Lapsen kummi ei pidä yhteyttä - nyt saimme kutsun häihin
Lapsemme kummi oli vielä odotusaikana hyvä ystäväni, mutta lapsen syntymän jälkeen yhteydenpito väheni ja lopulta lakkasi. "Pakolliset" joulu-
ja synttärilahjat hän on tässä parin vuoden aikana lähettänyt. Vastikään olin ottamatta yhteyttä häneen katsoakseni, minkä ajan kuluttua hän on yhteydessä. Puoli vuotta meni, ennen kuin hän laittoi viestiä.
Nyt postissa tuli hääkutsu tilinumeroineen ja lahjalistoineen satojen kilometrien päähän. Katsoin lahjalistaa ja huomasin, että alta 40 euron ei lahjasta selviä. Tähän lisäksi vielä majoituskulut, matkustaminen, mahdollinen lapsenvahti...
Olen homeelle herkistynyt ja netistä katsomani perusteella juhlapaikka näyttää sisäilmaongelmaiselta. Tuolta läheltä juhlapaikkaa tuskin myöskään löytyy hyväsisäilmaista majoitusta.
Olemmeko törkimyksiä, jos jätämme menemättä?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsemme kummi oli vielä odotusaikana hyvä ystäväni, mutta lapsen syntymän jälkeen yhteydenpito väheni ja lopulta lakkasi. "Pakolliset" joulu-
ja synttärilahjat hän on tässä parin vuoden aikana lähettänyt. Vastikään olin ottamatta yhteyttä häneen katsoakseni, minkä ajan kuluttua hän on yhteydessä. Puoli vuotta meni, ennen kuin hän laittoi viestiä.
Nyt postissa tuli hääkutsu tilinumeroineen ja lahjalistoineen satojen kilometrien päähän. Katsoin lahjalistaa ja huomasin, että alta 40 euron ei lahjasta selviä. Tähän lisäksi vielä majoituskulut, matkustaminen, mahdollinen lapsenvahti...
Olen homeelle herkistynyt ja netistä katsomani perusteella juhlapaikka näyttää sisäilmaongelmaiselta. Tuolta läheltä juhlapaikkaa tuskin myöskään löytyy hyväsisäilmaista majoitusta.
Olemmeko törkimyksiä, jos jätämme menemättä?Ettekö aio ottaa lastanne eli hänen kummilastaan mukaan, jos menette? :O
Varmaan lapsivapaat häät :)
Meidän esikoisen kummisedän häihinkään ei saanut tulla lapsia. Olemme olleet kummin kanssa olleet tosi läheiset opiskeluajoista lähtien ja oletimme, että sentään melkein täysi-ikäinen kummilapsi olisi päässyt häihin, mutta ei. Outoa sinänsä, että rajoitus näköjään koski vain sulhasen puolen sukua ja ystäviä, sillä morsiamen pikkuserkutkin kyllä tulivat lapsineen juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina, kun luen näitä kummikeskusteluja, muistutan itseäni, että EI ENÄÄ IKINÄ KUMMIKSI KENENKÄÄN LAPSELLE.
Samoin. Ei ikinä.
Lahjoja, lahjoja, lahjoja.
Itse et saa mitään, et ole mitään.Ei ikinä enää kummiksi.
Loputon hyväntekeväisyysvirka.Sama kokemus. Kummilapsikaan ei välitä muuta kuin niistä lahjoista.
Sama. Äitinsä on istuttanut lapseensa asenteen, että lahjat ovat tärkeämpiä kuin kummi. He ovat kuitenkin varakkaita, joten äiti voi ostella tavaroita lapselleen, minä lopetin. Kummina vetäydyin täysin taustalle odottamaan josko kummilapseni kaipaisi elämässään muutakin kuin rahaa ja tavaraa.
Tein saman.
Sai luvan riittää.
Miksi ihmeessä ihmiset ryhtyvät kummeiksi??? Kertokaa syitä? Eikö vain kehdata kieltäytyä vai mikä??
Mitä mä luen...
"Kummi ei pidä yhteyttä" vaikka muistaa synttäri-ja joululahjat"
Mitä ihmettä kummin pitäisi vielä tehdä. Ja ihan pakko kysyä, miten usein pyydät kummia kylään tai perhepäivälliselle.
Ja nyt sinä paheksut, kun hääpari on lähettänyt lahjalistan, jossa lahjat 40€.
Oletko laskenut, kuinka paljon kummilta on mennyt rahaa lahjoihin ja matkakuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä ihmiset ryhtyvät kummeiksi??? Kertokaa syitä? Eikö vain kehdata kieltäytyä vai mikä??
Olin tietämätön kummiuden todellisesta luonteesta. Kuvittelin, että kummius olisi läsnäoloa ja yhteyttä, yhteistä tekemistä ja välittämistä. Mutta ei se ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähettää siis joulu-ja synttärilahjat. Minkä verran itse olet häneen yhteydessä. Voi kun omien lasten kummit edes lähettäisi lahjat.
Olimme aiemmin yhteydessä, minun aloitteestani. Kummi kuitenkin tuntui alkavan vältellä meitä erään pikkulapsiaikana kokemamme vaikean asian myötä.
Joo mäkin aloin vältellä. Huomasin, että kummi on paitsi lahja.automaatti, myös sosiaalityöntekijä, psykologi ja aina avoinna oleva Leelian lepotuoli.
Mitä mun elämässä tapahtui oli yksi lysti.
Koska havahdutaan tajuamaan, että kummikin saa väsyä ja kyllästyä?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei oikeasti kiinnosta ja olet huolissasi oman terveytesi puolesta, on minusta selvää, että jätät nämä kemut väliin.
Mutta minusta on kyllä aika erikoista, jos et lähetä hänelle lahjaa. Kummi laittaa varmaan vähintään 40 euroa vuodessa lahjoihin lapsellesi (ellei sitten osta jotain ihan krääsää). Olisiko aika muistaa välillä häntäkin?
Totta kai aion lahjan lähettää.
Vierailija kirjoitti:
Lupauduin mielihyvin kummiksi, koska välitin lapsesta ja halusin olla lapsen tukena elämän polulla. En voinut aavistaa, että hän äitinsä silmissä kiilui vain raha ja materiaalinen hyöty. Tuntuu todella pahalta kummilapsen puolesta.
Ne lapsen tuhertamat kortit ei todellakaan riitä korvaamaan kummin lapseen käyttämää aikaa ja rahaa.
Hullun hommaa suostua kummiksi.
Mieti nyt. Lapsi voi osoittautua millaiseksi vaan kuten sen vanhemmatkin.
Jos homma ei toimi, niin ei. Sit vaan lopettaa sen lahjomisen (nk . muistamisen). Huomaa että elämä kevenee kivasti.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ovat suostuneet, eivät ole viitseneet kieltäytyä.
Vuosia on evl.srk käyty keskustelua, koko kummiudesta luopumista, sillä monilla vanhemmilla on vaikea saada edes sitä kahta kummia, mitä kasteen yhteydessä vaaditaan.
Nykyisin kummit ovat tarpeettomia (ovat vain lahja-automaatteja) kun lapsen uskonnollisen kasvatuksen voisi hoitaa seurakunnat, vanhempien niin toivoessa ja siihen nykyään on hyvät valmiudet seurakunnilla, toisin kuin vielä viime vuosisadalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka ovat suostuneet, eivät ole viitseneet kieltäytyä.
Vuosia on evl.srk käyty keskustelua, koko kummiudesta luopumista, sillä monilla vanhemmilla on vaikea saada edes sitä kahta kummia, mitä kasteen yhteydessä vaaditaan.
Nykyisin kummit ovat tarpeettomia (ovat vain lahja-automaatteja) kun lapsen uskonnollisen kasvatuksen voisi hoitaa seurakunnat, vanhempien niin toivoessa ja siihen nykyään on hyvät valmiudet seurakunnilla, toisin kuin vielä viime vuosisadalla.
Totta. Siitä pitäisi luopua.
Kummin tehtävä EI OLE ostaa lapselle lahjoja. Kummin tehtävä on kristillinen kasvatus tai yleisemmin elämänohjeiden antaja ja yksi turvallinen aikuinen vanhempien lisäksi. Miettikää ketä kummiksi pyydätte, ei ole mitään järkeä että kummi asuu toisella puolella maata. Ei silloin pysty osallistumaan lapsen elämään.
Mitäpä jos tosiaan et menisi etkä lähettäisi lahjaakaan. Pääsee se kummikin helpommalla, kun sen ei enää jatkossa muistaa jouluina ja syntymäpäivinä. Tietysti surullista että tulet tehneeksi siinä lapsellesi karhunpalvelusta, mutta pääasiahan tässä olet tietysti sinä. Ei sen kummemmin lapsi tai sen kummikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos tosiaan et menisi etkä lähettäisi lahjaakaan. Pääsee se kummikin helpommalla, kun sen ei enää jatkossa muistaa jouluina ja syntymäpäivinä. Tietysti surullista että tulet tehneeksi siinä lapsellesi karhunpalvelusta, mutta pääasiahan tässä olet tietysti sinä. Ei sen kummemmin lapsi tai sen kummikaan.
Surettaa vaan se lapsi :(
(ei ap)
Aikamoinen provo. Teillä on aktiivinen kummi joka oikeasti pitää yhteyttä, ja ette voi mennä häihin, koska kuvissa näkyy sisäilmaongelma????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Surettaa vaan se lapsi :(
(ei ap)
Lapsi ei kärsi vaikka saisi vähän vähemmän lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähettää siis joulu-ja synttärilahjat. Minkä verran itse olet häneen yhteydessä. Voi kun omien lasten kummit edes lähettäisi lahjat.
Olimme aiemmin yhteydessä, minun aloitteestani. Kummi kuitenkin tuntui alkavan vältellä meitä erään pikkulapsiaikana kokemamme vaikean asian myötä.
Oliko ruo vaikea asia se, että kummi tajusi apn olevan täysi idiootti?
Sain omalta kummltani yhden joululahjan ja pari synttärikorttia. Lakkiaisissa kävivät, siihen loppui kontaktit. Kutsuin kummit häihini. He ei kutsuneet mua mihinkään eikä ottaneet edes yhteyttä silloin kun isä kuoli kun olin teini.
Musta kummi joka antaa joka vuosi joulu- ja synttärilahjan, on tosi antelias.
Mitä kummi saa lapsen vanhemmilta? Ei yleensä mitään.
Googlasit siis juhlapaikan ja kuvien perusteella päättelit, että paikka on sisäilmaongelmainen😀.
Olet todella pahasti ’herkistynyt’ , en ihmettele, jos kummi on ottanut etäisyyttä. Sorry vaan.
Älä mene pilaamaan toisten juhlia, lahja ja kortti vain postiin.