Miksei masennusta hoideta Suomessa?
Lääkkeitä määrätään mutta ne on lähinnä siihen että potilas pysyy toimintakykyisenä. Oikeasti pitäisi selvittää masennuksen todellinen syy.
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, kyllähän niitä masennuksen todellisia syitä on mahdollista päästä psykoterapiaan selvittelemään. Kelan tukemana, jos ei ole liian huono- eikä hyvävointinen, vaan työkyky vaarantuu mutta toiveita kuntoutumisesta reippaaksi työntekijäksi on olemassa. Hyvätuloiset tietysti pääsevät ilman näiden kriteerien täyttymistä, jos maksavat omasta pussista.
Miksi masennus loppuisi siihen että tietää masennuksen syyn?
Jos on masentunut eikä tiedä että miksi on masentunut niin masennuksen syyn tietäminen ei auta mitään.
Psykoterapiassa selvitellään niitä kokemuksia, ajatuksia ja tunteita, mitkä ovat johtaneet masennukseen. Totta hitossa se auttaa, kun ymmärrät ja ehkä vasta siellä myönnät ja tulet tietoiseksi niistä. Opettelet uusia suhtautumis- ja toimintatapoja.
Näitä terapioita käydään monesti useita vuosia. Kyseessä on yksi kalleimmista sosiaaliturvan elementeistä. Sen laajentamiseen ei kerta kaikkiaan ole varaa. Nythän se dellyttää mahdollisuuden kuntoutua työ- ja opiskelukuntoon.
Eikä mitään järkeä. Missään tapauksessa verovaroja ei pidä uhrata siihen että jutellaan niitä näitä.
Vierailija kirjoitti:
Omaa deprssiotani hoidin aluksi lääkityksellä sekä siihen yhdistetyllä psykoterapialla. Kävin kolmasti viikossa psykoterapiassa, psykiatria tapasin lääkitysasioissa kerran kuukaudessa.
Lääkitystä käytin vuoden, psykoterapiassa kävin kolme vuotta. Kannatti vaikka hintanahan sille kertyi, maksoin kaiken itse.
Olisit tervehtynyt myös sillä että olisit jutellut vaikka kavereillesi.
Mitäpäs turhaan mitään sairauksia hoitamaan lääkärissä, kun "ite ne sairauden syyt ois löydettävä ja ite tehtävä sille jotain". Syöpäkin paranee kun ite keksii syöpälääkkeet. Vaikka siis syöpähän on vaan muotisana sille ku ei haluu mennä töihin.
Mitäpäs turhaan mitään sairauksia hoitamaan lääkärissä, kun "ite ne sairauden syyt ois löydettävä ja ite tehtävä sille jotain". Syöpäkin paranee kun ite keksii syöpälääkkeet. Vaikka siis syöpähän on vaan muotisana sille ku ei haluu mennä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Kiukkuinen kirjoitti:
Masennus on muoti synonyymi sanalle lorvikatari ja siitä ei voi parantua kuin töitä tekemällä
Sanoo hän, jolla ei ole omakohtaisia kokemuksia masennuksesta, joka voi jopa lamaannuttaa.. :DD etenkin ahdistukseen ja sos.tilanteiden pelon kanssa mixattuna.
.
.
.
.
Ainiin, ethän sinä sairastu mihinkään kun teet töitä ja se kehittää suojakuplan ympärilles 😁
Luulenpa, että asia on ihan päinvastoin. Että on kokemusta.
Täällä Suomessa vasta masennusta hoidetaankin! :D Työkaveri satutti selkänsä ja jota särki joitakin päiviä, meni lääkärille jotta saisi jotain särkylääkettä ja relaksanttia tilapäiseen käyttöön mutta hänelle alettiin tyrkyttää masennuslääkkeitä! Ihminen joka on masentuneen vastakohta.
Nimim. mm USA:ssa, Norjassa, Tanskassa ja Hollannissa asunut jossa masennuslääkkeitä ei ole koskaan tyrkytetty kellekään tutulle, ei edes niille joilla ollut ahdistusta tai paniikkia, vaan niihin on annettu toisenlaiset täsmälääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikeissa 13-vuotiaana tehdä itsemurhan vanhempien alkoholismin ja muiden ongelmien takia ja pari kertaa kävin psykologin puheilla ja jo heti ekalla kerralla oli määräämässä jotain seronilia ja ketipinoria, tajusin samantien, ettei niitä oikeesti kiinnosta kuunnella muiden ongelmia joten lopetin käynnit. Ei enää ikinä uudelleen.
Olen tosi pahoillani puolestasi. Lääkäri kuitenkin määräsi lääkkeitä, jotta olosi helpottuisi ja jaksaisit käsitellä asioita. Tuo "ei niitä oikeesti kiinnosta" on omaa tulkintaasi - selvästikin olisit saanut myös terapiaa, koska sanot lopettaneesi "käynnit" monikossa.
Ja tiedän mistä puhun, koska olen itse sairastanut keskivaikean masennuksen, enkä todellakaan olisi jaksanut läpikäydä terapiaa ilman lääkitystä. Ehdottomalla lääkevastaisuudella vahingoittaa vain itseään.
Ihme tyyppejä nämä höpöhöpöttelijät ja trollit. Totta hitossa se auttaa että saa AMMATTILAISEN kanssa selvitellä ongelmiensa syitä. Ystäväni eivät olisi tähän pystyneet eikä minun syvimpien ongelmieni säännöllinen kuunteleminen ja niiden puiminen kuulu ystävyyssuhteisiimme.
Sairastuin masennukseen 14-vuotiaana ja sain vasta päälle kolmekymppisenä diagnoosin ihan muista jutuista, joiden vuoksi se masennuskin aikanaan puhkesi ja jäi päälle. Kummasti alkoi elämä helpottaa, kun ymmärsi miksi mikäkin menee mitenkin sen sijaan että itkisin vaan epämääräistä ahdistusta ja masennusta joka ei helpota millään konstilla. Mutta te joiden mielestä kaikki on vaan höpöhöpöä niin ettehän te tätä voi uskoa, joten miksi edes kirjoitan tätä... Toivottavasti saatte joskus itsekin kokea mitä se on kun maailma luhistuu alta ja vastaan iskee täysin toinen todellisuus, eikä siinä paljon töissä juokseminen auta kuin ehkä hetken kunnes kaikki romahtaa kahta syvemmälle. Saisitte tekin vähän perspektiiviä tähän elämään ja päänne pois ahteristanne ja ehkä olisitte jatkossa vähän ymmärtäväisempiä toisia ihmisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Suomessa vasta masennusta hoidetaankin! :D Työkaveri satutti selkänsä ja jota särki joitakin päiviä, meni lääkärille jotta saisi jotain särkylääkettä ja relaksanttia tilapäiseen käyttöön mutta hänelle alettiin tyrkyttää masennuslääkkeitä! Ihminen joka on masentuneen vastakohta.
Nimim. mm USA:ssa, Norjassa, Tanskassa ja Hollannissa asunut jossa masennuslääkkeitä ei ole koskaan tyrkytetty kellekään tutulle, ei edes niille joilla ollut ahdistusta tai paniikkia, vaan niihin on annettu toisenlaiset täsmälääkkeet.
Itseasiassa selkäkipuun voidaan käyttää toimivana kipulääkkeenä eräitä mielialalääkkeitä, jotka blokkaa kipuviestit. Annostus vain on pienempi kuin mielenterveydellisiin ongelmiin käytettynä. Kyseiseet lääkkeet ovat suositeltavampia jopa kuin esimerkiksi täsmälliset kipulääkkeet tai varsinkaan kolmiolääkkeet, jos niihin liittyy mahdollinen riippuvuusriski. Lääkäri toki olisi voinut asian selittää työkaverillesi niin, että hän ymmärtää ettei sitä suoranaisesti masennukseen määrätty vaan mahdolliseen kivun hoitoon.
Myös esimerkiksi psykoosilääkkeitä (esim. ketjussa mainittua Ketipinoria) voidaan käyttää sekä psykoosin, masennuksen että unettomuudenkin hoidossa eri annostuksilla. Monilla lääkkeillä on siis erilaisia terapeuttisia leveyksiä eikä tietty yleinen käyttötarkoitus aina merkitse sitä, etteikö sillä voisi olla muissakin vaivoissa lääkinnällistä käyttömahdollisuutta.
Mutta itse asiaan, masennuksen hoidossa lääkkellisen hoidon tulisi olla vain yksi apukeino oireiden helpottamiseen tarvittaessa, masennuksen syytä se ei poista (ellei syy ole tiettyjen välittäjäaineiden epätasapainossa, mihin sen käyttö yleensä perustuu). Keskusteluapu, itselle sopiva liikunta ja sen määrä sekä terveellinen ruokavalio ovat useiden lähteiden mukaan jopa tehokkaampia masennuksen hoitokeinoja kuin pelkkä lääkehoito tai keskusteluavun ja lääkehoidon yhdistelmä. Harmi, että mielenterveyspuolella on heikot resurssit vastata ihmisten avun tarpeeseen eikä kaikki saa mahdollisuutta esimerkiksi terapiaan tai keskusteluapuun, jos tämä olisi se itselle sopiva keino purkaa tilannetta.
Masennuksen syy on Suomi. Melko hankalaa olisi hoitaa masennuksen syy pois, koska mitäpä siitä hoidosta jäisi jäljelle?
Jos jollekulle on selvinnyt masennuksensa syy, ja se on sellainen, jolle ei voi mitään, miten olette asiassa edenneet? Onko masennus mennyt ohi, vaikka sen syy ei ole muuttunut miksikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiukkuinen kirjoitti:
Masennus on muoti synonyymi sanalle lorvikatari ja siitä ei voi parantua kuin töitä tekemällä
Sanoo hän, jolla ei ole omakohtaisia kokemuksia masennuksesta, joka voi jopa lamaannuttaa.. :DD etenkin ahdistukseen ja sos.tilanteiden pelon kanssa mixattuna.
.
.
.
.
Ainiin, ethän sinä sairastu mihinkään kun teet töitä ja se kehittää suojakuplan ympärilles 😁Luulenpa, että asia on ihan päinvastoin. Että on kokemusta.
En ole lorvikataria sairastanut
Vierailija kirjoitti:
Jos jollekulle on selvinnyt masennuksensa syy, ja se on sellainen, jolle ei voi mitään, miten olette asiassa edenneet? Onko masennus mennyt ohi, vaikka sen syy ei ole muuttunut miksikään?
Itselläni syy on työttömyys ja ei ole mennyt ohi koska olen edelleen työtön.
Jaa? Itse olen saanut apua tk-psykologilta, terapiasta (1vuosi, 3 myönnetty), psykiatrilta, psykiatrian polilta. Näin Tampereella. Lääkkeitä en ole huolinut, masennus ei ole parantunut. Se ei ole heidän vika. Olen kiitollinen, että olen saanut apua silloin kun masennus ja ahdistus on käynyt sietämättömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni syy on työttömyys ja ei ole mennyt ohi koska olen edelleen työtön.
Eräs Hämäläinenkö se täällä ulisee. Lähes 60v näistä ei kukaan palkkaa vaikka mikä olisi
Vierailija kirjoitti:
Mulla diagnosoitiin persoonallisuushäiriö joka ei mene koskaan pois. Masennus alkoi helpottaa, koska sain terapiasta apua asioiden käsittelyyn ja uusia toimintamalleja sellaisiin tilanteisiin, jotka kasvattavat pahaa oloa joka ajan kanssa kasaantuu yhä suuremmaksi. Elämänhallintani parani nyt äkkiseltään arvioituna 70%, koska olen voinut kaiken tämän uuden tiedon valossa käsitellä vanhoja tapahtumia ja ymmärtää syitä ja seurauksia paremmin. En siis ole enää tulevaisuudesta ahdistunut, koska nyt minulla on joku valta näihin oloihini. Kun hoidan itseäni persoonallisuushäiriön näkökulmasta (erityisesti ennaltaehkäisevästi), ei masennuskaan pääse syvenemään. Tällä hetkellä masennus ei minua vaivaa, mutta tiedostan kyllä että se voi palata koska tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa selkäkipuun voidaan käyttää toimivana kipulääkkeenä eräitä mielialalääkkeitä, jotka blokkaa kipuviestit. Annostus vain on pienempi kuin mielenterveydellisiin ongelmiin käytettynä. Kyseiseet lääkkeet ovat suositeltavampia jopa kuin esimerkiksi täsmälliset kipulääkkeet tai varsinkaan kolmiolääkkeet, jos niihin liittyy mahdollinen riippuvuusriski. Lääkäri toki olisi voinut asian selittää työkaverillesi niin, että hän ymmärtää ettei sitä suoranaisesti masennukseen määrätty vaan mahdolliseen kivun hoitoon.
Myös esimerkiksi psykoosilääkkeitä (esim. ketjussa mainittua Ketipinoria) voidaan käyttää sekä psykoosin, masennuksen että unettomuudenkin hoidossa eri annostuksilla. Monilla lääkkeillä on siis erilaisia terapeuttisia leveyksiä eikä tietty yleinen käyttötarkoitus aina merkitse sitä, etteikö sillä voisi olla muissakin vaivoissa lääkinnällistä käyttömahdollisuutta.
Mutta itse asiaan, masennuksen hoidossa lääkkellisen hoidon tulisi olla vain yksi apukeino oireiden helpottamiseen tarvittaessa, masennuksen syytä se ei poista (ellei syy ole tiettyjen välittäjäaineiden epätasapainossa, mihin sen käyttö yleensä perustuu). Keskusteluapu, itselle sopiva liikunta ja sen määrä sekä terveellinen ruokavalio ovat useiden lähteiden mukaan jopa tehokkaampia masennuksen hoitokeinoja kuin pelkkä lääkehoito tai keskusteluavun ja lääkehoidon yhdistelmä. Harmi, että mielenterveyspuolella on heikot resurssit vastata ihmisten avun tarpeeseen eikä kaikki saa mahdollisuutta esimerkiksi terapiaan tai keskusteluapuun, jos tämä olisi se itselle sopiva keino purkaa tilannetta.
Mulle ei kyllä mielialalääkkeet sopineet kivunlievitykseen.. sekoitti aivokemiat.. enpä muuta saisi lääkkeiksi joten ollaa kivuissa 24/7
Höpö höpö.