Alkoholi jäi 6 kk sitten ja mikään ei ole muuttunut, olen pettynyt
En silti palaa vanhaan, mutta harmittaa hieman. Paino itse asiassa noussut, vaikka toisin piti käydä. Ihan yhtä väsynyt naama peilistä katselee aamuisin. Veriarvot on parantunut, joo. Rahaa säästynyt, ja buranaa. Ei krapula-aamuja. MUTTA odotin isompaa muutosta yleiseen olemiseen ja jaksamiseen. Humpuukia koko alkoholivalistus Suomessa.
Kommentit (44)
Sielunsisarus! Mulla TÄYSIN sama juttu, tosin juomatta olen ollut 5 kk. Todennäköisesti alan piakkoin käyttämään kohtuudella, koska ei tässä mitään hyvää ole olla ilmankaan.
Alkoholihan on myös karsinogeeni, eli aiheuttaa syöpää. Et sinä kaikkia positiivisia muutoksia itse koe tai näe, mutta kehosi kiittää silti. Jokainen känni tuhoaa myös pysyvästi aivosoluja.
Mitä tekemistä keksit juomisen tilalle? Mitä ihmiset tekee jos ne ei lähde baariin? :D
Kyllä nyt joku pohjustaa sitä, että lopettaa raitistelunsa.
Useammallakin muka eri kirjoittajan viestillä :D
Onnea kuitenkin puolesta vuodesta.
.
Muutos on yleensä hidasta, nyt pitäisi sitten saada jotain sen ajan tilalle mikä ennen on kulunut Alkon kanssa.
Oletko koittanut vaikka käydä aa-ryhmässä, näistä voi saada uusia toimivia ihmissuhteita.
Joku harrastus voisi olla hyvä, liikuntaa, jos paino on ongelma.
Etsi vaikka joku (pieni) kuntosali missä voisit koittaa vaikka ihan itse treenaamisesta (sopii ihan jokaiselle, omat tavoitteet ovat tärkeitä, ei se mitä muut tekevät).
Kirjastolla on yleensä kaikkia kursseja joihin kannattaa tutustua, uusia kieliä, kirjoittamista, taidetta yms. voi alkaa harrastaa koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nyt joku pohjustaa sitä, että lopettaa raitistelunsa.
Useammallakin muka eri kirjoittajan viestillä :D
Onnea kuitenkin puolesta vuodesta.
.
Mä en tajua kommenttiasi. Olen todennut, että paluuta vanhaan ei ole.
Ap.
Ilmeisesti itsekään en ollut juoppo, kun ei raittius näkynyt missään 2v alkottomuuden jälkeenkään. Nykyään otan taas kuten ennenkin, eli pari kertaa kuussa pieneen humalaan asti (n.5-9siideriä) ja ehkä kerta viikkoon 1-3 sidukkaa.
En mä ainakaan ole jättänyt mitään tekemättä darran tai juomisen takia. En myöskään väsymyksen. Kaikki olen aina saanut hoidettua oli olo mikä hyvänsä.
Viher-vasurit ovat sairaita ja pahoja ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun alkoholivalistus mainostaa näitä kaikkia positiivisia muutoksia. Että alkoholista luopumisen jälkeen tapahtuu yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Ihan noin juhlaa se ei kuitenkaan ole. Olen tyytyväinen ratkaisuuni, enkä missään nimessä ole palaamassa vanhaan. Halusin kuitenkin tuoda esiin, että liioitellaanko alkoholin haittoja tai luopumisen etuja. Varsinkin jos ei kyse ole ihan rapajuoposta vaan asiansa hoitavasta, työssäkäyvästä viininlipittäjästä, jollainen minä olin.
Ap.
Voisko tässä olla se, että olet päässyt takaisin siihen pisteeseen, missä olit, kun aloit tissuttelemaan?
Että elämä oli tasaista, tylsää, ilotonta. Ja alkoholinkäyttö teki siitä vähän hauskempaa tai siedettävämpää? Ja nyt taas olet samassa pisteessä, pitää katsoa peiliin eli sitä, että elämässä ei vaan oikein ole mitään ja siksi helppo ratkaisu, eli juominen. Olenko väärässä?
Mutta minustakin olet tehnyt oikean ratkaisun. Katselen myös töissä pitkäaikaisia alkoholinkäyttöä ja se ei todellakaan heidän elämänlaatuaan paranna. Tuntuu, että ovat väsyneempiä ja elämä on näköalatonta, se on vain ravausta kauppaan ostamaan olutta ja kotiin juomaan sitä.
Reilu vuosi korkki kiinni. Painoni ei ole pudonnut. Parasta on mielialan tasaantuminen, tasaisempi arki ja jaksaminen esim. töissä. Rahaakin säästyy, kun ei kulu viinaan, terasseille eikä taksiin. Tietysti krapulapäivät ovat poissa.
Toivottavasti terveystilanne ei ainakaan huonone, kun viinan juonnin lopetin.
Mullakin paino aina joko nousee tai ei ainakaan laske!
Jaksan tosin liikkua ja urheilla, joka pitäisi olla plussaa. Kilpailen treeneissä itseni kanssa ja sit vedän itseni ylikuntoon, enkä nuku tai palaudu ja rankka liikunta pistää syömään ihan hitosti. Välillä tuntuu että se viikonlopun parin päivän pakkolepo ois ihan hyvästä vaan, darrassa sentään tajuan levätä vaan ja humalassa kaikki muu on juoksua hauskempaa ja tulee sentään yksi yö nukuttua sikeästi jos sammuu.
Onhan mussa enemmän lihasta kun en juo, mutta niin on rasvaakin. Iho ehkä heleämpi eikä naama niin rupsahtaneen oloinen, siihen ne plussat päättyikin. Sosiaaliset ympyrätkin isommat jos ei ole absolutisti.
Mitäköhän tässä nyt sit tekis kun kuitenkin haluais olla kunnon kansalainen, mutta ei vaan osaa kohtuullisuutta selväpäisenä.
Viime vuoden syksyyn asti käytin alkoholia (joitakin taukoja lukuunottamatta) säännöllisesti viikonloppuisin. Terveyteni on ollut aina hyvä, tosin maksa-arvot olivat hieman koholla. Ajattelin vähentää, en kokonaan lopettaa. Ensin oli tipaton lokakuu, marraskuussakin otin 2:na viikonloppuna, samoin joulukuussa. Tipaton oli myös tammikuu, jatkuen helmikuun puolenvälin jälkeen. Sen jälkeen on alko maistunut 1krt/kk. Vaikutus: unenlaatu parantunut, paino hieman laskenut, mieliala kohentunut, samoin energiataso .Voin paremmin. Näin aion jatkaa.
Vierailija kirjoitti:
Työssäni kohtaan sun kaltaisia, jotka eivät ole tehneet yhtä hyvää päätöstä eli lopettaa juominen. Toimintakyky alkaa laskea jo melko nuorena ja muisti heikkenee pysyvästi. Aivokuvatkin ovat karua katsottavaa.
Teit oikean päätöksen.
Jes! Voin olla tehokas työntekijä ainakin 70-vuotiaaksi asti! Kyllä työnantaja ja vero karhu tykkää :)
Vierailija kirjoitti:
Viher-vasurit ovat sairaita ja pahoja ihmisiä.
Hahaha. Spontaani nauru tälle asiaan täysinliittymättömälle pahan olon purkaukselle
No tämä. Itsellä ihan sama tilanne. Jätin alkoholin kokonaan pois kuukausia sitten enkä ole yhtään laihempi, virkeämpi tai tasapainoisempi kuin ennenkään. Naama yhtä turvonnut kuin ennenkin. En minäkään enää aio aloittaa ottamista mutta ihmetyttää silti.
En ole jätttänyt alkoholia minnekään ja hauskaa on!
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti itsekään en ollut juoppo, kun ei raittius näkynyt missään 2v alkottomuuden jälkeenkään. Nykyään otan taas kuten ennenkin, eli pari kertaa kuussa pieneen humalaan asti (n.5-9siideriä) ja ehkä kerta viikkoon 1-3 sidukkaa.
Tällaisena jos sen saa pidettyä niin alkoholi virkistää elämää. Mutta kun ne määrät tuppaavat hiipimään ylöspäin salakavalasti.
Varsinkin kun alkoholivalistus mainostaa näitä kaikkia positiivisia muutoksia. Että alkoholista luopumisen jälkeen tapahtuu yhdeksän hyvää ja kymmenen kaunista. Ihan noin juhlaa se ei kuitenkaan ole. Olen tyytyväinen ratkaisuuni, enkä missään nimessä ole palaamassa vanhaan. Halusin kuitenkin tuoda esiin, että liioitellaanko alkoholin haittoja tai luopumisen etuja. Varsinkin jos ei kyse ole ihan rapajuoposta vaan asiansa hoitavasta, työssäkäyvästä viininlipittäjästä, jollainen minä olin.
Ap.