Mitkä ovat poliisin oikeudet kotietsinnässä? Apua?
Pe-la välisenä yönä heräsin siihen, kun poliisi pamahti sisään makuuhuoneeseeni jossa nukuin alastomana, ja ilmoitti että käynnissä on kotietsintä ja mun pitäisi nyt tulla olohuoneen lattialle muiden asunnossa olijoiden kanssa istumaan. Sain kylpytakin vedettyä päälle, saavuin olohuoneeseen jossa ex-avomieheni (asuu luonani tämän kuun loppuun asti) ystävineen jo istuskelikin.
Yritin asunnon omistajana kysyä, mistä on kyse, mutta en saanut kunnon vastausta. Lopulta ilmeni, että naapuri oli valittanut metelistä ja poliisi oli ulkona haistanut kannabiksen hajun ja päättänyt tästä syystä tehdä kotietsinnän.
Erottiin eksän kanssa kuukausia sitten ja hänen vuokrasopimuksensa on purettu tämän kuun alusta lähtien, mutta muutto uuteen asuntoon onnistuukin vasta ensi kuun alussa. Tästä syystä hän on saanut punkata vierashuoneessa normaalisti ja kutsua kylään ystäviään, kunhan ei häiriköi, mutta ei ole virallisesti kirjoilla asunnossa.
Kotietsinnän yhteydessä poliisit siis työnsivät oven avanneen eksäni sivuun ja kävelivät asuntoon kysymättä keneltäkään mitään. Mä heräsin tissit paljaana käskytykseen, että nyt olohuoneen lattialle. Tämän jälkeen koko asuntoni pengottiin ja jätettin sekaisin (esim. pakkasesta otettuja rasioita jätettiin keittiönpöydälle sulamaan??), vaikka kenelläkään eksäni kavereista ei ollut tilateessa ruohoa mukana (olivat kuitenkin kuulemma polttaneet muutaman sätkän ulkona aikaisemmin). Samassa tilanteessa meidät myös käskytettiin yksi kerrallaan kylpyhuoneeseen, jossa meidät pakotettiin riisuuntumaan, pyllistämään poliisille perse paljaana ja yskäisemään.
Oon tästä vieläkin vähän shokissa. Kun poliisi käski vessaan ja pakotti mut riisuutumaan alastomaksi ja pyllistämään, nauroi ja käski yskimään monta kertaa putkeen, tunsin oloni nöyryytetymmäksi kuin koskaan. Mulla on edelleen ahdistava ja likainen olo, vaikka oon jynssännyt suihkussa itseni vereslihalle.
Kotietsinnän seurauksena asunnosta ei löytynyt mitään. Minut, eksäni ja hänen kaksi kaveriaan vietiin putkaan, jossa istuin pelkässä aamutakissa aamuyöhön asti, koska poliisilla oli muka syytä epäillä mun myyvän huumeita asunnostani. Mies ja ystävänsä myönsivät polttaneensa, joten heitä ei edes testattu, mutta mut lähetettiin negatiivisen pikatestin jälkeen verikokeisiin. Mulla ei ole aiempaa rikoshistoriaa. Tämän miehen satunnaisesta polttelusta tiesin, ja arvomaailmoiden ero tän asian suhteen olikin yksi syistä eroomme.
Ahdistaa vaan niin paljon. En pysty nukkumaan, en pysty rahoittumaan. Jokainen kolahdus rappukäytävästä tuntuu siltä, että joku on pamahtaassa tänne sisään. Pelästyin kuoliaaksi jokaista puhelinsoittoa, niin oli pakko sulkea koko puhelin. Voiko näin ihan tosissaan tehdä, onko tollainen kohtelu laillista? En rehellisesti usko, että poliisilla olisi ollut mitään valiidia syytä epäillä mua rikoksesta, koska asunnossa ei ollut minkäänlaisia huumausainevälineitä, mulla ei ole aiempaa rikostaustaa, ja lisäksi olin nukkumassa tilanteen tullessa päälle.
Kommentit (38)
Täällä taas mammat epäilemässä provoksi. Tuo kyseinen tarina on täysin arkipäivää Suomessa. Itsekin olen pyllistellyt putkassa kun asuin kimppakämpässä, jossa yksi asukas poltteli. Tämä voi tapahtua kenelle teille vain. Esimerkiksi kun iltatähtenne petteri jää kaupungilla kiinni jointti huulessa. Silloin tullaan sinne vanhempien kotiin ja pengotaan JOKA paikka.
Vierailija kirjoitti:
https://www.laki24.fi/kotietsintalupa/
Vaikuttaa vahvasti sille, että suuri osa tarinasta ja taustoista jää kertomatta.
Tarina on täysin keksitty.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä huumetehdas siellä asunossa? Onko poikaystäväsi tribaalitatskattu lippapää? Jännämuna?
Ex-avomies oli satunnaisesti pilvenpolttoa harrasteleva lakimies. Huumeita ei tehtailtu, ja kuten sanoin, asunnossa ei ollut eikä sieltä näin ollen myöskään löytynyt mitään.
ap
Jos se sun exä on mukamas lakimies, niin mikset häneltä kysy että menikö sääntöjen mukaan.
En usko koko tarinaa.
Eihän näitä uskota mutta se ei tarkoita etteikö olisi totta. Mä tiedän yhden missä 16 vuotias tyttö oli joutunut riisumalla alastomaksi todistamaan ettei ole kamaa hallussa. Oli kaveriensa luona yötä ja tämä pari oli poltellut hieman kannabista. Takavarikkoon lähti toista grammaa kukkaa. Myöhemmin molemmat pariskunnasta tuomittiin sakkoihin huimausaine rikoksesta. Sitä alaikäisen riisuttamista ei mainita missään kuulustelu ja tai etsinnästä kirjoituksissa. Olen nääs lukenut ne.
Jep jep suljetultako kirjoittelet?
Vierailija kirjoitti:
Lakimies? Yleensähän ”he” ovat insinöörejä. Usein peräti konesellaisia.
9/10 ko. tapauksessa niillä on tuuhea turpakarvoitus ja iältäänkin ovat useimmiten n. 17 v.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas mammat epäilemässä provoksi. Tuo kyseinen tarina on täysin arkipäivää Suomessa. Itsekin olen pyllistellyt putkassa kun asuin kimppakämpässä, jossa yksi asukas poltteli. Tämä voi tapahtua kenelle teille vain. Esimerkiksi kun iltatähtenne petteri jää kaupungilla kiinni jointti huulessa. Silloin tullaan sinne vanhempien kotiin ja pengotaan JOKA paikka.
Älä valehtele, eivät ole meille tulleet penkomaan yhtään mitään ja petteri on kahdesti jäänyt kiinni pössyttelystä.
Sen siitä saa, kun majoittaa kaikenmaailman hörhojä. Pylly paljaana poliisien eteen. Asunto täynnä vierasta väkeä ja alasti vaan siellä makoilet. Estoton-Elli!
Vierailija kirjoitti:
Poliisit on pahimpia sadisteja maailmassa. Onhan siitä tutkimuskin. Mun miehellä oli ystävä, joka on poliisi ja tää poliisi haluu sellasia 40-kilosia tosi pienikokosia ”naisia” ja sen mielestä yli 50-kiloset naiset ei ole naisia vaan lihavia ällöttäviä valaita.
Noh, toi ei ollu pointti vaan se, että ainakun sillä oli tyttöystävä niin sillä oli pakkomielle tarkailla niiden jokasta liikettä ettei varmasti petä ja seuras salaa autolla niitä ja vakoili jossain puskissa.. yök.
Mun pano on poliisi ja olen läski. En ymmärrä mitä toi sun alku selitys liittyy mihinkään..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä valehtele, eivät ole meille tulleet penkomaan yhtään mitään ja petteri on kahdesti jäänyt kiinni pössyttelystä.
Siinä missä jää kiinni on valtavia eroja. Jossain helsingissä pikku poltteluita voidaan katsoa sormien läpi. Sitten pienillä paikkakunnilla jostain käytöstäkin (pajauttelu) viedään käräjille. Tosin eihän se ole poliisien vika että typerääkin lakia pitää valvoa. Väärinkäytöset toki on poliisien ihan oma syy mutta vain harvoin niistä tulee mitään seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä huumetehdas siellä asunossa? Onko poikaystäväsi tribaalitatskattu lippapää? Jännämuna?
Ex-avomies oli satunnaisesti pilvenpolttoa harrasteleva lakimies. Huumeita ei tehtailtu, ja kuten sanoin, asunnossa ei ollut eikä sieltä näin ollen myöskään löytynyt mitään.
ap
Joo ei, ei jatkoon. Palaahan lähtöruutuun ja aloita alusta.
Höh mä jo innostuin et sen jälkeen kun poliisi pyysi lattialle olisi itse tullut päälle ja...
Lakkasin uskomasta tarinaan tuossa pyllistyksen kohdalla. Mulle on tehty vuosien varrella 3 kotietsintää kannabiksen takia. Ei ne noin mene. Tosin yhdellä kerralla jouduin kyllä etsinnän ajaksi putkaan, vaikka en vastustanut mitenkään ja lain mukaan kotietsinnässä saa olla paikalla.
Ihan oikein teille rastatukkahipeille! Mutta tämähän olikin porvoossa tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Lakkasin uskomasta tarinaan tuossa pyllistyksen kohdalla. Mulle on tehty vuosien varrella 3 kotietsintää kannabiksen takia. Ei ne noin mene. Tosin yhdellä kerralla jouduin kyllä etsinnän ajaksi putkaan, vaikka en vastustanut mitenkään ja lain mukaan kotietsinnässä saa olla paikalla.
Mun piti olla yö putkassa kasvatuksen takia. Että ne viitsiikin jahdata kukan takia ihmisiä. Poliiseille olisi järkevämpääkin tekemistä.
Hahahaha! Mielikuvitusta ei tarvitse kaivella, kun ottaa suoraan parodiasta kuvaelman. Oliko tässä ajatuksena jenkkityylinen ratsia vai mikä inspiroi?
Ihan vaan vinkiksi, että kotietsintää ei tehdä tuosta noin vaan, se kuuluu pakkokeinolain alaisiin lupiin ja sellainen ei irtoa naapurin meluhäiriösoiton pohjalta muutamassa hetkessä sen jälkeen, kun partio käy paikalla nuuhkimassa ilmaa, asuntoon, jonka haltijalla ei ole mitään rikosepäilypohjaa. Kotietsintä vaatii pohjalleen epäilyn rikoksesta, jonka tuomio on vähintään 6kk. Pyllistelykin oli hauska. Jos on epäily siitä, että tyypillä on pössistä persiissä, se hoidetaan sairaanhoitohenkilökunnan toimesta ihan vaan röntgentutkimuksella.
Mut ihan hyvä. Voit lakata tutisemasta ;D