Minun pitäisi kuvata miehen mummon hautajaiset
Mieheni mummon hautajaiset ovat ensi viikonloppuna. Sain eilen illalla tietää, että minun pitäisi kuvata siellä. Miehen äiti oli soittanut miehelle ja pyytänyt häntä kysymään minulta, voisinko kuvata.
Pakko sanoa että olen loukkaantunut. Ei mummo minulle mitenkään läheinen ollut, hän oli melko vanha ja jo aika höppänä kun miehen kanssa tavattiin. En kuitenkaan ymmärrä miksi juuri minua pyydettiin hoitamaan se kuvaus. En ole koskaan ollut mikään innokas saati taitava valokuvaaja. Miehellä on 2 siskoa, jotka ovat olleet miesystäviensä kanssa paljon vähemmän aikaa yhdessä kuin me. Me olemme siis olleet yhdessä 7 vuotta ja olemme menossa naimisiin. Ehkä minua pyydettiin kuvaamaan siksi että olen nainen?
En haluaisi yhtään olla vastuussa kuvaamisesta, mutta en kehtaisi kieltäytyäkään. Ärsyttää ja ihmetyttää hirveästi. Jotenkin tulisi hirveän tunkeilevalta kuvata surevia puolituttuja.. Mies ei ole sukulaistensa kanssa lainkaan läheinen ja tapaamme heitä jossain isommissa juhlissa vain kerran parissa vuodessa, minkä vuoksi hädin tuskin muistan kuka on kukakin.
Kommentit (27)
Kuvamaan pyydetään yleensä joku, joka on tulossa paikalle, on luotettava, kuuluu selkeästi perheeseen, mutta ei ollut kovin läheinen vainajan kanssa.
Sinuna kyllä kuvaisin ja ottaisin tämän surijoiden tukemisena eikä minään syynä loukkaantua.
Miehesi äiti on hautaamassa omaa äitiään. En lähtisi hänen kanssaan nyt ottamaan yhteen. Voit ehkä itsekin kuvitella oman surusi kun on itsesi vuoro järjestää äitisi hautajaisia. Toivottavasti silloinkin löytyy joku kuvaajaksi.
Ylipäätään hautajaisten kuvaaminen on outoa. Kuka niitä haluaa katsella? Vai onko kyse ehkä siitä, että halutaan muistaa keitä hautajaisissa oli.
Mitä sulle sanottiin, kun kerroit ettet haluaisi?
Ihan normaali tapa, että jonkun puolisoa pyydetään kuvaamaan. Voithan sä anopille sanoa, että tahtoisit itsekin surea, voisiko joku uudempi sukuun tullut kuvata. Tai vielä parempi, jos itse soitat miehesi siskolle tai puolisolleen, ja kysyt voisiko hän kuvata.
Vierailija kirjoitti:
Kuvamaan pyydetään yleensä joku, joka on tulossa paikalle, on luotettava, kuuluu selkeästi perheeseen, mutta ei ollut kovin läheinen vainajan kanssa.
Sinuna kyllä kuvaisin ja ottaisin tämän surijoiden tukemisena eikä minään syynä loukkaantua.
Miehesi äiti on hautaamassa omaa äitiään. En lähtisi hänen kanssaan nyt ottamaan yhteen. Voit ehkä itsekin kuvitella oman surusi kun on itsesi vuoro järjestää äitisi hautajaisia. Toivottavasti silloinkin löytyy joku kuvaajaksi.
mummoaan
Vierailija kirjoitti:
Jos ne siskojen miehet kantaa arkkua koska siihen nyt yleensä pistetään miehet?
Soita sille tulevalle anopillesi ja tee tästä hirvittävä draama. Sinähän kuitenkin olet suvun tärkein ihminen ja sinua ei saa pyytää tekemään mitään mikä ei ole kivaa
Eivät kanna. Siksi heitä olisi ihan hyvin voinut pyytää.
En minä ole mikään draamaileva ihminen. Ongelma tässä vain on se, että ajatus itkevien ja surevien puolituttujen ihmisten kuvaamisesta tuntuu aivan hirveän tunkeilevalta, olen aika ujo ihminen. Lisäksi en ole mikään hyvä kuvaaja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soita sille tulevalle anopillesi ja tee tästä hirvittävä draama. Sinähän kuitenkin olet suvun tärkein ihminen ja sinua ei saa pyytää tekemään mitään mikä ei ole kivaa
En minä ole mikään draamaileva ihminen. Ongelma tässä vain on se, että ajatus itkevien ja surevien puolituttujen ihmisten kuvaamisesta tuntuu aivan hirveän tunkeilevalta, olen aika ujo ihminen. Lisäksi en ole mikään hyvä kuvaaja.
Ap
Olet kumminkin niin läheinen suvun kanssa että tiedät jo arkunkantajat ja muut tehtävät?
Jos olet niin ujo ja sysipaska kuvaaja niin kieltäydy tehtävästä. Problem solved.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mummoaan
Miehen mummo eli miehen äidin äiti, ilmeisesti? Sikäli kun tämä oli olennaista...
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään ottaa yhteen hänen kanssaan. Olisin siellä hautajaisissa halunnut keskittyä eninnä mieheni tukemiseen.
Kyllä minä nyt tietenkin kuvaan, en kehtaa kieltäytyä mutta silti ihmettelen miksi niitä siskojen miehiä ei ole pyydetty, vaikka he ovat olleet vähemmän aikaa suvussa. Luulen, että tässä on joku sukupuolikysymys, koska minut on pari kertaa pyydetty myös keittiöhommiin juhlissa samalla kun miehet saivat istua rauhassa juhlien ja jutellen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mummoaan
Miehen mummo eli miehen äidin äiti, ilmeisesti? Sikäli kun tämä oli olennaista...
Joo anteeks, luin tosi huonosti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olet kumminkin niin läheinen suvun kanssa että tiedät jo arkunkantajat ja muut tehtävät?
Jos olet niin ujo ja sysipaska kuvaaja niin kieltäydy tehtävästä. Problem solved.
Olen hyvin läheinen mieheni kanssa, joka tietää ketkä kantavat arkkua. Ja tiedän myös, ettei siskojen miehille ole annettu erityistehtäviä.
Voi jessus taas tätä av:n kommenttien tasoa..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen hyvin läheinen mieheni kanssa, joka tietää ketkä kantavat arkkua. Ja tiedän myös, ettei siskojen miehille ole annettu erityistehtäviä.
Ap
no voit varmasti siis kertoa läheiselle miehelle kuinka ahdistut. Ja pyytäkää vaikka joku ystävänne kuvaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään hautajaisten kuvaaminen on outoa. Kuka niitä haluaa katsella? Vai onko kyse ehkä siitä, että halutaan muistaa keitä hautajaisissa oli.
Mitä sulle sanottiin, kun kerroit ettet haluaisi?
Ymmärrän että he haluavat muistoja mummon viimeisestä matkasta.
En ole sanonut enkä tule sanomaankaan koska se olisi kauhean epäkohteliasta tämmöisen surun keskellä. Ihmettelen ja olen kärttyinen omassa mielessäni vaan ja avaudun mammapalstalla.
Av
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali tapa, että jonkun puolisoa pyydetään kuvaamaan. Voithan sä anopille sanoa, että tahtoisit itsekin surea, voisiko joku uudempi sukuun tullut kuvata. Tai vielä parempi, jos itse soitat miehesi siskolle tai puolisolleen, ja kysyt voisiko hän kuvata.
En viitsisi häiritä anoppia olemalla vaikea kun hän suree äitiään.
Ehkä kysyn jomman kumman siskon mieheltä että voisiko hän kuvata minun kanssani, eli siis vaihdeltaisiin kameraa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Siis uliset miehelle että kukaan muu ei joudu mutta sinä joudut ja tenttaat mitä se ja se tekee ja sitten uliset lisää että tuonkaan ei tartte tehdä mitään mutta sinun tarttee
Sitten meet hautajaisiin ja kuvaat kiltisti
Sitten uliset taas miehelle miten sun piti kuvata ja kuvatkin on rumia
Uli uli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään ottaa yhteen hänen kanssaan. Olisin siellä hautajaisissa halunnut keskittyä eninnä mieheni tukemiseen.
Kyllä minä nyt tietenkin kuvaan, en kehtaa kieltäytyä mutta silti ihmettelen miksi niitä siskojen miehiä ei ole pyydetty, vaikka he ovat olleet vähemmän aikaa suvussa. Luulen, että tässä on joku sukupuolikysymys, koska minut on pari kertaa pyydetty myös keittiöhommiin juhlissa samalla kun miehet saivat istua rauhassa juhlien ja jutellen.
Ap
Tuet miestäsi hoitamalla tämän tyynesti, ilman tuskailua.
Se on totta että keittiöön pyydetään yleensä vain naisia, mutta kuvaaminen ei ole mitenkään sukupuoleen sidottu. Itse olen enemmän nähnyt miespuolisia kuvaajia.
Ei tarvitse pelätä tungettelua. Hautajaiskuvat on muodollisia. Otat kuvia arkun kantamisesta. Kirkossa istut siellä sivustalla ”suntion penkillä” ja otat eleettömästi kuvat kaikista jotka arkulla käy. Hautausmaalla kuvat maahan laitosta. Jos on vielä tilaisuus, sieltä pari yleiskuvaa. Ei tarvita lähikuvia kenenkään itkusta.
Ehkä he ajattelivat, että sulla ei tärise kädet kuvatessa kerta et ollut läheinen vainajan kanssa.
Olen itse kerran kuvannut hautajaiset ja silloin kuvasin vain seremonian ja arkun saattokulkueen. Ei siinä mitään erikseen ihmisiä haastateltu tai otettu lähikuvia surijoista.
Kaikesta sitä keksiikin loukkaantua.
Kuvaa kappelia, kukkia, tilaa ja tunnelmaa. Kuvaa hetki, jolloin pappi siunaa vainajan. Tiedät jo olla tunkematta surevien kylkeen kuvaamaan.
Anopilla on voinut ollut ajatus, että valokuvaaminen voi olla hyvä tapa ottaa sinut mukaan suvun piiriin. Ehkä hän on vaistonnut ulkopuolisuutesi? Se on huomaavaisuutta.
Ja toisaalta, kyse on vain muutamasta tunnista. Ellet sinä sitä kestä, niin et sinä kyllä paljoa kestä.
Ajattele siunaustilaisuus (ja mahd. hautaanlasku) läpi, siinä on monta vaihetta, ja valitse mihin keskityt. Mummo ei merkinnyt sinulle mitään, mutta kuvauskeikka voi auttaa sinut ymmärtämään, että toisen kuolemassa ei ole kysymys sinusta. Mummo on ollut tärkeä omille lapsilleen ja ehkä lapsenlapsilleen. Ja muista, että sinustakin tulee vanha ja höppänä, sinutkin voi lapsenlapset unohtaa ja kirjoittaa sinusta samalla tavalla tulevaisuuden nettiin.
Toivottavasti sinulla on kunnon kamera, etkä heilu arkun ympärillä selfiekepin kanssa.
Käyttäjä2079 kirjoitti:
Kaikesta sitä keksiikin loukkaantua.
Kuvaa kappelia, kukkia, tilaa ja tunnelmaa. Kuvaa hetki, jolloin pappi siunaa vainajan. Tiedät jo olla tunkematta surevien kylkeen kuvaamaan.
Anopilla on voinut ollut ajatus, että valokuvaaminen voi olla hyvä tapa ottaa sinut mukaan suvun piiriin. Ehkä hän on vaistonnut ulkopuolisuutesi? Se on huomaavaisuutta.
Ja toisaalta, kyse on vain muutamasta tunnista. Ellet sinä sitä kestä, niin et sinä kyllä paljoa kestä.
Ajattele siunaustilaisuus (ja mahd. hautaanlasku) läpi, siinä on monta vaihetta, ja valitse mihin keskityt. Mummo ei merkinnyt sinulle mitään, mutta kuvauskeikka voi auttaa sinut ymmärtämään, että toisen kuolemassa ei ole kysymys sinusta. Mummo on ollut tärkeä omille lapsilleen ja ehkä lapsenlapsilleen. Ja muista, että sinustakin tulee vanha ja höppänä, sinutkin voi lapsenlapset unohtaa ja kirjoittaa sinusta samalla tavalla tulevaisuuden nettiin.
Toivottavasti sinulla on kunnon kamera, etkä heilu arkun ympärillä selfiekepin kanssa.
En minä ole mikään ulkopuolinen :D Ihan hyvissä väleissä olen miehen lähimpien sukulaisten kanssa. Mistä tuollaisen käsityksen sait? Miehen sukulaiset eivät ole läheisiä keskenään, minkä minä sille mahdan.
Ja kyllä mummo minulle merkitsi sen verran kuin miehen mummo nyt voi merkitä. En tietääkseni loukannut häntä mitenkään tässä keskustelussa. Hän oli varsin mukava, herttainen ja hauska vanha ihminen, jota tapasin suhteemme aikana yhtä usein kuim mieheni, koska kävimme hänen luonaan aina yhdessä.
Toisen kuolemisessa ei ole kysymys minusta? Mitä ihmettä sinä höpiset :D No, ainahan tämä av-palstalla avautuminen on mitä suurinta viihdettä, koska ikinä ei voi tietää miten hölmöjä vastauksia saa.
Saat arvosanan 2/5 koska sait kyllä aikaan pienen vihan purkauksen, mutta se hiipui turhan nopeasti ja vaihtui huvittuneisuuteen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä he ajattelivat, että sulla ei tärise kädet kuvatessa kerta et ollut läheinen vainajan kanssa.
Olen itse kerran kuvannut hautajaiset ja silloin kuvasin vain seremonian ja arkun saattokulkueen. Ei siinä mitään erikseen ihmisiä haastateltu tai otettu lähikuvia surijoista.
Niin voi olla että päässäni vastuu tuntuu isommalta kuin se oikeasti onkaan. Läheisempi minä olin kuin ne kaksi miestä.. Mutta turha tässä on urputtaa. Olisi vaan ollut mukava kerrankin osallistua juhliin ihan vaan vieraana, sellaista ylellisyyttä en ole vielä miehen suvussa kokenut.
Ap