Miksi helvetissä useissa HSL:n busseissa lämmitys täysillä keskellä kesää!!
Onneksi yleensä kuljen työmatkani fillarilla, mutta nyt asiaa keskustaan ja hyppäsin bussiin. Tässä rotiskossa lämmitys pauhaa täysillä ja patterit tulikuumat. Kävin kyselemässä kuskilta, että voisiko sammuttaa patterit, mutta ei musta mies muka ymmärrä. Ihmetteli vaan silmät suurina, mitä mussutan. Viime viikolla sama juttu, ulkona 27 astetta ja dösässä lämmöt täysillä.
Kommentit (16)
Siksi, että juuri nämä mustaihoiset kuljettaja tuntevat olonsa kotoisaksi mahdollismman lämpöisessä. Voipi tulla muuten vilu, ellei lämmitä.
Niissä on joku automaattimen lämpötilansäätö ja ilmastointi, jota kuski ei kuulemma pysty säätämään. Eli suomeksi sanottuna on kai usein rikki tai vähintään huollon tarpeessa. Mitä iloa sellaisesta systeemistä on, joka ei toimi? On junissakin välillä liian kuumia vaunuja.
Suurin osa dösistä on sellasia romuja ettei niissä mikään toimi niinku pitäis. Viimeks oli kyllä toimiva ilmastointi mut takaovi aukeili itekseen koko matkan.
Mina tuli suome mina tuoda afrika lampo mukana.
Joo naikkarin kohdalla nousin kerran bussiin mennäkseni keskustaan, se oli silloin toukokuun helteiden aikaan. Olin ja olen vieläpä raskaana, niin meinasin monta kertaa hypätä kesken matkan pois kyydistä. Bussi oli täynnä ja lämmin ilma seisoi, alkoi pukata paniikkikohtausta kun ajattelin että varmaan pyörryn tai saan jonkun kohtauksen siellä :S Ihan välillä tuli häivähdys ulkoilmaa jostain räppänästä, nuuskin sitä kuin koira. Ja jotkut ihmiset tulivat vieläpä pitkissä housuissa ja takit päällä sinne apua.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa dösistä on sellasia romuja ettei niissä mikään toimi niinku pitäis. Viimeks oli kyllä toimiva ilmastointi mut takaovi aukeili itekseen koko matkan.
Ei takaovi paha ole. Joskus ysärillä sattui sellainen bussi alle ettei etuovi pysynyt kiinni ja elettiin talvea. Pakkasta mukavat parikymmentä astetta ja autossa paineilmajärjestelmä jäässä.
Tampereella ihan sama ongelma. Toisaalta onneksi Suomessa on niin lämpimiä päiviä, että busseissa ei kaivattaisi lämmitystä, ehkä pari viikkoa vuodessa. Eli ongelma ei ole kovin suuri.
Muuta maalle, ei bussit kulje niin ei oo totakaan ongelmaa!
Hah ei se kuljettaja voi paljoa muuta kuin levitellä käsiään. Kuitenkin auton on kuljettava ja ajamiseen keskityttävä. Työnjohto varmaa sanoo "koita pärjätä". Ketään ei vaan kiinnosta jonku av-mamma kitinä.
Vierailija kirjoitti:
Muuta maalle, ei bussit kulje niin ei oo totakaan ongelmaa!
Jep, ei olisi varmaan ,jos.dösä kulkisi kerran päivässä. Nyt harmittaa sekin, että bussit kesä-aikataulussa, eivätkä välttämättä kulje
5-10min välein, voi joutua odottamaan jopa vartin omaa bussia.
Syystä, että tyypillisessä Suomen kesässä lämmitys on hyvinkin tarpeellinen.
Useimmissa busseissa
kuljettaja ei voi vaikuttaa lämmönsäätöön eikä ilmastointiin.
Ja mitä ilmastointiin tulee, se on hyödytön jos kattoluukku on auki.
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä ilmastointiin tulee, se on hyödytön jos kattoluukku on auki.
Kaikki kuljettajat ei tätä valitettavasti tiedä, vaan kuvittelee, että kattoluukun avaaminen parantaa ilmastointia. Ei, vaan kumoaa ilmastoinntin vaikutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä ilmastointiin tulee, se on hyödytön jos kattoluukku on auki.
Kaikki kuljettajat ei tätä valitettavasti tiedä, vaan kuvittelee, että kattoluukun avaaminen parantaa ilmastointia. Ei, vaan kumoaa ilmastoinntin vaikutuksen.
Useammin olen nähnyt että joku ääliö matkustaja avaa kattoluukun eikä kuski.
Olen ihmetellyt samaa. Lisäksi aamulla kun on vielä viileää silloin on usein katto ja sivuikkunat auki! Mikä logiikka tämä on? Tämä yksi syy miksi kuljen oikein ilmastoiduilla junilla.