Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa mitä sanotte, mutta instagram ja facebook jne tykkäämissovellukset...

Instabook
05.07.2018 |

Nämä otsikossa mainitut sovellukset auttamat joidenkin osalta jättäämään ihmisiä ulkopuolella. Tämä on hiljaista kiusaamista. On valinta kerta toisensa jälkeen olla tykkäämättä jonkun kaverin kuvista ja julkaisuista ja tykätä sitten jonkun toisen henkilön samanlaisista kuvista ja julkaisuista. On valinta jättää kaverisi instagramin seurattujen ulkopuolelle ja seurata sitten kaukaisempia puolituttuja.
Miksi teette niin?
Tähän ketjuun ei tarvita vastauksia siitä kuinka joku ei tee niin, vaan olisi valaisevaa kuulla miksi jotkut tekevät näin, koska jokin asia on hampaankolossa jotakin tuttua kohtaan tai jokin vaivaava klikki on henkilöiden välillä. Halu seurata jotakin kaveria ja tykätä julkaisuista on someajan osoitus, että välittää tavalla tai toisella. Sivuuttaminen on taas päinvastainen teko.

Näin tapahtuu. On ihailtavaa, että on sellaisiakin yhteisöjä, missä tällaista ei tapahdu. Mutta kuten mainittu, tässä toivon, että ne jotka tätä tekevät kertoisivat mitkä ovat ne syyt.

Vastaus ei voi olla se, että koska se joku ei postaa mielenkiintoisia juttuja, koska tykkäät useista samanlaisista julkaisuista muiden kohdalla.

Itse en ainakaan halua ottaa yhteyttä enää tällaisiin "kavereihin", jotka viestittävät hiljaisella toiminallaan etten ole tervetullut heidän elämään. Joskus oltiin hyviäkin kavereita, mutta aikaa on ollut välissä ja näyttää siltä että evvk. Miksi olla edes missään sosiaalisessa mediassa sitten yhteydessä. En luota tuollaisiin ihmisiin, koska olen tällaisen suusta kuullut "Mä en ainakaan tykkää XXXX mistään julkaisusta, kun se on sellainen XXXX." "Kuulitko mitä se postasi...."Tyyppi joka ei ikinä tykkää tämän juorun kohteen julkaisuista, vaikka tietää tasan tarkkaan mitä hänen elämään kuuluu sosiaalisessa mediassa. Erikoista stalkkaamista, jos ei edes pidä henkilöstä.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huolestuttavaa miten (ilmeisesti) nuorten ihmisten mieliä muokkaa some ja tykkäyshuoraus. Niinkuin nro 46. Että tuollaisia joku ajattelee, tai ehkä monikin? Ehkä kaikki nuoret? KUKA laskee jotain tykkäyksiä, vertaa jonkun toisen saamiin? Aivan uskomatonta, eihän tämä nyt voi olla ihan normaalia.

Jos olet tosissasi niin kannaattaa miettiä jo jotain terapiaa. Haluatko oikeasti haaskata aikaasi tällaiseen?

"tykkäyshuoraus"

Anteeksi, mutta en voi suhtautua vakavasti ihmiseen joka käyttää noin rumaa kieltä ja on noin ulkona nykymaailmasta. Se "tykkäyshuoraus" on muuten modernissa elämässä ihan kovaa ja kunnon työtä ja bisnestäkin. Mutta jos unohdetaan se kokonaan ja ajatellaan vain ihmisiä, niin ihminen haluaa aina tuntea olevansa hyväksytty ja rakastettu, somessa tai livenä. Se on inhimillinen piirre ja löytyy meistä kaikista. Pitää vain löytää se tasapaino, että arvostaa itse itseään eikä itsetunto ole täysin muiden "tykkäämisen" varassa. Ap:n huoli on kuitenkin ihan aito ja ymmärrettävä - se että tykätäänkö minusta tai onko jokin toiminta kiusaamista. Ei sille tarvitse kenenkään nauraa pilkallisesti. Ja jos ei kykene ymmärtämään ihmisen sosiaalisia paineita niin voisi silti olla käyttämättä sanaa "tykkäyshuoraus" ja yrittää keksiä jonkun asiallisemman ilmaisun. Ellei tarkoitus olekin vain ..loukata, ivata ja kiusata.

Vierailija
62/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko aloittaja ihan aikuinen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako seuraajaa normi-ihmisellä on instassa? Sata, kaksi?

Mulla kolme, enkä es nää keitä ovat.

Vierailija
64/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

oletko aloittaja ihan aikuinen

Tietäisitpä vaan kuka aloittaja on!

Vierailija
65/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huolestuttavaa miten (ilmeisesti) nuorten ihmisten mieliä muokkaa some ja tykkäyshuoraus. Niinkuin nro 46. Että tuollaisia joku ajattelee, tai ehkä monikin? Ehkä kaikki nuoret? KUKA laskee jotain tykkäyksiä, vertaa jonkun toisen saamiin? Aivan uskomatonta, eihän tämä nyt voi olla ihan normaalia.

Jos olet tosissasi niin kannaattaa miettiä jo jotain terapiaa. Haluatko oikeasti haaskata aikaasi tällaiseen?

Moni miettii sen jälkeen kun kaveri/työ/harrastuspaikoissa on kuullut useammasta suusta miten käyttäytyy somessa. Tämänkin ketjun ylänuolien määrästä päätellen näin on.

Mitä lisäarvoa negatiivinen viestisi tuo tähän ketjuun? Oletko trolli, joka haluaa aikaansaada vain hedelmätöntä keskustelua. 

Luulen, että sun ajatuksesi terapiasta on aika ylitseampuva. Ehkä olet itse sen tarpeessa ja siksi se lipsahti tuohon tekstiisi. Psykologini sanoikin, että osa ihmisistä tuppaa näkemään toisissa sen mikä oikeasti onkin itsessä.

No meillä ei töissä tai harrastuksissa puhuta somesta. Ihan oikeasti ei ole normaalia miettiä noin paljoa  somea ja kyttäillä jotain tykkäämisiä. Olet itse nyt selvästi sitä mieltä että olet tässä jonkun tärkeän äärellä. Voitko kuitenkin ymmärtää että suurimmalle osalle aikuisista ihmisistä ei ole millään lailla tärkeää kuka tykkää ja mistä. Kunhan tietää mistä itse tykkää ja se riittää.

Sä heität tuollaisia ympäripyöreitä kliseitä. Teillä ei tehdä... Ei ole norrrmaalia… Tärrrkeän äärellä jne. 

82 yläpeukkua ja 29 alapeukkua. Sun 1 alapeukku on vähemmistön joukossa 29 alapeukkunsa kanssa. Ja tässä sä nyt vaan kerrot mulle kuinka enemmistö sitä ja tätä. Hmmm. Mistä sä siitä enemmistöstä oot lukenut? Ollaan tässä yhdessä ainoassa ketjussa.... Tulee mieleen että sähän tätä asiaa ootkin miettinyt kun tiedät mustakin noin paljon asiaa ja vielä enemmistöstäkin. Joo täytyyhän sun olla oikeassa. Peukku sulle someMaisteri!

Ohhoh, seko AF.

Kuka? Laita faktat pöytään. Perustele tai sitten sulla on narkkupsykot vain tulilla tai olet pusipusiälyhoooiisootJonne.

Vierailija
66/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ihan aikuinen ihminen, mutta taustaltani koulukiusattu. Siksi olen taipuvainen ajattelemaan, että joku ei tykkää minusta jos ei koskaan ikinä tykkää minun kuvistani/päivityksustäni, vaikka olisi lähipiiriä. Esim. sisaruksen puoliso tai lapseni hyvän kaverin vanhempi jne.

Vierailija
67/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen ihan aikuinen ihminen, mutta taustaltani koulukiusattu. Siksi olen taipuvainen ajattelemaan, että joku ei tykkää minusta jos ei koskaan ikinä tykkää minun kuvistani/päivityksustäni, vaikka olisi lähipiiriä. Esim. sisaruksen puoliso tai lapseni hyvän kaverin vanhempi jne.

Harmillista, mutta arkipäivä monelle. Lisäksi kun aikuisissa on edelleen kiusaajia, jotka valitsee toimintansa tietoisesti. Se ei haittaa ettei tykkää julkaisuista, mutta jos sen tekee niin kuin osa, että no en mä ainakaan kun tuo julkaisu olikin tuolta. Sitten kun samanlaisen postauksen postaa joku esim. julkimo, joka on hyvittavin skenaario, sitten yhtäkkiä postaus onkin tykkäämisen arvoinen.

Toi kiusasi minun kaveria koulussa ja oli ärsyttävä, mutta nyt kun se on melkein megastara puhun kuinka tunsin hänet aikoinaan ja tykkään hänen julkaisuistaan, vaikka minulla ei ole mitään tekemistä hänen grillimakkaransa kanssa, joka sattui korventumaan hieman ylikypsäksi... Niin kävi maijallakin viime viikolla, mutta kun maijan julkaisuista ei tykkää kukaan, niin en kyllä minäkään. Haha.

Vierailija
68/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan turhaan te jotkut laitatte tähän ketjuun niitä miksi ette tee jollakin tavalla mitä ei edes kysytty.

Henkilö A julkaisee kuvan päivänkakkarasta ja saman tekee henkilö B. Miksi A ei saa yhtään tykkäystä ja B saa, joka harvemmin tykkää kenenkään julkaisusta. A tykkää tasapuolisesti monien julkaisuista. Lisäksi B on ilkeä ja pahansuopa välillä ja A ei ole koskaan ja on vain hieman ujo.

Mitä ihmeen väliä sillä on? Siis oikeasti, mieti nyt hyvä ihminen. Et kai sinä oikeasti ota tosissasi jotain "tykkäyksiä". Hanki jotain kivaa tekemistä ja unohda koko some.

Olet vissiin tuollainen mainittu evvk ihminen. Miksi sillä ei olisi väliä? Jos tuo on yleistäkin, niin ihmiset ovat ihan helevetin hukassa käytöksessään. 

Siis millä ihmeen tavalla ne tykkäykset vaikuttaa ihmisen käytökseen? Kai sun moraalikartta on muodostunut ennen varhaista aikuisikää, eikä peukkujen määrän pitäisi enää vaikuttaa käytökseen sen jälkeen. Oletko sellainen tutiseva hentukainen, joka murenee jos tykkäyksiä ei tule? Oikeasti päästä irti siitä ja huomaat, että olosi helpottuu huomattavasti.

En ole, mutta en oikein käsitä mikä nyt oli niin hankalaa ymmärtää...

1. LUE tämä: Henkilö A julkaisee kuvan päivänkakkarasta ja saman tekee henkilö B. Miksi A ei saa yhtään tykkäystä ja B saa, joka harvemmin tykkää kenenkään julkaisusta. A tykkää tasapuolisesti monien julkaisuista. Lisäksi B on ilkeä ja pahansuopa välillä ja A ei ole koskaan ja on vain hieman ujo.

2.LUE tämä: Mitä ihmeen väliä sillä on?

3. LUE tämä: Miksi sillä ei olisi väliä? Jos tuo on yleistäkin, niin ihmiset ovat ihan helevetin hukassa käytöksessään.

4. LUE tämä: Siis millä ihmeen tavalla ne tykkäykset vaikuttaa ihmisen käytökseen?

5. LUE tämä: Ja mistähän vidusta repäisit tuon kysymyksen?

6. LUE tämä: Pitikö kohdan 4 kysymyksen olla: Missä käytöksessä?

7. LUE tämä: Lue kohta 1 uudestaan!

1. Ihmisten välisissä suhteissa on niin monia muitakin näkymättömiä voimia, joita ei aina voi ymmärtää. Joku voi olla ilkeä ja silti tykätty ja ujokin voi olla tahtomattaan epämiellyttävä. Kaikkeen ei voi vaikuttaa. Voit vaikuttaa ainoastaan omaan toimintaan ja siihen kuinka itse reagoit. Luultavasti ainoa keino on lakata hakemasta huomiota ja olla välittämättä. Et voi pakottaa ihmisiä tykkäämään. Hae ystäviä elävästä elämästä.

2-6. Sillä ei ole väliä. Et vain ymmärrä sitä. Jos luulet sillä olevan todellista merkitystä niin olet rakentanut minäkuvasi väärin ja sinun täytyy hakea siihen apua. Tykkäyksillä tai niiden puutteilla virtuaalimaailmassa ei ole mitään todellista virkaa elävässä elämässä. Ne vaikuttavat vain heikoiten voiviin ihmisiin, joiden itseluottamus on hauras ja alhainen.

7. Vastaus 1.

Taas sä koitat jotenkin pistää itsesi johonkin auktoriteetin rooliin.  Olen erimieltä kanssasi. Sä et tämän somekeskustelun perusteella voi vetää johtopäätöstä, jossa sanot"...sinun täytyy hakea siihen apua"

Vierailija
69/73 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Someajan lapsille ja nuorille nuo tykkäykset ovat merkki hyväksynnästä ja arvostuksesta. Kun ollaan vielä siinä elämänvaiheessa, että suurimmat meriitit ovat kuva omasta naamasta töröhuulineen tai päivänkakkarasta. Tykkäysten merkitys vähenee sitä mukaa, kun aletaan tehdä jotain oikeasti merkityksellistä, josta saa arvostusta jos ei muuten niin ainakin palkankorotuksen muodossa. 

Vierailija
70/73 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen ollut kiusattu. Mut ehkä juuri siksi pidän noita tykkäyksiä merkityksettöminä.

Vierailija
71/73 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1st wordl problem 🙄 itse tykkäilen huomiohuor*n postauksista, koska muuten ne loukkaantuu. Muista en jaksa tykätä, koska minusta se on lapsellista ja naurettavaa. Tulee myös paljon mainoksia ja uutisia, jolloin ne kavereiden julkaisut voivat jäädä pimentoon. Käytän fb lähinnä uutisten lukemiseen ja yhteydenpitoon. 884

Vierailija
72/73 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Someajan lapsille ja nuorille nuo tykkäykset ovat merkki hyväksynnästä ja arvostuksesta. Kun ollaan vielä siinä elämänvaiheessa, että suurimmat meriitit ovat kuva omasta naamasta töröhuulineen tai päivänkakkarasta. Tykkäysten merkitys vähenee sitä mukaa, kun aletaan tehdä jotain oikeasti merkityksellistä, josta saa arvostusta jos ei muuten niin ainakin palkankorotuksen muodossa. 

Ei me vielä tiedetä kuinka noille käy, kun ovat vielä niin nuoria. Osa varmaan löytää mielekästä muuta tekemistä, mutta varmasti osa jää ikuisesti "tykkäyshuoraamaan" kuten joku asian ilmaisi. Huolestuttavaa on se, että eihän ne millä huomiota haetaan ole todellisia. Tekotissit, tekoripset, pumpattu perse, viimeiseen asti viilattu meikit, jonka tekoon meni 3 h ja sitten itketään kun ei tykätty tarpeeksi. Kulissien takana tuo on syömishäiriöinen ahmimislaihduttaja, jonka koti näyttää oikeasti hamstraajan kodilta. Itkee itsensä iltaisin uneen. Ei tuo ole elämää. Se on valhetta ja kuvitelmaa. Oikeasti kaipaisi vain tulla rakastetuksi. Ne tykkäykset ei ole rakkautta.

Vierailija
73/73 |
07.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Facebook ainakin on niin tukossa kaikkea sontaa nykyään, että paljon menee ohi. En ole tykkäämättä jostain koskaan kiusaamismielessä, enkä oikein jaksa uskoa, että sitä kovin paljon tapahtuisi. Jos joku jättää tykkäämättä niin ehkä se johtuu juuri siitä, että ei vain tykkää. Ja mitäs siitä sitten? Eikö aikuisen itseluottamus kestä sitä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi yksi