6v tyttö ei suostunut harjaamaan hiuksiaan, ajoimme miehen kanssa viidentoista millin siilin
Kun semmoisia takkupesäkkeitä pää täynnä' :( Pienempänä oli polkkatukka mutta halusi kasvattaa ja lupasi harjata, lopputulos oli puoleen selkään yltävä takkuinen ja klimppinen tukka sekä joka aamuinen juoksu hiusharjaa pakoon. Eilen vedimme sitten kaikki pois, mies piti kiinni ja minä ajoin. Ulvoi puoleen yöhön hiustensa perään ja nyt nukkuu. Harmittaa tämä hittolainen minuakin, kun oma lapsi näyttää keskitysleiriltä tipahtaneelta! :(
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Hiukset kasvaa takaisin. Jos on hirveessä takussa, niin eihän siinä muita vaihtoehtoja välttis oo ku leikata lyhyemmäksi.
Leikata lyhyemmäksi on eri asia kuin väkivalloin leikata siiliksi.
Tyttöraasua tullaan aivan varmasti kiusaamaan.
Lapset pois tuollaidilta vanhemmilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairas aloitus ja toivon todella ettei ole totta! Itselläni on hieman vanhemmat tytöt ja molemmilla hiukset takapuoleen asti. En todellakaan kuvittele, että kumpikaan pystyisi vielä itse 100% hoitaa hiuksiansa, saati sitten kuusi vuotias!!! Juuri oltiin viikko etelässä ja saattoi joka ikinen ilta mennä tunti hiusten selvittämiseen kloori- ja meriveden saatua ne huooamatoksi. Ei tulisi mieleenkään tehdä mitään tommosta, mitä ap väittää tehneensä!!! 😲
Mun täytyy sanoa, että meidän arjessa (kolme alle kouluikäistä) jäisi joku vaille ruokaa tai hammaspesua, jos hiuksia pitäisi selvittää tunti iltaisin. Eli meillä kyllä otettaisiin sakset käyttöön, jos mikään myssy ei tuossa tilanteessa auttaisi.
Nyt varmaan joku tulee viisastelemaan, että entä jos lapsesi sairastuu ja tarvitsee paljon hoitotoimia. No sitten hoidamme ja hankimme apua jos emme selviä. Mutta hei, nyt puhutaan hiuksista. On se eläväiselle lapselle itselleenkin kova paikka istua puoli tuntia päivässä revittävänä.
No meillä on perheessä isäkin, joka osaa tehdä ruokaa. Ja tämä viikko oli poikkeustilanne, koska olimme etelässä lomalla.
Lapsella on oikeus koskemattomuuteen.
Varmasti on käsin paikka, kun väkisin kiinni pitäen lapsen vastustaessa tyttölapsen tukka ajetaan siiliksi.
Vierailija kirjoitti:
Lapsella on oikeus koskemattomuuteen.
Varmasti on käsin paikka, kun väkisin kiinni pitäen lapsen vastustaessa tyttölapsen tukka ajetaan siiliksi.
Lasun
Mielestäni on niin että jos pentu ei osaa/pysty hoitamaan hiuksiaan,niin niiden tulee olla lyhyet ja helppohoitoiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sairas aloitus ja toivon todella ettei ole totta! Itselläni on hieman vanhemmat tytöt ja molemmilla hiukset takapuoleen asti. En todellakaan kuvittele, että kumpikaan pystyisi vielä itse 100% hoitaa hiuksiansa, saati sitten kuusi vuotias!!! Juuri oltiin viikko etelässä ja saattoi joka ikinen ilta mennä tunti hiusten selvittämiseen kloori- ja meriveden saatua ne huooamatoksi. Ei tulisi mieleenkään tehdä mitään tommosta, mitä ap väittää tehneensä!!! 😲
Mun täytyy sanoa, että meidän arjessa (kolme alle kouluikäistä) jäisi joku vaille ruokaa tai hammaspesua, jos hiuksia pitäisi selvittää tunti iltaisin. Eli meillä kyllä otettaisiin sakset käyttöön, jos mikään myssy ei tuossa tilanteessa auttaisi.
Nyt varmaan joku tulee viisastelemaan, että entä jos lapsesi sairastuu ja tarvitsee paljon hoitotoimia. No sitten hoidamme ja hankimme apua jos emme selviä. Mutta hei, nyt puhutaan hiuksista. On se eläväiselle lapselle itselleenkin kova paikka istua puoli tuntia päivässä revittävänä.
No meillä on perheessä isäkin, joka osaa tehdä ruokaa. Ja tämä viikko oli poikkeustilanne, koska olimme etelässä lomalla.
Pointti taisi mennä ohi. Kyse ei ollut siitä, osaako isä tehdä ruokaa (haloo, elämme 2010-luvulla) vai siitä, onko perheen ajankäytön kannalta mielekästä repiä lasten hiuksia jopa tunti iltaisin. Olisi siellä lomallakin varmasti ollut kivempaa ajanvietettä sekä lapsille että aikuisille.
Mutta hyvä, jos arjessa selvitään vähemmällä selvittelyllä.
Onko nyt niin, että poikakin saa elinikäiset traumat, jos pidemmät hiukset leikataan siiliksi? Jos poika on halunnut pitää pidempää tukkaa ja lopputuloksena on takkukasa, jonka hoitaminen on yhtä taistelua, poika saa traumat kun tukka leikataan? Oikeasti. Moniko järkyttyisi ja suunnittelisi lasun tekoa, jos poikalapselta pätkäistään hiukset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointti taisi mennä ohi. Kyse ei ollut siitä, osaako isä tehdä ruokaa (haloo, elämme 2010-luvulla) vai siitä, onko perheen ajankäytön kannalta mielekästä repiä lasten hiuksia jopa tunti iltaisin. Olisi siellä lomallakin varmasti ollut kivempaa ajanvietettä sekä lapsille että aikuisille.
Minusta oli ihanaa, kun äiti harjasi aamuisin hiukseni ja laitttoi joko letin, ponnarin tai saparot.
Iltaisin hiukset avattiin ja äiti harjasi. Kertoi, että hiuksia kun harjaa, ne ovat kauniin kiiltävät.
Itsellä neljä tyttöa ja yksi poika, ne tytöt jotka halusivat pitkät hiukset nauttivat sanalla lailla kuin minä yhteisistä hiusten hoito hetkistä.
Vierailija kirjoitti:
Onko nyt niin, että poikakin saa elinikäiset traumat, jos pidemmät hiukset leikataan siiliksi? Jos poika on halunnut pitää pidempää tukkaa ja lopputuloksena on takkukasa, jonka hoitaminen on yhtä taistelua, poika saa traumat kun tukka leikataan? Oikeasti. Moniko järkyttyisi ja suunnittelisi lasun tekoa, jos poikalapselta pätkäistään hiukset?
Kyllä jos väkivaltaa käyttäen väkisin leikataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta taisi mennä myös mun pointti ohi. 6-vuotias ei osaa/kykene/pysty itse hoitamaan hiuksiaan, vaan tarvitsee siihen aikuisen apua.
Ap itse myönsi ettei hiuksia pesty kuin harvoin eivätkä ole auttaneet tyttöä hiusten hoitamisessa. Ei ihme, että takkuun menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulta taisi mennä myös mun pointti ohi. 6-vuotias ei osaa/kykene/pysty itse hoitamaan hiuksiaan, vaan tarvitsee siihen aikuisen apua.
Ap itse myönsi ettei hiuksia pesty kuin harvoin eivätkä ole auttaneet tyttöä hiusten hoitamisessa. Ei ihme, että takkuun menee.
Siis ymmärsinkö oikein? Sun mielestäsi 6-vuotiaan hiusten leikkaaminen väkisin on "aivan sairasta", mutta saman 6-vuotiaan hiusten pesu ja harjaus väkisin on vanhemman velvollisuus?
15 mm ei kyllä min mielestä ole siili.
Kyllä se lapsi teidät vanhempana muistaa.. Älkää ihmetelkö jos ei tule käymään.
Provohan tämä on, mutta mulle on IHAN OIKEASTI käynyt niin, että kun 8-vuotiaana en harjannut hiuksiani ja pitkät, paksut ja kiharat hiukset meni takkuun, äiti vei kampaajalle, joka leikkasi lyhyen polkan. 90-luvun alussa se oli myös muotia. Vuoden verran pidin lyhyttä polkkaa ja tykkäsin, vaikka se alussa olikin kamala järkytys. Sitä ennen oli hiukset olleet pepun alapuolelle asti.
Vielä nykyäänkin on aikoja, kun hiukset menee niin takkuun, että joudun leikkaamaan lyhyeksi, vaikka harjaisin hyvin.
Omalla 7v tytölläni on vielä paksummat hiukset ja häntä aina muistuttelen miten tärkeää on harjata hiuksia. Olen myös kertonut ja näyttänyt miten käy jos hiukset menee ihan takkuun ja mitä silloin joudutaan tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Lasten maailma on julma. Ihan varmasti tyttösi saa kuulla muilta, joilla normaalit hiukset, että "me ei olla sun kanssa kun sulla on noin rumat hiukset" tai "miksi sulla on poikien tukka?".
Mun tytöllä (nyt 9v) on hänen omasta toiveestaan leikattu ”poikien tukka” eli sivut ja takaa ajettu koneella ja päällä vähän pidempi ”sivuheitto”. Näin on ollut eskarista asti. Heti leikkaamisen jälkeen joku kaveri kysyi että miksi sulla on poikien tukka ja tyttö vastasi siihen että ”koska mä tykkään siitä”. Siihen loppui kyselyt eikä ole kukaan koskaan häntä asiasta kiusannut tai sanonut etten leiki sun kanssa. Itse asiassa hän on yksi suosituimmista lapsista luokallaan. Kaverina on sekä tyttöjä että poikia. Niin että tuskin tämä asia on tukasta kiinni.
Tavallaan ymmärrän ap:ta tuon hiusasian kanssa. Ehkä itse olisin kuitenkin toteuttanut asian viemällä lapsen kampaajalle.
En ole koko ketjua jaksanut läpi lukea. Provo tai ei, mutta onhan se nyt niin, että kyllä vanhemmat päättävät tuon ikäisen lapsen hiusten pituuden. Leikkaavat vaikka kaljuksi jos tarvis vaatii. Ja täällä lasuista puhutaan. Huh huh...
Lasta ei saisi koskaan pakottaa sosiaalisten normien ulkopuolelle. Jos ihminen haluaa poiketa normeista, sen pitää olla hänen oma päätöksensä. Silloin hän itse kantaa vastuun seurauksista, esim. ymmärtää että voidaan syrjiä tai ihmetellä ja tyyli on osa hänen identiteettiään tai liittyy johonkin viiteryhmään (ei tietenkään saisi syrjiä, mutta niin se vain menee).
Tyttöjen pitkiä hiuksia pidetään normina, joten nyt lapsi on vanhempien pakottamana "erilainen lapsi", joka on kohtuuton rangaistus harjaamattomista hiuksista. Olisitte mieluummin vaikka leikanneet polkkatukan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi raukka. Mielenvikaiset vanhemmat.
Toisilla on vaan sellainen hiuslaatu, ettei se pysy millään siistinä ja takutta.
No ei ole jos sitä tukkaa pesee, hoitaa ja tasoittaa latvat välillä. Kai teillä on tangle teaser? Sillä harjaaminen ei satu.
No kylläpäs on. Meidän 6-vuotiaalla on juuri sellainen hiuslaatu että harjaamisen jälkeen vartin päästä näyttää kuin ei olisi harjaa nähtykään. Takut kyllä oikenee helposti ja lapsi harjaa itse, mutta hento tukka pörhöttyy ja takkuuntuu sillä että lippistä käyttää päässä tai heittää yhden kuperkeikan. On kokeiltu pestä monella eri aineella, käytetty hiuksiin jätettävä ja pois huuhdeltavaa hoitoainetta, latvat siistitään 3-4 kk välein, mutta ei meille kampaajakaan ole keksinyt tähän lääkettä muuta kuin se että hius kasvaessa vahvistuu. Vaikka aamulla harjaa niin eskarissa hakiessa on kuin peikkolapsi ellei tukka ole kiinni. Enimmäkseen se onkin sitten kiinni, kun lapsi haluaa pitää sen pitkänä, mutta on se harmi kun lapsi itse toivoisi auki pidettävää liehulettiä. Ikärovereiden hiuksista näkee että useimmilla ne hiukset ovat jotenkin raskaammat eivätkö ehkä siksi siksi nouse sellaiseksi pöyhökkeeksi 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten maailma on julma. Ihan varmasti tyttösi saa kuulla muilta, joilla normaalit hiukset, että "me ei olla sun kanssa kun sulla on noin rumat hiukset" tai "miksi sulla on poikien tukka?".
Mun tytöllä (nyt 9v) on hänen omasta toiveestaan leikattu ”poikien tukka” eli sivut ja takaa ajettu koneella ja päällä vähän pidempi ”sivuheitto”. Näin on ollut eskarista asti. Heti leikkaamisen jälkeen joku kaveri kysyi että miksi sulla on poikien tukka ja tyttö vastasi siihen että ”koska mä tykkään siitä”. Siihen loppui kyselyt eikä ole kukaan koskaan häntä asiasta kiusannut tai sanonut etten leiki sun kanssa. Itse asiassa hän on yksi suosituimmista lapsista luokallaan. Kaverina on sekä tyttöjä että poikia. Niin että tuskin tämä asia on tukasta kiinni.
Tavallaan ymmärrän ap:ta tuon hiusasian kanssa. Ehkä itse olisin kuitenkin toteuttanut asian viemällä lapsen kampaajalle.
Omasta toiveesta.
Tällä tytöllä väkivalloin vasten tahtoa leikattu.
6-vuotiaan äidillä ja isällä tulee riittää.
Itselleni oli ihanat pitkät hiukset ja Äitini pesi ne n 10-vuotiaaksi asti ja joka aamu ja ilta harjasi takut pois. Pikkuhiljaa opin itse hoitamaan. Pitkien hiusten pesu on tosi vaikeata, ei ,6-vuotias sitä osaa.