Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tunnetko ihmisiä, jotka tekevät asioita vanhanaikaisesti esim. tiskaavat astiat käsin, pesevät pyykit nyrkkipyykillä, käyvät maksamassa laskut pankissa....?

Vierailija
05.07.2018 |

Mun tuttu joka on 60v pesee edelleen astiat käsin, hän ei ole koskaan käyttänyt eikä omistanut astianpesukonetta eikä aio hankkiakaan. Hänestä on ihanan rentouttavaa keskittyä käsin pesemään astioita.

Hän myös asuu sellaisessa mökissä jossa ei ole suihkua. Kaivosta tulee saunaan vesi ja siellä hän käy päivittäin pesulla.

Tunnetko sinä samanlaisia ihmisiä, jotka tykkäävät tehdä jonkun asian vanhanaikaisesti vaikka mahdollisuus olisi tehdä se nykyaikaisestikin?

Kommentit (122)

Vierailija
1/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeluaikaan tein noin, kun ei ollut rahaa. Sen jälkeen rakastin pyykinpesukonetta.

Vierailija
2/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaan, koska minulla ei ole astianpesukonetta. Asun yksin, joten tiskattavaa on melko vähän.

Hassu kysymys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule mieleen ketään, joka tekisi mitään kovin vanhanaikaisesti. Äitillä ei yhteen aikaan ollut mikroa, koska ei kokenut tarvitsevansa, mutta kun sai sellaisen rähjän joltain ilmaiseksi, niin kyllä varmaan tajusi sen käytännöllisyyden.

Mä kyllä pesen astiat käsin, mutta en ole edes tajunnut pitää sitä vanhanaikaisena. Mulle se vain on itsestään selvää. Asun yksin ja olen 27.

Vierailija
4/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jokin omituinen kammo että tiskikone aiheuttaa vesivahingon, siksi en sitä uskalla ostaa (mitenköhän pääsisin tästä yli?). Tiskaan käsin vaikka se tympiikin.

Vierailija
5/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen, esim. anoppini, 65 v. ja hänen äitinsä, 90 v. Molemmilla kotona tiskikoneet, mutta tiskaavat mieluummin. Mummo tietysti myös käy maksamassa laskunsa pankissa, eikä ymmärrä muutenkaan mistään älypuhelimista, neteistä tai ylipäätään nykymaailman menosta mitään.

Vierailija
6/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 90v mummo maksaa laskut pankissa ja tiskaa astiat käsin. Pesi myös lattiat kontaten vielä kun pystyi. Pyykkikone on ollut jo pidempään käytössä.

Vierailija
7/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on jokin omituinen kammo että tiskikone aiheuttaa vesivahingon, siksi en sitä uskalla ostaa (mitenköhän pääsisin tästä yli?). Tiskaan käsin vaikka se tympiikin.

Älä osta käytettyä konetta vaan uusi kodinkoneliikkeestä. Samalla kannattaa ostaa koneen alle parikymppiä maksava muovikaukalo, joten vesivahinko tulee heti näkyviin. Sen lisäksi konetta ei kannata kytkeä itse vaan ostaa se palveluna. En ole 30 vuoden aikana kuullut kuin yhdestä perheestä, joiden tiskikone vuoti vettä lattialle, mutta ei siitä isoa vahinkoa tullut.

Vierailija
8/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden hengen taloudessa astianpesukone ainoastaan monimutkaistaa asioita. Ja vie tilaa.

Vierailija
9/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaan käsin, koska asun yksin ja tiskiä ei tulisi montaa kertaa vuodessa koko koneellista kerralla (jos niitä tiskejä kerää pari viikkoa, ne eivät todellakaan lähde konepesulla vaan saat tiskata ne uudelleen käsin joka tapauksessa).

En myöskään omista autoa, vaan kävelen ja pyöräilen. Olen säästänyt kymmeniä tuhansia euroja, kun olen jättänyt ostamatta asioita joiden kuljetus vaatisi auton. Yhdessä vaiheessa vietin 8 vuotta ilman televisiota. Ei tuntunut missään.

Vierailija
10/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tule mieleen ketään, joka tekisi mitään kovin vanhanaikaisesti. Äitillä ei yhteen aikaan ollut mikroa, koska ei kokenut tarvitsevansa, mutta kun sai sellaisen rähjän joltain ilmaiseksi, niin kyllä varmaan tajusi sen käytännöllisyyden.

Mä kyllä pesen astiat käsin, mutta en ole edes tajunnut pitää sitä vanhanaikaisena. Mulle se vain on itsestään selvää. Asun yksin ja olen 27.

Mä jouduin pari viikkoa tiskaamaan astiat käsin kun tiskikone meni rikki ja ennenkuin saatiin uusi. Huh, uuden tiskikoneen saapuminen oli kyllä helpotus! 🤯

Vierailija
11/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän täällä yhdet veljekset, jotka lypsävät lehmänsä käsin. Toki karja on pieni.

Vierailija
12/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsin tiskaan ja en ole ikinä omistanut astianpesukonetta.

Kaipa se kätevä olisi vaan olen siinä uskossa että astioiden ei voi antaa pinttyä vaan pitää huuhdella joka tapauksessa ennen koneeseen laittoa niin samahan se on pestäkin

Laiskojen laite tuo tiskikone

T: 125kg mies

Vierailija
13/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, olisit lisannyt listaasi rumpukuivaajan. On kylla vihonviimeisen vanhanaikaista ripustella markia pyykkeja ympari asuntoa tai viritella niita pyykkinarulle ja taas takaisin koriin. Laskun maksaminen pankissa on pienta taman rinnalla.

Vierailija
14/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiskaan käsin. Olen niin asennoitunut tiskaamaan käsin että olen alkeellinen tiskikoneille ja vieraiden luona tarvittaessa minun pitää kysyä erittäin keskittyneesti ja mieluiten opastettuna miten se tiskikone toimii. Jotenkin tunnen itseni paremmaksi he kuin alan tiskaamaan vierailla ja he sanovat että meillä on tiskikone. Tiskikone on mielestäni alkeellisille ihmisille.

Vierailija
15/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP, olisit lisannyt listaasi rumpukuivaajan. On kylla vihonviimeisen vanhanaikaista ripustella markia pyykkeja ympari asuntoa tai viritella niita pyykkinarulle ja taas takaisin koriin. Laskun maksaminen pankissa on pienta taman rinnalla.

Meille ei kyllä ikinä tule kuivausrumpua. Pyykit kuivuvat nopeasti kesällä ulkona ja talvella sisällä tulisijan edessä. Untuvapeitotkin kuivavat tuulessa todella paljon nopeammin kuin rummussa. Pitää vain valita pesupäiväksi tuulinen ja aurinkoinen päivä.

Vierailija
16/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma edesmennyt mummoni eli kyllä todella alkeellisissa oloissa maaseudulla. Varmaan pitkälle 90-luvulle asti oli ulkohuussi, pyykit pestiin pulsaattorikoneella ja tiskikonetta tai mikroa ei ollut koskaan. Peseytyi loppuun asti ulkosaunassa, joka piti puilla lämmittää, vesiä myöten. Ruokavaliokin oli hyvin askeettinen: oman maan perunaa voikastikkeella, hapanta ruisleipää ja voita, punaista maitoa ja punaista viiliä. Lisukkeeksi metsämarjoja ja oman pihan musta- ja punaherukkaa. Lanttua ja porjjanaa omasta maasta, mitään salaatteja tai hedelmiä ei ostellut. Joskus harvoin riistaa tai kalaa, mitä poikansa toivat. Herkkuna kahvin kanssa kaupan keksejä, säästeliäästi. Meille lastenlapsille osti mehukattia ja lakritsia. Eli yli 90-vuotiaaksi tällä meiningillä.

Vierailija
17/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tykkään tiskata käsin niin olen samaa mieltä.

Vierailija
18/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, tätä mä en osaa ajatella taas vanhanaikaisena asiana. Jos se sitä on niin melkein kaikki mun tutut tekee näin eli kuivaa pyykit narulla tai kuivaustelineellä. Myös mä itse.

Rumpukuivaaja kyllä olis kätevä mutta sille ei ole tilaa meillä ja tuntuu että se kuluttaisi nopeasti vaatteet ihan nyppyisiksi. Ap

Vierailija
19/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini (60 v) tiskaa käsin. Asuu yksin, eikä koe tiskaamista ongelmaksi.

Isäni (60 v) ei omista pankkikorttia. Hakee pankista käteistä, maksaa laskut pankissa ja maksaa kaiken ostamansa käteisellä. Syynä se että ei luota nykyaikaiseen maksujärjestelmään ja sanoo "katsoneensa herrojen läpi". On muutenkin hyvin vainoharhainen, kapeakatseinen ja vastustaa kaikkea normaalia kehitystä / muutosta yhteiskunnassa.

Vierailija
20/122 |
05.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesee lattiat juuriharjalla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi neljä