Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko avopuolisoaan

Vierailija
03.07.2018 |

kohtaan elatusvelvollisuus? Elämme avoliitossa ja on yhteisiä lapsia. Miehellä omaisuutta ja varallisuutta.
Kumpikin maksaa omat menonsa, vuokranmaksussa päävastuu on minulla (vuokrasopimus nimelläni) ja mies maksaa tästä ns oman osuutensa eli noin 250€/kk.

Itse pienituloinen, miehen asuessa kanssani en saa esim asumiseen tukea koska miehen vuositulot ovat kuitenkin suhteellisen hyvät.

Kannatan tätä mallia tiettyyn rajaan saakka. En haluakaan olla ns lomakkoloinen ja tulen omillani toimeen, mutta se mikä kummastuttaa minua on mm vuokra-asunnon saaminen kunnalta.
Omat tuloni eivät riitä yksityiseen tasoon, tuloillani ei omistusasuntoa hankita. Kunnan vuokra-asuntoa hakiessa katsotaan perheen kokonaistuloja ja näinollen tulorajat paukkuvat.

Olen siis ”kahlittu” asumaan nykyisessä huonokuntoisesta asunnossa (hometta tai jotain kosteusongelmaa).
Miehen kanssa tulemme toimeen, eikä meillä ole erimielisyyksiä tms.

Kuitenkin hänen rahansa, omaisuutensa on minulle esteenä moneen asiaan. Voiko siis yhteiskunta olettaa tai odottaa, että parempituloinen elättää ja kustantaa toisen asumisen?
Tai ainakin estää uudemman parempikuntoisen asunnon saamisen kohtuullisella hinnalla.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin se menee. Avopuolisolla ei ole lakisääteistä elatusvelvollisuutta sinua kohtaan, mutta hänen tulonsa otetaan huomioon asunnonhaussa, asumistuessa ja toimeentulotuessa. Aikoinaan ne vaikuttivat myös työmarkkinatukeen.

Vierailija
2/3 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti tässä on sellainen tilanne, että siviilioikeudellinen ja hallinto-oikeudellinen sääntely eivät mene ihan yksi yhteen. Siviilioikeudellista elatusvelvollisuutta ei avopuolisolla lähtökohtaisesti ole (on kuitenkin tilanteita, joissa tällainen velvollisuus voi syntyä), mutta hallinto-oikeudellisesti avopuolison katsotaan tavallaan nauttivan avopuolisonsa elatusta. Oikeudenmukaistahan tämä ei missään tapauksessa ole, ja lainsäädäntöä pitäisi korjata.

Samankaltaisia ongelmia on myös mm. toisen asteen opiskelijalla, jonka vanhemmat ovat hyvätuloisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
03.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroatte. Tai siis "eroatte" ja haet isompaa asuntoa. LApsia on useampi, joten ei ihan pieneen tarvinne suostua.