Kylässä sokerista hössöttävä perhe... Miten jaksan?
Meillä asustelee viikon päivät miehen tuttavaperhe, jossa sekä aikuiset että lapset ovat selkeästi ylipainoisia. Meidän perheessä kaikki normaalipainoisia. Äiti jaksaa joka välissä nalkuttaa siitä, miten paljon sokeria on siinä ja tässä tarjoamassamme ruuassa tai välipalassa. Pitäisi olla orgaanista, luomua ja sokeritonta. No, se nalkutus ei toisaalta ohjaa lasten syömistä millään tavalla. Kuitenkin syövät kaiken ja äiti antaa lisääkin, kunhan nyt saa ensin kettuilla isäntäperheelle. Ei jaksais kuunnella tuota jeesustelua koko viikkoa. Kohta saa mennä ostamaan omat eväänsä ja syöttää lapsensa kuten haluaa. Minkä hiivatin takia pitää yrittää päteä jollain tällaisella? Kyllä ne hänenkin lapsensa on ne kilonsa jotain syömällä saaneet. Arrrgh.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Heh varmaan joo. Suomalaisilla miehillä on tosiaan tapana kutsua tuttavansa perheineen viikoksi kylään.
No hyvänen aika. Ei minun mielestä kovin outoa. Kyseessä miehen lapsuudenystävä, jota useimmiten tavataan vain yksin, kun hän käy työmatkoilla ja yöpyy meillä. Nyt haluttiin koko perhe mukaan. Onpa omituista... t. ap
On muuten aika yleistä että ylipainoiset yrittävät nostaa itsensä ylemmäksi tyyliin " en käytä sokeria kahvissa" mutta leivonnaisia vedetään sen minkä ehditään.
Vieraat ja kala alkavat haista kolmantena päivänä.
Meillä lapset ja avovaimo jaksavat jankata sokerista - ja vähän muustakin - 24/7/365.
Olen meistä kuitenkin ainoa, jolla ei ole jonkin asteen "ruokavaliovammaa" ja olen myös hoikka, runsaasti hyöty- ja kuntoliikuntaa harrastava, vajaa 50-vuotias, jolle kelpaa niin liha, voi, sokeri kuin (tumma) olutkin...
Vierailija kirjoitti:
On muuten aika yleistä että ylipainoiset yrittävät nostaa itsensä ylemmäksi tyyliin " en käytä sokeria kahvissa" mutta leivonnaisia vedetään sen minkä ehditään.
Yleistä on provoissa vieraat ovat kaikki paksuja ja oma perhe hoikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vieraat ja kala alkavat haista kolmantena päivänä.
Kala kannattaa nauttia tuoreena ja vieraat kannattaa päästä vessaan/suihkuun, jos ovat kylässä pidempään.
Tässä ketjussa paljastuu raadollisesti suomalaisten minä-minä -mentaliteetti. Ei voida uskoa, että joku hyysäisi vieraita viikon kodissaan. Voi elämän kevät näitä kommentoijia! Ehkä yksi syy lisää, miksi asun ulkomailla aivan tyytyväisenä...
Vierailija kirjoitti:
Nostaa itseään ylemmäksi vai yrittää vaihtelevalla menestyksellä tehdä ylipainoa ehkäiseviä muutoksia? Nimimerkillä läski joka saattaa juhlissa aloittaa vedellä mehun sijaan jos ei oikeastaan edes tee mieli mehua joten miksi litkiä turhia kaloreita, mutta pari tuntia herkkubuffetin vieressä henganneena päätyy syömään niin ettei siinä konkurssissa mehulla ole merkitystä. Tuloksetonta ja hölmöähän tuo on, mutta ei ylemmyydentuntoista, vaan yrittämistä niissä hetkissä ja niillä keinoilla jotka tuntuu mahdollisilta. Huonoilla keinoilla, koska tulokulma on ihan väärä (pitäisi aloittaa siitä mitä lisää ruokavalioon, ei mitä kieltää itseltä). Mahdollisesti siihen omaan syömiseen ja painoon liittyy niin paljon häpeää että sitä pitää yrittää hälventää todistamalla että minäkin toimin oikein edes joissain asioissa, tiedän että sokeri on pahasta, en ole täysin toivoton. Ei se ole ylemmyydentuntoa vaan hyväksynnänkaipuuta.
Jos jos juo kovin monta kuppia päivässä niin kahvisokeritavasta luopumisella voi silläkin olla väliä makutottumusten muokkaajana, vaikka leivososastoon keskittyisi vasta ensi kuussa.
Mä vetäisin kaiken ilon irti ja tarjoaisin sitä sokeritonta pelkästään. Ja sitten ihmettelisin kovaan ääneen, kun lanttu herkkuna ei kelpaakaan.
Miksi? Miksi kukaan majoittaisi kotiinsa viikoksi jonkun perheen?