Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lopettakaa lastenne kaupallistaminen!

Vierailija
03.07.2018 |

Kuvottaa lasten kuvilla blogeissa tienaaminen ja kuvien käyttöoikeuksien luovuttaminen facebookille ym. muille sosiaalisen median toimijoille. Voitteko mammat ymmärtää, että se teidän yksivuotiaskin lapsenne on yksilö, YKSILÖ, jolla tulevaisuudessa on oma, teistä erillinen tahto, omat ajatukset ja ne ajatukset saattavat täysin erota omistanne. Niin kauan, kun lapsi ei vielä itse pysty päättämään, haluaako hän kuviaan äidin iki-ihanaan blogiin, ei kuvia pitäisi laittaa kuin hyvin harvoin ja erittäin painavasti harkiten. Lasten kuvien suoltaminen blogeihin on vähän sama asia kuin se, että kerjäläisäidit/vanhemmat laittavat lapsensa kerjäämään huomion, säälin ja suurempien tienestien toivossa, vaikka heillä olisi mahdollisuus jäädä toisen vanhemman tai sukulaisen kanssa kotiin. Kerjääminen vain on hyväksyttävämpää kuin tienaaminen lasten kuvilla, koska jälkimmäisen tavoitteena on vain lisätienestit, ilmaiset tuotteet ja matkat, lukijoiden viihdyttäminen ja oman egon pönkittäminen, ei hengissä pysyminen.

Kommentit (61)

Vierailija
1/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenelle sä nyt meuhkaat? Minulla ei ole blogia, eikä edes FB-tiliä.

Vierailija
2/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin blogeihin ja instagramiin jatkuvasti lapsistaan kuvia laittavia vanhempia kiinnostaa lapsen itsemääräämisoikeus tai yksilönsuoja, koska heitä ei vain kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

1, ap on näitä noloja tyyppejä, jotka kuvittelee, että hyökkäävä otsikko on älykäs ja klikkauksia keräävä tapa aloittaa keskustelu. Mua lähinnä vaan kyllästyttää tuollaiset klikkihuorat.

Vierailija
4/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1, ap on näitä noloja tyyppejä, jotka kuvittelee, että hyökkäävä otsikko on älykäs ja klikkauksia keräävä tapa aloittaa keskustelu. Mua lähinnä vaan kyllästyttää tuollaiset klikkihuorat.

; D jep. Mä aina vastaan tuollaisiin, että en mä niin tee, mikä on seuraava typerä oletus?

Vierailija
5/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei tätäkin aloitusta voinut otsikoida vaikka että miten blogin pitäjät saisi kunnioittamaan lapsiensa yksityisyyden suojaa.

Sellaiseen olisin voinut jotakin kirjoittaakin itse aiheesta. Tämä aloitus on niin aggressiivinen ja tyhmästi kirjoitettu, että en viitsi, vaikka olenkin samaa mieltä itse asiasta.

Vierailija
6/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Arvon Vauva-palstan aktiivikäyttäjä,

Minkälainen otsikko minun olisi pitänyt laittaa, että se olisi palstan kirjoittamattomien sääntöjen mukainen?

Laita tarkat ohjeet, niin osaan seuraavalla kerralla (jos sellainen tulee) tehdä sinuakin tyydyttävällä tavalla.

ap

Vierailija
7/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pitäisi sanoa tai tehdä, että edes yksi blogiäiti tajuaisi olla laittamatta lapsensa kuvia nettiin? Voisiko joku blogiäiti vastata?

Vierailija
8/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulis että juuri vauvapalstalla syntyisi asiasta keskustelua, kun täällä näitä lapsensa kaupallistaneita äitejä pyörii.

Vierailija
9/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tunnen yhden mamman, jonka insta on täynnä kuvia sen lapsesta Gugguun sun muiden lastenvaatemerkkien kamat päällä ja hashtaginä tietty nämä merkit. Yritää vissiin saada lapsensa malliksi.

Vierailija
10/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tunnen yhden mamman, jonka insta on täynnä kuvia sen lapsesta Gugguun sun muiden lastenvaatemerkkien kamat päällä ja hashtaginä tietty nämä merkit. Yritää vissiin saada lapsensa malliksi.

Pitäis laittaa tollanen äiti häpeäpaaluun Gugguun vaatteissa. Yök!

Vierailija
11/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tällaiset lastensa kuvilla tykkäyksiä ja klikkauksia metsästävät äidit tule yhtään miettineeksi miltä olisi itsestä tuntunut teininä, kun koko lapsuus olisi kaikkien nähtävinä netissä.

Vierailija
12/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis laittaa tollanen äiti häpeäpaaluun Gugguun vaatteissa. Yök!

Gugguun talvitakit on kivoja, mutta ne muut vaatteet on vähän ärsyttävän näköisiä. No kuulun varmaan vähemmistöön, koska se tuntuu olevan tosi suosittu merkki.

Vierailija
13/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vlogien tekeminen lasten kanssa on todella häiritsevää. Onneksi Suomessa tämä on vähän harvinaisempaa. Katsoin aikaisemmin erästä australialaista vlogipariskuntaa, mutta oli pakko lopettaa kun he saivat lapsen. Ne siis yrittää koko ajan saada pienen naperon suoriutumaan kameran edessä, että saa hyvä clickbait-otsikoita.

Vierailija
14/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tällaiset lastensa kuvilla tykkäyksiä ja klikkauksia metsästävät äidit tule yhtään miettineeksi miltä olisi itsestä tuntunut teininä, kun koko lapsuus olisi kaikkien nähtävinä netissä.

Tämä! Voiko joku kirkkain silmin väittää, että pitäisi siitä että koko oma lapsuus olisi netissä kaikkien luettavissa ja nähtävissä.

Vierailija
15/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän lastani oman vaatemerkkini mallina niin pitkään kuin ei vastustele sitä. 

Miten te ajattelisitte, että lapset korvattaisiin lastenvaatteiden tuotekuvissa, elokuvissa, lehtien kuvituksissa, jos lasta ei saa tätä vertaa kaupallistaa? Voisi käydä tietyt elokuvat ja ohjelmatkin hankaliksi, jos niissä ei saisi näkyä lainkaan esimerkiksi alle 10-vuotiaita.

Vierailija
16/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käytän lastani oman vaatemerkkini mallina niin pitkään kuin ei vastustele sitä. 

Miten te ajattelisitte, että lapset korvattaisiin lastenvaatteiden tuotekuvissa, elokuvissa, lehtien kuvituksissa, jos lasta ei saa tätä vertaa kaupallistaa? Voisi käydä tietyt elokuvat ja ohjelmatkin hankaliksi, jos niissä ei saisi näkyä lainkaan esimerkiksi alle 10-vuotiaita.

Kun asia on tarkoin harkittu, kuvia ei ole liikaa, lapsi ei rasitu siitä ja ainoa, joka siitä taloudellisesti hyötyy on lapsi itse, niin silloin mielestäni on ok, että lapsi on silloin tällöin esim. mainoksessa tai elokuvassa.

Vierailija
17/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No toi ei ole ihan sama asia - vaatemerkille mallina oleminen, elokuvassa oleminen, lehdessä oleminen jne. ei ole sen lapsen oikeaa elämää. Onhan se ihan eriasia, että mamma jakaa lapsen yksityiselämää netissä.

Ja vamasti aika monet vanhemmat eivät työnnä lapsiaan näyttelijähommiin ellei lapsi osoita mielenkiintoa esiintymistä kohtaan.

Vierailija
18/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen otsikko minun olisi pitänyt laittaa, että se olisi palstan kirjoittamattomien sääntöjen mukainen?

Laita tarkat ohjeet, niin osaan seuraavalla kerralla (jos sellainen tulee) tehdä sinuakin tyydyttävällä tavalla.

ap

Älä aloita noin aggressiivisesti ja syytä kaikkia lukijoita, kun oikeasti ongelma on aika pienen piirin.

Siitä on hyvä aloittaa. Metsä vastaa kuten sinne huutaa eli jos haluat asiallisia vastauksia, ole itse asiallinen.

Vierailija
19/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Älä aloita noin aggressiivisesti ja syytä kaikkia lukijoita, kun oikeasti ongelma on aika pienen piirin.

Siitä on hyvä aloittaa. Metsä vastaa kuten sinne huutaa eli jos haluat asiallisia vastauksia, ole itse asiallinen.

Ei ole todellakaan pienen piirin ongelma.

Vierailija
20/61 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkein oikeus tulee antamaan syksyllä ratkaisun siitä, että onko vanhemmilla oikeus päättää lasten yksityisyydestä ja ladata niitä kuvia nettiin.

Minusta on ihmeellistä että jotkut kertovat lastensa asioita ja jakavat kuvia blogeissaan. Ei siinä minusta ole kyse lapsen edusta tai siitä että lapsi itse hyötyy siitä jotenkin. Miksi lapsi sellaista haluaisi? Mahtava huomata isompana että netti on täynnä kuvia ja kertomuksia koulumenestyksestä, oksennustaudeista ja vaikka puheterapiasta. Monet ei osaa ymmärtää että esim terveyteen liittyvät asiat ovat salassapidettäviä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi