Vuokranantaja kuoli ja nyt muutan pois asunnosta eikä asuntoasiaa hoitava vastaa puheluihin
Siis mitä mä teen? Mulle soitettiin pari kuukautta sitten, että vuokranantajani on kuollut. Soittaja oli tämän vuokranantajan miehen vävypoika jota vähän ihmettelin. Soitin vuokranantajani puhelinnumeroon ja se oli vielä käytössä. Hänen miehensä vastasi puhelimeen ja vahvisti, että vuokraemäntä on kuollut aikoja sitten ja että asuntoasiaa hoitaa nyt vävypoika. Ilmoitin kummallekin, että olen muuttamassa. Soitin ja laitoin lisäksi sähköpostia tälle vävypojalle, että irtisanon vuokrasopimuksen, liite sopimuksesta sekä tilinumeroni vuokratakuuta vastaan. Nyt kun haluaisin sopia jälkitarkastuksesta ja avaimien palauttamisesta tää tyyppi ei vastaakaan puheluihin eikä sähköpostiin. Mitä mä teen jos en saa vuokratakuuta takaisin? Maksanko kuitenkin vielä tämän kuun vuokran? Ahdistaa niin paljon tän muuton keskellä vielä tällänen riesa. En koskaan enää vuokraa keltään henkilöltä asuntoa.
Kommentit (33)
Jos se vävy on kuollut, eronnut tai sairastunut vakavasti? Sähköpostiin meidän asunnon myyjä vastasi ulkomailtakin, kun oli juuri matkoilla, kun teimme tarjouksen.
Kuinka kauan on ollut vastaamatta?
Pyytäisin vähentämään viimeisen kuun vuokran vakuudesta ja ilmoitus sekä menehtyneelle että tälle vävylle. Jos ei vastaa niin avaimet pöydälle ja muutto ulos normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Ap täällä taas. Asunto on jo tyhjillään ja valmiina avainten luovuttamiseen. Otin kuvat asunnosta jotta myöhemmin ei tulisi vilpillistä toimintaa tämän vuokranantajan kanssa. Hän ei vieläkään vastaa puheluihini eikä viesteihin. En siis ole saanut sovittua mitään vuokravakuuden palauttamisestakaan. En maksanut vielä heinäkuun vuokraa. Ahdistaa ihan hirveästi. Mikä tässäkin voi olla niin vaikeaa? Jos ei vastaa tämän päivän aikana edes sähköpostiini, vien asian eteenpäin.
Ota vielä yhteyttä taloyhtiön edustajaan, että käyttä asunnon yhdessä läpi. Näin sinulla on puolueeton todistaja, että asunto on ollut luovuttaessa kunnossa.
Älä missään tapauksessa maksa lisää vuokraa ennen kuin saat sovittua asioista vuokranantajan kanssa. Voit toki myös selvittää kuka on pesänhoitaja (kysy leskeltä) ja ilmoittaa hänelle tilanteesta. Tämä vävypoika voi olla joku random, jota ei sitten huvittanutkaan hoitaa asuntoasioita saati että hänellä olisi tähän varsinaisia valtuuksia tai vastuita. Joskus kuolinpesät ovat sekavia.
Miksei siltä leskeltä voi kysyä miksei poika vastaa?
Soita isännöitsijälle ja kerro tilanne. Taloyhtiöllä löytyy yhteystiedot kuka hoitaa huoneiston omistajan kuolinpesänasioita.
Vävy ei välttämättä hoida, ellei muilta pesänosakkailta ole hänellä valtakirjaa.
Mitä taloyhtiön isännöitisijä on sanonut, kun olet ollut häneen yhteydessä?
Vierailija kirjoitti:
Vuokravakuus ei ole sama asia kuin vuokranmaksu, siksi vuokra on maksettava. Vuokravakuus pitää palauttaa yleisen käytännön mukaan kahden viikon kuluessa asunnon luovutuksesta. Laita avaimet kirjattuna kirjeenä menemään.
Kyllä vuokranantajalla on ihan yhtäläinen velvollisuus palauttaa vuokravakuus, jos asunto on kunnossa, kuin vuokralaisella maksaa vuokraa (ellei jotain muuta ole sovittu vuokrasopimusta solmittaessa). Mitä luulisit, jos vuokranantaja veisi käräjille tapauksen, jossa ei ole itse palauttanut vakuutta eikä vastannut vuokralaisen yhteydenottopyyntöihin? Ei taida olla yhtään ennakkotapausta, mutta olisihan sellainen hyvä saada. Itse en usko, että vuokrantantaja olisi kovinkaan vahvoilla.
Mitä näyttöä sinulla yleensä on siitä että tuo vävy hoitaa asiaa nykyään? Vuokravakuuden palautus on kuitenkin asunnon omistajan vastuulla. Yritä nyt jotenkin saada yhteys asunnon nykyiseen omistajaan tai jakamattoman kuolinpesän hoitajaan, ja vasta sitten jos sieltä tulee tietoa että joku miehen vävypoika hoitaa asiaa niin toimi sitten vasta niin.
Vierailija kirjoitti:
Mitä näyttöä sinulla yleensä on siitä että tuo vävy hoitaa asiaa nykyään? Vuokravakuuden palautus on kuitenkin asunnon omistajan vastuulla. Yritä nyt jotenkin saada yhteys asunnon nykyiseen omistajaan tai jakamattoman kuolinpesän hoitajaan, ja vasta sitten jos sieltä tulee tietoa että joku miehen vävypoika hoitaa asiaa niin toimi sitten vasta niin.
Aloituksesta sai sellaisen kuvan, että AP on jo tehnyt aika paljon vuokranantajan tavoittamiseksi. Huoli pois AP. Jos vuokranantaja on noin leväperäinen ja vastuuton, niin sinulla ei pitäisi olla mitään hätää. Kannattaa ehdottomasti jättää vuokra maksamatta siihen saakka, että saat vuokranantajan kiinni ja vastaamaan sinulle jotain konkreettista kuka asiaa hoitaa ja milloin vakuus palautetaan.
Kyllä ihminen löytyy, jos hän Suomessa asuu!