Muuttaisitko pk-seudulla asuntoon, jossa lähin kauppa 1 km päässä, kulku jalan tai julkisilla?
Mietin, voiko tuollainen toimia, kiva asunto tuli vastaan.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen joidenkin kommentteja että kävellen saa muka enemmän kannettua ostoskasseja kuin pyörällä.
Pyörään eteen ja taakse korit, niin mahtuu jo kaksi isoa kassia ja reppu selkään niin kolme kassia.
Tarvittaessa ohjaustankoon saa vielä kaksi kassia mutta silloin ajaminen vaikeutuu.
Minulla kyllä vaikeutuu ajaminen jo etukorista. Edes reppuun en pyöräillessä mielelläni mätä niin paljon tavaraa kuin kävellessäni. Mutta minulla onkin huono tasapaino.
En missään tapauksessa muuttaisi. sinä joudut käymään siellä kaupassa vaikka olisit kipeä tai kuinka huonossa kunnossa ja silloin kilsa suuntaan ja toinen takaisin on pitkä kuin nälkävuosi. Ja jos jotain tärkeäää unohtuu et jaksa lähteä sitä noutamaan pikaisesti.
Helppo niiden huudella joilla on auto tai mies auttamassa mutta kyllä tuo sinkun elämästä tekee todella ankeaa ja hankalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kilometri ei ole matka eikä mikään, eli kyllä voisin muuttaa.
No tuossa paikassa on pieni kauppa 1 km päässä ja isommat kaupat 2 km päässä.
En ole vaivainen, mutta entäs jos ostokset on painavat tai on vaikka puolikuntoinen. Silloin 1 km ei ole niin kiva.
ap
Ai olet oikeasti tosissasi tuon kysymyksen kanssa. :D Luulin aluksi, että aloitus on vitsi tai kilometristä on pudonnut yksi nolla pois... No joo, en enää ihmettele, miksi suomalaiset ovat niin ylipainoisia ja diabetes jyllää....
Paitsi että landella ollaan ylipainoisempia kuin kaupungissa. Itsellä kilot karisivat, kun muutin sivistyksen pariin. Jaksoin jopa käydä lähikaupassa enkä aina tilannut ruokaa
eri
Siellähän kulkevat julkiset. Täysin turha aloitus siis. Ei sitä lasketa matkaksi, jos menee bussilla tai ratikalla kauppaan.
Pyörällä tulee hyvin ruokaostokset kilsan päästä.
Tai töistä tullessa käy kaupassa ennen kuin nousee bussiin. Ei osta kuin sen repullisen kerralla.
Asun Helsingissä oikein hyvässä asunnossa, josta lähimpään kauppaan on vähintään se 1 km.
Eipä tule turhaa osteltua... ja käyn muutenkin ruokakaupassa kerran viikossa.
Kävely tekee hyvää ja pyörillä vedettävä "kassi" on keksitty.
Pyörällä kuljetan kaksi kauppakassia satulalaukuissa, yhden etukorissa ja yhden repussa.
Vierailija kirjoitti:
En missään tapauksessa muuttaisi. sinä joudut käymään siellä kaupassa vaikka olisit kipeä tai kuinka huonossa kunnossa ja silloin kilsa suuntaan ja toinen takaisin on pitkä kuin nälkävuosi. Ja jos jotain tärkeäää unohtuu et jaksa lähteä sitä noutamaan pikaisesti.
Helppo niiden huudella joilla on auto tai mies auttamassa mutta kyllä tuo sinkun elämästä tekee todella ankeaa ja hankalaa.
Apua, ei voi olla totta! Itse asun Länsi-Tapiolassa ja kauppaan on matkaa noin 1,5 km ja minusta Tapiolan keskus on lähellä. Aina käyn kävellen Stockalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi kilometri ei ole matka eikä mikään, eli kyllä voisin muuttaa.
No tuossa paikassa on pieni kauppa 1 km päässä ja isommat kaupat 2 km päässä.
En ole vaivainen, mutta entäs jos ostokset on painavat tai on vaikka puolikuntoinen. Silloin 1 km ei ole niin kiva.
ap
Minulla oli kauppa aiemmin noin kilometrin päässä, ja ärsytti kyllä jos oli unohtanut jonkun asian ostaa. Painavien tavaroiden kanssa auttaa sellainen mummokärry, joka on tietty monelle nuoremmalle ehdoton ei.
Vierailija kirjoitti:
Kun etsin uutta asuntoa, ensimmäinen asia, jonka tarkistan, on lähikaupan sijainti. En näe mitään järkeä asua helsingissä ja maksaa näitä hintoja - ja sitten kauppaan olisi pitkä matka. Sittenhän voisin muuttaa vaikka espooseen.
Tämä on ollut mielenkiintoinen keskustelu, tosin vastaukset helposti arvattavia. Jos av:lla kysyy, jaksaako kävellä jotain matkaa, niin silloin sen matkan pitäisi olla ainakin 10 km, että saa sanoa, ettei jaksa.
Tämä ylläolevan lainauksen kanssa olen hyvin samaa mieltä.
Minä olen asunut nyt 20 vuotta kilometrin päässä kaupasta ja todellakin haluan muuttaa lähemmäs palveluja.
Kotimatkani kaupalta on pitkälti ylämäkeä. Kesällä ja kevyen kantamuksen kanssa sieltä ehkä käveleekin kotiin 10 minuutissa. Talven lumessa ja jäässä ajaksi tulee pikemminkin 20 minuuttia. Sairaana matka tuntuu todella vaikealta. Viime syksynä nilkka paketissa se oli lähes mahdotonta.
Ei täällä monikaan vastaaja ajattele säitä tai ihmisten mahdollisia sairauksia. Vastataan ihan kuin oltaisiin superihmisiä tai kuin olisi valetta tai hävettävää, jos ihmisellä on kremppoja.
Tämä minun kauppani ei ole työmatkan varrella, vaan joudun lähtemään sinne aina erikseen. Eipä tule lähdettyä talven pimeydessä väsyneenä, kun huomaa, että jokin ruoka-aine puuttuu. En usko, että kukaan näistä "jaksaisin vaikka 10 km" -tyypeistäkään lähtisi hakemaan mitään.
Yhteen kauppaan pääsen bussilla, mutta ei niitä bussejakaan tule pysäkille heti minun siihen saavuttuani. Joskus olen joutunut odottamaan 20 minuuttia kovassa pakkasessa painavien ostosteni kanssa.
Ei kilometri kuulosta pahalta. Käytäntö on opettanut, että kyllä se voi olla.
Kaivopuiston mammat käyvät kaupassa Tehtaankadulla, useimmille tulee kauppamatkaa kilometrin verran. Onko teistä pitkä matka kauppatorilta kolmen sepän patsaalle? Ettekö jaksaisi kantaa ostoksia tuota matkaa tai vetää perässäsi kärryssä tuota kilsan matkaa?
First world problems.
Läskiper*eet kitisee jos joutuvat kävelemään muutaman sata metriä. Ei helv*tti!
Eikö saa pyöräillä?
Mulla on lähikauppaan se kilometri, ei mikään ongelma kävellen hoitaa kauppareissut, kyllä kulkee kymmenenkin kiloa sen matkaa. Lisäksi voihan sitä pyöräillä, jos oikein paljon kantamuksia on, ja oli sinulla aloituksessa ne julkisetkin vaihtoehtona.
Eli ei minulla ainakaan kauppamatka muuttamista estäisi, jos muuten asunnosta tykkäisin.