Kuinka paljon pitäisi panostaa autoon, että ei tarvitsisi ikinä pelätä tielle jäämistä?
Esimerkiksi kuukausikulu/ostohinta? Pitkällä aikavälillä siis autohan on lopulta vaihdettava, eli otetaan tämä huomioon. Kuinka usein auto on vaihdettava? Ainoana kriteerinä siis se, että se ei ikinä jättäisi tielle (maanantaikappaleita tms. huomioon ottamatta), ja että laatutaso ei olisi ihan sitä alinta Dacia-tasoa.
Kommentit (33)
Mikä tahansa auto voi hajota milloin tahansa.
Mutta jos haluaa nostaa todennäköisyyksiään ettei hajoa, niin sitten ostaa saksalaisen tai japanilaisen.
Uudet autot ovat erittäin luotettavia, kunhan hoidat autosi ohjeiden mukaan ja ajat siististi. Hyvin harvoin näkee tien pieleen uupuneita alle 10-vuotiaita autoja.
Olen ajanut työni takia erittäin paljon. Jos vuosi/kilometrihuollot on hoidettu niin yli 300000km pitäisi päästä jäämättä tielle. Kokemuksena Volvo ja Mercedes. Tavallista kaupunki ja maantie ajoa. Ei vaikeita maasto-olosuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Uudet autot ovat erittäin luotettavia, kunhan hoidat autosi ohjeiden mukaan ja ajat siististi. Hyvin harvoin näkee tien pieleen uupuneita alle 10-vuotiaita autoja.
Mutta jos uuteen autoon tulee joku vika, on hyvin todennäköistä ettei sillä voi ajaa edes korjaamolle.
Vierailija kirjoitti:
On olemassa muitakin autoja kuin 1980-luvun koslat. Uudet autot eivät "hajoa milloin tahansa".
100€ vuodessa taitaa olla Autoliiton jäsenyys, sen jälkeen ei tarvi pelätä.
Autovakuutukseen matkanjatkumisturva (tai millä nimellä sitä eri yhtiöt kutsuukaan).
Kyllä tuolla mun -01 vuoden Micrallakin pääsee ihan minne haluttaa, eikä ole koskaan jättänyt tielle. Ei se sitä auton hintaa (tai ikää tai seksikkyysvetovoimaa) välttämättä katso.
Vierailija kirjoitti:
100€ vuodessa taitaa olla Autoliiton jäsenyys, sen jälkeen ei tarvi pelätä.
Miten niin ei tarvitse pelätä? Tielle jääminen on kurja juttu, vaikka tietäisikin saavansa apua lähitunteina.
Osta uus Octavia, n. 25 000.
Ajat sillä vaikka 10 vuotta niin silloin esim pääomakulut 200€/kk + n. 50€/kk huoltoihin.
Ja aina on ajoturva voimassa, jos vaikka jättäisikin tielle niin saat sijaisauton tilalle veloituksetta.
Saksalaiset kannattaa unohtaa. Niitä on lavetilla jatkuvasti. Joku Peugeot vois olla hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa muitakin autoja kuin 1980-luvun koslat. Uudet autot eivät "hajoa milloin tahansa".
Olet väärässä. Niin kauan kuin autossa on yksikin liikkuva osa niin se voi hajota milloin tahansa. Todennäköisyys on toki pieni, mutta sitä ei voi täysin sulkea pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa auto voi hajota milloin tahansa. Ja itse asiassa mitä enemmän autossa on hienouksia, sitä haavoittuvampi se on.
Ja voihan siitä autosta mennä ihan vaikka rengas puhki ja se matkanteko tyssää siihen, jos ei osaa sitä itse vaihtaa. Uudella tai vanhalla autolla, kilometreistä riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Ja voihan siitä autosta mennä ihan vaikka rengas puhki ja se matkanteko tyssää siihen, jos ei osaa sitä itse vaihtaa. Uudella tai vanhalla autolla, kilometreistä riippumatta.
Uusissa autoissa ei välttämättä edes ole vararengasta.
Vierailija kirjoitti:
Osta uus Octavia, n. 25 000.
Ajat sillä vaikka 10 vuotta niin silloin esim pääomakulut 200€/kk + n. 50€/kk huoltoihin.
Ja aina on ajoturva voimassa, jos vaikka jättäisikin tielle niin saat sijaisauton tilalle veloituksetta.
Tää on oikeesti hyvä vaihtoehto.
Sellaista autoa ei olekaan, mikä ei voisi jättää tielle.