Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopettakaa lastenne kaupallistaminen!

Vierailija
03.07.2018 |

Kuvottaa lasten kuvilla blogeissa tienaaminen ja kuvien käyttöoikeuksien luovuttaminen facebookille ym. muille sosiaalisen median toimijoille. Voitteko mammat ymmärtää, että se teidän yksivuotiaskin lapsenne on yksilö, YKSILÖ, jolla tulevaisuudessa on oma, teistä erillinen tahto, omat ajatukset ja ne ajatukset saattavat täysin erota omistanne. Niin kauan, kun lapsi ei vielä itse pysty päättämään, haluaako hän kuviaan äidin iki-ihanaan blogiin, ei kuvia pitäisi laittaa kuin hyvin harvoin ja erittäin painavasti harkiten. Lasten kuvien suoltaminen blogeihin on vähän sama asia kuin se, että kerjäläisäidit/vanhemmat laittavat lapsensa kerjäämään huomion, säälin ja suurempien tienestien toivossa, vaikka heillä olisi mahdollisuus jäädä toisen vanhemman tai sukulaisen kanssa kotiin. Kerjääminen vain on hyväksyttävämpää kuin tienaaminen lasten kuvilla, koska jälkimmäisen tavoitteena on vain lisätienestit, ilmaiset tuotteet ja matkat, lukijoiden viihdyttäminen ja oman egon pönkittäminen, ei hengissä pysyminen.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta olisi mielenkiintoista lukea äidin kirjoittamaa blogia/päiväkirjaa omasta lapsuudestani. Saisi varmasti paljon enemmän tietoa ja muistaisi asioita, minä en ainakaan muista lapsuudestani oikein mitään.

Mutta. En todellakaan haluaisi niiden muistojen olevan koko maailman luettavissa: koulukavereiden, työkavereiden, naapurien, esimiehen.. En myöskään haluaisi lukea vanhempieni parisuhteesta, ehkäisystä, seksielämästä, sairauksista. Enkä haluaisi, että kukaan kaverinikaan voisi noista lukea. Olen hyvin yksityinen ihminen enkä jaa someen oikeastaan mitään.

Eivätkö nämä bloggaajat ajattele lainkaan, että mitäpä jos heidän lapsensa haluavat isompana varjella yksityisyyttään hyvin tarkasti? Heidän kohdallaan vahinko on jo tapahtunut ja lapsille on luotu oma somepersoona. He eivät enää koskaan voi olla anonyymejä ja heidän nimensä googlettamalla löytyy mieletön määrä tietoa. Esimerkiksi voileipä on perustellut lastensa somenäkyvyyttä sillä, että lasten ollessa isompia on ihan tavallista, että netistä löytyy kaikenlaista jne. Vähän epäilen..

Vierailija
42/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain maassa lapsi oli täysi-ikäistyttyään haastanut äitinsä oikeuteen juurikin tässä asiassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kiitos tärkeästä keskustelunavauksesta!

Vierailija
44/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin samaa mieltä. Esim MHL:stä löytyy hyvä kannanotto ja ohjeistus aiheesta.

Vierailija
46/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://thl.fi/fi/web/lastensuojelun-kasikirja/-/lapsen-yksityisyyden-s…

Ihan jokainen somen käyttäjä voisi perehtyä tähän.

Vierailija
47/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis varmaan koittaa kirjottaa Hesarin mielipidepalstalle niin vois saada aihetta edes vähän esille. Taitaa tosin olla turha yrittää, kun ei siellä kuitenkaan mitään julkasta. Jokaiselle bloggaajalle ja instagram-äidille en rupea erikseen kirjoittamaan niin kuin joku tuossa ehdotti :D

Vierailija
48/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällaiset lastensa kuvilla tykkäyksiä ja klikkauksia metsästävät äidit tule yhtään miettineeksi miltä olisi itsestä tuntunut teininä, kun koko lapsuus olisi kaikkien nähtävinä netissä.

Tämä! Voiko joku kirkkain silmin väittää, että pitäisi siitä että koko oma lapsuus olisi netissä kaikkien luettavissa ja nähtävissä.

Minun äiti laittaa minusta lapsuuskuvia faceen ja sanon kyllä ihan rehellisesti että ei se minua haittaa. Lähinnä naurattaa, joissakin kuvissa vähän pyöreämmän puoleinen 😄

Vierailija
49/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kirjoitin blogia n. 5 vuotta sitten vuoden ajan. En jakanut mitään henkilökohtaisia tietoja lapsista, lähinnä meidän päivistä ym. Mitään tunnistettavia kuvia en ikinä lapsistani jakanut, enkä edes oikeita nimiä. Lopetin tämänkin kuitenkin. En halunnut, että kaikki jäävät nettiin. Piilotin kaikki vain itselleni näkyväksi.

Kyllähän nykyään houkuttelisi nuo yhteistyöt ja ilmaiset jutut, mutta en halua tehdä sitä lasteni kustannuksella. Jos vielä kirjottaisin, niin sitten harrastuksistani tmv.

Vierailija
50/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin blogeihin ja instagramiin jatkuvasti lapsistaan kuvia laittavia vanhempia kiinnostaa lapsen itsemääräämisoikeus tai yksilönsuoja, koska heitä ei vain kiinnosta.

Jotkut hakee Tinderissä treffejä mukuloidesa kuvilla joillakin on sukulaislapset esillä.

Vierailija
51/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä kirjoitin blogia n. 5 vuotta sitten vuoden ajan. En jakanut mitään henkilökohtaisia tietoja lapsista, lähinnä meidän päivistä ym. Mitään tunnistettavia kuvia en ikinä lapsistani jakanut, enkä edes oikeita nimiä. Lopetin tämänkin kuitenkin. En halunnut, että kaikki jäävät nettiin. Piilotin kaikki vain itselleni näkyväksi.

Kyllähän nykyään houkuttelisi nuo yhteistyöt ja ilmaiset jutut, mutta en halua tehdä sitä lasteni kustannuksella. Jos vielä kirjottaisin, niin sitten harrastuksistani tmv.

Kaikki mitä lataat verkkoon jää sinne myös vaikka kuinka piilottaisit myöhemmin.

Vierailija
52/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällaiset lastensa kuvilla tykkäyksiä ja klikkauksia metsästävät äidit tule yhtään miettineeksi miltä olisi itsestä tuntunut teininä, kun koko lapsuus olisi kaikkien nähtävinä netissä.

Tämä! Voiko joku kirkkain silmin väittää, että pitäisi siitä että koko oma lapsuus olisi netissä kaikkien luettavissa ja nähtävissä.

Minun äiti laittaa minusta lapsuuskuvia faceen ja sanon kyllä ihan rehellisesti että ei se minua haittaa. Lähinnä naurattaa, joissakin kuvissa vähän pyöreämmän puoleinen 😄

Eri asia.

Vierailija
53/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän lastani oman vaatemerkkini mallina niin pitkään kuin ei vastustele sitä. 

Miten te ajattelisitte, että lapset korvattaisiin lastenvaatteiden tuotekuvissa, elokuvissa, lehtien kuvituksissa, jos lasta ei saa tätä vertaa kaupallistaa? Voisi käydä tietyt elokuvat ja ohjelmatkin hankaliksi, jos niissä ei saisi näkyä lainkaan esimerkiksi alle 10-vuotiaita.

Toivottavasti lapsesi tilille ropsahtaa käypä palkkio tai palkka jokaisesta kuvata mitkä hänestä julkistat.

Vierailija
54/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä pitäisi sanoa tai tehdä, että edes yksi blogiäiti tajuaisi olla laittamatta lapsensa kuvia nettiin? Voisiko joku blogiäiti vastata?

Tutustumismatka Dark nettiin pakolliseksi kaikille blogaajille. Siellä kun pyröhtää jollekin lapo saitille katsomaan kuinka ne hassut vlogi-videot ja söpöt blogi kuvat on sairaiden käyttö-ja kauppakamana niin vois mielipiteet muuttua siitä mitä jakaa ja mitä ei.

Vierailija
55/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvottaa lasten kuvilla blogeissa tienaaminen ja kuvien käyttöoikeuksien luovuttaminen facebookille ym. muille sosiaalisen median toimijoille. Voitteko mammat ymmärtää, että se teidän yksivuotiaskin lapsenne on yksilö, YKSILÖ, jolla tulevaisuudessa on oma, teistä erillinen tahto, omat ajatukset ja ne ajatukset saattavat täysin erota omistanne. Niin kauan, kun lapsi ei vielä itse pysty päättämään, haluaako hän kuviaan äidin iki-ihanaan blogiin, ei kuvia pitäisi laittaa kuin hyvin harvoin ja erittäin painavasti harkiten. Lasten kuvien suoltaminen blogeihin on vähän sama asia kuin se, että kerjäläisäidit/vanhemmat laittavat lapsensa kerjäämään huomion, säälin ja suurempien tienestien toivossa, vaikka heillä olisi mahdollisuus jäädä toisen vanhemman tai sukulaisen kanssa kotiin. Kerjääminen vain on hyväksyttävämpää kuin tienaaminen lasten kuvilla, koska jälkimmäisen tavoitteena on vain lisätienestit, ilmaiset tuotteet ja matkat, lukijoiden viihdyttäminen ja oman egon pönkittäminen, ei hengissä pysyminen.

En ole koskaan harrastanut moista enkä  lue mitään lifestyleblogejakaan.

Ehkä  sun ois kannattanu  postatata tää AV:n sijaan kaikkiin lapsi yms. blogeihin?

Vierailija
56/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki mitä lataat verkkoon jää sinne myös vaikka kuinka piilottaisit myöhemmin.

Niin eli olisi parempi vain jatkaa eikä lopettaa ollenkaan ja piilottaa? Ja ei muuten löydy meidän lapsista kuvan kuvaa netistä vaikka nimellä hakisi, kuten sanoin, en laittanut meistä mitään tunnistettavaa.

Vierailija
57/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin eli olisi parempi vain jatkaa eikä lopettaa ollenkaan ja piilottaa? Ja ei muuten löydy meidän lapsista kuvan kuvaa netistä vaikka nimellä hakisi, kuten sanoin, en laittanut meistä mitään tunnistettavaa.

Kyllä voi löytyä, mutta ihan muilla tunnisteilla kuin nimellä. Sinun taitosi tuskin riittäisivät edes löytämään näitä kuvia jotka ovat päätyneet ns. vääriin käsiin.

Vierailija
58/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta esitellä omia lapsia taloudellisen hyödyn vuoksi.

Vierailija
59/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi löytyä, mutta ihan muilla tunnisteilla kuin nimellä. Sinun taitosi tuskin riittäisivät edes löytämään näitä kuvia jotka ovat päätyneet ns. vääriin käsiin.

Ei tietenkään tietotekniikan insinöörinä työskentelevänä riitä taitoni mihinkään. Oikeassa olet.

Ja toisekseen, jos kuvat ovat jääneet, niistä ei edelleenkään tunnista. Ne eivät voi mitään ihmeellistä aiheuttaa väärissä käsissä, edes sukulaiset eivät tunnistaisi jostain varpaista, selästä metsäretkellä jne. Naamaa ym tunnistettavia osia ei ole ikinä laitettu nettiin. Uusia vaatteitakin kuvasin tasokuvina, en asu kuvina. Eikä blogiani edes lukenut kuin yksi kaverini, liikenteen lähteet näkyvät bloggerissa. Miksi vänkäät jatkuvasti, sillä en ole edes väittänyt etteivät voisi olla netissä missään enää kuvia. Sanoin lopettaneeni, täällä ei tosiaan pitäisi sanoa mitään. En aio enää tästä kanssasi edes keskustella, sillä minä nyt toistan vain samaa sinun toistoihisi.

Vierailija
60/61 |
04.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia.

Millä tavalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan