Taksiuudistus: Miksi suomalaiset taksit eivät osanneet/halunneet uudistua ja profiloitua ajoissa?
Kun vaan valittavat että nyt kaikki menee pieleen.
Mutta asiakkaille sopimattomilla autoilla ajelu, ip-lehtien lukeminen ja tyhmäkäyttäminen kyllä osataan.
Kommentit (27)
Miljardibisnes, josta n. 400 miljoonaa euroa työntää taksikuskien taskuihin yhteiskunta eli veronmaksajat. Ei tarvita markkinointia eikö vaivsnnäköä. Verohelpotuksilla voi ostaa uuden Mersun vuoden parin välein.
Kuka sitä nyt lypsylehmäänsä haluaisi lähteä korjailemaan jos maitoa on niin että utareet tihkuu.
5-10 vuoden päästä taksikuskeja ei enää tarvita kuin erityiskyyteihin. Taksi tulee paikalle tietokoneen ohjaamana, joten asiakkaan ei tarvitse istua autoon jossa tuoksahtaa vielä lihavan ilmavaivaisen taksimiehen hetki sitten päästämä rasvaisen grilliruoan aikaansaama tuhnu.
Vierailija kirjoitti:
Miljardibisnes, josta n. 400 miljoonaa euroa työntää taksikuskien taskuihin yhteiskunta eli veronmaksajat. Ei tarvita markkinointia eikö vaivsnnäköä. Verohelpotuksilla voi ostaa uuden Mersun vuoden parin välein.
Kuka sitä nyt lypsylehmäänsä haluaisi lähteä korjailemaan jos maitoa on niin että utareet tihkuu.
5-10 vuoden päästä taksikuskeja ei enää tarvita kuin erityiskyyteihin. Taksi tulee paikalle tietokoneen ohjaamana, joten asiakkaan ei tarvitse istua autoon jossa tuoksahtaa vielä lihavan ilmavaivaisen taksimiehen hetki sitten päästämä rasvaisen grilliruoan aikaansaama tuhnu.
Eikä pidä unohtaa automyyjien(Veho) etuja.
Mitenkähän nyt suu pannaan kun eestimies tulee halvalla autolla viemään kyydit?
No, dinosaurusten ohi ajaa aika lopulta kuitenkin.
Aiemmassa ketjussahan (ex-)suhari kertoi ettei asiakkaan kannalta kätevä taksiauto maistu kuskeille jos se on "ruma".
Ihme jos tuolla asenteella nykyään pärjää.
Profiloitua mihin? Jo nyt tiedetään, että osassa maata potilaita ei saada kotiutettua sairaalasta, koska KELA-takseja on liian vähän ja kyytejä voi olla vain 2-3 päivänä viikossa.
Lämmöllä muistelen matkaa Hongkongiin, jossa lentoasemalla taksiinmeno hoitui kätevästi eli siellä oli "sisäänheittäjä", joka kysyi matkan päämäärän, kertoi hinnan ja ohjasi taksiin. Jos sama pitäisi tehdä kännykkäsovelluksella... satunnaiselle matkailijalle aika lailla vaikeaa.
Niin, kestihän se hetken apteekeilllakin, kun samalle kylälle tuli kilpailijoita.
Vierailija kirjoitti:
Profiloitua mihin? Jo nyt tiedetään, että osassa maata potilaita ei saada kotiutettua sairaalasta, koska KELA-takseja on liian vähän ja kyytejä voi olla vain 2-3 päivänä viikossa.
Profiloitua juuri niillä taksikäyttöön kehitetyillä autoilla.
Eihän linja-autoakaan tehdä kuljettajan ehdoilla.
Mutta suharit haluavat ajella egonjatkeillaan eivätkä työkaluilla.
Katselin Ohjelmaa Arlandan lentokentältä. Yksi kaveri myöhästyi lennolta, kun ei halunnut maksaa taksista Tukholman keskustasta kentälle 3000 kruunua. Jäi siis väittelemään.
Saatte te lentosaastuttajat kiireissänne maksaa näitä heh.
Eihän sillä nyt mitään väliä mitä ne entiset taksikuskit ja yrittäjät tekee kun niin moni jo lopettanut. Saadaan ulkomaalaiset suuremmat firmat tilalle.
Parasta tässä on se ettei enää kenekään tarvitse päivystää kannattomilla alueilla vaan voi olla vapaalla tai lähteä alueelle jossa on jatkuvasti ajossa.
Ei tässä maassa kannata kuin veronkierto ja rikollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä nyt mitään väliä mitä ne entiset taksikuskit ja yrittäjät tekee kun niin moni jo lopettanut. Saadaan ulkomaalaiset suuremmat firmat tilalle.
Parasta tässä on se ettei enää kenekään tarvitse päivystää kannattomilla alueilla vaan voi olla vapaalla tai lähteä alueelle jossa on jatkuvasti ajossa.
Siinä voi moni mökkiläinen olla ihmeissään, kun kylässä ei ole ainuttakaan taksia ja pitäisi päästä kuppilasta kotiin yöllä. Kännissä ei saa ajaa, taksia ei ole - no ei ole tosin poliisiakaan lähimailla. Saadaan pimeät markkinat
Vierailija kirjoitti:
Miljardibisnes, josta n. 400 miljoonaa euroa työntää taksikuskien taskuihin yhteiskunta eli veronmaksajat. Ei tarvita markkinointia eikö vaivsnnäköä. Verohelpotuksilla voi ostaa uuden Mersun vuoden parin välein.
Kuka sitä nyt lypsylehmäänsä haluaisi lähteä korjailemaan jos maitoa on niin että utareet tihkuu.
5-10 vuoden päästä taksikuskeja ei enää tarvita kuin erityiskyyteihin. Taksi tulee paikalle tietokoneen ohjaamana, joten asiakkaan ei tarvitse istua autoon jossa tuoksahtaa vielä lihavan ilmavaivaisen taksimiehen hetki sitten päästämä rasvaisen grilliruoan aikaansaama tuhnu.
Et kai sinä suinkaan kuvittele että tämä tulee alentamaan yhteiskunnalle koituvia kustannuksia?
Kannattaa vähän perehtyä siihen miten vastaavat taksiliikenteen uudistukset ovat muualla maailmassa vaikuttaneet. Tutkimuksista käy käytännössä jokaisesta ilmi että kustannukset ovat keskusta-alueiden ulkopuolella kasvaneet reippaasti ja kun toisaalta noilla alueilla kyydeistä on ns. kelakyytejä vähintään kaksi kolmasosaa niin ei tarvitse kummoisiakaan ennustajanlahjoja arvatakseen että yhteiskunta ei tässä tule ainakaan säästämään.
Hyötyjiä tässä muutoksessa ovat lähinnä pkseudulla taksia paljon käyttävät - hinnat tosin tulevat pitkällä aikavälillä säilymään todennäköisesti suurinpiirtein nykyisellä tasolla, mutta taksien saatavuus paranee.
Vierailija kirjoitti:
Katselin Ohjelmaa Arlandan lentokentältä. Yksi kaveri myöhästyi lennolta, kun ei halunnut maksaa taksista Tukholman keskustasta kentälle 3000 kruunua. Jäi siis väittelemään.
Saatte te lentosaastuttajat kiireissänne maksaa näitä heh.
Stokiksessa on tosiaan tuo lentokenttämeininki aika härskiä,
https://www.thelocal.se/20090112/16868
Vanha juttu mutta antanee vähän osviittaa siitä miten täälläkin saattaa käydä.
"Yes, after deregulating the industry, the number of taxis went up. But a few strange results have emerged as well. For starters, competition from small taxi companies hasn't driven the price down, as most anticipated."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä nyt mitään väliä mitä ne entiset taksikuskit ja yrittäjät tekee kun niin moni jo lopettanut. Saadaan ulkomaalaiset suuremmat firmat tilalle.
Parasta tässä on se ettei enää kenekään tarvitse päivystää kannattomilla alueilla vaan voi olla vapaalla tai lähteä alueelle jossa on jatkuvasti ajossa.Siinä voi moni mökkiläinen olla ihmeissään, kun kylässä ei ole ainuttakaan taksia ja pitäisi päästä kuppilasta kotiin yöllä. Kännissä ei saa ajaa, taksia ei ole - no ei ole tosin poliisiakaan lähimailla. Saadaan pimeät markkinat
En minä mistään mökkijuoposta olisi huolissani vaan vanhuksista ja muista joiden hankalampi liikkua yksin vaikka kauppaan tai terveyskeskukseen.
Jos on monopoliasema ja kovat hinnat niin, eikö se ole ollut ihanteellinen tilanne taksikuskeille? On voinut keskittyä siihen tärkeimpään eli kerman kuorintaan kakun päältä. Tai käytännössä taksifirmojen pomot. Kuskeille tuskin on tähänkään saakka maksettu kunnon palkkoja.
Käytän taksia säännöllisesti, samaa firmaa ja samaa kuljettajaa. Koko taksiuudistus on pepusta. Taksiautoilijoilla ei ole ammattiliittoa, joka ajaisi heidän etuaan. Kuljettajani liksa putoaa 1.7. kymmenen prosenttia. Ainakin 250 e pienempi palkka jatkossa.
Tiesittekö että palkkaa ei tule jos kyytejä ei tule? Saat olla vaikka koko päivän tolpalla, jos asiakkaita ei ole, ei tule palkkaa.
Jos joku sanoo, että takseilla menee hyvin, niin pöh sanon minä. Taksiuudistus ei tuo mitään hyvää ainakaan tälle firmalle, jota itse käytän.
Vierailija kirjoitti:
Katselin Ohjelmaa Arlandan lentokentältä. Yksi kaveri myöhästyi lennolta, kun ei halunnut maksaa taksista Tukholman keskustasta kentälle 3000 kruunua. Jäi siis väittelemään.
Saatte te lentosaastuttajat kiireissänne maksaa näitä heh.
Miksi ei ottanut metroa tai bussia?
Arlandalta useimmilla takseilla on vakiohinta keskustaan, eikä se ole kuin 790 kruunua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sillä nyt mitään väliä mitä ne entiset taksikuskit ja yrittäjät tekee kun niin moni jo lopettanut. Saadaan ulkomaalaiset suuremmat firmat tilalle.
Parasta tässä on se ettei enää kenekään tarvitse päivystää kannattomilla alueilla vaan voi olla vapaalla tai lähteä alueelle jossa on jatkuvasti ajossa.Siinä voi moni mökkiläinen olla ihmeissään, kun kylässä ei ole ainuttakaan taksia ja pitäisi päästä kuppilasta kotiin yöllä. Kännissä ei saa ajaa, taksia ei ole - no ei ole tosin poliisiakaan lähimailla. Saadaan pimeät markkinat
Kuinka niin ei löydä?
Kysyntä luo tarjontaa. Kuorma-autolla ja traktorilla saa 1.7. jälkeen ajaa myös taksia.
Miljardibisnes jaetaan uudelleen vapaalle kilpailulle.
Voittoa saa sieltä missä on paljon asiakkaita.
Kela kyydit ovat usein sairaankuljetusta syrjäseudulla. Itse kerran tarvinnut kun leikkauksesta
kotiutettiin ilman ambulanssia, pysyin juuri pystyssä.
Nähtävästi sairaita ei enää taksilla kuljeteta niin kuin pitäisi, esim hoitoa saamaan aikataulun mukaan.
"vastuu on palveluntarjoajilla". Merkkimekkoon pukeutunut ministeri vetäytyy tunteettomasti vastuusta kirjakielellä kampaajalla käytyään.
Muuttakaa lakia ja järjestäkää sairaille kuljetus.
Saavutetuista eduista ei haluta tinkiä?
Ovat laiskoja?