Kun mummo ei tajua lasten kasvavan
Mitä tehdä? Mummo ei ymmärrä ollenkaan että lapset on jo teinejä. Haluaisi nämä luokseen askartelemaan ja kohtelee muutenkin kuin alle kouluikäisiä. Teini (joka käy koulua Helsingin keskustassa) ei mummon mielestä voi itse tulla yhdellä köröttelybussilla yksin mummolaan, uunin lähellä mummo varottelee ”poppasta”.
Nyt tilanne on mennyt siihen asti että teinit ei enää suostu menemään sinne. Puhuminen mummolle on kuin seinälle puhuisi. Hänestä vain minä olen kova äiti, joka painostaa lapsensa aikuisiksi liian aikaosin ja kaikenlaista muuta kaunista.
Kommentit (36)
Minun äitini ei taas millään ymmärrä, että teini-ikäiset lapseni eivät enää tarvitse hoitajaa, jos käyn illalla esim. teatterissa, elokuvissa tms. eli olen pois max n. 3 tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini ei taas millään ymmärrä, että teini-ikäiset lapseni eivät enää tarvitse hoitajaa, jos käyn illalla esim. teatterissa, elokuvissa tms. eli olen pois max n. 3 tuntia.
No me ei edes kerrota, että lapset on joskus yksin kotona. Tää vanhin on viikonloppujakin jo yksin kotona... Hirveä meteli nousee muutenkin kaikenlaisesta älyttömästä, mm lasten kurssivalinnoista. Mummo kun pelkää hysteerisesti ylirasittumista, jos joku heistä ottaa yhden ylimääräisen kurssin. Näistäkään ei sitten enää voi puhua.
Ap
Näitä juttuja lukiessa olen aina ylettömän kiitollinen omista vanhemmistani ja appivanhemmista, kaikki järki-ihmisiä. Asiaa ehkä helpottaa myös se, että molemmilla on useita eri-ikäisiä lapsenlapsia, joista osa on vielä ihan pieniä. Voivat siis käyttää sen hellittelyenergiansa näihin pienimpiin. Osaavat kyllä suhtautua todella hienosti myös teineihin ja hyväksyvät sen, että lapsenlapsetkin kasvavat.
Jos AP:n tapauksessa puhe ei auta, niin vaikea tuolle on muuta tehdä. Jos teini on kesätöissä kahvilassa, niin auttaisiko asiaa viedä mummo kahvittelemaan ko. paikkaan.
Minä olen vieläkin mummilleni "pikkulintu". Hellyyttäväähän se tässä vaiheessa vain on. Itsellenkin on eka lapsenlapsi tulossa. Ei sentään koulunkäynnistäni kysele :D
N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko, jos teinit itse sanoisivat asiasta mummolle. Muistan, kun veljeni sai joskus esiteininä mummolta lahjaksi c-kasetin, jolle mummo oli itse lukenut satuja. Veljeni sai sanottua, että hän on jo vähän liian vanha tällaiseen. Mummo otti sen yllättävän hyvin. Totesi, ettei ollut tajunnut veljeni kasvaneen ja hyvä kun sanoi.
OT, mutta ai että näin aikuisena olisipa tuollainen kasetti ihana!
Mummoni kuoli muutama vuosi sitten ja antaisin melkein mitä tahansa jos minulla olisi tuollainen kasetti.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kieltä tämä poppaa on?
Pikkulasten suomen kieltä, jotka eivät osaa vielä sanoa polttaa.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko, jos teinit itse sanoisivat asiasta mummolle. Muistan, kun veljeni sai joskus esiteininä mummolta lahjaksi c-kasetin, jolle mummo oli itse lukenut satuja. Veljeni sai sanottua, että hän on jo vähän liian vanha tällaiseen. Mummo otti sen yllättävän hyvin. Totesi, ettei ollut tajunnut veljeni kasvaneen ja hyvä kun sanoi.
Anteeksi nyt, mutta minusta tällaiset ovat yksinkertaisia mummoja tai muistisairaita. Kyllä jokainen älykäs vanhakin ihminen ymmärtää lasten kasvavan ja heidän elinpiirinsä ja mieltymyksensä muuttuvan.
Meidän suvussa ei näitä poppaa-mummoja ole enää teineille näkynyt.
Mun mummolla oli vielä 101-vuotiaana lapsilleen nimikkokarkit.
Yli 70-kymppiselle isälleni sitten vinkkasi, että kurkkaapas 'Erkki' herkkukaappiin. Sot sot, suklaa on 'Mirjalle'.
😍
Vierailija kirjoitti:
Jos AP:n tapauksessa puhe ei auta, niin vaikea tuolle on muuta tehdä. Jos teini on kesätöissä kahvilassa, niin auttaisiko asiaa viedä mummo kahvittelemaan ko. paikkaan.
Tuo on kaikin tavoin hyvä ajatus.
Mielestäni ei kannata kehittää asiasta mitään riitaa, vaan antaa mummon itse havaita lasten ikä.
Minullakin on tämänsuuntaisia kokemuksia 20 vuoden takaa. Isäni sisko lässytti minulle kuin pikkulapselle ja hyppyytti minua polvensa päällä kun oli jotain 15 tai 16- vuotias. Voi kuinka tuo tuntui nöyryyttävältä. En sanonut mitään, sillä olin aivan liian kiltti ja ujo. Ilmeisesti jotkut naiset eivät ymmärrä, että lapset todella kasvavat eivätkä ole ikuisesti pikkulapsia.
Mun anoppi juottaa 8-vuotiaalle pojalleni mummolassa maitoa nokkamukista. Ruokapöydässä pojalle on myös sellainen korkea, syöttötuolimallinen tuoli. En jaksa enää edes huomauttaa asiasta. Ehkä poika itse sanoo jossakin vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Mun anoppi juottaa 8-vuotiaalle pojalleni mummolassa maitoa nokkamukista. Ruokapöydässä pojalle on myös sellainen korkea, syöttötuolimallinen tuoli. En jaksa enää edes huomauttaa asiasta. Ehkä poika itse sanoo jossakin vaiheessa.
Anteeksi mutta kyllä sun tehtävä vanhempana olisi huolehtia, ettei lastasi kohdella noin. Tuohan on nöyryyttävää.
Anopilla tuo ilmenee onneksi vain jouluna. Hän odottaa, että lapset tulevat perheineen viettämään hänen luo aattoa. Harmi vain, että jälkikasvun pitää ottaa huomioon myös puolison suku. Anopin lapset ovat yli viisikymppisiä, lapsenlapsista vanhin kohta nelikymppinen, nuorin 25 vuotias ja heilläkin on jo lapsia. Sitä parinkymmenen vuoden takaista tunnelmaa ei vaan saa enää takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Monesti kuulee puhuttavan siitä, kuinka eri sukupolvea edustavat sukulaiset eivät osaa/halua olla tekemisissä toistensa kanssa. Yleensä nuoremmat todetaan "syyllisiksi" tähän yhdessäolon puuttumiseen. Aloitusta lukiessani rupesin kuitenkin miettimään, että onko tosiaan aina näin vai voisiko sillä vanhemmallakin polvella olla petrattavaa lähestymisessään? Minusta tuntuu usein siltä, että kyse ei ole siitä, etteivätkö vanhemmat sukupolvet tajuaisi lasten kasvavan vaan siitä, että he eivät HALUA tajuta asiaa. Ikään kuin he eivät edes haluaisi tutustua näihin lapsiin yksilöinä ja seurata heidän kasvuaan, vaan pitävät mieluummin kynsin hampain kiinni siitä mummon pikku mussukka -mielikuvasta. Tämä on se syy, miksi en enää pidä isovanhempiini yhteyttä. Mitä varten olisin tekemisissä sellaisten ihmisten kanssa, joita ei tippaakaan kiinnosta minä ihmisenä vaan omat vuosikymmeniä sitten luodut mielikuvat?
Olet kylmä ihminen. Olet katkaissut välisiä isovanhempiisi vain siksi, että he pitävät yllä vanhoja mielikuvaan sinusta.
Ole vanhuksille armollinen. Eivät hahmota ajan kulua kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Mun äiti kattaa 12v pojalleni edelleen muovilautasen ja Nalle Puh juomalasin
No antakaa armoa. Mä oon 33 v ja mun äiti kattaa mulle edelleen siellä käydessäni lapsuudestani peräisin olevan punaisen muovilautasen. Syön siitä ihan mielelläni, nostalgista. Mulla on omiakin lapsia ollut jo kymmenen vuotta.
Minusta tämä on suloista.