Mitkä ovat poliisin oikeudet kotietsinnässä? Apua?
Pe-la välisenä yönä heräsin siihen, kun poliisi pamahti sisään makuuhuoneeseeni jossa nukuin alastomana, ja ilmoitti että käynnissä on kotietsintä ja mun pitäisi nyt tulla olohuoneen lattialle muiden asunnossa olijoiden kanssa istumaan. Sain kylpytakin vedettyä päälle, saavuin olohuoneeseen jossa ex-avomieheni (asuu luonani tämän kuun loppuun asti) ystävineen jo istuskelikin.
Yritin asunnon omistajana kysyä, mistä on kyse, mutta en saanut kunnon vastausta. Lopulta ilmeni, että naapuri oli valittanut metelistä ja poliisi oli ulkona haistanut kannabiksen hajun ja päättänyt tästä syystä tehdä kotietsinnän.
Erottiin eksän kanssa kuukausia sitten ja hänen vuokrasopimuksensa on purettu tämän kuun alusta lähtien, mutta muutto uuteen asuntoon onnistuukin vasta ensi kuun alussa. Tästä syystä hän on saanut punkata vierashuoneessa normaalisti ja kutsua kylään ystäviään, kunhan ei häiriköi, mutta ei ole virallisesti kirjoilla asunnossa.
Kotietsinnän yhteydessä poliisit siis työnsivät oven avanneen eksäni sivuun ja kävelivät asuntoon kysymättä keneltäkään mitään. Mä heräsin tissit paljaana käskytykseen, että nyt olohuoneen lattialle. Tämän jälkeen koko asuntoni pengottiin ja jätettin sekaisin (esim. pakkasesta otettuja rasioita jätettiin keittiönpöydälle sulamaan??), vaikka kenelläkään eksäni kavereista ei ollut tilateessa ruohoa mukana (olivat kuitenkin kuulemma polttaneet muutaman sätkän ulkona aikaisemmin). Samassa tilanteessa meidät myös käskytettiin yksi kerrallaan kylpyhuoneeseen, jossa meidät pakotettiin riisuuntumaan, pyllistämään poliisille perse paljaana ja yskäisemään.
Oon tästä vieläkin vähän shokissa. Kun poliisi käski vessaan ja pakotti mut riisuutumaan alastomaksi ja pyllistämään, nauroi ja käski yskimään monta kertaa putkeen, tunsin oloni nöyryytetymmäksi kuin koskaan. Mulla on edelleen ahdistava ja likainen olo, vaikka oon jynssännyt suihkussa itseni vereslihalle.
Kotietsinnän seurauksena asunnosta ei löytynyt mitään. Minut, eksäni ja hänen kaksi kaveriaan vietiin putkaan, jossa istuin pelkässä aamutakissa aamuyöhön asti, koska poliisilla oli muka syytä epäillä mun myyvän huumeita asunnostani. Mies ja ystävänsä myönsivät polttaneensa, joten heitä ei edes testattu, mutta mut lähetettiin negatiivisen pikatestin jälkeen verikokeisiin. Mulla ei ole aiempaa rikoshistoriaa. Tämän miehen satunnaisesta polttelusta tiesin, ja arvomaailmoiden ero tän asian suhteen olikin yksi syistä eroomme.
Ahdistaa vaan niin paljon. En pysty nukkumaan, en pysty rahoittumaan. Jokainen kolahdus rappukäytävästä tuntuu siltä, että joku on pamahtaassa tänne sisään. Pelästyin kuoliaaksi jokaista puhelinsoittoa, niin oli pakko sulkea koko puhelin. Voiko näin ihan tosissaan tehdä, onko tollainen kohtelu laillista? En rehellisesti usko, että poliisilla olisi ollut mitään valiidia syytä epäillä mua rikoksesta, koska asunnossa ei ollut minkäänlaisia huumausainevälineitä, mulla ei ole aiempaa rikostaustaa, ja lisäksi olin nukkumassa tilanteen tullessa päälle.
Kommentit (38)
Ihan hyvä tarina siihen saakka, kunnes päästiin kylpyhuoneeseen pyllistelemään.
Tällaista on poliisin toiminta Suomessa. Surullista, mutta sinne joukkoon mahtuu myös niitä tärkeileviä nestepäitä, jotka saavat kiksejä tällaisesta viattomien nöyryyttämisestä. En yhtään ihmettele, etteivät kaikki pidä poliisista. Itse olen kokenut epäasiallista kohtelua vain kerran, nuoruusvuosina, mutta kyllä sekin mieleen jäi ikävästi kummittelemaan.
Oliko teillä huumetehdas siellä asunossa? Onko poikaystäväsi tribaalitatskattu lippapää? Jännämuna?
Toivoisin joo, että kyseessä olisi vain hauska tarina, mutta valitettavasti tuli koettua. Mua varten pyysivät erikseen paikalle naispoliisin, joka oli toki tilanteen nähden jollain tasolla huomaavaista? En ylipäänsä ymmärrä, mitä kukaan oikeasti tunkis perseeseesä poliisin saapuessa. Haloo.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oliko teillä huumetehdas siellä asunossa? Onko poikaystäväsi tribaalitatskattu lippapää? Jännämuna?
Ex-avomies oli satunnaisesti pilvenpolttoa harrasteleva lakimies. Huumeita ei tehtailtu, ja kuten sanoin, asunnossa ei ollut eikä sieltä näin ollen myöskään löytynyt mitään.
ap
Kannabis pitäisi yksinkertaisesti laillistaa. Suomessa poliiseilla on turhan suuret valtuudet kotietsintöihin. Riittää kun epäilee jotain rikosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ex-avomies oli satunnaisesti pilvenpolttoa harrasteleva lakimies. Huumeita ei tehtailtu, ja kuten sanoin, asunnossa ei ollut eikä sieltä näin ollen myöskään löytynyt mitään.
ap
Jos se sun exä on mukamas lakimies, niin mikset häneltä kysy että menikö sääntöjen mukaan.
En usko koko tarinaa.
Jos minä olisin ollut poliisina, olisit kaatunut vahingossa ovenpieleen jotta olisin saanut kännisen turpasi tukkoon!
Edlankajärvenjääontaaksejäänyttäelämää
Tuommoiset mölyävät narkkarit pitäisi heittää ulos kerrostalosta ja vaihtaa lukot välittömästi. Naapurien onni että poliisit tulivat.
Lakimies? Yleensähän ”he” ovat insinöörejä. Usein peräti konesellaisia.
Pers eestähän nuo sik ojen vierailut aina ovat, mutta suomalaisessa fa sismiin taipuvaisessa maassa ihmiset ovat lainsuojattomia virkavallan edessä.
Sivistysmaissa kotirauhan piiriin tukeutuminen vaatii aina oikeuden päätöksen, mutta suomessa riittää pelkkä epäily rikoksesta ja sen saa tehdä se poliisikoulun vähä-älyisin oppilas joka sattuu virkaintoisena saapumaan paikalle.
On minutkin pysäytetty tien päällä ja vain siksi että autossani satuin silloin kuljettamaan rikolliseen elämään taipuvaisia ihmisiä.
Auto parkkiin, tutkittiin huumekoiran avulla, minä ja kyyditettävät piirille ja alastomana seisoskelemaan kymmenen sia n muodostamaan piiriin, tekosyynä henkilöön menevä etsintä.
Mitäs näistä hu oran häistä, pidetään huomenna uudet.
Unohda koko juttu mahdollisimman pian, äläkä avaa ovea enää tuntemattomille ovikellon soittajille.
Eivät ne oven läpi ala sisään tunkemaan.
Hommaa oveesi turvalukko ja pidä avain vain itselläsi.
Poliisit on pahimpia sadisteja maailmassa. Onhan siitä tutkimuskin. Mun miehellä oli ystävä, joka on poliisi ja tää poliisi haluu sellasia 40-kilosia tosi pienikokosia ”naisia” ja sen mielestä yli 50-kiloset naiset ei ole naisia vaan lihavia ällöttäviä valaita.
Noh, toi ei ollu pointti vaan se, että ainakun sillä oli tyttöystävä niin sillä oli pakkomielle tarkailla niiden jokasta liikettä ettei varmasti petä ja seuras salaa autolla niitä ja vakoili jossain puskissa.. yök.
ota yhteyttå iltapäivälehtiin niin ehkä uskomme
https://www.laki24.fi/kotietsintalupa/
Vaikuttaa vahvasti sille, että suuri osa tarinasta ja taustoista jää kertomatta.
Mentorini sanoin: "Hullu saa olla muttei tyhmä.".
Ton mä olisin halunnut nähdä kun nainen yskii ja peräreikä supistelee.