Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anorektikon omituinen turvotus??? Help!

Vierailija
03.07.2018 |

Sairastan anoreksiaa, tosin painoni on tällähetkellä "terveen" alipainon puolella. Tai siis en ole "sairaalloisen anorektinen". Anyway, elin viime kuun vähähiilihydraattisella ketodieetillä, mutta viikko sitten eräiden juhlien jälkeen olen ahminut holtittomasti iltaisin. Siitä on seurannut omituinen kivulias nestepöhö, enkä tiedä, onko joku mun elin kosahtanut, vai mistä tämä voisi johtua? Siis tarkoitan todellakin huomattavaa turvotusta varsinkin kasvoissa ja rinnasta alaspäin. Painoni on noussut muutamassa päivässä 8kg, mikä on reilu 17% elopainostani. Koko alavartaloni tiukka ja kipeä.

Jos täällä on terveydenhoidon ammattilaisia, niin tasoittuuko tämä itsestään, vai voiko olla kysymys jostain vakavammasta? En kehtaisi lähteä lääkäriin tämän näköisenä... :( Toivon, että turvotus johtuu vaan äkillisestä ruokavalion muutoksesta ja poistuu muutamassa päivässä itsestään.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko turvotus symmetristä vai toispuoleista, onko koko kehosi turvonnut vai esim vatsa?

Vierailija
42/50 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtuu ahmimisesta ja menee ohi jos jätät ahmimiset pois. Itsellä paino nousee jopa 10 kg muutaman päivän ahminnalla.

Toden näköisesti juuri näin.

Elimistösi on kuivunut ja varmasti elektrolyytit täysin sekaisin. Kun pitkän paaston ja kituuttamisen jälkeen ahmit, kroppa reagoi juuri noin. itselläni kävi niin, että vaikka en ahminut vaan söin muutaman päivän normaaliannoksia, paino nousi yhtäkkiä neljä kiloa. Illalla ei mitään, aamulla kauhea pöhö.

Valitin tätä lääkärille (olin hoidossa) ja hän selitti että elimistö reagoi noin. Jos olet elänyt kauan kuivuneena, kroppa imaisee tuplasti sen takaisin kun alat syödä.

Se, miten nopeasti menee ohi, riippuu siitä, miten kuivunut olet ollut, sekä siitä, jatkatko normaali syömistä vai palaatko kitudieetille jolloin neste tietysti poistuu piankin.

Tietenkään tämä ei ole terveellistä, ja elektrolyytti epätasapaino voi johtaa jopa sydämen pysähtymiseen. Mikään elin sinulla nyt tuskin on "rikki" mutta itsesi rikot ennen pitkää jos jatkat.

Nyt olisi paras alkaa syödä normaalisti ja kestää turvotus. Vaikeaa ja tuntuu mahdottomalle, tiedän, mutta muuta tietä ei ole. Se menee ohi, ennemmin tai myöhemmin. Itselläni kesti kauan, koska palasin aina takaisin paastoon. Nyt olen saavuttanut juuri tuon alimman painoindeksin etten ole vaaarallisen alipainoinen. Tässä olen pysynyt jo kauan, en uskalla antaa painon tästä nousta. Vieläkin huomaan heti, jos olen uskaltanut syödä pikkuisenkin enemmän, että turpoan heti. 

Onhan tämä sellaista venäläistä rulettia, mutta tämä sairaus on vaikeasti hoidettava ja vaatisi asiantuntevaa osaamista hoitohenkilökunnalta. Paraneminen vie myös aikaa. Toivon sinulle parasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

):

Tämä jos mikä on hymiön paikka - ehdottomasti!

Surunaama eikä hymy

Vierailija
44/50 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu ahmimisesta ja menee ohi jos jätät ahmimiset pois. Itsellä paino nousee jopa 10 kg muutaman päivän ahminnalla.

Elimistösi on kuivunut ja varmasti elektrolyytit täysin sekaisin. Kun pitkän paaston ja kituuttamisen jälkeen ahmit, kroppa reagoi juuri noin. itselläni kävi niin, että vaikka en ahminut vaan söin muutaman päivän normaaliannoksia, paino nousi yhtäkkiä neljä kiloa. Illalla ei mitään, aamulla kauhea pöhö.

Valitin tätä lääkärille (olin hoidossa) ja hän selitti että elimistö reagoi noin. Jos olet elänyt kauan kuivuneena, kroppa imaisee tuplasti sen takaisin kun alat syödä.

Se, miten nopeasti menee ohi, riippuu siitä, miten kuivunut olet ollut, sekä siitä, jatkatko normaali syömistä vai palaatko kitudieetille jolloin neste tietysti poistuu piankin.

Tietenkään tämä ei ole terveellistä, ja elektrolyytti epätasapaino voi johtaa jopa sydämen pysähtymiseen. Mikään elin sinulla nyt tuskin on "rikki" mutta itsesi rikot ennen pitkää jos jatkat.

Nyt olisi paras alkaa syödä normaalisti ja kestää turvotus. Vaikeaa ja tuntuu mahdottomalle, tiedän, mutta muuta tietä ei ole. Se menee ohi, ennemmin tai myöhemmin. Itselläni kesti kauan, koska palasin aina takaisin paastoon. Nyt olen saavuttanut juuri tuon alimman painoindeksin etten ole vaaarallisen alipainoinen. Tässä olen pysynyt jo kauan, en uskalla antaa painon tästä nousta. Vieläkin huomaan heti, jos olen uskaltanut syödä pikkuisenkin enemmän, että turpoan heti. 

Onhan tämä sellaista venäläistä rulettia, mutta tämä sairaus on vaikeasti hoidettava ja vaatisi asiantuntevaa osaamista hoitohenkilökunnalta. Paraneminen vie myös aikaa. Toivon sinulle parasta.

Juuri näin. Lisäksi vielä anoreksiaan kuuluu se, että oman kehon mittasuhteiden hahmotus vääristyy. Eli luultavasti ap kokee turvotuksen myöstä paisuneensa paljon isommaksi kuin todellisuudessa onkaan.

Anoreksia on kyllä piinallinen tilanne. Anorektikkohan on usein ylpeä laihuudestaan ja kokee olevansa parempi ihminen, kun on itsekuria laihduttaa. On todella, todella vaikeaa luopua noista tunteista ja uskaltaa olla tavallinen ihminen.

Vierailija
45/50 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos tästä... Normaalisti sorrun "ahmimaan" noin kerran viikossa tai parissa viikossa, mitä olen kompensoinut paastoamalla, mutta ilmeisesti se sitten on kuitenkin korjannut jonkinlaista aliravitsemustilaa tai täyttänyt elektrolyyttivarastoja, koska ennen en ole näin mittavaa turvotusta kokenut. 

Nyt mulla oli useamman viikon parempi jakso alla, etten ole ahminut ollenkaan. Ja vaikka olenkin syönyt terveellisemmin kuin ikinä, niin silti olen pitänyt kalorit minimissä, koska halusin ensin saada elämäntavat muuten kuntoon ja vasta sitten vähitellen muokata kroppaa terveempään suuntaan. Tein varmasti senkin virheen, että söin aivan liian vähän hiilihydraatteja ja ehkä sekin vaikutti, että vielä ennen ensimmäistä ahmimispäivää pyöräilin vanhempieni mökille ja takaisin (yhteensä 60km), mitä en myöskään kompensoinut ravitsemuksellisesti mitenkään.

Noh, paljon on opittavaa ja syömishäiriö on kyllä pilannut koko elämäni... Ei mene päivääkään, ettenkö haluaisi muuttua, vaikka välillä joku asia horjuttaa tasapainoa ja palaan taas lähtöpisteeseen. Tänään oon edelleen todella turvonnut, mutta turvotus ei tunnu yhtä kipeältä kuin eilen, joten ehkä se on hieman tasoittunut...

Vierailija
46/50 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sydämen vajaatoiminta?Kaliumarvot päin alvettia?

Jos et mene lekuriin et ole hengissä enää ensi viikolla.

Vierailija
47/50 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

"silti olen pitänyt kalorit minimissä, koska halusin ensin saada elämäntavat muuten kuntoon ja vasta sitten vähitellen muokata kroppaa terveempään suuntaan."

Mitä shaibaa. Kyllä sinun suurin ongelmasi on anoreksia. Mene hoitoon ja anna auttaa itsesi terveeksi.

Jos nyt et vedä heroiinia tai rotanmyrkkyä niin en voi edes kuvitella, mikä olisi se "muu" mikä ensin pitää saada kuntoon.

Vierailija
48/50 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olo menee pahemmaksi niin mee sit lääkäriin. Syömishäiriöistä tietämättömät kehittelee kauhukuvia.

Höpö höpö. Sisäelimet pettävät jos keholta riistää ravinnon. Tämän toteaminen ei ole mikään kauhukuva vaan realiteetti. Minkään maailman esoteerinen "tieto" syömishäiriöstä (=sairauden sanelemat ajattelumallit) ei muuta tätä tosiasiaa. 

Vierailija
49/50 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"silti olen pitänyt kalorit minimissä, koska halusin ensin saada elämäntavat muuten kuntoon ja vasta sitten vähitellen muokata kroppaa terveempään suuntaan."

Mitä shaibaa. Kyllä sinun suurin ongelmasi on anoreksia. Mene hoitoon ja anna auttaa itsesi terveeksi.

Jos nyt et vedä heroiinia tai rotanmyrkkyä niin en voi edes kuvitella, mikä olisi se "muu" mikä ensin pitää saada kuntoon.

Mä näkisin, että ihan samoin syömishäiriö on oire kuten vaikka päihderiippuvuudet, masennus, stressi tai mikä tahansa. Mun todellinen ongelmani on huono itsetunto ja totaalinen arvottomuuden tunne. Molemmat juontavat juurensa lapsuudesta ja sen vuoksi niitä on todella vaikea korjata. Mutta yksi asia kerrallaan... ap

Vierailija
50/50 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene sairaalaan, ja sitten hankkiudut mielenterveyshoitoon ja alat syömään normaalisti. Anoreksia tai sen tavoittelu ei tee ihmistä kauniiksi vaan hervottoman rumaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan