Lapsilisä loppuu,
Tyttö menee lukoin toiselle ja saa opintorahaa 20e.
Ehkä sillä yhden kirjan maksaa. Itkettää.
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia oli tiedossasi jo ennen raskauttasi, joten tuliko yllätyksenä?
Miten paljon tässä vanhempana vielä pitää yrittää?
Meillä molemmilla on takana pitkä koulutus ja hyvät työpaikat ja elämäkin on kohdellut armollisesti eli ei ole ollut sairauksia tai työttömyyttä, mutta silti kahden lukiolaisen pakolliset kulut yllätti.Kaikki sympatiani on vähävaraisten ja pienituloisten puolella ja ihmettelen, miten saavat pakolliset kulut maksettua.
Ja mistä ihmeestä pieni ihminen voi tietää maailman tilanteet ja suhdanteet 17v eteenpäin, kun suunnitelee lasten hankintaa, kun siihen ei pysty suuret valtiotkaan.
Moni on menettänyt tuossa ajassa jopa henkensä, kun kuolema kohtaa tai talous romahtuu, kun jää työttömäksi tai kohtaa sairauden, avioeron jne.Miten ne kulut voi yllättää?
Kai jokainen tietää, että lapsi kuluttaa koko ajan ja koko ajan enemmän. Tilastollisesti keskimäärin 90t Ruotsissa ja 260t Britanniassa.
Nuorena aikuisena kulut vasta räjähtävät opintojen ja ensiasunnon käsirahan vuoksi.
Niin ne vain nykyiset lukiokulut ovat yllättäneet kaikki. Myös päättäjät.
Mä olen vasta raskaana, mutta oletan lähtökohtaisesti, että 15 vuoden kuluttua lukio, autokoulu jne. on puolet kalliimpaa tämän hetken hintatasoon suhteutettuna. Miksi se olisi mitään muuta ja toisaalta olen mielelläni väärässä ja varautunut turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukion 90-luvulla. Kesätöistä sain kuukaudessa noin 5000 markkaa ja muistelisin, että koko vuoden koulukirjat maksoivat reippaasti alle 1000 markkaa, ehkä jotain 600-800 markkaa. Helposti rahoitin lukion kesätyörahoillani.
90-luvullakaan ei ollut helppoa saada kesätöitä laman takia, mutta nykyään se palkkakin taitaa olla sen verran surkea, ettei sillä rahoiteta lukiota. Miten on? Mitä nykyään saadaan kesätöistä palkkaa kuukaudessa?
Nuorten tuntipalkat ovat luokkaa 4-6 euroa, joskus 8 euroa. Meidän teini oli uuttera, hommasi kolme kesätyöpaikkaa ja tienannee tonnin verran kesän aikana. Sillä ei maksa ekan vuoden koulumenoja.
Ja lukiokulut ovat moninkertaiset 90-lukuun verrattuna.
Mitähän alapeukuttamista oli tässä faktatiedossa?
Väitteesi lukiokulujen moninkertaisuudesta 90-lukuun verrattuna ei ole faktatietoa.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten lukion kirjojen hinnat on noussseet noin paljon? Itse maksoin kymmenen vuotta sitten omat kirjani, eikä tehnyt edes tiukkaa. En kyllä ymmärrä, miten yhden jakson kirjat voi maksaa yli 500, kun ennen satasella sai 3-5 kirjaa.
Kymmenessä vuodessa on moni muukin asia muuttunut, joten niin vanhoja asioita ei kannata verrata nykyaikaan.
Meillä on tytöt aloittaneet lukion 2012, 2014 ja 2016. Jo tänä aikana on tapahtunut vaikka mitä muutoksia. Keskimmäiselle tuli jo läppäripakko silmällä pitäen sähköisiä yo-kirjoituksia (hän kirjoittikin yhden aineen sähköisenä). Hänelläkin oli osa oppikirjoista digiversioina. Nuorimmalle tuli uusi OPS ja hänen lukionsa on kaikkein kallein. Onneksi edessä abivuosi ja enää ostettava kolmen jakson kirjat, penkkarimaksut, yo-tutkintomaksut ja lakkiaiset. Sitten on ohi ja jatkosta vastaavat itse.
Meillä lapsi on 12-vuotias kun asuntolaina on maksettu. Ei tarvi kuin muutama lainaerä laittaa säästöön, niin lukio kuittaantuu niillä....
Miten voi aikuisilla ihmisillä tulla yllätyksenä lapsilisän päättyminen 17v, opintotuen ja vanhempien tulojen yhteys, lukion ja autokoulun maksullisuus, ja mitä kaikkia näitä nyt on.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmilla on takana pitkä koulutus ja hyvät työpaikat ja elämäkin on kohdellut armollisesti eli ei ole ollut sairauksia tai työttömyyttä, mutta silti kahden lukiolaisen pakolliset kulut yllätti.Kaikki sympatiani on vähävaraisten ja pienituloisten puolella ja ihmettelen, miten saavat pakolliset kulut maksettua.
Ja mistä ihmeestä pieni ihminen voi tietää maailman tilanteet ja suhdanteet 17v eteenpäin, kun suunnitelee lasten hankintaa, kun siihen ei pysty suuret valtiotkaan.
Moni on menettänyt tuossa ajassa jopa henkensä, kun kuolema kohtaa tai talous romahtuu, kun jää työttömäksi tai kohtaa sairauden, avioeron jne.Monessa muussa maassa ei ole käytännössä kouluttautumismahdollisuuksia suurimmalle osalle lainkaan tai kunnon koulutus on niin kallista, että se on mahdollista vain jo valmiiksi rikkaimman eliitin lapsille. Miten olisi pieni reality check ja jospa sen jälkeen lopettaisit ruikutuksen. Elä yhdessä maailman rikkaimmista maista joissa köyhinkin sossu asiakas kuuluu ihmiskunnan rikkaimpaan eliittikärkeen.
Juuri näin, veit jalat suusta! Sopisi tosiaan hieman katsella välillä peiliin ennen marinoinnin aloittamista. Suomalaiset vaan valittaa ja valittaa - mikään ei riitä.
Niissä maissa voi säästää tuloistaan. Tuloista kun ei mene 30-50 prosenttia veroihin.
Nyt maksetaan ja maksetaan ja maksetaan. Ja silti lapsille ei yhteiskunta tarjoa mitään.
Ai ei mitään tarjoa? Mietis nyt vielä.
Ei tarjoa. Mm terveydenhoito, hammashoito ollaan jouduttu maksamaan itse. Kouluihin kuskaamme itse, koulukirjoja ostamme itse.
Neuvolassa ehdoteltiin että menisimme yksityisneuvolaan.
Kouluruokaa paikkaamme eväin ja laittamalla lapsille ruoan heti koulun jälkeen.
Silmälasit ostimme itse.
Okei. Katu aurataan mutta sekin johtuu siitä että täällä asuu Joku Tärkeä.
Parhaimmillaan maksamme veroja sata tonnia vuodessa. Ja tämän palvelun sillä saamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni on menettänyt tuossa ajassa jopa henkensä, kun kuolema kohtaa tai talous romahtuu, kun jää työttömäksi tai kohtaa sairauden, avioeron jne.Monessa muussa maassa ei ole käytännössä kouluttautumismahdollisuuksia suurimmalle osalle lainkaan tai kunnon koulutus on niin kallista, että se on mahdollista vain jo valmiiksi rikkaimman eliitin lapsille. Miten olisi pieni reality check ja jospa sen jälkeen lopettaisit ruikutuksen. Elä yhdessä maailman rikkaimmista maista joissa köyhinkin sossu asiakas kuuluu ihmiskunnan rikkaimpaan eliittikärkeen.
Juuri näin, veit jalat suusta! Sopisi tosiaan hieman katsella välillä peiliin ennen marinoinnin aloittamista. Suomalaiset vaan valittaa ja valittaa - mikään ei riitä.
Niissä maissa voi säästää tuloistaan. Tuloista kun ei mene 30-50 prosenttia veroihin.
Nyt maksetaan ja maksetaan ja maksetaan. Ja silti lapsille ei yhteiskunta tarjoa mitään.
Ei tarjoa. Mm terveydenhoito, hammashoito ollaan jouduttu maksamaan itse. Kouluihin kuskaamme itse, koulukirjoja ostamme itse.
Silmälasit ostimme itse.
Parhaimmillaan maksamme veroja sata tonnia vuodessa. Ja tämän palvelun sillä saamme.
Entäs koulu ja opetus? Lapsilisä? Mahdollisuus asua vauraassa, demokraattisessa ja stabiilissa maassa?
Miksi valtion pitäisi maksaa teidän silmälasit? Ette kyllä maksa täysiä terveydenhuoltokulujakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten lukion kirjojen hinnat on noussseet noin paljon? Itse maksoin kymmenen vuotta sitten omat kirjani, eikä tehnyt edes tiukkaa. En kyllä ymmärrä, miten yhden jakson kirjat voi maksaa yli 500, kun ennen satasella sai 3-5 kirjaa.
Kymmenessä vuodessa on moni muukin asia muuttunut, joten niin vanhoja asioita ei kannata verrata nykyaikaan.
Meillä on tytöt aloittaneet lukion 2012, 2014 ja 2016. Jo tänä aikana on tapahtunut vaikka mitä muutoksia. Keskimmäiselle tuli jo läppäripakko silmällä pitäen sähköisiä yo-kirjoituksia (hän kirjoittikin yhden aineen sähköisenä). Hänelläkin oli osa oppikirjoista digiversioina. Nuorimmalle tuli uusi OPS ja hänen lukionsa on kaikkein kallein. Onneksi edessä abivuosi ja enää ostettava kolmen jakson kirjat, penkkarimaksut, yo-tutkintomaksut ja lakkiaiset. Sitten on ohi ja jatkosta vastaavat itse.
Jameran sivuja juuri katselen, niin ainakin vielä lv. 17-18 kirjat ovat maksaneet uutena keskimäärin 20-30€/kpl. Eli suurin piirtein samoja hintoja kuin silloinkin.
Itse jäin ensin yksinhuoltajaksi ja sitten työkyvyttömäksi, en kuitenkaan niin että pääsisin kuntoutustuella koulutukseen. Vanhin lapseni menee ysille, keskiarvo on ollut nyt 9,8 ja toiveena hänellä on päästä lukioon. Tiedossa on, että ei ole ilmaista, yhden jakson kirjat maksavat hunajaa ja uuden opsin tultua niitä on vaikea löytää käytettynä. Osa pitää olla sähköisenä (täällä) ja sähköisiä ei voi kierrättää. Todella, todella tiukkaa tulee tekemään vaikka kaikkeni teenkin. Kyllä se lapsilisä yksinhuoltajakorotuksella ensimmäisenä vuonna on suuri apu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit ostimme itse.
Entäs koulu ja opetus? Lapsilisä? Mahdollisuus asua vauraassa, demokraattisessa ja stabiilissa maassa?
Miksi valtion pitäisi maksaa teidän silmälasit? Ette kyllä maksa täysiä terveydenhuoltokulujakaan.
Niin. Koulu. Homeinen lähikoulu, joka koko ajan lakkautuslistalla, luokassa 13 äidinkieltä, ei lisäresursseja, koulun piha pujopeltoa. Kuskaamme lapsemme muualle.
Opetuksen taso vaihtelee eli tuntikausia pitää käyttää koulujen vertailuihin. Ja ihan opetuksen paikkaamiseen kotona. Esikoisen yläkoulu oli kyll hyvä.
Lapsilisä on 199 euroa kuussa. Se on aika pieni korvas siitä että maksamme valtiolle 5000 euroa.
Ja miten se mahdollisuus stabiiliin ja vakaaseen jne on nimenomaan lapsille korvamerkitty? Plus että en itse pidä ylisuuria hoitoryhmiä ja homeisia kouluja terveellisenä kasvuympäristönä.
Emme ole saaneet lapsille mitään terveydenhuoltoa. Lapsen silmälasit ja myös silmälääkäri pitää itse maksaa.
Yksi lapsi on käynyt kunnallisessa hammashuollossa ja sinne pääsimme valehtelmalla että olemme mökillä. Pääsimme siis mökkipitäjän päivystykseen. Kotikaupungissa ei hammashuolto toimi.
Minä varaudun ennakolta tuohon tilanteeseen säästämällä lapsen lapsilisät.
Vierailija kirjoitti:
Kävin lukion 90-luvulla. Kesätöistä sain kuukaudessa noin 5000 markkaa ja muistelisin, että koko vuoden koulukirjat maksoivat reippaasti alle 1000 markkaa, ehkä jotain 600-800 markkaa. Helposti rahoitin lukion kesätyörahoillani.
90-luvullakaan ei ollut helppoa saada kesätöitä laman takia, mutta nykyään se palkkakin taitaa olla sen verran surkea, ettei sillä rahoiteta lukiota. Miten on? Mitä nykyään saadaan kesätöistä palkkaa kuukaudessa?
Kesätöitä on tosi vaikea saada. Meidän lapsi sai ensimmäisen kahden viikon kesätyön ysiluokan jälkeisenä kesänä, se oli näitä Tutustu työelämään-juttuja. Kaksi viikkoa tavaratalossa ja saikohan siitä 350€? Lukion ekan luokan jälkeen ei saanut kesätöitä ollenkaan. Mutta kaupungilla oli kyllä todella paljon paikkoja tarjolla näille alaikäisille, 1kk palkka 1000€ vaikka tekevät täyttä työpäivää. Noissa kai ideana on tarjota nuorille mahdollisuus päästä edes vähän töihin ja saada edes vähän rahaa.
Nyt sitten lukion toisen vuoden jälkeen sai kesätyöpaikan, jota itsekin ihmettelen. Siisti sisätyö ja 2000€/kk. Jotain koodaushommia. Nuori on nyt 17-vuotias ja valmistui juuri ylioppilaaksi. Tuon alan opiskelijoilla tuntuu tuo 2000€/kk olevan lähtöpalkka, en ole kuullut että kukaan saisi tuon alle. Mutta harva osaa lukiolaisena tai lukiosta päästyään koodata niin hyvin, että pääsee sillä kesätöihin.
Tsemppiä, muistan tuon ajan, hirveää penninvenyttämistä. 2 lasta kahden vuoden ikäerolla, yhteishuoltajuus, maksoin kaiken yksin. Asuntolaina päällä. Mutta kyllä siitä selviää. Halvempaa tavallista kotiruokaa, vaatteet kirpparilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikille ei juurikaan jää mistä säästää, mieluummin sen "ylimääräisen" käyttää johonkin jolla virkistää perhettään tässä hetkessä, että taas jaksaisi. Eikä senkään tarvitse olla suurta, jotain pientä kivaa tekemistä yhdessä tai joskus parempaa ruokaa.
Niin masentava mutta tyypillinen pysyväisköyhän kommentti. Heti kun on muutama euro tai kymppi ”ylimääräistä”, se täytyy kiireesti kuluttaa, säästää ei vaan voi. Lapsiasi virkistäisi jos he tietäisivät etteivät vanhemmat ole ihan persaukisia, vaan huomiseeen voi luottaa ilman Kelaakin.
Niin, tuohan on tyypillinen suomi-nainen. Aivotoiminta on ameeban tasolla, syy-seuraus suhteita ei osata eikä kyllä sen enempää haluttakaan käsittää. Jos rahaa tulee jostain (useimmin KELA / Fatta) niin se pitää laittaa heti sileäksi edellä mainnittuun vatipää-tyyliin. Koska aina voi luottaa että yhteiskunta maksaa. Ja sitten kun se nettomaksajien maksukyky ja halukkuus on ylitetty, ja alkaa se valmiin päällä loisiminen loppua, niin tulee juuri tällaisia AP :n kaltaisia ulisijoita kaiken maailman palstoille ulisemaan ja valittamaan kun muiden kustantama "elintaso" on loppumassa. Kuin helvetin vaikeaa se voi ollakaan käsittää että, niitä kakaroita EI _ TEHDÄ _ JOS _ NIITÄ _ EI _ OLE _ VARAA _ ELÄTTÄÄ _ , _ _KOSKA _ NE _ EIVÄT _ EDELLEENKÄÄN _ OLE _ MIKÄÄN _ IHMISOIKEUS !
Hohhoijakkaa "tyypillinen suomi-nainen" kun suomessa kuitenkin naiset käyvät itse töissä ja elettävä sekä hoitavat lapsensa.
Jaa, no siltäkö tämänkin ketjun aloittajan toiminta nyt sitten vaikuttaa ? Kyllähän se varmasti vaikuttaa kun sitä siltä Ameeban aivokapasiteetilla tarkastelee. Että ihan itse käyty jopa töissäkin ja vielä maksaakin kaiken ihan itse. Mistä lähtien kaiken maailman tuet ovat olleet lähtökohtaisesti elinkeino ja tapa suunnitella elämänsä ja tulevaisuutensa, joiden "loppumista" sitten tarvii ulista (eikä olekkaan kenellekkään muille kuin suomalais naisille) ? Suomalaiset nyky naiset ovat niin vastenmielisen velttoa, laiskaa ja omahyväistä sakkia ettei ole tosikaan. Kaikki mulle NYT heti ja muut maksaa. Koska meillä on OIKEUS ! Ja kun ei menekkään noin, niin :
UliUliUliUliUliUliUli_ValiValiValiValiValiVali-ulinaa nettiin niin että internetistä loppuu kirjaimet sen ulina valituksen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on 12-vuotias kun asuntolaina on maksettu. Ei tarvi kuin muutama lainaerä laittaa säästöön, niin lukio kuittaantuu niillä....
Miten voi aikuisilla ihmisillä tulla yllätyksenä lapsilisän päättyminen 17v, opintotuen ja vanhempien tulojen yhteys, lukion ja autokoulun maksullisuus, ja mitä kaikkia näitä nyt on.....
17vuotta on lopulta yllättävän lyhyt aika.
Vierailija kirjoitti:
Iskä kaiketi järkkäs työpaikan eli sulla ei oo osuutta sen "saamiseen." Tollasella ei kantsis leuhkia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesätöitä on tosi vaikea saada. Meidän lapsi sai ensimmäisen kahden viikon kesätyön ysiluokan jälkeisenä kesänä, se oli näitä Tutustu työelämään-juttuja. Kaksi viikkoa tavaratalossa ja saikohan siitä 350€? Lukion ekan luokan jälkeen ei saanut kesätöitä ollenkaan. Mutta kaupungilla oli kyllä todella paljon paikkoja tarjolla näille alaikäisille, 1kk palkka 1000€ vaikka tekevät täyttä työpäivää. Noissa kai ideana on tarjota nuorille mahdollisuus päästä edes vähän töihin ja saada edes vähän rahaa.
Nyt sitten lukion toisen vuoden jälkeen sai kesätyöpaikan, jota itsekin ihmettelen. Siisti sisätyö ja 2000€/kk. Jotain koodaushommia. Nuori on nyt 17-vuotias ja valmistui juuri ylioppilaaksi. Tuon alan opiskelijoilla tuntuu tuo 2000€/kk olevan lähtöpalkka, en ole kuullut että kukaan saisi tuon alle. Mutta harva osaa lukiolaisena tai lukiosta päästyään koodata niin hyvin, että pääsee sillä kesätöihin.
Ainakin Helsingin kaupungilla on noissa nuorten töissä tosi löysää. Viime kesänä mun lapsi oli taideprojektissa ja oli tosi monta etäpäivää, jolloin sai omaan tahtiin valokuvata. Lähipäivätkään ei rasittaneet. Sai sen tonnin. Tänä kesänä on kaupungilla siivoamassa ja saa 1250€. Työpäivät on 7-15 miinus ruokatunti. Käytännössä on jo klo 11-12 valmis ja lopun aikaa hengaavat. Siellä on siis useampi nuori samassa paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt joku mättää, ei 17 vuotiaana "valmistuta" ylioppilaaksi!
Vierailija kirjoitti:
No ei sillä 95e lapsilisällääkään montaa kirjaa ostella.Tuo on kyllä väärin ettei 17+ saa mitään tukia ellei asu omillaan.
Niin, juuri kun menot on suurimmillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silmälasit ostimme itse.
Niin. Koulu. Homeinen lähikoulu, joka koko ajan lakkautuslistalla, luokassa 13 äidinkieltä, ei lisäresursseja, koulun piha pujopeltoa. Kuskaamme lapsemme muualle.
Opetuksen taso vaihtelee eli tuntikausia pitää käyttää koulujen vertailuihin. Ja ihan opetuksen paikkaamiseen kotona. Esikoisen yläkoulu oli kyll hyvä.
Lapsilisä on 199 euroa kuussa. Se on aika pieni korvas siitä että maksamme valtiolle 5000 euroa.
Ja miten se mahdollisuus stabiiliin ja vakaaseen jne on nimenomaan lapsille korvamerkitty? Plus että en itse pidä ylisuuria hoitoryhmiä ja homeisia kouluja terveellisenä kasvuympäristönä.
Emme ole saaneet lapsille mitään terveydenhuoltoa. Lapsen silmälasit ja myös silmälääkäri pitää itse maksaa.
Yksi lapsi on käynyt kunnallisessa hammashuollossa ja sinne pääsimme valehtelmalla että olemme mökillä. Pääsimme siis mökkipitäjän päivystykseen. Kotikaupungissa ei hammashuolto toimi.
Eihän tuo ole yhtään mitään. Mä maksan sinkkuna yksin 10 000e / vuosi ja nekin rahat sitten ohjataan niille, jotka käyttävät eniten palveluita.
Itse työssä käyvänä en edes muista milloin olen viimeksi käynyt jossain virastosssa.
Sinkkumies