Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapselle sopiva koira?

Vierailija
03.07.2018 |

Tyttäreni (12v) on nyt yli vuoden puhunut haluavansa koiraa. En ole suostunut, koska kumminkin koira jäisi minulle hoidettavaksi.

Olen nyt tässä vuoden aikana asiaa sulatellut ja se alkaa kuulostaa ihan kivalta idealta. Koira olisi siis pääasiassa lapsen houdettavana, mutta tottakai minä olen vastuussa koirasta ja hoidan sitä myös. Lapsi siis lenkittäisi ja ruokkisi koiran ja minä hoidan muut. Toki jos lapsi ei vaikka jaksa lenkittää, niin voin minäkin viedä, mutta olen monta kertaa puhut hänen kanssaan asiasta ja hän on vakuutellut jaksavansa hoitaa koiran.

Olen itse ennen omistanut koiran, mutta koiran poismenon jälkeen olen halunnut keskittyä lapseen ja työhön. Nyt olisi hyvä aika koiralle.

Eli haussa on ystävällinen, mielellään helposti koulutettava ja pieni/keskikokoinen koira (sellainen, että 12v pystyy pitää sen hallinnassa lenkillä)

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

lelukoira.

Vierailija
2/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 12v saa omistaa koiraa tai laittaa sen ikäisen vastuulle koiraa!! Joko aikuiset huolehtii tai sitten koiraa ei oteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

lelukoira.

Samaa mieltä! Pehmolelu kainaloon.

Vierailija
4/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

12v lapselle koira? Just joo. Lelukoira korkeintaan!

Vierailija
5/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira pitää vain yhtä isäntänään...kumpi se teistä sitten olisi?

Neuvoni on : unohda!

Vierailija
6/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin mäkin lapsena ponin, hamstereita, akvaarion ja ties mitä. Ei äiti ostanut vaikka kuinka halusin.

Vanhempien täytyy olla perheen lemmikeistä ensisijaisesti vastuussa, tietenkin.jos siihen ei ole valmis niin ei oteta lemmikkieläimiä!

Vierailija
7/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni lemmikki pitää hankkia koko perheen yhteiseksi. Lapsi ei voi olla vastuussa koirasta.

Vierailija
8/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bullterrieri tai mastiffi.

Vierailija
9/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta koira on loistava tapa opettaa lapselle vastuuta (tietenkin, että aikuinen on myös hoitamassa koiraa mukana).

Minä sain koiran 12 vuotiaana, jackrusselinterrierin.

Sain nimetä sen, hoidin lenkkeilyt, koulutuksen (äitini kanssa), ruokkimisen, siivosin sen pissat ja kakat koiran ollessa pentu ja siivosin myös kun se teki tuhojaan.

Tänä päivänä olen 21 vuotias, minulla on 9vuotias russeli, joka asuu kanssani omassa asunnossa.

Koira opetti minulle paljon vastuuta ja en usko, että olisin sama ihminen tänä päivänä ilman koiraani.

Se on nähnyt elämäni ylä- ja alamäet.

Vierailija
10/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesikoirat, englanninspringerspanieli, corgi?

Vierailija
11/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Bullterrieri tai mastiffi.

😂

Vierailija
12/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tyttäreni oli 15v hän oli jo pitkään vaatinut itselleen chihua. Perheessä oli jo ennestäänkin lemmikkejä, sekä kissoja että koiria. Sopiva chihu, eläköityvä kasvatusnarttu tuli tarjolle. Kävimme katsomassa ja tytär ihastui ja sai koiransa. Alkuun kävi lyhyesti, siis todellakin max 15min kerralla, jos kuun ja auringon suhde toisiinsa oli sopiva, oli kuivaa, lämmintä ja joutoaikaa. Ei puhettakaan että olisi vienyt aamulla tai myöhään illalla. Tai muuttanut mitään omaa suunnitelmaansa koiran hyvin voinnin mukaan. 

Koira jäi täysin meidän aikuisten hoidettavaksi. Olisi kuollut janoon ja nälkään minne sattuu asiointinsa lisäksi. Meillä näin. Ja voitte arvata minkä verran asiasta riideltiin. Jossakin muualla menee tietysi paremmin, jopa ehkä niinkin että nuori olisi kypsä hoitamaan koiran kokonaan.

Mutta tosi asia on, joka pitäisi nuorelle tehdä selväksi että myös silloin kun sataa tai pakastaa tai on vapaa päivä se piski pitää viedä pissille aamu varhaisella. Mitä aiemmin, sen parempi. Eläinlääkärit ovat kalliita. Ruokaan olisi syytä panostaa opiskelemalla sitä mitä koiran ravitsemuksessa tulisi ottaa huomioon. Ja taas, se maksaa. Ihan silsaa ja halvinta mahdollista ei kannata syöttää, ajan kanssa sen saattaa säästää eläinlääkäri kuluissa. 

Jos haluat koiran, ota koira. Mutta älä herran tähden ota koiraa 12-vuotiaalle. Se on ekstra bonus jos hän sattuu olemaan sitä sorttia että asia viehättää vielä ensimmäisen viikonkin jälkeen.

Vierailija
13/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt mäyräkoira 16, 14 ja 10v ikäisten koirana. Tuntuisi toimivan noin kokonsa ja luonteensa puolesta, toki tuon vastuunkannon kanssa on vielä opeteltavaa varsinkin tuolla nuorimmalla. Mutta tuo 10v saa pidettyä koiran tarvittaessa aisoissa vaikka lenkeillä.

Vierailija
14/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta koira on loistava tapa opettaa lapselle vastuuta (tietenkin, että aikuinen on myös hoitamassa koiraa mukana).

Minä sain koiran 12 vuotiaana, jackrusselinterrierin.

Sain nimetä sen, hoidin lenkkeilyt, koulutuksen (äitini kanssa), ruokkimisen, siivosin sen pissat ja kakat koiran ollessa pentu ja siivosin myös kun se teki tuhojaan.

Tänä päivänä olen 21 vuotias, minulla on 9vuotias russeli, joka asuu kanssani omassa asunnossa.

Koira opetti minulle paljon vastuuta ja en usko, että olisin sama ihminen tänä päivänä ilman koiraani.

Se on nähnyt elämäni ylä- ja alamäet.

Jatkan vielä sen verran, että jos lapsesi mielenkiinto koiraan jossain vaiheessa lopahtaa niin silloin sinun täytyy ottaa kokoaikainen vastuu koirasta ja sen tarpeista.

Jos et ole valmis vielä siinä vaiheessa koiraa pitämään niin en suosittele sen ottamista.

Vierailija
15/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et itse valmis hoitamaan koiraa kokonaan niin älä hanki! Alkuinnostuksen jälkeen lapsi kyllästyy nopeasti ja viimeistään teininä kiinnostus koiran hoitoon loppuu täydellisesti.

Vierailija
16/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain koiran 11 vuotiaana. Mä koulutin sen ja hoidin. Muutkin toki lenkitti.

Shetlanninlammaskoira. Itselläni oli papillon.

Vierailija
17/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain koiran kun olin 10v ja melko vastuullisesti hoidin koiran lenkitykset, vedet ja ruuat. Toki muu perhe osallistui esim eläinlääkäriasioihin, ja kun olin retkillä tai leireillä, myös lenkityksiin, mutta aina pyysin apua. Kyllä lapsi oppii vastuuta kun sitä oikeasti annetaan ja vaaditaan.

Vierailija
18/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai oikein HELPOSTI koulutettava koiraa LAPSELLE? 

Se sellainen helppo koira lapselle on edellämainittu pehmo -rotuinen lelukoira.. Käytä niitä helvetin aivojas, vai tuliko ne synnyttäessä alakautta pihalle..

Vierailija
19/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kehotettiin antamaan lapselle tosiaan aluksi lelukoira, jota lapsen tulisi lenkittää ja "hoitaa" joka päivä parin kk ajan. Idea oli kai se että lapsi tottuisi koirasta aiheutuviin rutiineihin ja ennen kaikkea saisit nähdä onko lapsi tosissaan koiran suhteen ja valmis ottamaan vastuuta, vai kyllästyykö alkuunsa. Jos lapsi oikeasti koiraa haluaa niin lenkittää kyllä pehmoleluakin vaikka olisi kuinka noloa ja tylsää. Ei ne aamulenkit sen oikeankaan koiran kanssa tule pelkkää riemua olemaan.

Vierailija
20/54 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

92-118 kirjoitti:

Ai oikein HELPOSTI koulutettava koiraa LAPSELLE? 

Se sellainen helppo koira lapselle on edellämainittu pehmo -rotuinen lelukoira.. Käytä niitä helvetin aivojas, vai tuliko ne synnyttäessä alakautta pihalle..

Jotkut rodut on kyllä oikeasti aika idioottivarmoja jos vähänkään katsoo minkälaisesta yhdistelmästä pennun ottaa, ja helpompia käsitellä kuin toiset. Vaikea kuvitella että esim tiibetinspanielista saisi lapsikaan hirviökoiraa. Enkä usko että aloittaja tarkoitti että koulutus ihan täysin joka tilanteessa olisi lapsen vastuulla, vaan että lapsikin voi siihen helposti osallistua. Kyllä meillä lapset on osallistuneet koiranpentujen koulutukseen esim sisäsiisteyden ja hihnakäytöksen ja muutamien temppujen osalta. Paitsi tuon meidän shiban olen kouluttanut itse, se ei sovellu lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kaksi