Miten joku voi kirjoittaa: kerta käyttö astiat?
Onko joku hahmotushäiriö? Yksi (melko uusi) kaverini kirjoittaa pitkiäkin yhdyssanoja noin, lyhyiden yhdyssanojen virheet ymmärtää vielä ihmisten erilaisuuden vuoksi... mutta kerta käyttö astiat! Eikö tuota kirjoittaessa jo huomaa, että on aika oudon näköinen sana/lause? "Kerta" ja "käyttö" eivät ole mitään adjektiiveja tai verbejä. Sama ihminen myös unohtelee useista sanoista kaksoiskonsonantit ja kirjoittaa ne yhdellä kirjaimella, esimerkiksi "väsytää". Ei tapadu kaikissa kaksoiskonsonanteissa, mutta niissä joissa tapahtuu, se toistuu joka kerta. Misä johtuu?
Kommentit (60)
Tää on kyllä jännä juttu tää autocorrect, kun ei mun läppärissä ole sellaista. Ei ole koskaan ollut mun läppäreissä.
Puhelimet siis tuhoavat suomen kielen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna tarkastaisin kaksoispisteeseen liittyvää kielioppia, ennenkuin naureskelisin muiden virheille.
Tutki itse:::
Yhdys sanojen erilleen kirjoittajille on syytäkin nauraa; niin aneemisen kuvan kirjoittajasta ne antavat:
Osaistteko kertoa minulle miten tietää milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja milloin ne kirjoitetaan erikseen?
Minulle suomenkieli on vaikeaa ja autocorrection ei tee suomestani parempaa.
Kokeile taivuttaa sanaa. Jos se taipuu lopusta, se on yhdyssana. Jos se taipuu keskeltä, niin siinä on enemmän kuin yksi sana.
Paskat siitä mutta joka niitä kertakäyttöhirvijöitä käyttää ,niin vähintään kuolemantuomio heille,saatanan tuhlaajat.
Oletko käynyt lappeen rannan yli opistossa kieli kurssilla?
Onko oululainen tms? Täsä ja misä yms puhuvat noin. Yksi sikäläinen sanoo, että nyt lähden poissa, kun tarkoittaa pois🤔
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä jännä juttu tää autocorrect, kun ei mun läppärissä ole sellaista. Ei ole koskaan ollut mun läppäreissä.
Puhelimet siis tuhoavat suomen kielen.
Outoa, ei mun puhelimet ole korjailleet mitään. Kannatta kirjoittaa sanat itse eikä valita niitä mistään valikosta, vaikka puhelin niitä tarjoilee.
Palstalla olijoista on 99% täysiä ääliöitä, koulut on jääneet kesken
Eniten ihmetyttää miksi nuo samat ihmiset eivät tee yhdyssanavirheitä kirjoittaessaan englannin kieltä.
Cow boy riding motor cycle on a high way while the aero plane flies through thunder storm.
Tältä se näiden ihmisten suomen kielen kirjoittaminen näyttää.
Tänään on herne keitto päivä, sanalla syön muutaman ruis leivän tai jopa karjalan piirakan muna voilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinuna tarkastaisin kaksoispisteeseen liittyvää kielioppia, ennenkuin naureskelisin muiden virheille.
Tutki itse:::
Yhdys sanojen erilleen kirjoittajille on syytäkin nauraa; niin aneemisen kuvan kirjoittajasta ne antavat:
Osaistteko kertoa minulle miten tietää milloin sanat kirjoitetaan yhteen ja milloin ne kirjoitetaan erikseen?
Minulle suomenkieli on vaikeaa ja autocorrection ei tee suomestani parempaa.
Kokeile taivuttaa sanaa. Jos se taipuu lopusta, se on yhdyssana. Jos se taipuu keskeltä, niin siinä on enemmän kuin yksi sana.
Kokeile seur: autokoulu yhteen, jos olet epävarma, niin mieti, sanotko autokoulussa vai autossa koulussa tai hakaneula yhteen, jos kokeilet taivutusta, hakaneulalla vai hakalla neulalla. Helppo konsti.
Joku sanoi, että tärkeää on vain, että ymmärtää tekstin.
Esim. Vaimo sanoi miehelle: " sinä, tapajuoppo" vai sanoiko hän ? "Sinä, tapa juoppo"
Mitenköhän mies tuon tekstin olisi ymmärtänyt.
Meillä Kekkosen ajan lapsilla yhdyssanat ovat niin selkärangassa, ettemme edes ajattele niitä kirjoittaessa. Ne tulevat oikein automaattisesti, ajattelematta. Pilkkuvirheitä tulee kyllä.
Puhelimissa on monipuoliset asetukset siitä kuinka tekstin kirjoittamista autetaan - iso alkukirjain, piste välilyönnin jälkeen, hakee väärän sanan tekstiin aina kun aloittaa sanan kirjoittamisen, jakaa yhdyssanat jostain syystä helposti pienempiin osiin - avustukset saa pois, tai säädettyä, mutta ehkä harva on käynyt siellä asetuksissa säätämässä mitään.
Mutta noin muuten, niin pitkä yhdyssana kirjoitettuna pätkissä on selkeämpi kuin yhteen kirjoitettuna ja ei haittaa luetun ymmärtämistä, mutta jos yhdistelee (apus!) sanoja mielivaltaisesti yhteen, niin siinä tulee ehkä vähän ongelmia lukiessa.
Itselläni on jonkunlainen lukihäiriö - opin lapsena lukemaan nopeasti mutta se muuttui silmäilyksi ja en koskaan vaapaaehtoisesti kiinnittänyt huomiota tekstin pieniin yksityiskohtiin, vaan kirjan sivut vilisivät silmissä, mutta tiukkapipo äidinkielen opettaja pakotti vähän keskittymään.
Vierailija kirjoitti:
Lyhenne: KKK? :D
Jee!!!!!!!!
Ajatelkaa, jos Kekkosen etunimi olisikin ollut Kimmo tai Keijo niin meillä olisi KKK -instituutti ja KKK:n 2000 metrin kävelytesti.
Aika monta kirjoitusvirhettä on omassa tekstissäsi. Kyllä saa nauraa. Eikö sinua edes hävetä
Tämmöisillä palstoilla ei ole pätkääkään väliä
Innokkaasti kyllä korjataan kirjoitusvirheitä mutta aiheeseen ei kirjoiteta mitään
Ei mun läppäri mitään korjaa kuin ainoastaan silloin, jos teen Google-haun. Ihme puhelin sulla.