Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millainen odottava nainen tai äiti polttaa tupakkaa?

Vierailija
05.07.2018 |

On tutkittu, että suomalaiset raskaana olevat naiset polttavat tupakkaa enemmän kuin muissa Pohjois-Euroopan maissa. Hävettävä sijoitus.

Näin juuri bussipysäkillä alle 30-vuotiaan naisen vauvansa kanssa ja nainen senkun imi tupakkaansa. Millainen ihminen tekee näin?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Enkä ymmärrä, miten siitä polttamattomuudesta voisi niin suuresti koko kroppa stressaantua, että se vaikuttaisi mitenkään suuremmin sikiöön.

40 jatkaa

Vierailija
42/47 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on niin tätä suomalaista terveyshysteriaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinkahan moni 80-luvulla syntynyt adhd lapsi on saanut tuon neurologisen vaurion äitien tupakoinnin vuoksi? Olisi mielenkiintoista tehdä asiasta tutkimus! 

Aika monikin, ainakin palstan tasosta päätellen.

Vierailija
44/47 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini tupakoi odottaessaan minua. Hän oli kouluttamaton, ylipainoinen yh-äiti.

Meitä 70-luvulla syntyneitä on ihan kaikista piireistä. Itse ole ns. kultuurisuvusta ja äitini politti raskausaikana. 

Lisäksi asuin sankassa savusumussa koko kotonaoloaikani. 

Ihan perusterve viisikymppinen olen. Ei varsinkaan suolistosairauksia :) Tupakoinnin vähentymisen myötähän nämä ovat rähähdysmäisesti lisääntyneet. Mutta onko se syy, siitä on kädenvääntöä lääketieteen puolella. 

Olen syntynyt 80-luvulla, ja äitini tupakoi siitä huolimatta raskausaikana. Minulla on iso kasa allergioita, ja minulla sekä kaikilla sisaruksillani on astma. Tiedän erään joka kuoli vajaa 60-vuotiaana keuhkosyöpään. Ei ollut ikinä tupakoinut itse, mutta hänen isänsä tupakoi sisätiloissa. Voidaan varmasti olettaa että 18 vuoden passiivinen tupakointi on ainakin lisännyt syövän riskiä. Täysin anteeksiantamatonta venäläistä rulettia lapsen terveydellä.

Minunkin äitini tupakoi odotusaikana, ja välillä sen jälkeen sisätiloissakin. Erinäisiä kymmeniä vuosia myöhemmin olen terve kuin pukki.

Vierailija
45/47 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini poltti odottaessaan minua ja siskoani. Meillä molemmilla oli vauvana koliikkia ja myöhemmin ilmeni myös atopiaa, jonka takia siskoni ei voinut ryhtyä kampaajaksi. Atopiaa tai koliikkia ei ole suvussa.

Herranen aika, pyydän, lopettakaa se röökin polttaminen.

Vierailija
46/47 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huono äiti. On kurja että tupakoitsijat takertuvat tähän stressi on pahempi- juttuun. Kestää max. 3 päivää että kaikki riippuvuustekijät on poistuneet kehosta. Kolmen päivän stressi ei ole haitallisempi kuin 9kuukauden vauvan jatkuva myrkyttäminen. Täytyy olla todella itsekäs kuspää, jos polttaa ollessaan raskaana ja niin että lapsi on välittömässä läheisyydessa.

Olen siis ehdottomasti raskausajan polttamista vastaan, mutta pakko sanoa, että tuo 3pv on humpuukia. Addiktio muuttaa aivoja eikä se tasan kolmessa päivässä korjaannu :D Itse en ole edes polttanut kuin pari vuotta, ja silti aina muutamankin viikon polttamattomuuden jälkeen edelleen mieli huutaa sitä tupakkaa.

Onneksi itse ymmärrän, että se mielihalu on pelkkää riippuvuuden huutelua, enkä suostu alistumaan sille.

Samaa mieltä, poltin 14v ja vieroitusoireet kesti pahoina 2-3vkoa, itkin joka päivä ihan jostain älyttömästä syystä ja tavarat lenteli, tämänkin jälkeen sai kuukausia purra hammasta esim. kun jännitti tai suutututti jokin asia.

Vierailija
47/47 |
06.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin nuori ja ajattelematon, typerä. Lähipiiri tai neuvola ei kannustanut lopettamiseen vaan vähentämiseen, niinkuin teinkin. En ymmärrä miksi neuvolasta ei voitu suoraan sanoa miten paha tupakka sikiölle on. Kadun hirveästi nyt ja mietin aina jos lapsella on jotain että johtuuko se polttamisestani. 

Olit kai täysi-ikäinen kuitenkin? Kyllä aikuisen ihmisen pitäisi pystyä itse kantamaan vastuu elämästään ja valinnoistaan, varsinkin jos lisääntymään ryhtyy. Tasapainoiseen elämänhallintaan kuuluu, että itsekin tajuaa myös jotain, ettei ihan kaikkea tarvi jostain neuvolasta sanella ja opastaa.