Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teinien mopoilu/autoilu -eikö vanhemmat välitä?

Vierailija
10.05.2023 |

Kaikki maalla asuvat ovat törmänneet tähän ilmiöön: teini kaahavat järkyttäviä nopeuksia kaksi-tai nelipyöräisillä. Jos sinä tunnistat kuskin naapurin junioriksi, menetkö kertomaan? Omaltani lähtisi avaimet kuivumaan välittömästi jos mistään saisin tietooni kaahauksesta ja olisin todella kiitollinen mikäli joku sellaisesta tulisi raportoimaan.
Välillä vaan tuntuu etteivät vanhemmat välitä kun ihan pihaankin saatetaan ajaa selkeästi holtittomasti. Tunnistatko itsesi? Eikö sinua pelota, että lapsesi on kohta hengetön?

Omalle lapselleni puhun jo nyt paljon siitä miten pahaa jälkeä tulee pahimmillaan, ollaan katsottu yhdessä aiheesta dokumentteja ym. Aivan hiljattain yksi hänen kaverinsa menetti henkensä tällaisessa kaveriporukan kyydissä, oma lapseni kommentoi ettei olisi koskaan edes lähtenyt ko.kyytiin sen vaarallisuutta ennakoiden ja minä hiljaa olin tyytyväinen mielessäni, että jotain olen osannut tehdä oikein. Silti olen aivan sydän verellä tämän nuoren perheen puolesta ja samanaikaisesti peloissani, että joku kevätkaahauksen liikenne vielä veisi minunkin lapseni.
Miten te muut oikein selviätte näiden pelkojen kanssa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain ajamalla oppii ajamaan ja vain ajamalla lujaa oppii ajamaan lujaa. Kännissä ei saa koskaan ajaa, sen olen lapsille painottanut (ja muistuttanut, että selvin päin töpeksinnät korvaa vakuutusyhtiö, känniläinen maksaa itse ja tietty myös huumehemmo).

Kannattaa itse olla kuskina, silloin on turvallisinta.

Enemmän minua kauhistuttavat pitkin polkuja maastopyöräilevät, jotka eivät jotenkin tunnu ymmärtävän, että puomilla suljettu metsäautotie voi olla pyöräilijälle vaarallinen, siellä kun on ihan laillista ajaa autolla juuri sitä nopeutta kuin haluaa.

Vierailija
2/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain ajamalla oppii ajamaan ja vain ajamalla lujaa oppii ajamaan lujaa. Kännissä ei saa koskaan ajaa, sen olen lapsille painottanut (ja muistuttanut, että selvin päin töpeksinnät korvaa vakuutusyhtiö, känniläinen maksaa itse ja tietty myös huumehemmo).

Enemmän minua kauhistuttavat pitkin polkuja maastopyöräilevät, jotka eivät jotenkin tunnu ymmärtävän, että puomilla suljettu metsäautotie voi olla pyöräilijälle vaarallinen, siellä kun on ihan laillista ajaa autolla juuri sitä nopeutta kuin haluaa.

Olipa huono opetus. Sellaisella asenteella vain pärjää, että ajattelee ettei muut osaa ajaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei saa? Vain ajamalla kännissä oppii ajamaan kännissä.

Vierailija
4/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/a1e8e6f1-0291-4fb3-af21-a0da4f853a0e

Tämä. Ikää 17v ja kovaa mennään. Miksi ihmeessä yhä vain nuoremmille hankitaan kortteja kun tiedetään harkintakyvyn olevan heikko ja otsalohkon osalta aivojen kehityksenkin vielä aivan kesken.

Vierailija
5/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pelkään ihan hirveästi omani puolesta ja lähes viikoittain kerrataan koppimönkkärillä ajon lainalaisuuksia. Mies opettaa itse autolla ajamisen kun autokoulun ikä lähestyy, silloin on mahdollista harjoitella paljon laaja-alaisemmin erilaisia olosuhteita ja muutoinkin opetella malttia liikenteessä.

Ja me ostamme ensimmäisen auton, satsaamme sen turvallisuuteen vaikka rikkaita emme olekaan.

Vierailija
6/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ikää 17v ja kovaa mennään. Miksi ihmeessä yhä vain nuoremmille hankitaan kortteja kun tiedetään harkintakyvyn olevan heikko ja otsalohkon osalta aivojen kehityksenkin vielä aivan kesken.

Jep. Ainakin itse koen, että minä ja useimmat kavereistani oltiin liian nuoria auton rattiin 18-vuotiaina. Itsekin kaahasin ympäri kyliä ja pari läheltäpiti-tilannetta tuli. Kerran meinasin kokeilla ajoa yhden kaljan jälkeen ja kännikuskin kyydissä olin monesti. Rauhoituin vasta kirjoitusten jälkeen, kun kaveriporukka hajosi.

Ajokorttiin voisi olla ikäraja 21, tosin hyvin moni on tuossakin iässä vielä aika kypsymätön.

Vierailija
7/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ainakin itse koen, että minä ja useimmat kavereistani oltiin liian nuoria auton rattiin 18-vuotiaina. Itsekin kaahasin ympäri kyliä ja pari läheltäpiti-tilannetta tuli. Kerran meinasin kokeilla ajoa yhden kaljan jälkeen ja kännikuskin kyydissä olin monesti. Rauhoituin vasta kirjoitusten jälkeen, kun kaveriporukka hajosi.

Ajokorttiin voisi olla ikäraja 21, tosin hyvin moni on tuossakin iässä vielä aika kypsymätön.

Koska sinä olet holtiton ja elmänhallintasi on hankalaa tulisi rangaista kaikkia?

Vierailija
8/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa huono opetus. Sellaisella asenteella vain pärjää, että ajattelee ettei muut osaa ajaa

Eli sinustako on OK ajaa kännissä tai huumepäissään? Eipä ihme, että ongelmia syntyy, jos ratissa ei ole nollatoleranssia.

Vierailija
9/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole tarpeen oppia ajamaan kännissä. Se jätetään kaupunkilaisille. Suurin osa maaseudun liikenneonnettomuuksista johtuu kaupunkilaisista.

Vierailija
10/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska ei ole tarpeen oppia ajamaan kännissä. Se jätetään kaupunkilaisille. Suurin osa maaseudun liikenneonnettomuuksista johtuu kaupunkilaisista.

Kyllä meidän kylillä on onnettomuuksissa aina ollut paikallinen kuski syypäänä. En tiedä missä mielikuvitusmaaseudulla sinä mahdat asua.

Vierailija
11/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt puhumassa naapurin äidille kun heidän lapsensa ajoi viritetyllä mopolla aivan järjettömällä tavalla.

Vastaus oli tyyliin joo tiedän. Koetan puhua taas kerran. Tuskin muuttaa tapaansa. Ehdotin mopon myyntiä tai laittoa pois käytöstä kunnes osaa ajaa järkevästi. Ei kuulemma voi koska lapsi tekisi varmaan itsemurhan silloin.

Eli sai yrittää edelleen muiden ihmisten murhaamista ettei lapsi paralle tule paha mieli. Siitä viis että muut pelkäsivät omien lastensa puolesta kun yksi kaahasi järjettömästi.

Vierailija
12/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä meidän kylillä on onnettomuuksissa aina ollut paikallinen kuski syypäänä. En tiedä missä mielikuvitusmaaseudulla sinä mahdat asua.

Traficomin mielikuvitusmaailmassa, heillä on ihan tilasto tästä.

Vierailija
13/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omat lapset on ajaneet autoa jo 10v iästä lähtien, ei ei enää 17v iässä ole tarvetta esittää kavereille yhtään mitään. Tuore kuski ja tuore kortti ja vähäinen ajokokemus on paljon pahempi asia kuin nuori, joka on ajanut melkein puolet elämästään erilaisia koneita mönkijästä traktorin kautta autoon.

Vierailija
14/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä vain kolmannes hankkii ajokortin alle 20v. Kenelläkään ei ole mopoja tai vastaavia.

Vierailija
15/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime viikolla näin miten teini meinasi ajaa kahden lapsen yli suojatiellä. Teini kaahasi oikein kunnolla ja viime hetkellä väisti mutta hänen autonsa ajautui valaisinpylvästä päin. Tuskin se teini mitään oppii silti. Tappaa vielä itsensä tai jonkun muun.

Vierailija
16/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin pelkään ihan hirveästi omani puolesta ja lähes viikoittain kerrataan koppimönkkärillä ajon lainalaisuuksia. Mies opettaa itse autolla ajamisen kun autokoulun ikä lähestyy, silloin on mahdollista harjoitella paljon laaja-alaisemmin erilaisia olosuhteita ja muutoinkin opetella malttia liikenteessä.

Ja me ostamme ensimmäisen auton, satsaamme sen turvallisuuteen vaikka rikkaita emme olekaan.

BMW tai MB ovat tunnetusti turvallisia varsinkin ensiautona. Pääasia että tehokas takaveto.

Vierailija
17/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaus; eivät välitä. Vanhemmat ovat vaan tyytyväisiä, kun teinit ovat pois kotoa häiritsemästä.

Vierailija
18/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuivumaan" tarkoittaa että on ajettu kännissä ja sen takia kortti/avaimet otettu pois.

"Hyllylle" tarkoittaa että on ajettu ylinopeutta tai muuten törttöilty ja sen takia kortti otettu pois.

Vierailija
19/19 |
10.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanontahan kuuluu: Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa. Ennemmin tai myöhemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän