Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Juhlapukeutumisesta

Kiiade
07.07.2018 |

Ihmetyttää vuodesta toiseen juhlissa käydessä miten kaikilla ei ole perus juhlapukeutuminen hallinnassa. Mielestäni kuuluu jo ihan perus tapakasvatukseen kotona opettaa että juhliin pukeudutaan juhlavasti. En tarkoita nyt mitään arkisempia pihajuhlia yms joissa voi joutua vähän arpomaan kuinka juhlavasti kuuluu pukeutua vaan esim. häitä ja muita jotka pääsääntöisesti ovat hyvin juhlavia tilaisuuksia.
Häissä olen nähnyt joskus jonkun pukeutuneen esim. lyhyeen farkkuhameeseen ja tavalliseen kesäpaitaan, ja toisen naisen ihan toimistovaatteita vastaaviin housuihin, paitikseen, neuletakkiin ja laukkunakin oli vielä selkäreppu!
En tarkoita että pitäisi olla viimeisen muodin mukaista tai viimeisen päälle sliipattu, mutta monilla tuntuu olevan hakusessa juhlapukeutumisen ja arkisemman kesä-, bile- tms. pukeutumisen ero. En usko että juhlapukeutuminen on rahastakaan kiinni, sillä juhlavan asun saa hankittua vaikka kirpputorilta, eikä kaikkiin juhliin tarvitse olla uutta asua.
Itse koen että siistillä tilaisuutta vastaavalla pukeutumisella kunnioitetaan nimenomaan isäntäväen juhlaa ja heidän panostustaan juhlien järjestämiseen. Toki tärkeintä on juhlissa iloinen mieli ja tärkeät rakkaat ihmiset, mutta kyllä itse olen kokenut omissa ja muiden juhlissa vähän loukkaavaksi jos joku on ollut hyvin arkisesti, että eikö tuokaan ole voinut yhtään panostaa vaikka toiset ovat järjestäneet hienon juhlan. Miten se juhla sitten eroaa arjesta jos vedetään samoilla vaatteillakin molemmat?

Kommentit (119)

Vierailija
21/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten ihan samaa mieltä paitsi että kesäkuumalla ja päivällä on minusta ok olla ilman sukkahousuja. Itse olen löytänyt vain yhden sukkismerkin joka ei näytä karsealta (Dim teint de soleil), ja lisäksi ne ovat kuumat. Sääret pitää tietysti olla ajellut ja rasvatut, mutta sukkisten puuttumista en katsoisi mokaksi, paitsi jos kyseessä ovat muodolliset iltajuhlat. 

Onko miehillekin ok olla kesäkuumalla ja päiväjuhlassa pitkien housujen sijaan esim. shortseissa?

Vierailija
22/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni iso hauskuus juhlissa on juuri siinä, että saa pukeutua ja laittautua hienosti. Juhlavuuden tuntu tulee nimenomaan siitä että on jotain arjesta poikkeavaa. Ei sen silti tarvitse tarkoittaa mitään "ylitälläytymistä" tai statuksen esittelyä niinkuin joku mainitsi. Ja jos kaikki ei koe kovin hienosti laittautumista omakseen, voi silti pukeutua siististi ja tilanteenmukaisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen muuten ihan samaa mieltä paitsi että kesäkuumalla ja päivällä on minusta ok olla ilman sukkahousuja. Itse olen löytänyt vain yhden sukkismerkin joka ei näytä karsealta (Dim teint de soleil), ja lisäksi ne ovat kuumat. Sääret pitää tietysti olla ajellut ja rasvatut, mutta sukkisten puuttumista en katsoisi mokaksi, paitsi jos kyseessä ovat muodolliset iltajuhlat. 

Onko miehillekin ok olla kesäkuumalla ja päiväjuhlassa pitkien housujen sijaan esim. shortseissa?

Juu ei todellakaan. Monilla työpaikoillakaan ei sallita miesten pukeutua shortseihin. Ehkä jossain mökillä pidettävissä grillijuhlissa kuumana päivänä.

Vierailija
24/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten samaa mieltä mutta kyllä mielestäni nainen voi mennää kesäjuhliin ilman sukkahousuja jotka monasti vain vanhentavat. Siistit sääret ja vaikka jotain itseruskettavaa niihin niin näyttää paljon paremmalta kuin jotkut tätisukkikset.

Vierailija
25/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä ettei nykyään osata juhlavasti pukeutua. Häpeän sellaisten ihmisten puolesta. Minusta on ihanaa laittautua juhlia varten, aivan mahtavaa!

Vierailija
26/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä sukkahousuasia varmasti jakaa mielipiteitä, mutta jos ihan oikein todella juhlavasta pukeutumisesta puhutaan niin siihen kyllä sukkahousut kuuluu. Ja Suomessa harvemmin on niin kuuma, että ohuissa juhlasukkahousuissa tulisi hiki.

Ehkä se sukkahousuitta juhliminen ei ole niin kummoinen rike, mutta tunnen kyllä itse itseni alastomaksi juhlissa ilman niitä, enkä pidä niitä mitenkään tätimäisinäkään.

Vierailija
27/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa myös että toisen arkivaate voi olla toisen juhlavaate.  Tyylejä on niin monia.

Niin no jos jonkun arkipukeutumiseen kuuluu esim. juhlamekot niin joo, onhan toi lause siinä tilanteessa totta että sen tyypin arkivaate on muiden juhlavaate. Sen sijaan jos joku arjessa pukeutuu pelkkiin reikäisiin kollareihin se ei tarkoita että tämän henkilön päällä farkut olisivat sopiva vaate vaikkapa häihin joissa on tumma puku -pukukoodi vaikka ne farkut onkin siistimmät kuin sen henkilön normaalit arkivaatteet.

Vierailija
28/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintava ja persevä ei saa edullisesti juhlavaatetta kaupasta. Perusvaateketjujen isot vaatteet harvemmin juhlavia. Isojen kokojen erikoiskauppa voi olla toisessa kaupungissa. Ja siellä juhla-asu maksaa alkaen 150e.

Tässä se syy.

Ja niinhän se menee, että mitä huonompi vartalo sen huonommin vaate istuu ja se näyttää arkiselta. Upeavartaloinen voi pukeutua säkkiin ja näyttää hyvältä.

Vierailija
29/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos juhliin osallistuminen edellyttää pönöttämistä ja ulkoisen statuksen ylläpitämistä, jätän juhlat ilomielin väliin.

Minusta juhlissa on tärkeintä iloinen mieli, viihtyminen ja hyvä ilmapiiri ja se, että kaikki tuntevat itsensä tervetulleiksi. Siihen ei pönötystä hiostavana kesäpäivänä tarvita.

Niin, ja vieraiden osa sen ilmapiirin ja viihtyvyyden luomista on pukeutua tilaisuutta kunnioittavasti. On kaikille vähän kiusallista jos osa porukasta on viimeisen päälle laittautuneita ja osa alipukeutuneita. 

Vaatteiden ei myöskään ole pakko olla kolme numeroa liian pieniä toppavaatteita kesäkuumalla. Juhlavaatteista on saatavilla myös kesäisiä, hengittävistä materiaaleista tehtyjä versioita. Mukavuus hoituu sillä että hankkii vaatteet oikean kokoisena. Se voi tosin eri koko kuin missä on tottunut ostamaan arkiset kittanat mutta tarvittaessa joustavat trikoonsa. Ja ajatteles, jotkut kuten kuninkaalliset jaksavat kesäkuumallakin pukeutua puutarhajuhlissa moniosaisiin ja -kerroksisiin juhlapukuihin, vaikka taatusti t-paita ja shortsit olisivat mukavammilta. Tuskin he sitä pelkän statuksenkaan takia tekevät kun miesten juhla-asut ovat kuitenkin niin samannäköisiä että erottuminen (edukseen) on vaikeaa. Naisten juhlavia vaatteita taas on niin laajat valikoimat että hintaa ja statusta on vaikea arvioida. 

Mutta kun minäminäminäminä ja minunminun oikeuteni ja kyllä minäminäminä saan jos haluan...

Vierailija
30/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintava ja persevä ei saa edullisesti juhlavaatetta kaupasta. Perusvaateketjujen isot vaatteet harvemmin juhlavia. Isojen kokojen erikoiskauppa voi olla toisessa kaupungissa. Ja siellä juhla-asu maksaa alkaen 150e.

Tässä se syy.

Ja niinhän se menee, että mitä huonompi vartalo sen huonommin vaate istuu ja se näyttää arkiselta. Upeavartaloinen voi pukeutua säkkiin ja näyttää hyvältä.

Osta edes se yksi juhla-asu ja voit käyttää sitä monta vuotta.

Vierailija
31/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska miehen juhlapukuun kuuluu pitkät housut. Epävirallisemmissa juhlissa voi kuumana  päivänä toki käyttää lyhythihaista kauluspaitaa. Tai esimerkiksi häissä saa riisua puvuntakin, kun sulhanenkin on riisunut sen. Ja kun hankkii kunnollisen villakankaisen puvun, ei tule niin kuuma kuin polyesteripuvussa.

Vierailija
32/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja minulla on oikeus pukeutua juhliin perinteiseen miesten tummaan pukuun. Mekkoa en päälle pistä, mutta tumma puku on mielestäni juhlava myös naisen päällä.

En minäkään käytä hameita tai mekkoja juhlissa, mutta minulla on juhlavat mustat housut, pari juhlajakkua, mustat avokkaat ja laukku. Vaihtelen koruja ja muita asusteita, kampausta. Näillä käyn häät, lakkiaiset, teatterit jne. Vaatteet on ostettu jo noin kaksikymmentä vuotta sitten, klassiset tai "neutraalit" mallit.

Vierailija
33/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, koska miehen juhlapukuun kuuluu pitkät housut. Epävirallisemmissa juhlissa voi kuumana  päivänä toki käyttää lyhythihaista kauluspaitaa. Tai esimerkiksi häissä saa riisua puvuntakin, kun sulhanenkin on riisunut sen. Ja kun hankkii kunnollisen villakankaisen puvun, ei tule niin kuuma kuin polyesteripuvussa.

Naisenkin juhlapukeutumiseen kuuluu sukkahousut.

Vierailija
34/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisenkin juhlapukeutumiseen kuuluu sukkahousut.

Niin kuuluukin. Niiden pois jättäminen, jos sääret ovat kunnossa, ei ole kovin paha moka. Mies shortseissa sen sijaan on.

Vierailija
35/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä se syy.

Seliseli ja valivali. Hyvässä mustassa mekossa menevät useimmat juhlat asusteita vaihtelemalla. Jos kesäksi on vielä kesäisempi vaihtoehto, niin siinä on kaikki mitä tarvitaan normaaleihin sukujuhliin yms. Ostokset voi tehdä sesonkialessa. Jos haluaa hurjaksi heittäytyä, niin isoja vaatekokoja löytyy nettikaupoista (paitsi että sinä et tietenkään voi tilata niistä).  Asusteissa kokovalikoima heti parempi.

Minulla on muutamat juhlat/vuosi, joita varten olen vuosien varrella kerännyt 3 erilaista juhla-asua joilla uskon pärjääväni vähintään 10v ellei koko paljon muutu. Asujen perustana olevat mekot ovat kaikki alelöytöjä ja irronneet reilusti alle satasella netistä. Eivätkä todellakaan ole olleet halvimmasta päästä kolttuja.

t. nainen kokoa 48

Vierailija
36/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä on pönötys?

Vierailija
37/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joudun jo töihin pukeutumaan hyvin siististi - mekko ja sukkikset+kaulakoru, korvikset ovat sellainen perusasu. Tuntuu jotenkin vaikealta päästä tuosta vielä ylöspäin. Ei kyllä ole juhliakaan tänä kesänä, mutta silti. :D Meikilläkään en oikein juuri voi tehdä mitään, kun en voi meikkiä käyttää pahan atopian takia. 

Vierailija
38/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori vaan mutta sukkahousuja ei käytä yksikään Hollywood-kaunotar punaisella matolla tai edes kuninkaalliset hienoissa tilaisuuksissaan, joten en käytä minäkään jonkun valkoroskaserkun satuhäissä vanhassa ladossa.

Toki jos sääret on täynnä mustelmia ja suonikohjuja niin sukkiksilla saa siistimmän olemuksen, mutta kun iho on tasainen ja siisti niin sukkahousut ovat turhat. Näin sanoo myös nykyaikaiset etiketti-asiantuntijat, joita uskon mieluummin kuin menneisyyteen jämähtäneitä av-mammeleita.

Vierailija
39/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joudun jo töihin pukeutumaan hyvin siististi - mekko ja sukkikset+kaulakoru, korvikset ovat sellainen perusasu. Tuntuu jotenkin vaikealta päästä tuosta vielä ylöspäin. Ei kyllä ole juhliakaan tänä kesänä, mutta silti. :D Meikilläkään en oikein juuri voi tehdä mitään, kun en voi meikkiä käyttää pahan atopian takia. 

Et ole huomannut että mekko-osastolla on erikseen arkisia ja juhlavia mekkoja? Vaihda mekkosi juhlavaan ja jalkaan vähän sirommat kengät. + laukku. Helppoa, ja varmasti sinulle mukavaa kun olet jo tottunut arkiversioon samasta asusta.

Vierailija
40/119 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Belle kirjoitti:

Ihmetellyt samaa. Ja tälläkin palstalla lienee vain ajan kysymys, koska joku tulee taas esittämään perusteluksi ettei ole varaa, vaikka kirppikseltäkin saa muutamalla eurolla aivan siistit ja juhlavat vaatteet. Niitä samoja voi pitää vaikka koko elämänsä jos ei vaatteiden hankinta huvita, vaihtaa vaikka ilmettä välillä koruilla, kengillä, kampauksella jne. Se, ettei muka ole varaa ei ole mikään syy pukeutua arkivaatteisiin toisten juhlassa.

Äitini viisikymppisiin (isommat juhlat) jätti moni sukulainen tulematta, koska "ei ollut päällepantavaa". Häpesin heidän puolestaan ja häpeän yhä. Ei ole paljoa vaadittu edes kerran vuodessa pukeutua juhlaan! Mikä hitto ihmisiä oikein vaivaa nykyään, ei vaan voi käsittää.

Bongasin viikolla Uffilla pellavasta ja silkistä tehdyn naisten juhlamekon, kokoa 46 hintaan 16 euroa. Voiko sitä sanoa pahaksi hinnaksi laadukkaista aineista tehdylle ajattomalle puolihihaiselle kesämekolle?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä