Miten joku voi olla siivooja??
Rankkaa, huono palkka, ärsyttävät pomot, mahdottomat aikataulut, epäinhimilliset työajat. Arvostus nolla, siivooja=sylkykuppi.
Miten kestätte?
Kommentit (54)
Miten joku voi olla noin tyhmä kuin ap. ?
Kuinka niin rankkaa? Ei se mitään pinttyneen suihkun lattian hinkkausta ole 8 tuntia päivässä.
Kunnioitettava ammatti! Hyvä kun joku jaksaa tehdä arvokasta siistijän työtä.
Miten joku voi olla hirvi? Rankkaa talvisin, huonosti mustikoita, ärsyttävät autot, mahdottomat moottoritiet ja epäinhimilliset ruokailuajat. Autoilijoiden arvostus nolla. Hirvi = sylkynisäkäs.
Siivoojat tekevät hyvin tärkeää - vaikkakin kieltämättä huonosti palkattua ja rankkaa - työtä. Sekin on totta, että kaikki ihmiset eivät arvosta siivoojia. Omalla työpaikallani on omat ongelmansa niin henkilökemioiden kuin työilmapiirinkin suhteen, mutta sen voin pienellä ylpeydellä todeta, että ainakin omassa yksikössäni siivoojia arvostetaan ja se tuodaan heille ilmi joka päivä. Siivoojamme ovat sanoneetkin, että meille on aina kiva tulla tekemään töitä, kun olemme niin ystävällisiä.
Ihan hyvin. Mulle se ammatti maksoi asuntolainan, elätti perhettä puolison sairastuessa ja kustansi yliopisto-opinnot. En sekaantunut mihinkään riistofirmoihin, joten ei ole tarvinnut kärsiä noista aloituksessa mainituista asioista.
Yllättävän moni varmaan ajattelee samoin. Mun esimies sanoi ettei suomalaiset hae siivoojan töitä. Ite hain kun pää ei kestäny työttömyyttä vaikka tein vapaaehtoistyötäkin, mutta eihän se oo sama asia lähellekään. Tällä tiellä jo viisi vuotta. Mun kohde ei oo kovin rankka, oon koulusiivoojana. Iltavuoroista en vaan tykkää ja joka toinen viikko joudun illassa olemaan.
Riippuu kohteesta. Yhdessä kohteessa olin jatkuvasti itku kurkussa ja muun henkilökunnan toiminta tuntui tosi pahalta. Sitten taas on useita paikkoja, jonne oli aina mukava mennä.
Siivoojan työ mahdollisti mulle kaksi välivuotta, joiden aikana mietin, mitä haluan tehdä, ja kuntouduin sairaudesta siihen pisteeseen, että pääsin opiskelemaan unelmien alalle. Palkan lisäksi käteen jäi arvokkaita oppimiskokemuksia, muutama todella hyvä kaveri, ja hirveästi sellaista tietoa toisenlaisten ihmisten arjesta, jota en mitenkään olisi saanut, ellen olisi toiminut siivoojana esim. vanhustenhuollossa ja lastenkodissa.
Oli kivaa ja suosittelen. Nykyään olen opintojen ohella toimistotyössä. Työajat ovat inhimillisempiä, eritteitä ei tarvitse käsitellä, mutta olen kyllä iloinen noista siivoojavuosista.
Ihan kivaa työtä se oli. Palkkaa voisi saada enemmän, mutta aika moni perushomma on samaa tasoa. Sai tehdä hommia itsenäisesti eikä kukaan huokaillut niskassa. Siivosin opiskelujen ajan ja sillä rahoitti eöämän ihan kivasti. Kertaakaan en huomannut, ettei minua olisi arvostettu. Siivoojan moni yleensä tosin huomaa vasta kun sellainen puuttuu.
Kyllä moni arvostaa siivojaa, minä ainakin. Todella tärkeä työ.
Mä tykkäisin olla siivooja, näkee heti oman kädenjäljen. Työ olisi helppoa mutta toki raskasta, koulutus pitää olla, ei ole jokapojan hommaa.
Oma työ on raskasta ja vastapainoksi pitää harrastaa jotain aivotonta. Kääntäisin mielelläni toisinpäin, työ olisi henkisesti helppoa mutta fyysistä ja harrastukset voisi olla sitten haastavampia.
Kiitos kaikille siistijöille, olette tärkeitä.
Olen ihan toista mieltä kuin ap. sillä siivoojat lienevät niitä harvoja ammatteja, missä kautta aikojen ovat saaneet arvostusta, kiitosta ja heidän työ kyllä huomataan, heitä jopa tervehditään. Työ on varmasti raskasta, mutta kun työpäivä päättyy työt jäävät sinne, eikä tarvitse vapaa-ajalla miettiä työtehtäviä, Tietysti ammattitaidon ylläpito vaatii jatkuvaa työtä ja päivittämistå.
Jos olet vaikka pörssiyhtiön tj. kiitosta ja arvostusta et juuri tule saamaan työntekijöiltä, eikä osakkeenomistajilta, vaan jatkuvaa kielteistä arvostelua ja vaaditaan yhä parempas tulosta. Olet töissä 24/7 ja työ on hyvin stressavaa.
Sama pätee moniin muihin ammatteihin esim. asiakaspalvelu- tai asiantuntijatehtävissä.
Olen useasti miettinyt lyöväni hanskani tiskiin ja ryhtyväni siivoojaksi, sillä lähes poikkeuksetta siivoojat tekevät työtään hymy huulilla ja näyttävät jopa nauttivan työstään.
Ja työntulokset näkyvät heti, eikä huku johonkin rattaisiin, niin kuin monessa ammateissa.
Missä muussa ammatissa työntekijän arvostus, palaute ja työntulokset näkyy paremmin, kuin siivoojalla? Tai saisi kiitosta.
Rankkaa oli, pomo mukava, työajat sopivat, arvostukseen en usko isosti, mutta melko vähän negatiivista palautetta. Positiivista oli että työrauhaa enemmän kuin paremmin palkatussa työssä.
Yksinkertaisesti katastrofaalista, jos siivoojat puuttuisivat. Ja roskakuskit. Ja putkimiehet/naiset. Nykyiset apuvalineet helpottavat . Ei se laakarinkaan homma ole eritteista vapaata:)
Siivooja on niitä harvoja ammatteja, ollut aina, saada niin vähällä koulutuksella arvostusta ja tulla huomatuksi työssään. Ja työllisyystilanne on ollut hyvä, eikä juuri suhdanteet vaikuta työllisyyteen.
En keksi yhtään muuta ammattia, jossa näin olisi.
Vierailija kirjoitti:
Rankkaa, huono palkka, ärsyttävät pomot, mahdottomat aikataulut, epäinhimilliset työajat. Arvostus nolla, siivooja=sylkykuppi.
Miten kestätte?
Kuule: teinini on hakenut kesätöitä kolmesta eri siivousfirmasta. Ei auta aiempi työkokemus eikä kiitettävä numero kotitaloudesta. Siivoojaksi ei pääse kuka tahansa. Ei ainakaan siisti teinipoika, joka on siivonnut kotona oman huoneensa omatoimisesti ikkunoita myöten 12-vuotiaasta asti ja pyykkää itse vaatteensa sekä siivoaa myös kotona esim. keittiön joka päivä viimeisen päälle pesten myös lattian. Hän harrastaa ruoanlaittoa eli on todella tarkka sen jälkeen kun suoritti hygieniapassin.
Ilmeisesti teinipoikia pidetään äidin paapomina possuina ja sen vuoksi ei ole päässyt edes työhaastatteluun.
Asiasta toiseen: tällä palstalla ei näköjään saa keskustella juuri mistään todellisesta, oikeasta asiasta.... (heti menee poikki)
Kun sanotaan, että 'kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen', niin se tarkoittaa, että 'tiedämme kyllä jo , että kirjoittamisesi ja ajattelusi vaiva meni jo täysin hukkaan, mutta haluamme kuitenkin sinun haaskaavan vielä aikaasi täällä sen julkaisemisen turhaan odotteluun'
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kestätte?
Kuule: teinini on hakenut kesätöitä kolmesta eri siivousfirmasta. Ei auta aiempi työkokemus eikä kiitettävä numero kotitaloudesta. Siivoojaksi ei pääse kuka tahansa. Ei ainakaan siisti teinipoika, joka on siivonnut kotona oman huoneensa omatoimisesti ikkunoita myöten 12-vuotiaasta asti ja pyykkää itse vaatteensa sekä siivoaa myös kotona esim. keittiön joka päivä viimeisen päälle pesten myös lattian. Hän harrastaa ruoanlaittoa eli on todella tarkka sen jälkeen kun suoritti hygieniapassin.
Ilmeisesti teinipoikia pidetään äidin paapomina possuina ja sen vuoksi ei ole päässyt edes työhaastatteluun.
Eihän se siivoojalle riitä, että osaa siivota, vaan pitää osata käyttää koneita, tuntea pesuaineet ja pintamateriaalit mitä siivoaa.
Ainakin meillä töissä, kun ostetaan siivouspalveluita, siivoojan on nämä hallittava tai tulee suuret vahingot, eikä vakuutukset korvaa, jos sattuu vahinko.
Itse teen kakkosduunina. Hyvä palkka ja vähän työtä ;)