Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle sopiva koira?

Vierailija
03.07.2018 |

Tyttäreni (12v) on nyt yli vuoden puhunut haluavansa koiraa. En ole suostunut, koska kumminkin koira jäisi minulle hoidettavaksi.

Olen nyt tässä vuoden aikana asiaa sulatellut ja se alkaa kuulostaa ihan kivalta idealta. Koira olisi siis pääasiassa lapsen houdettavana, mutta tottakai minä olen vastuussa koirasta ja hoidan sitä myös. Lapsi siis lenkittäisi ja ruokkisi koiran ja minä hoidan muut. Toki jos lapsi ei vaikka jaksa lenkittää, niin voin minäkin viedä, mutta olen monta kertaa puhut hänen kanssaan asiasta ja hän on vakuutellut jaksavansa hoitaa koiran.

Olen itse ennen omistanut koiran, mutta koiran poismenon jälkeen olen halunnut keskittyä lapseen ja työhön. Nyt olisi hyvä aika koiralle.

Eli haussa on ystävällinen, mielellään helposti koulutettava ja pieni/keskikokoinen koira (sellainen, että 12v pystyy pitää sen hallinnassa lenkillä)

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun alkaessakin pitää tehdä tehdä lenkitykset.

Aamulla, koulun jälkeen, illalla vielä.

Eikä mitään puolen tunnin lenkkejä.

Koulutus vie samoin paljon aikaa.

Vierailija
22/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monelle jäi ilmeisesti epäselväksi se, että olen valmis hankkimaan ja huolehtimaan koirasta. Lapsi sitä on nyt vain eniten halunnut ja luvannut hoitaa.

Sanoin jo aloituksessa, että lapsi lenkittää ja antaa ruuan ja minä hoidan ihan kaiken muun (koiranomistajat tietää, että siinä on paljon työtä) Kyllä yhdessäkin varmasti lenkitetään ja hoidetaan, mutta miksi minä tunkisin väkisin lenkille mukaan, kun kerran lapsi sitä haluaa yksin lenkittää?

En missään vaiheessa sanonut, että koiran on vain lapsen vastuulla (moni tästä veuhkosi ensimmäisellä sivulla) Kyllä itse tykkään koirista ja siitä huolehtisin. Mielestäni muutenkin 12v on jo tarpeeksi vanha huolehtimaan koiran lenkityksestä ja ruuasta, mutta esim. kynsien leikkuu, turkin hoito jne on hyvä olla aikuisen vastuulla tai ainakin aikuinen mukana auttamassa.

”Koira olisi pääasiassa lapsen hoidettavana” tällä tarkoitin just ruokkimista ja lenkittämistä, koska ne ovat isoin osa koiran hoitamista ja näistä kyllä 12v pärjää yksin (ellei ole iso huonosti hihnassa käyttäytyvä koira)

Ei, en ole hankkimassa lelukoiraa vaikka sitä suositeltiin :)

AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meidän labbiksia ainakaan lenkitetä aamulla ja hyvin pärjää. (Toki pissalla käytetään) Illalla toki sitten tunnin lenkki tai pidempi.

Vierailija
24/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostakaa koira sitten vasta jos tyttö jaksaa nousta aamulla ylös aikaisin lenkille esim. kuukauden ajan. Jos ei jaksa niin silloin ei jaksa hoitaa koiraakaan.

Minun tyttö on 10v. ja hänellä on kania ollut jo pari vuotta. Hän hoitaa ne itse. Mun ei ole tarvinnut kertaakaan muistuttaa asiasta. Hänellä on myös hamsteri jonka hoitaa täysin itse.

Vastuullisia nuoria on olemassa.

Vierailija
25/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villi hyeena tai susi.

Vierailija
26/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kultainen noutaja,spanieli,mäyräkoira on hyviä kilttejä rotuja. Samoin havanna ym. seurakoirat.

Vierailija
27/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostakaa koira sitten vasta jos tyttö jaksaa nousta aamulla ylös aikaisin lenkille esim. kuukauden ajan. Jos ei jaksa niin silloin ei jaksa hoitaa koiraakaan.

Minun tyttö on 10v. ja hänellä on kania ollut jo pari vuotta. Hän hoitaa ne itse. Mun ei ole tarvinnut kertaakaan muistuttaa asiasta. Hänellä on myös hamsteri jonka hoitaa täysin itse.

Vastuullisia nuoria on olemassa.

23 jatkaa..

En ole ikinä (20 vuotta koiria omistaneena) lenkittänyt aamulla koiria.. omat koirani ainakin ovat aamuisin vielä väsyneitä ja haluavat nukkua, mutta päivällä ovat todella virkeitä ja jaksaisivat vaikka 5h lenkin.

Vierailija
28/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

92-118 kirjoitti:

Ai oikein HELPOSTI koulutettava koiraa LAPSELLE? 

Se sellainen helppo koira lapselle on edellämainittu pehmo -rotuinen lelukoira.. Käytä niitä helvetin aivojas, vai tuliko ne synnyttäessä alakautta pihalle..

Edelleen puhuin, että lapsi hoitaa ruuan ja lenkit ja minä muut :) voisit sinäkin käyttää niitä aivoja lukemiseen.

Kyllä jotkut rodut ovat helpompia kouluttaa kuin toiset. Haluaisin rodun, joka oppii suht nopeasti/helposti käskyt, koska en jaksa monta vuotta jankuttaa koiralle miten pitää istua..

AP

Vierailija
29/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ei koiraa lapselle, varsinkin kun teillä ei edes ole tällä hetkellä koiraa, jotta lapsi edes ymmärtäisi mitä koiran omistaminen oikeasti vaatii.

Me otettiin puoli vuotta sitten koira. Otin sen sillä ajatuksella, että se on lopulta aina minun vastuullani, mutta se on perheen koira, jonka hoitoon kaikki osallistuvat.

Lapsilla on omat hoito- ja lenkitysvuoronsa, joista ovat pitäneet tosi hyvin kiinni. Lapset ovat 15, 12 ja 10-vuotiaat.

Vierailija
30/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ennenkin omistanut koiran (aloituksessa mainitsin myös) joten tiedän nämä :) en kyllä aamuisin käyttänyt lenkillä eikä kukaan tuttunikaan tee niin, eikä vanhempanikaan ikinä tehneet niin (lapsuudessa meillä oli aina koiria)

AP

Vierailija
31/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No höpö taas. 15 min aamulla riittää ihan hyvin normaalille seurakoiralle, ja kyllä lapsi siihen pystyy. Koulun jälkeen sitten pidempi lenkki.

Vierailija
32/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bullterrieri tai mastiffi.

Tiedän, että tämä kommentti oli laitettu vitsillä, mutta oikeasti rakastan bullterriereitä! Ihanan erilaisia ja söpöjä :) Tälläistä harkitsin joskus nuorena omaksi koiraksi (mutta koonsa puolestä kääpiöbullterrieriä)

Nyt ei ehkä kuitenkaan meille

AP

Vierailija
33/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ennenkin omistanut koiran (aloituksessa mainitsin myös) joten tiedän nämä :) en kyllä aamuisin käyttänyt lenkillä eikä kukaan tuttunikaan tee niin, eikä vanhempanikaan ikinä tehneet niin (lapsuudessa meillä oli aina koiria)

AP

Ulos se on silti aamullakin vietävä vaikkei pitkälle kävelylle lähtisikään. Vesi ja räntäsateessa kaikkien aamukiireiden lisäksi, pelkkään pissalenkkiin menee kuitenkin 10-15 minuuttia ja jos on kurakeli tassut on vielä pestävä.

Vierailija
34/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä havannankoira tai muu vastaava.

Olen kyllä sitä mieltä, että 12v osaa huolehtia koirasta. Kasvattaa vastuuta ja koira tuo iloa elämään - ihan tutkittu juttu myös. Itse sain koiran 9v ja olin siitä niin ylpeä ja innoissaan! Hoidin koiran lenkitykset, vaihdoin veden, annoin ruuan, koulutin kokonaa yksin, ostin viikkorahoilla herkkuja (vanhemmatkin osti, mutta halusin varmistaa, että koira saa lempi herkkujaan :D), pakkasin tavarat jos oltiin lähössä koiran kanssa jonnekkin, leikin sen kanssa ja rapsuttelin. Siitä kasvoi kaikkia rakastava kiltti koira ja samalla paras ystäväni. Otin sen mukaani kotoa pois muuttaessa.

Koira lopetettiin 12 vuoden iässä (olin 21) ja se on edelleen yksi surullisimpia päiviäni. Olin kasvanut koiran kanssa 12 vuotta henkisesti ja fyysisesti ja yhtäkkiä koira ei olekkaan kotona vastassa. Meinaa tulla itku jopa tätä kirjoittaessa, niin rakas se minulle oli.

Onnea perheenjäsenen hankintaan ja toivottavasti koirasta tule yhtä täkeä teille, kun minulle koirastani tuli.

Vierailija
35/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä havannankoira tai muu vastaava.

Olen kyllä sitä mieltä, että 12v osaa huolehtia koirasta. Kasvattaa vastuuta ja koira tuo iloa elämään - ihan tutkittu juttu myös. Itse sain koiran 9v ja olin siitä niin ylpeä ja innoissaan! Hoidin koiran lenkitykset, vaihdoin veden, annoin ruuan, koulutin kokonaa yksin, ostin viikkorahoilla herkkuja (vanhemmatkin osti, mutta halusin varmistaa, että koira saa lempi herkkujaan :D), pakkasin tavarat jos oltiin lähössä koiran kanssa jonnekkin, leikin sen kanssa ja rapsuttelin. Siitä kasvoi kaikkia rakastava kiltti koira ja samalla paras ystäväni. Otin sen mukaani kotoa pois muuttaessa.

Koira lopetettiin 12 vuoden iässä (olin 21) ja se on edelleen yksi surullisimpia päiviäni. Olin kasvanut koiran kanssa 12 vuotta henkisesti ja fyysisesti ja yhtäkkiä koira ei olekkaan kotona vastassa. Meinaa tulla itku jopa tätä kirjoittaessa, niin rakas se minulle oli.

Onnea perheenjäsenen hankintaan ja toivottavasti koirasta tule yhtä täkeä teille, kun minulle koirastani tuli.

Ihana :’) Olen kyllä nyt varma, että meille tulee ehdottomasti koira. Enää en välitä muiden mielipiteistä, koska he eivät minua tai tytärtäni tunne. Tyttärellä oli muutama vuosi sitten hamsteri ja sen hoiti loppuun asti ihan itse. Oli sen kanssa aina kotona ollessaan. Silitteli ja paijasi :) kyllä hänellä itku tuli, kun eräänä aamuna hamsteri löytyi kuolleena (sairaus).

AP

Vierailija
36/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pliis älä ota tai ainakaan anna lapsen viedä koiraa yksin lenkille. Täällä on jo ihan tarpeeksi näitä lapsia joiden koirat vetää volttia fleksin toisessa päässä, tai lapset roikkuu ison koiran perässä kun ei voimat riitä. Vielä ärsyttävämpiä on nämä mukulat jotka tulee sen koiran kanssa iholle kiinni lupaa kysymättä.

Vierailija
37/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvaan lapseen voi luottaa, että hoitaa koiran. Oma esikoiseni on jo taaperona ollut kärsivällinen eläinten kanssa ja niistä tosi kiinnostunut. Luoteeltaan hän on erittäin tunnollinen ja huolellinen. Ei esim. hukkaa tavaroitaan ja pitää huoneensa siistinä. Jaksaa touhuta vieraiden koirien kanssa vaikka tunteja, on aina jaksanut. Hänelle voisin hankkia "oman" koiran ja uskoisin, että vanhempien avulla ja tuella kaikki menisi hyvin. Toki viime kädessä vanhempi vastaa, mutta uskoisin, että tyttö todella huolehtisi itse.

Kaksi nuorimmaistani pitävät myös eläimistä ja mielellään niitä rapsuttelevat, mutta en usko hetkeäkään, että mielenkiinto pysyisi pitkään oman koiran hoidossa, vaikka muuta väittäisivät. Ovat muutenkin vähän huolettomampia ja eivät kanna samalla lailla vastuuta kuin esikoiseni.

Sinä varmasti parhaiten lapsesi tunnet ja osaat arvioida, kumman koiraksi eläin lopulta jää. Roduista vielä: keskittykää pienikokoisiin 9 ryhmän koiriin, siellä ne helpoimmat ovat.

Vierailija
38/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedetäänpäs vähän henkeä tämän lyttäämisen keskellä. Otsikko on hirveä ja tulin valmiin saarnan kanssa keskusteluun, mutta ap vaikuttaakin ihan järkevältä tyypiltä.

Koiraa ei voi tietenkään sysätä pelkästään lapsen vastuulle vaan aikuiselle tulee paljon työtä. Alussa aikuisen pitää vahtia, että lapsi osaa käsitellä koiraa nätisti, kouluttaa sitä johdonmukaisesti, huolehtia perustarpeista ja pärjää muutenkin koiran kanssa. Voi olla, että ap:n lapsi on vereen ja henkeen koiraihminen ja kasvaa koiran kanssa parhaiksi ystäviksi. Voi myös olla, että ap:n lapsi keksii teininä paljon muuta mielenkiintoista ja hoitaminen jää täysin muulle perheelle. Ap:lle tämä viimeisinkään vaihtoehto ei vaikuta katastrofilta.

Suosittelen pienehköä ja helposti koulutettavaa koirarotua. Hyvä sheltti on loistava ensimmäinen koira. Sillä on yleensä halua tehdä ihmisensä kanssa ja se oppii nopeasti. Varjopuolena rodussa on haukkuherkkyyttä ja arkuutta.

Lisäksi suosittelen myös jonkinlaisessa koirakoulussa käymistä. Lapsi saa sieltä vinkkejä, kannustusta ja neuvoa pennun kanssa toimimiseen.

Vierailija
39/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liian kookasta, eikä fleksiä. Lapselle pitää takoa päähän, että sitä koiraa ei päästetä vieraiden ihmisten tai koirien luokse, eikä jäädä siihen toisten iholle himmailemaan. Ohitustilanteet pitää opetella hyvin, jos lapsi taluttaa yksin.

Sheltti, cotton, joku pikkuspanieli, kääpiövillakoira, tolleri, kooikerhondje esim. voisivat olla ok. Moni muukin, vähän teidän perheestä riippuen. Aiemmin mainittua vesikoiraa en suosittele, koska niiden luonteet vaihtelee tosi paljon ja osa on hyvin hankalia.

Vierailija
40/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni koira, jos joku. Ja opetatte sen lapsen kanssa yhdessä niin, ettei se riehu ja rieku siellä hihnan (saati fleksin!!) päässä miten sattuu ja räkytä ja häiriköi kaikkia kanssaliikkujia. 12-vuotiaalla ei ole kovin kummoisia voimia pidellä isoja koiria. Harmi vaan että iso osa pikkukoirista on sitten juuri niitä luupäitä, joiden kouluttaminen on nihkeintä.

Kunhan kävelijät, pyöräilijät ja toiset koiran lenkittäjät saavat kulkea vapaasti ja tilanteita pelkäämättä, niin hyvä olisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi