Jos saisit 200€ ylimääräistä kuussa, miten
käyttäisit sen?
Ja miten se vaikuttaisi elämääsi?
Kysymys on kaikille, tuloista riippumatta.
Kommentit (52)
Ei vaikutusta.
Keski-ikäinen ja -tuloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 euroa on kyllä niin pieni raha, että eipä tuo kyllä mitenkään kummempaa vaikutusta tekisi, suuntaan eikä toiseen. Säästöön varmaan sen siirtäisin. Minulla on tapana pitää käyttötilillä tiettyä summaa ja loput on korkeakorkoisella säästötilillä.
Mun mielestä 2400 euroa vuodessa ylimääräistä ois ihan huomattava summa.
Btw, korkeakorkoisella tilillä rahojen makuuttaminen on hölmöläisen hommaa.
Säästötili voi olla ihan hyvä vastapaino vaikkapa osakesalkulle, varsinkin kun osakemarkkinoilla on heiluntaa pitkähkön nousukauden jälkeen. Voi sitten jos romahtaa laittaa lisää osakkeisiin. Harva tavallinen ihminen seuraa kuitenkaan ihan päivittäin markkinoita sillä intensiteetillä, että voisi varmaksi sanoa ehtivänsä myydä ennen pohjia.
Nää suomalaiset alle 0,5% säästötilikorot tosin ovat yks haista huilu. Parempaakin saa onneksi kun etsii.
Vaikea sanoa. Fiksua olis sijoittaa tai lisätä lainanlyhennystä. On kuitenkin sellainen summa, mikä ei kovin elintasossa tunnu.
Säästäisin lomamatkaa varten. En ole vuosiin käynyt ulkomailla, koska rahaa ei vaan ole ylimääräistä. Haluaisin jonnekkin aurinkoon altaan reunalle marraskuussa.
Elämiseen menisi jossain vaiheessa. Voisi säästää isompiin hankintoihin ja auton menoihin sekä kesälomatouhuihin.
Käyttäisin sen omaan hyvinvointiini. Kävisin hierojalla, kasvohoidossa, kampaajalla, ottaisin kuntosalikortin, ostaisin kunnolliset ulkoilu- ja urheiluvaatteet, kävisin uimahallissa jne.
Koska raha on nyt tiukassa niin tuollaisista asioista joutuu tinkimään. Olisi ihana rennosti panostaa itseensä.
Säästäisin,jotta voisin viedä lapset unelmalomalle.Rahani riittää ruokaan ja asumiseen sekä vaatetukseen,mutta lomat saa kyllä unohtaa.Jopa tuetut sellaiset.
Järkevää olisi tietysti säästää ja sijoittaa kuten täällä moni toteaa. Minulla jää hyvin ylimääräistä palkasta ja laitan kaiken säästöön ja sijoitan.
Mutta ajatusleikkinä mietin, että entä jos tänä ylimääräinen 200 pitäisi käyttää johonkin extraan elämässä? Johonkin muuhun kuin ruokaan ja asumiseen.
Päässä pyöri esimerkiksi hemmottelu, vaatteet, hyväntekeväisyys. Päädyin siihen, että käyttäisin sen elämyksiin. Joka kuukaudelle erilaisia juttuja, joilla elämä olisi vähän vähemmän samoissa urissa ajamista. Kävisin ehkä musikaalissa naapurikaupungissa, konserteissa ja ooopperajuhlissa. kokeilisin harrastaa pari kertaa ratsastusta, golfia, kokeilisin erilaisia kursseja. Kaikkea mitä en ole tehnyt. Luulen, että näin saisin rahasta eniten elämääni.
Hyvä kysymys AP, kiitos kun laitoit miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
200 euroa on kyllä niin pieni raha, että eipä tuo kyllä mitenkään kummempaa vaikutusta tekisi, suuntaan eikä toiseen. Säästöön varmaan sen siirtäisin. Minulla on tapana pitää käyttötilillä tiettyä summaa ja loput on korkeakorkoisella säästötilillä.
Mistä vielä saa säästöilleen korkeaa korkoa? Ei ainakaan Nordeasta. Toiseksi säästötilillä moni pitää rahansa sen vuoksi että ne on heti käytettävissä kun se paha päivä iskee, ja niitähän tulee. Näin myös minulla. Jos varat olis kiinni jossain sijoituksissa tai rahastoissa, ei niitä niin vain sieltä oteta käyttöön.
*uoran *erseeseen pistäsin. Vaimolle en ainakaan antaisi.
En osaa ajatella mistään rahasta, että se olisi ylimääräistä. Jo omat kuukausitulot vaihtelevat jonkin verran, joten ei tuollaista muiden tulojen päälle tulevaa 200 euroa mitenkään erityisesti huomaisi. Menotkin vaihtelevat kausittain, joten välillä rahaa menee enemmän kuin tulee ja välillä toisinpäin.
Sijoituksia on ja asuntolainaakin, ehkä noiden välillä miettisin minne sen rahan tuuppaan.
Ruokaan, kampaajaan, vaatteisiin, liikuntaan ja lomailuun. Nostaisi elintasoani huomattavasti. T. Pienipalkkainen
Maksaisin isomman erän opintolainaa. Kun laina olisi maksettu, laittaisin aina rahan säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vielä saa säästöilleen korkeaa korkoa? Ei ainakaan Nordeasta. Toiseksi säästötilillä moni pitää rahansa sen vuoksi että ne on heti käytettävissä kun se paha päivä iskee, ja niitähän tulee. Näin myös minulla. Jos varat olis kiinni jossain sijoituksissa tai rahastoissa, ei niitä niin vain sieltä oteta käyttöön.
Joko sinä osaisit kertoa sen tapauksen missä rahaa tarvitaan heti käyttöön tuhansia euroja, siis alle kahden päivän? Sijoituksista rahat saa 1-2 päivässä pois.
Olen viime vuodet (8vuotta) elänyt kädestä suuhun, niukalla on menty.
200€ menisi arkipäiväisen asioiden hankkimiseen.
Kulkisin autolla töihin julkisten sijaan. Auto on jo olemassa, eli sitä ei tarvitsisi hankkia, eihän siihen tuo summa riittäisikään.
Olen nyt muutaman kuukauden ajan saanut 200 e ylimääräistä ja käyttänyt ne visalaskun lyhentämiseen. On iso raha pienituloiselle.
Ostaisin tarjousolutta entistä enemmän, cittarissa nyt Saku originaal alle 20e lodju ..sehän tekee 10 lodjua+ plussapisteet ja pantit, joilla taas lisää olutta ..pelkkää säästöä,hörps,klumps.