Mitä on nykyään nämä kliseiset "suomalaisen tunnusmerkit" joista suomalaiset tunnistavat toisensa ulkomailla/lentokentillä
Jos ennen oli kuulemma tennissukat, surkeat kengät ainakin miehillä?
Kommentit (82)
Ylipaino, siansilmät, kärsänenä, taikinanaama, ohuet ja omituisesti leikatut hiukset, huono ryhti, huonosti istuvat, halvat vaatteet, halvat ja kuluneet kengät, vähän erikoiset silmälasit, tatuointeja.
Millaista seuraa suomalaiset ovat mielestänne ryhmämatkoilla verrattuna muihin?
Vierailija kirjoitti:
Ylipaino, siansilmät, kärsänenä, taikinanaama, ohuet ja omituisesti leikatut hiukset, huono ryhti, huonosti istuvat, halvat vaatteet, halvat ja kuluneet kengät, vähän erikoiset silmälasit, tatuointeja.
Katsoitko juuri peiliin..?
Olin juuri Lontoossa ja katselin mennessä ja sieltä tullessa Heathrown kentällä suomalaisten tyylejä... Crocseja en nähnyt yhtään ( no joo, ei oltu etelän lomalla ) Riekerit on in. Tyyli on hyvin maanläheinen. Silmälaseja suomalaisilla on varmaan eniten maailmassa, oikeasti. Tukka on joko valju ja pitkä tai sitten lyhyt ja "räväkkä". Aika tukeva vartalonmalli jota korostetaan epäsopivilla vaatteilla. Caprihousujen päällä löysä t-paita. No joo, tällaisia oli muutama. Sitten oli business-matkustajia joiden alkuperää en tiennyt.
Täytyy sanoa että nuori sukupolvi pukeutuu huomattavasti paremmin kuin 40+ ikäiset. On niitä joilla tönköt tekoripset ja kilo pakkelia, mutta myös tosi nättejä, enemmän skandityyppisiä nuoria naisia joilla luonnolliset hiukset ja meikit. Jotenkin ruotsalaiset ja norjalaiset vaan osaa tuon pukeutumisen enemmän. Joo, toki sielläkin on juntteja ihan yhtälailla.
Mutta tällaisia huomioita. Itse varmaan ihan samalla lailla suomalaisen näköinen, mutta vaatetus nyt ei ole Rieker, capri, marimekko -linjaa.
Vierailija kirjoitti:
Berliinin lennon perusmatkustajaa juuri kuvasit. Tietenkin kailotetaan vielä, kuinka siellä Wittenbergplatzin lähellä olevassa Lidlissä on niin kiva käydä ja kalja on ihanan halpaa ja sitä on kiva juoda heti kadulla
Kovaäänisestä suomenkielisestä kälätyksestä tunnistaa :(
Vaatteista tietää heti.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen melkee naamasta tunnistaa. Ainakin itse tunnistan, Joku ihme piirre tuntuu olevan suomalaisilla kasvoissa minkä tunnistan.
Totta. Joskus menee huti, eli luulen venäläistä suomalaiseksi. Sellanen Putin-/Dobby-muotoinen naama voi olla joko suomalaisella tai itänaapurilla.
Vierailija kirjoitti:
Möhömahainen palanut setä patsastelemassa päissään khakishortseissa, ruutupaidassa sekä tennistossuissa ja sukissa jonkun liikkeen ulkopuolella. Liikkeessä todennäköisesti palanut, hieman pullava vaimo päissään kesämekossa ostamassa halpaa roskaa.
Tuohon kuvaukseen menee kyllä myös suurin osa keski-ikäisistä jenkki- ja brittituristeista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sen melkee naamasta tunnistaa. Ainakin itse tunnistan, Joku ihme piirre tuntuu olevan suomalaisilla kasvoissa minkä tunnistan.
Tämä. Asun ulkomailla ja tunnistan suomalaisen naamasta. Silmistä, ihon väristä ja piirteistä. Eikä edes tarvi olla ylipainoinen tai samaa tyyliä. Punkkari, hippi, wt tai tantta. Tunnistan.
Mieleeni tuli aikoinaan lontoolaisessa pubissa että naamansa överiruskeaksi vetänyt, tökeröt ripsienpidennykset laitattanut pienirintainen ja isomahainen (olisin epäillyt raskautta ellei olisi vetänyt siideriä) mustapää on varmasti suomalainen ja samassa kajahtikin leveällä murteella " Heidi! Mie oon täällä!" sekä hitonmoinen huitominen ylipainoiselle ja ison suomenleijonan olkapäähän hakkuuttaneelle blondille.
Istuin omassa pöydässä ja esitin, etten ole suomesta kuullutkaan kun nämä siiderisiepot kiusasivat tökeröllä flirtillään baarimikkoa. Go suomi go!
Aina sanotaan että matkailu avartaa mutta silti nämä matkailuaiheiset ketjut tuntuvat keräävän näitä oman elämänsä kosmopoliitteja itseään ylentämään ja muita suomalaisia mollaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ne punakat, ylipainoiset, tatuoidut känniöykkärit ovat joko suomalaisia tai brittejä!
Sillä erotuksella, että ne tatuoidut britit kuvittelevat hallitsevansa maailmaa tai vähintäänkin lentokenttää. Toisaalta se on ihan hyvä, koska nämä öykkärinnäköiset britit on köyhän kansan lomalentokentillä kuitenkin länsimainen voima, joka pitää öykkärivenäläiset jossain kuosissa.
Vierailija kirjoitti:
Millaista seuraa suomalaiset ovat mielestänne ryhmämatkoilla verrattuna muihin?
Minä olen törmännyt vain mukaviin suomalaisiin, vaikka olen matkustanut paljon myös halvoilla rantareissuilla. Ovat sellasia positiivisia ja varautuneita. Ihan eri tavalla mukavia kuin Suomessa ollessaan. Olen matkustanut myös brittien ja irkkujen ryhmissä, ja he osaavat pitää hauskaa paremmin kuin suomalaiset. Eli jos ollaan samalla reissulla, niin britit ja irkut ovat heti keskenään kotoisasti ja mutkattomasti kaveritasolla. Keskustelu lähtee heti käyntiin ja kaikilla on hauskaa. Suomalaiset ei ehkä ole yhtä sosiaalisia tai koe tarvetta seurustella ja bilettää.
Vierailija kirjoitti:
Lentokentillä suomalaiset tunnistaa siitä, että koneeseen ryysitään kuin viimeistä päivää, ikään kuin ensimmäisenä sinne ehtivä voittaisi isonkin palkinnon. Portille tungeksitaan kaikki yhtä aikaa; jono on tuntematon käsite.
Ei voi pitää paikkaansa, jonottaminenhan on suomalaisten kansallisurheilulaji, varsinkin jos ämpäreitä tarjolla
Naaman kireys on todellakin hyvä tunnusmerkki. Itsekin huomaan joskus, että naamaa vetää kireällä kun joutuu uuteen tilanteeseen jossain ulkomailla, ja silloin tulee tiuskittua lapsille ihan niin kuin muutkin suomalaiset. Tosin olen kyllä huomannut saman joskus ruotsalaisistakin. Briteissä en. Ne huutaa lähinnä humalatilan mukaan, eli jos ovat selvinpäin, pystyvät vetämään hyvällä tuulella aivan käsittämättömiä päivämatkoja ja nähtävyyssumia. Ja kaikki on fantastic tai muuten vaan ihanaa. Rispektit heille.
Vierailija kirjoitti:
Mieleei tulee eräs perhe: Vanhempi tikunlaiha nainen kukkamekossa ja ihonvärisissä sukkahousuissa sekä huulet punattuina , näki että oli pynttäytynyt "suurta tapahtumaa" varten, ....
Eikö sitä juuri ollut puhetta että hieno nainen käyttää aina ihonvärisiä sukkahousuja kesäleningin kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisten itserasismi on käsittämätöntä. Ei meitä tarvitse ruotsalaisten tai suomenruotsalaisten nöyryyttää, me osaamme tehdä sen ihan itse.
Hävetäänköhän missään muussa maassa omaa kansaa samalla tavalla?
Onko missään muussa maassa yhtä paljon hävettävää?
Laulajat psykopaatilta vaikuttavia Aaltoja. Kuuluisat kilpa-ajajat kuin ammattikoulun perusperttejä rallienglantinsa kanssa. Poliitikot kuin pystyyn nostettuja Soineja tai vielä pahempaa, rikkaampien juoksupoikina noyristeleviä Sipilöitä.
Presidenttinä vanha pukki muorikkonsa kanssa, josta syntyy välittömästi mielikuva pedofiliasta muutamia vuosikymmeniä nuorempana.
Maan keskustelupalstat sensuroituja kuin Pohjois.Koreassa ja mielipiteidensä vuoksi sakotettujen seurauksena kansa vaikenee edelleen kahdella kielellä kuten suomettumisen parhaina aikoina.
Politiikka kuin Hölmäläissaduista tai Kafkan kirjoittamista kirjoista.
Kyllähän tätä voisi jatkaa vaikka kuinka pitkään, mutta loppuun vanhan ihaillun natsin veikeä viesti kansalle.
Suomi on paras maa suomalaisille.
Lisätkää itse äänen värinä tähän mauttomaan sloganiin.
Kirjoittaja pitää itseään ilmeisesti nerona ja huumorintajuisena kyynikkona. Tosi vähän on sitten katsellut maailmaa ympärillään.
"Onko missään maassa yhtä paljon hävettävää?" On. Itse asiassa paljon paljon enemmän. Avaapa silmäsi.
"Laulajat psykopaatilta vaikuttavia Aaltoja?" Mainitsepa nimeltä.
"Kilpa-ajajat kuin ammattikoulun perusperttejä… jne." Maailmassa on maita, joissa ei ole vastaavia kilpa-ajajia lainkaan. Tuliko tämä mieleesi? Noin yleensä urheilijoista tunnetko paljonkin näitä muiden maisen kuuluisampia menestyjiä, millaisia he ovat perusluonteeltaan ja koulutukseltaan ja käyttäytymiseltään?
Entäpä tuo poliittikkopuoli. Voisitko perustella hieman paremmin. Ota myös kaikkien maiden kaikki muut poliitikot vertailuun ja kerro sitten suomalaisten poliitikkojen erityisyydestä mainitsemillasi saroilla.
"Presidenttinä vanha pukki muorikkonsa kanssa... jne." Ihan tottako? Mitäs mieltä olet muiden maiden vastaavista tapauksista? Niitähän ei mielestäsi lainkaan esiinny, vai? Millä perusteella muuten väität presidenttiämme pukiksi? Oletko kovastikin ollut hänen "pukkeilunsa" kohteena vai mistä on kyse?
"Politiikka kuin hölmöläisaduista." Sillä lailla. Ja missähän muussa maassa mielestäsi tehdään loistavia poliittisia päätöksiä, otapa esimerkki vaikka itäisestä naapuristamme. Tai nykyään voit vertailla jopa rapakontakaista poliikkaa. Mihin maahan muuttaisit mieluiten asumaan ns. aivan tavallisena kansalaisena, ilman turististatusta? Tai paremminkin mihin maahan olisit halunnut syntyä tavallisena kansalaisena? Miksi meidän maatamme on vertailtu aivan kansainvälisestikin ja ylivoimaisesti parhaaksi maaksi sen asujille todettu? Ja sinä latelet latteuksiasi kuin suurempikin viisas. Tässä maassa köyhyyteenkin syntyneellä ihmisellä on olemassa mahdollisuudet. Maailmassa on lukemattomia maita, missä köyhyyteen syntyneillä ei ole mitään mahdollisuuksia.
Mistä me erotamme saksalaiset, japanilaiset, ruotsalaiset, unkarilaiset, venäläiset, amerikkalaiset, portugalilaiset, kenialaiset jne.? Luulenpa, että kaikkien maiden kansalaiset erottavat oman maansa ihmiset aina jostain, mutta ovatko he yhtä ilkeitä ja suvaitsemattomia ja ylimielisiä heitä kuvaillessaan? Ei ihme, että suomalaisia sanotaan huono-itsetuntoisiksi. Mitäs muuta tämäkin haukkuminen täällä sitten synnyttää, kuin juuri sitä? Eikö pitäisi toimia juuri päinvastoin?
Vierailija kirjoitti:
No mä en sitten ilmeisesti ole suomalaisen näköinen, kun mikään noista ei täsmää muhun. Olettekos te kuvailijat itse tuollaisia vai myös juuri meitä poikkeuksia?
Kyllä me kaikki muutkin olemme omasta mielestämme kovinkin tyylikkäitä. Aina emme onnistu. Eikä jokaista voi miellyttää.
Jotkut suomalaiset ainakin tuntuu erottavan siitä, että he naama norsunveellä vahtivat ja tuijottavat muita suomalaisia etsien vikoja ja arvosteltavaa. TÄMÄ kertoo siitä huonosta itsetunnosta. Pitää yrittää itse olla jotain muuta kuin suomalainen ja arvostella ja tuhahdella toisten suomalaisten olemuksia, aivan kuin sillä tekisi itsestään fiksumman ja hienomman.
Tässäkään ketjussa ei ole yhtään kommenttia, missä kerrottaisiin suomalaisten erottuvan positiivisessa mielessä muista. Ettekö te nirppanenäiset arvostelijatkaan ole niitä "erottujia" sitten? Eikös teidät pitäisi huomioida siellä ulkomailla siitä, kuinka fiksusti te osaatte olla ja käyttäytyä, vai ovatko KAIKKIEN muiden maiden kansalaiset hyvin käyttäytyviä, kauniita, tyylikkäitä ja osaavia ihmisiä? Rohkenen epäillä. Niin paljon olen tavannut kummallisuuksia ja oudosti käyttäytyviä ja suorastaan ärsyttäviä ja röyhkeitä muiden maiden kansalaisia, niissä niitä varkaita ja huijareita ja muita pölöpäitä on, ei suomalaisissa. Rumiakin on ihan valtavasti, maailma pullollaan. Ja huonosti pukeutuvia, kummallisissa rytkyissä ja vetimissä, suomalaiset mustalaisetkin käyttäytyvät kauniimmin ja ovat siistimmin pukeutuneita kuin muiden maiden romanit.
Suomalaisten keskustelukulttuuria on arvostettu suuresti muissa maissa, esim. kansainvälisissä neuvotteluissa ja palavereissa suomalaiset osapuolet keskustelevat asiallisesti, eivät korota ääntään, puhuvat asiasta eivätkä asian vierestä, käyttävät puheenvuoronsa ajallaan, eivät huuda päälle eivätkä huido ja hölötä, eivät heittele asiattomuuksia, pitävät sanansa, eivät ole päällekäyviä ja hyökkääviä, mikä taas on joissakin muissa maissa aivan tavallista ja häiritsevää itse keskustelun kulun ja asian itsensä kannalta. Meiltä suomalaisilta olisi heillä paljon opittavaa.
Muistan nuoruusvuosiltani erään nuoren naisen, joka oli asunut jonkun aikaa Ruotsissa ja piti siis itseään hienompana kuin muut ja täydellisenä kosmopoliittina. Joka asiaa hän arvosteli ja aina kommentissa oli "ei Ruotsissa näin tehdä!" "Ei ruotsalaiset syö tuollaista." "Ei ikimaailmassa Ruotsissa tuota ja tuota..." Niin kuin Ruotsi olisi jotain oikeata ja Suomi väärää. Heti kun menemme maamme rajojen ulkopuolelle, alkaa siis jokin "oikea." Ihmettelen, miksi tänne vääryyteen täytyy sitten edelleen tulla, mikä saa nämä arvostelijat kuitenkin hakeutumaan takaisin tänne väärälle puolelle? Rumien, tyhmien ja huonosti pukeutuvien ja ilkeitten ihmisten valtakuntaan?
Mieleei tulee eräs perhe: Vanhempi tikunlaiha nainen kukkamekossa ja ihonvärisissä sukkahousuissa sekä huulet punattuina , näki että oli pynttäytynyt "suurta tapahtumaa" varten, vähän nuorempi ylipainoinen nainen kireissä farkuissa ja tuubitopissa jonka alla tavalliset rintaliivit, laiha mutta isomahainen jurottava mies , olettavasti tämän nuoremman puoliso (saattoi olla kyllä velikin, samanlaiset nenät molemmilla) sekä ylipainoinen pikkutyttö lippis päässä, Ti ti nalle t-paidassa. Vaikka olisivat olleet mykkiä, olisin tunnistanut suomalaisiksi !