Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa mitä sanotte, mutta instagram ja facebook jne tykkäämissovellukset...

Instabook
05.07.2018 |

Nämä otsikossa mainitut sovellukset auttamat joidenkin osalta jättäämään ihmisiä ulkopuolella. Tämä on hiljaista kiusaamista. On valinta kerta toisensa jälkeen olla tykkäämättä jonkun kaverin kuvista ja julkaisuista ja tykätä sitten jonkun toisen henkilön samanlaisista kuvista ja julkaisuista. On valinta jättää kaverisi instagramin seurattujen ulkopuolelle ja seurata sitten kaukaisempia puolituttuja.
Miksi teette niin?
Tähän ketjuun ei tarvita vastauksia siitä kuinka joku ei tee niin, vaan olisi valaisevaa kuulla miksi jotkut tekevät näin, koska jokin asia on hampaankolossa jotakin tuttua kohtaan tai jokin vaivaava klikki on henkilöiden välillä. Halu seurata jotakin kaveria ja tykätä julkaisuista on someajan osoitus, että välittää tavalla tai toisella. Sivuuttaminen on taas päinvastainen teko.

Näin tapahtuu. On ihailtavaa, että on sellaisiakin yhteisöjä, missä tällaista ei tapahdu. Mutta kuten mainittu, tässä toivon, että ne jotka tätä tekevät kertoisivat mitkä ovat ne syyt.

Vastaus ei voi olla se, että koska se joku ei postaa mielenkiintoisia juttuja, koska tykkäät useista samanlaisista julkaisuista muiden kohdalla.

Itse en ainakaan halua ottaa yhteyttä enää tällaisiin "kavereihin", jotka viestittävät hiljaisella toiminallaan etten ole tervetullut heidän elämään. Joskus oltiin hyviäkin kavereita, mutta aikaa on ollut välissä ja näyttää siltä että evvk. Miksi olla edes missään sosiaalisessa mediassa sitten yhteydessä. En luota tuollaisiin ihmisiin, koska olen tällaisen suusta kuullut "Mä en ainakaan tykkää XXXX mistään julkaisusta, kun se on sellainen XXXX." "Kuulitko mitä se postasi...."Tyyppi joka ei ikinä tykkää tämän juorun kohteen julkaisuista, vaikka tietää tasan tarkkaan mitä hänen elämään kuuluu sosiaalisessa mediassa. Erikoista stalkkaamista, jos ei edes pidä henkilöstä.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän kolmistaan Karoliinan pointteja siitä kuinka moni somessa ohittaa kirjoitusten aiheen täysin ja takertuu johonkin pieneen aiheeseen. Ihan piti lukea aloitus uudestaan nuo kommentit luettuani. 

Moni kommentoi, vaikka heitä vartavasten on pyydetty olemaan kommentoimatta, koska aloitus ei liity heidänkaltaiseen tilanteeseen.

Nyt olisi areena avoin niille, jotka toimii aloituksessa mainitulla tavalla selittää miksi.

Nuo vastailleet ovat suurimmaksi osaksi niitä, joita pyydettiin olla kommentoimatta.

Vierailija
22/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin kerran, että eräällä ystäväkseni luulemalla ihmisellä oli jotain hampaankolossa. Ja sitten kerran lomalla uima-altaan reunalla loikoillessani katsoin, oliko hän tykännyt lomakuvastani tai sitä edellisistä kuvista tai päivityksistä joissa aiheena oli jokin positiivinen juttu.

Ei ollut. 

Somessa hän on aktiivinen ja varmasti nähnyt jokaisen päivitykseni. Kyllä se jostain kertoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lakkasin tykkäämästä yhden työkaverini postauksista, jotka olivat joko jatkuvaa bilettämistä, valittamista lapsista ja perhe-elämästä, rahapulasta (he ovat oikein hyvin toimeentulevia, suorastaan varakkaita) ja elämän tylsyydestä valittamista - mitä yleensä seurasi aika pian innostunut lomakuvakavalkadi. Sitten oli niitä kuvia, missä hän poseerasi milloin bikineissä, lenkkivermeissä tai bilevaatteissa lihavuuttaan valittaen. Hän on todella kaunis ja timmi nainen.

Yritin aikani puhua hänelle kasvotusten siitä, että hän on oikeasti todella kaunis ja hyväkroppainen, ja hänen ei tarvitse mahtua 8-vuotiaan poikansa farkkuihin  ollakseen hyvännäköinen. Sitten totesin, että seinältäkin saan järkevämmän reaktion ja annoin olla. Ajattelin, että en halua olla enää osa hänen sairauttaan enkä ruokkia sitä - kyltymätöntä huomionkipeyttä ja kehujen kalastelua. Niinpä lakkasin tykkäämästä hänen huomionhakupostauksistaan. Tykkään vain niistä, joissa on vaikkapa kuva perheestä retkellä tai ravintolassa, lapset jossain mukavassa puuhassa tai koiran hassu ilme. Ja niitäkin riittää! Olen pistänyt merkille, että moni hänen kavereistaan on lakannut reagoimasta hänen kuviinsa - niitä on niin paljon, ja hän suorastaan kirkuu niillä huomiota ja imartelua. Ei kai kukaan jaksa kahtakymmentä kertaa päivässä laittaa sydäntä ja tekstiä "älä nyt, Liisa - sähän olet niin hirveen kaunis ja ahkera ja tunnollinen ja"  - tai en minä ainakaan eikä näköjään tämän kaverini muutkaan kaverit.

Ehkä se on kiusaamista tai syrjimistä tai mitä vaan - minä vaan en enää halua ruokkia tuollaista sairautta.

Vierailija
24/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Facebook arpoo jotenkin kummallisesti uutisvirtaani tulevat päivitykset. Vaikka asetuksista vaihdankin "viimeisimmät", hetken päästä on jälleen "suosituimmat". Ja sitten ne viimeisimmätkin saattavat olla toissapäiväisiä ja tämän päiväisiä ei niissä ole. Joten sorry, jos en tykkää päivityksistäsi, mutta ne vaan eivät tule uutisvirtaani, vaikka en ole laittanut mitään estoja sulle enkä muitakaan. 

Totta! Läheskään kaikki ei tule uutisvirtaan, joten kaikista vaan ei voi tykätä. Tai sitten pitäisi erikseen mennä ihmisen seinälle tykkäilemään, ja se olisi jo työlästä, jos kavereita on vaikka yli sata.

Vierailija
25/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tossa on jotain perää. Itse tykkään kaikista sukulaisten julkaisuista ja kuvista, vaikka kuva olisi miten huono :) Tuntuu vähän velvollisuudeltakin välillä, mutta minusta se on toisen huomioimista. Olet olemassa minulle. Onneksi kukaan ei kuitenkaan postaile jatkuvalla syötöllä vaan ehkä kerran päivässä.

Tuohan on ihan älytöntä. Mitä ideaa on koko tykkäystoiminnossa, jos ei saa edes valita mistä tykkää? Minusta se, että ylipäänsä seuraa jotakuta, kertoo siitä että minulle se ihminen on olemassa ja että tykkään siitä ja olen kiinnostunut sen jutuista. Ei todellakaan tarvitse tykätä erikseen vielä joka ikisestä kuvasta tai postauksesta. Minusta olisi tosi kiusallista jos joku systemaattisesti painaisi tykkäysnappia aina kun postaan jotain - eihän se kerro mistään muusta kuin että hän on nähnyt postaukseni.

No, mää ajattelen sen niin, että se tykkäys ei ole mua itseäni varten, vaan sitä kuvan lisännyttä varten, hän on halunnut sen kuvan jostain syystä laittaa ja mun antama tykkäys kertoo, että huomasin kuvasi :) Mutta kuten sanoin, tää toimii mulla, koska kukaan ei laita loputonta selfie-räpsykavalkadia tai esittele itseään edestä ja takaa joka päivä kymmenen kuvan verran.

Vierailija
26/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun toivoisit jotain tiettyä tykkäystä, etkä saa sitä, niin kyllä siinä tulee mieleen vain vaihtoehdot että on tämän ihmisen mielestä joko tyhmä, ärsyttävä tai ruma.

Vierailija
27/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tossa on jotain perää. Itse tykkään kaikista sukulaisten julkaisuista ja kuvista, vaikka kuva olisi miten huono :) Tuntuu vähän velvollisuudeltakin välillä, mutta minusta se on toisen huomioimista. Olet olemassa minulle. Onneksi kukaan ei kuitenkaan postaile jatkuvalla syötöllä vaan ehkä kerran päivässä.

Tuohan on ihan älytöntä. Mitä ideaa on koko tykkäystoiminnossa, jos ei saa edes valita mistä tykkää? Minusta se, että ylipäänsä seuraa jotakuta, kertoo siitä että minulle se ihminen on olemassa ja että tykkään siitä ja olen kiinnostunut sen jutuista. Ei todellakaan tarvitse tykätä erikseen vielä joka ikisestä kuvasta tai postauksesta. Minusta olisi tosi kiusallista jos joku systemaattisesti painaisi tykkäysnappia aina kun postaan jotain - eihän se kerro mistään muusta kuin että hän on nähnyt postaukseni.

No, mää ajattelen sen niin, että se tykkäys ei ole mua itseäni varten, vaan sitä kuvan lisännyttä varten, hän on halunnut sen kuvan jostain syystä laittaa ja mun antama tykkäys kertoo, että huomasin kuvasi :) Mutta kuten sanoin, tää toimii mulla, koska kukaan ei laita loputonta selfie-räpsykavalkadia tai esittele itseään edestä ja takaa joka päivä kymmenen kuvan verran.

Siis sinulle tykkäys = huomasin kuvasi??? :-o Oi kamala, olisi hirveä ajatus alkaa tykkäillä kaikista FB-seinälläni olevista kuvista. Yhtä vastenmielistä on se, jos joku tykkää ihan jokaisesta itse postittamastani kuvasta täysin riippumatta, mitä se esittää.

Vierailija
28/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis. Tykkään kuvista, joista *tykkään* oikeasti. Jos kuva on huono tai epäkiinnostava enkä tykkää siitä, en silloin tykkää siitä. Facebook-päivityksissä olen vielä nirsompi, kuplassani puidaan lähinnä vain päivänpolttamia ajankohtaisasioita eikä niinkään kenenkään henkilökohtaisia kuulumisia ja siten enemmänkin kommentoin kuin *tykkään*.

Poikkeuksena pari läheisintä ihmistä, joista tykkään henkilöinä niin paljon että tykkään joka risahduksesta somessakin.

Vierailija
29/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät kaikki fb-kaverit ole yhtä tärkeitä ja läheisiä. En koe tarvetta ilmaista niille etäisemmille, että olen huomannut heidän päivityksensä, kun en ole heidän kanssa tekemisissä normielämässäkään kuin harvoin.

Läheisten kavereiden ja sukulaisten postauksista saatan tykätä vaikka olisi jotain tylsiäkin. Muiden postauksista tykkään lähinnä jos niissä on oikeasti jotain mielenkiintoista tai "suurta". Eikö tämä nyt ole ihan normaalia?

Vierailija
30/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuleeko teille välillä ilmoitus "virhe, vikaa korjataan"?

Vierailija
31/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ihan sama kuin jollain aiemmin vastanneella. Etusivulle ei tuu kuin osa julkaisusta ja ne on ihan random shittiä. Koska käytän faboa harvakseltaan (olen kyllästynyt) niin mulla näkyy myös erittäin paljon mainoksia ja ”Kaverisi tykkää tästä, tykkää sinäkin”/ ”X ja Y osallistui arvontaan”.

Oma tykkäilyni on ihan mitä sattuu. Mutta luulen kyllä, et osalla on kyse myös aloittajan mainitsemasta ilmiöstä. Itse kyl ihmettelen, miten kukaan jaksaa enää faboa edes käyttää, kun must se on ihan järkyttävän tylsä mesta kaiken turhan sälän vuoksi. Mä en myöskään jaksais näitä puolituttuja enää, mut en kehtaa poistaakaan, kun ihmiset sit suuttuu. Esim työkaverit tai vanhat koulukaverit, jotka ei oo olleet kovinkaan läheisiä. Yks työkaveri poisti mut kavereista, kun suuttui töissä mulle jostain työasiasta. Sit virnuili ylimielisenä eikä varmaan tajunnut, että olin vaan helpottunut.

Vierailija
32/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turhaan te jotkut laitatte tähän ketjuun niitä miksi ette tee jollakin tavalla mitä ei edes kysytty.

Henkilö A julkaisee kuvan päivänkakkarasta ja saman tekee henkilö B. Miksi A ei saa yhtään tykkäystä ja B saa, joka harvemmin tykkää kenenkään julkaisusta. A tykkää tasapuolisesti monien julkaisuista. Lisäksi B on ilkeä ja pahansuopa välillä ja A ei ole koskaan ja on vain hieman ujo.

Vierailija
33/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette se tuote jota nämä yritykset markkinoi. Teidän tietojanne. Itse en käytä näitä hömppäsivustoja/appeja vaikka olen niitä eniten käyttävien ikäryhmää.

Vierailija
34/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään niiden kuvista, jotka tykkää mun kuvista. Ei siinä sen kummempaa. Joskus saatan tykätä myös sellaisen julkaisusta, joka ei koskaan tykkää mun julkaisuista, jos on joku aivan erityisen hieno kuva. Ei oo mitään hampaankolossa, tuntuu vaan hassulta tykkäillä sellaisten kuvista, jotka eivät vastavuoroisesti tykkää koskaan mistään mun kuvista vaikka mitä julkaisisin. En tykkää siitä huonoa, mutta ajattelen, että ehkä he eivät halua olla tekemisissä kanssani, joten ollaan sitten hiljaa puolin ja toisin. Varsinkin kun en itse ole heitä kavereikseni pyytänyt.

Ja en varmaan kenekään julkaisuista tykkää aina, eihän niitä kaikkia ehdi edes huomata, kun ei käy päivittäin facessa tai instassa. Ja jos joku julkaisee joka päivä samantyylisiä kuvia, eli aina joku ladonseinä tai "hieno" kivi, metsäpolku tms., niin en kyllä viitsi aina tykätä. Huonolaatuisia kuvia vailla mitään merkitystä, turhaa täytettä sivulle. 

Vierailija
35/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä henkilöistä jotka ensin haluavat kaveriksi ja sitten ei voi mitään koskaa sanoa tai mistään mitä joskus julkaisen tykätä tai mitään muuta ilmaista. Ainoastaan jos on joku hyötytarkoitus kyseessä, muu ei näköjään kiinnosta. Ehkä jopa poistan pian näitä tyyppejä kaverilistalta, koska jos stalkkaus on se ainoa syy olla kaveri niin ei käy.

Vierailija
36/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeryksillä ei ole elämää somen ulkopuolella. Vain täysin idiootti itkee jonkun virtuaalipeukalon perään.

Vierailija
37/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan te jotkut laitatte tähän ketjuun niitä miksi ette tee jollakin tavalla mitä ei edes kysytty.

Henkilö A julkaisee kuvan päivänkakkarasta ja saman tekee henkilö B. Miksi A ei saa yhtään tykkäystä ja B saa, joka harvemmin tykkää kenenkään julkaisusta. A tykkää tasapuolisesti monien julkaisuista. Lisäksi B on ilkeä ja pahansuopa välillä ja A ei ole koskaan ja on vain hieman ujo.

Mitä ihmeen väliä sillä on? Siis oikeasti, mieti nyt hyvä ihminen. Et kai sinä oikeasti ota tosissasi jotain "tykkäyksiä". Hanki jotain kivaa tekemistä ja unohda koko some.

Vierailija
38/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typeryksillä ei ole elämää somen ulkopuolella. Vain täysin idiootti itkee jonkun virtuaalipeukalon perään.

Sinäkään et lukenut aloitusta idioodi :)!

Vierailija
39/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua niin surettaa millaiseen tykkäyskerjuukulttuuriin nykylapset ja nuoret kasvaa. Varmaan kiusaamista esiintyy netissä, mutta sen piiristä on melko helppoa lähteä pois kunhan sen vain ymmärtää. Ei mene nettiin, ei käytä mitään missä joutuisi odottelemaan ja kyttäämään kuka tykkää tai ei.

Ehkä tämä on helpompaa niille, ketkä eivät ole niin hauraita itsetunnoltaan, mutta jos oma arvo perustuu vain peukuille, niin onhan se surullista ja vaikea paikka.

Vierailija
40/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen väliä sillä on? Siis oikeasti, mieti nyt hyvä ihminen. Et kai sinä oikeasti ota tosissasi jotain "tykkäyksiä". Hanki jotain kivaa tekemistä ja unohda koko some.

Olet vissiin tuollainen mainittu evvk ihminen. Miksi sillä ei olisi väliä? Jos tuo on yleistäkin, niin ihmiset ovat ihan helevetin hukassa käytöksessään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi yksi