Sain pitämättömät lomat rahana, en sitten saanutkaan kassasta rahaa
kiva kiva. Tiedä sitten koska saa seuraavaksi, työt jatkuu vasta 1.8 ja seuraava palkka tulee 30.8 😣 Varmaan tulee myös jotkut omavastuu päivät tähän väliin sitten?
Kommentit (41)
Itselläni on lomakertymä 4päivää toki ymmärrän ettei niiltä makseta työttömyys korvausta.Silti laitoin työttömyyteni alkamaan siitä päivästä kun se alkoi kassa sitten laskee lomarahat siitä tulevasta rahasta pois.
Koskaan ei oteta lomia rahana, ellei työ jatku lennosta, EI KOSKAAN. Onhan se naurettavaa että joutuu maksamaan omilla ansaitsemilla lomapäivillään työttömyyttään kun patkätyöhyväksikäyttäjät eivät halua vastuuta vaan panoksesi tuotot pelkästään. Lomat pidetään aina ennenkuin työsuhde päättyy.
Vierailija kirjoitti:
Lomista sovitaan aina yhdessä. Kumpikaan ei voi niitä sanella. Työntajalla se tarkoittaa että he voivat määrittää ajan jolloin loman voi heidän puolesta pitää. Se maksaako lomapäivät rahana vai antaako loman päivinä ei ole merkityksellistä työnantajalle, mutta työntekijälle sillä on merkitystä. Esimerkissä pätkätyölainen jonka työsuhde päättyy eikä uutta ole tiedossa. Jos otat lomasi rahana katsoo kassat sen kuuluvan tuloihisi ja jakaa "lomarahasi"(oikea termi on kyllä joku muu) tulevalla päivärahallasi esim. 1000€ "lomarahaa" 50€ päivärahaa tarkoittaa ettet saa päivärahoja 20(1000/50) arkipäivältä, eli neljältä viikolta.
Ei se ole ihan niin yksinkertaista, että niistä lomista aina yhdessä sovittaisiin. On esimerkiksi työpaikkoja jotka on koko heinäkuun kiinni. Silloin kaikkien loma on työnantajan päätöksellä heinäkuussa.
Mikään laki ei velvoita työnantajaa kuulemaan työntekijää lomien ajankohdan suhteen. Kunhan loman pääsee lomakauden aikana yhtäjaksoisena pitämään.
Ensi vuonna kyllä katson tarkkaan että tulee jokaikinen kertynyt lomapäivä pidettyä. Nyt työnantaja sai minun työpanoksen ja minä maksan itse työttömyyspäivistäni. Hienoa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Tän tiesinkin, että lomia ei oteta rahana ;) Otin lomat lomana ja kohta itselläni alkaa 2,5 viikon loma. Mitenhän tämä merkitään liiton tietoihin? Saanko noilta lomapäiviltä mitään, en ilmeisesti? Teen töitä 50%:sti ja loput saan ansiopäivärahana.
Lomapäiviltä sinä saat loma-ajan palkan. Ei sitä merkitä liiton tietoihin mitenkään, sillä työsi päättyy vasta viimeisenä lomapäivänä ja työttömäksi ilmoittaudut sitä seuraavana. Ehkä saat myös lomarahaa.
Kun työsi on 50% niin sama se on lomalla, eli saat edelleen soviteltua päivärahaa niiltä ajoilta, jotka olet työtön, eli ei sittenkään pidä sinun kohdallasi paikkaansa tuo "ei merkitä mitenkään".
Tsemppiä ap. Ja hyvää kesän jatkoa joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap. Ja hyvää kesän jatkoa joka tapauksessa.
Kiitos.
Tsemppiä.Nämä on nyt taas niitä typeriä kannustinloukkuja mille pitäisi tehdä jotain asap.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai se menee näin. Olet nyt lomalla etkä työnhakijana.
Ollaan tuossa tilanteessa työnhakijana tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ensi vuonna kyllä katson tarkkaan että tulee jokaikinen kertynyt lomapäivä pidettyä. Nyt työnantaja sai minun työpanoksen ja minä maksan itse työttömyyspäivistäni. Hienoa.
ap
Ethän sinä siinä mitään olisi voittanut jos työssäoloaikaasi olisi pidennetty lomapäivien verran ja olisit pitänyt lomat pois.
Ihan samaan aikaan olisi käynyt viimeisen kerran töissä ja ihan samaan aikaan alkaisi työttömyyskorvaukset tipahtelemaan tilille.
Jos työsopimus on loppunut ja saa loman rahana on kuitenkin työtön. Täytyy ilmoittautua te- toimistoon heti. Ei ole kyseessä loma, vaan töihin voi mennä heti kun töitä löytyy. Työttömyyskorvaus maksetaan, kun lomaa vastaava määrä päiviä on kulunut. Eli katsotaan sen maksetun summan riittävän hakijalle tietyn ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan EI oteta rahana lomia. Se on sovittavissa. Lomat pidetään aina, jos ei ole suoraan aloittamassa seuraavasssa duunissa. Kiellän maksamasta lomia tililleni rahana.
T. Pätkis on peestä.
Olisi pitänyt tietää. Jatkossa tiedän.
Joo o, olen saanut nyt ne lomarahat. Seuraavan kerran minulle siis maksetaan työttömyysrahaa ehkä heinäkuulta (jonka olen kokonaan työtön) eli ne rahat tulee joskus 5-15.8 - jos hyvin käy. Voi tulla myöhemminkin tai tuleeko sitten taas joku leikattu raha (omavastuut sun muut)..
Ne lomarahat/korvaukset ei kuitenkaan olleet paljoa, kun lomarahoistakin on se 30% vielä leikattu. Ostin itselleni ulkoilutakin töihin alennusmyynnistä (teen ulkotyötä ja työnantaja ei osallistu vaatekuluihin tai anna työvaatteita). Vein lapset (2kpl) muumimaailmaan. Lopun olisin laittanut säästöön, joka toisi minulle muutenkin tiukassa tilanteessa hieman taloudellista turvaa. Mutta ei. Nyt joudun sen rahan laittamaan heinäkuun laskuihin eikä riitäkkään, eli varmaan joudun kajoamaan lisää pieniin säästöihini. Oma nettopalkka on 1000e/kk.
Kannustavaa. Joskus tekis vaan mieli heittäytyä jonkun sossun elätettäväksi.
Pakko tarttua tähän. Jos rahatilanne on noin tiukka, niin silloin lapsia ei todellakaan viedä muumimaailmaan, kalleimpaan mahdolliseen rahastuspaikkaan. Ilmaisia ja lähes ilmaisia huveja löytyy lapsille vaikka kuinka paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ethän sinä siinä mitään olisi voittanut jos työssäoloaikaasi olisi pidennetty lomapäivien verran ja olisit pitänyt lomat pois.
Ihan samaan aikaan olisi käynyt viimeisen kerran töissä ja ihan samaan aikaan alkaisi työttömyyskorvaukset tipahtelemaan tilille.
Miten niin työssäoloaikaa pidennetty? Tietenkin olisin pitänyt niitä lomapäiviä vaikka pitkin vuotta että ne tulee pidettyä ennen työsuhteen loppumista. Silloin työttömyystuestani olisi leikattu vain lomarahat, ei lomakorvauksia jotka on tienattu sillä että en niitä lomapäiviä pitänyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan EI oteta rahana lomia. Se on sovittavissa. Lomat pidetään aina, jos ei ole suoraan aloittamassa seuraavasssa duunissa. Kiellän maksamasta lomia tililleni rahana.
T. Pätkis on peestä.
Olisi pitänyt tietää. Jatkossa tiedän.
Joo o, olen saanut nyt ne lomarahat. Seuraavan kerran minulle siis maksetaan työttömyysrahaa ehkä heinäkuulta (jonka olen kokonaan työtön) eli ne rahat tulee joskus 5-15.8 - jos hyvin käy. Voi tulla myöhemminkin tai tuleeko sitten taas joku leikattu raha (omavastuut sun muut)..
Ne lomarahat/korvaukset ei kuitenkaan olleet paljoa, kun lomarahoistakin on se 30% vielä leikattu. Ostin itselleni ulkoilutakin töihin alennusmyynnistä (teen ulkotyötä ja työnantaja ei osallistu vaatekuluihin tai anna työvaatteita). Vein lapset (2kpl) muumimaailmaan. Lopun olisin laittanut säästöön, joka toisi minulle muutenkin tiukassa tilanteessa hieman taloudellista turvaa. Mutta ei. Nyt joudun sen rahan laittamaan heinäkuun laskuihin eikä riitäkkään, eli varmaan joudun kajoamaan lisää pieniin säästöihini. Oma nettopalkka on 1000e/kk.
Kannustavaa. Joskus tekis vaan mieli heittäytyä jonkun sossun elätettäväksi.
Pakko tarttua tähän. Jos rahatilanne on noin tiukka, niin silloin lapsia ei todellakaan viedä muumimaailmaan, kalleimpaan mahdolliseen rahastuspaikkaan. Ilmaisia ja lähes ilmaisia huveja löytyy lapsille vaikka kuinka paljon.
Sun mielestä on oikein ettei työssäkäyvä pysty kahta lasta edes muumimaailmaan kerran kesässä viemään? Se oli satasen reissu. Tosi kohtuutonta, on joo... No on kikyt menny hyvin perille sulla ilmeisesti.
Voin kuule kertoa että läpi vuoden ja loppukesä vietetään siellä ilmasessa kirjastossa, ilmasessa puistossa, ilmasessa metsässä, ilmasella rannalla. Älä huoli, kyllä se on meille ihan arkipäivää.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsillasi on tummempihipiäinen isä, ota ne mukaan ja käy paikkakuntasi sosiaalivirastossa (ei Kela, vaan kunnan oma). Niiltä saat ns. harkinnanvaraista toimeentulotukea, jos vain keksit tarpeelle jonkinlaisen yhteyden lasten isän kulttuuriin. Kokeiltu on, toimii.
Joo no ei ole... ja siis asutaan miehen kanssa yhdessä, eli siis en saa mitään asumistukia tms. Kyllä me pärjätään mutta en haluaisi mieheltä pyytää rahaa, jotta voin maksaa oman osani laskuista. Olisi vaan kiva saada itsellekin jotain pientä puskuria laitettua jemmaan... ei kuitenkaan isoista rahoista puhuta mutta minulle isoista. Ajattelin että saan vähän extraa jos paahdan töissä enkä pidä lomia. Not. No oppia ikä kaikki... ei nämä kiekerot ole tuttuja ennestään.
No et sinä pysty sossun elätettäväksikään tuossa tapauksessa jäämään, jos ei edes asumistukeen ole oikeutta. Työttömyys statuksena ei oikeuta sossun tukiin, vaan ruokakunnan tuloista se katsotaan.
Tarkista ovatko sekoittaneet lomakorvauksen pitämättömistä lomista korvaukseen työsuhteen lopettamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miten niin työssäoloaikaa pidennetty? Tietenkin olisin pitänyt niitä lomapäiviä vaikka pitkin vuotta että ne tulee pidettyä ennen työsuhteen loppumista. Silloin työttömyystuestani olisi leikattu vain lomarahat, ei lomakorvauksia jotka on tienattu sillä että en niitä lomapäiviä pitänyt.
Ap
Lomia ei voi pitää ihan miten haluaa, vaan lomat pidetään loma-aikoina, ei pitkin vuotta, ellei tietenkin ta niihin suostu. ja yleensä loma-aikoinakin pidetään vain ansaitut lomat, ei niitä, mitä ansaitaan parhaillaan ensi vuodelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ap
Lomia ei voi pitää ihan miten haluaa, vaan lomat pidetään loma-aikoina, ei pitkin vuotta, ellei tietenkin ta niihin suostu. ja yleensä loma-aikoinakin pidetään vain ansaitut lomat, ei niitä, mitä ansaitaan parhaillaan ensi vuodelle.
Meillä aika hyvin suostuu (kunta työnantajana). Ja määräaikaisena saa käyttää juuri niitä lomia mitä ansaitaan, vakituisilla vähän eri juttu.
Vai tarkoitatko että ta voisi evätä minulta lomat kokonaan ja pakottaa ottamaan ne rahana?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ap
Meillä aika hyvin suostuu (kunta työnantajana). Ja määräaikaisena saa käyttää juuri niitä lomia mitä ansaitaan, vakituisilla vähän eri juttu.
Vai tarkoitatko että ta voisi evätä minulta lomat kokonaan ja pakottaa ottamaan ne rahana?
Ap
Jos määräaikainen työsuhteesi päättyy lomakauden aikana (touko-syyskuu), niin kyllä.
Lomista sovitaan aina yhdessä. Kumpikaan ei voi niitä sanella. Työntajalla se tarkoittaa että he voivat määrittää ajan jolloin loman voi heidän puolesta pitää. Se maksaako lomapäivät rahana vai antaako loman päivinä ei ole merkityksellistä työnantajalle, mutta työntekijälle sillä on merkitystä. Esimerkissä pätkätyölainen jonka työsuhde päättyy eikä uutta ole tiedossa. Jos otat lomasi rahana katsoo kassat sen kuuluvan tuloihisi ja jakaa "lomarahasi"(oikea termi on kyllä joku muu) tulevalla päivärahallasi esim. 1000€ "lomarahaa" 50€ päivärahaa tarkoittaa ettet saa päivärahoja 20(1000/50) arkipäivältä, eli neljältä viikolta.