä, ja osa hyviä käytöstapoja. Harmi ettet sinä ole oppinut missään hyviä tapoja vaan vain haukkumaan ihmisiä.
Vuittoneita tai kalliita vaatteita ei ole kukaan vaatinut. Päinvastoin on annettu vinkkejä miten kelvolliset perusjuhlavaatteet saa hankittua halvalla.
Tässä tulee vielä yksi vinkki: Jos ei ole juhlavaatetta ollenkaan, kun sopiva asu tulee jossain vastaan, se kannattaa hankkia. Jos odottaa että saa kutsun muutaman viikon päästä pidettäviin juhliin, on paljon vaikeampaa löytää vaatteita sopivaan hintaan. Jokaisella on joskus jotain menoja minne tarvitaan siistimpää vaatetta (iltapukujuhlat on tietenkin erikseen, niitä ei ole kaikilla). Jos sopiva, ajaton juhla-asu odottaa kaapissa, ei tule mitään viimehetken paniikkia eikä joudu ostamaan kalliimpaa kuin mihin on varaa. Ja montahan niitä asuja ei siis tarvinnut olla.
Olisinpa mies, ei tarvitsisi ikinä miettiä, mitä pukee juhliin ja aina voisi mennä samalla puvulla, jos paino pysyisi kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Belle kirjoitti:
Ihmetellyt samaa. Ja tälläkin palstalla lienee vain ajan kysymys, koska joku tulee taas esittämään perusteluksi ettei ole varaa, vaikka kirppikseltäkin saa muutamalla eurolla aivan siistit ja juhlavat vaatteet. Niitä samoja voi pitää vaikka koko elämänsä jos ei vaatteiden hankinta huvita, vaihtaa vaikka ilmettä välillä koruilla, kengillä, kampauksella jne. Se, ettei muka ole varaa ei ole mikään syy pukeutua arkivaatteisiin toisten juhlassa.
Äitini viisikymppisiin (isommat juhlat) jätti moni sukulainen tulematta, koska "ei ollut päällepantavaa". Häpesin heidän puolestaan ja häpeän yhä. Ei ole paljoa vaadittu edes kerran vuodessa pukeutua juhlaan! Mikä hitto ihmisiä oikein vaivaa nykyään, ei vaan voi käsittää.
Ei tällainen läski löydä helposti kirppikseltä mitään juhlavaatteita. Kaupasta ne on ostettava, jos sattuu olemaan isomman puoleinen. Minulta löytyy kyllä edustavat juhlavaatteet, mutta kyllä niistä on rahaa maksettukin. Mikä hitto ihmisiä oikein vaivaa, kun ne kirpputoria ehdottavat, ei vaan voi käsittää.
Lisäksi on ehdotettu mm. alennusmyyntien loppurutistuksia. -50%- -70% hintaan myydään vaatteita varsin säännöllisesti. Esim. nyt kesäalesta voi ostaa vaatetta ensi kesää silmälläpitäen, talvialesta ja kevään korvalla sitten niitä talvisempia vaihtoehtoja.
Mutta kai se on vain uskottava että vaatteiden ostaminen suunnitellusti ja ennakoiden on ylivoimaista. Tyylistä sitten tunnistaa ne kellä tällaisia rajoitteita on.
Kun kiloja kertyy, minulla sairauden ja lääkkeiden myötä, niin sitä tulee kaikenlaisia rajoitteita. Olin ennen aina normaalipainoinen ja inhoan nykyistä habitustani todella paljon. En halua nähdä itseäni kauppojen peileissä.
Ja siksi välttelen juhliinkin menemistä, koska olin ennen tosi tyylikäs, eikä ole varaa ostaa samantasoisia vaatteita nykykiloihin.
Inhoan noita halpoja rättejä ja karmeita, mauttomia mummokuoseja, jos haluaisi pukeutua joskus muuhun kuin mustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Belle kirjoitti:
Ihmetellyt samaa. Ja tälläkin palstalla lienee vain ajan kysymys, koska joku tulee taas esittämään perusteluksi ettei ole varaa, vaikka kirppikseltäkin saa muutamalla eurolla aivan siistit ja juhlavat vaatteet. Niitä samoja voi pitää vaikka koko elämänsä jos ei vaatteiden hankinta huvita, vaihtaa vaikka ilmettä välillä koruilla, kengillä, kampauksella jne. Se, ettei muka ole varaa ei ole mikään syy pukeutua arkivaatteisiin toisten juhlassa.
Äitini viisikymppisiin (isommat juhlat) jätti moni sukulainen tulematta, koska "ei ollut päällepantavaa". Häpesin heidän puolestaan ja häpeän yhä. Ei ole paljoa vaadittu edes kerran vuodessa pukeutua juhlaan! Mikä hitto ihmisiä oikein vaivaa nykyään, ei vaan voi käsittää.
Ei tällainen läski löydä helposti kirppikseltä mitään juhlavaatteita. Kaupasta ne on ostettava, jos sattuu olemaan isomman puoleinen. Minulta löytyy kyllä edustavat juhlavaatteet, mutta kyllä niistä on rahaa maksettukin. Mikä hitto ihmisiä oikein vaivaa, kun ne kirpputoria ehdottavat, ei vaan voi käsittää.
Lisäksi on ehdotettu mm. alennusmyyntien loppurutistuksia. -50%- -70% hintaan myydään vaatteita varsin säännöllisesti. Esim. nyt kesäalesta voi ostaa vaatetta ensi kesää silmälläpitäen, talvialesta ja kevään korvalla sitten niitä talvisempia vaihtoehtoja.
Mutta kai se on vain uskottava että vaatteiden ostaminen suunnitellusti ja ennakoiden on ylivoimaista. Tyylistä sitten tunnistaa ne kellä tällaisia rajoitteita on.
Kun kiloja kertyy, minulla sairauden ja lääkkeiden myötä, niin sitä tulee kaikenlaisia rajoitteita. Olin ennen aina normaalipainoinen ja inhoan nykyistä habitustani todella paljon. En halua nähdä itseäni kauppojen peileissä.
Ja siksi välttelen juhliinkin menemistä, koska olin ennen tosi tyylikäs, eikä ole varaa ostaa samantasoisia vaatteita nykykiloihin.
Inhoan noita halpoja rättejä ja karmeita, mauttomia mummokuoseja, jos haluaisi pukeutua joskus muuhun kuin mustaan.
Totta, helppoahan se olisi, jos kaikki olisivat normaalipituisia ja painokin pysyisi koko elämän samana kuin 15-vuotiaana. Välillä voi tulla kausia, jolloin kaikki ei menekään niin kuin suunnittelee, ja silloin nämä juhlapukeutumiset on todella ahdistavia, varsinkin ihmiselle, joka kaiken lisäksi vihaa turhaa kulutusta ja materialismia.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa. Tänä kesänä häissä miehen sukulaisnaisella oli päällä virttynyt T-paita ( sellainen joka sopisi vaikka sienireissulle) ja jotkut puuvillahousut/ farkut, reppu. Ei ole päihdeongelmainen tai mt-potilas. Akateemisesti koulutettu ihminen. Kyllä oikeasti ihmetyttää, että mitä tämmöinen ihminen ajattelee kun saapuu kuitenkin paikalle. Ikääkin jo on. Ymmärrän jos ei ikinä meikkaa tai laita itseään kuten tämä ihminen, mutta häihin yleensä jokainen ihminen tajuaa laittaa jotain siistimpää, hän ei.
Ehkä akateemista ihmistä kiinnostaa joku muu enemmän kuin vaatteilla koreilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä meikkausasiasta olen samaa mieltä, että kaikki ihmiset eivät vain meikkaa ja se on ihan normaalia. On kuulkaa paljon kaikenlaista maatalon emäntää, jotka eivät todellakaan ala mitään huulipunia naamaansa levittelemään. Silti samalla ihmisellä saattaa olla yllä hyvinkin tyylikäs pukuliikkeestä hankittu juhlapuku ja kokonaisuus on jo juhlava. Toki kaunis hillitty juhlameikki ja kampaus tekevät aina oman säväyksensä jos se tuntuu omalta.
Ja tänä päivänä on vielä paljon ihmisiä joiden lapsuudessa ja nuoruudessa meikkaamista on pidetty jopa huonon naisen merkkinä. Se ei vaan kaikille istu.
Ei niitä kovin paljon taida olla elossa. Olen itse 69, meikannut aina, meikkaan edelleen päivittäi.
Meillä äiti sanoi heti, jos ei ollut edes huulipunaa, että naisen täytyy huolehtia ulkonäöstään. En tosin ole maalta kotoisin. En tiedä, mitä siellä sanottiin.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kaikilla ihmisillä oli juhlavaatteet ja kirkkosilkit.
Mitä ihmettä on tapahtunut ihmisten vaurastuessa?
No mutku eihän sitä samaa mekkoa voi käyttää kaksissa juhlissa peräkkäin, eikä ainakaan mitään mikä oli trendikästä kaksi vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Te jotka koette sukkahousut vanhanaikaisiksi ja tätimäisiksi, oletteko huomanneet että niitäkin on hyvin monenlaisia? Siis on arkisukkahousuja ja juhlasukkahousuja? Itsekin olen valaistunut tässä asiassa vasta muutama vuosi takaperin. Halvimmat mattapintaiset arkisukkahousut muistuttavatkin helposti vähän "mummosukkahousuja", mutta ohuita himmeästi kiiltäviä juhlasukkahousuja tuskin erottaa päältä. Muuten kuin että kokonaisuus näyttää siistimmältä ja juhlavammalta. Usein juhlavaatteet myös laskeutuvat kauniimmin, kuin nihkeää paljasta ihoa vasten.
Ei se sukkahousujen puuttuminen varmasti pahin moka ole, mutta itse en osaa kyllä juhliin ilman mennä.
Löysitkö jo sandaalisukkahousut? Niissä ei ole kärki- eikä kantavahviketta, mutta liukuestenystyt pohjissa, että eivät liu korkeissa avonaisissakaan sandaaleissa eli ovat tosi huomaamattomat.
Millä merkeillä on sukkahousuja, joissa ei ole niitä rumia kanta- ja kärkivahvikkeita? Mitä maksavat? Pitäisi löytää juuri sellaiset ensi viikon juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te jotka koette sukkahousut vanhanaikaisiksi ja tätimäisiksi, oletteko huomanneet että niitäkin on hyvin monenlaisia? Siis on arkisukkahousuja ja juhlasukkahousuja? Itsekin olen valaistunut tässä asiassa vasta muutama vuosi takaperin. Halvimmat mattapintaiset arkisukkahousut muistuttavatkin helposti vähän "mummosukkahousuja", mutta ohuita himmeästi kiiltäviä juhlasukkahousuja tuskin erottaa päältä. Muuten kuin että kokonaisuus näyttää siistimmältä ja juhlavammalta. Usein juhlavaatteet myös laskeutuvat kauniimmin, kuin nihkeää paljasta ihoa vasten.
Ei se sukkahousujen puuttuminen varmasti pahin moka ole, mutta itse en osaa kyllä juhliin ilman mennä.Löysitkö jo sandaalisukkahousut? Niissä ei ole kärki- eikä kantavahviketta, mutta liukuestenystyt pohjissa, että eivät liu korkeissa avonaisissakaan sandaaleissa eli ovat tosi huomaamattomat.
Oho, no se ratkaisee sitten senkin ongelman etten ole tykännyt laittaa juhliin sandaaleja. Olen aina valinnut mieluummin sukkahousut ja avokkaat, kuin sandaalit ja ei sukkiksia.
Mitä väliä loppujen lopuksi jollain vaatteilla? Tai yhtään millään?
Vierailija kirjoitti:
Ehkä akateemista ihmistä kiinnostaa joku muu enemmän kuin vaatteilla koreilu.
Ehkä. Meillä oikiksessa taas ainejärjestö järjestää säännöllisesti pukeutumiskursseja joilla käydään kädestä pitäen pukeutumisetiketti eri tilanteissa ja opetetaan kasaamaan pieni mutta puvusto. Moni menee jo kesätöihin lakifirmaan jossa edellytetään jakkupukutyyliä vaikka käytettävissä olisi vain opiskelijabudjetti. Samalla tyylillä hoituvat helposti perhejuhlatason juhlatkin, riittää kun asusteita päivittää.
Ei olekaan ennen tullut mieleen että etiketin mukainen peruspukeutuminen olisi jotain koreilemista. Siitä sanasta tulevat itselle mieleen paljon näyttävämmät lookit.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä loppujen lopuksi jollain vaatteilla? Tai yhtään millään?
Niinkuin ap sanoi, tärkeintä juhlissakin on tietenkin iloinen mieli ja rakkaat ihmiset. Kaikki on suhteellista. Jos oma koti palaa, mutta ihmiset säästyivät, tärkeintä on että rakkaat ovat tallella. Silti moni pitäisi kotinsakin.