Miksi ette anna lastenne lomailla rauhassa?
Toimin opettajana ja näin eilen erään oppilaani. Kysyin miten kesä on mennyt ja kertoi olleensa leirillä, matkustaneensa Tampereelle hotelliin ja Särkänniemeen, lähtevänsä tällä viikolla Etelänmatkalle, sen jälkeen Helsinki Cup, uusi matka, sen jälkeen kiertävät Linnanmäen, Puuhamaat, Serenat, SuperParkit sadepäivänä jne ja loppukesästä taas leirille.
Missä vaiheessa tuo lapsi oikeasti lomailee ja rentoutuu? Koulumaailmassa kyllä syksyllä huomaa, ketkä lapsista ovat oikeasti saanneet nauttia lomasta ja levosta. Nämä aikataulutettujen lomien lapset väsyvät ensimmäisenä syksyllä.
Tottakai saa käydä eri kohteissa, mutta miksi tuollainen virikeähky? Usein kun lapsilta kysyy, mikä oli kivointa kesällä, saan vastaukseksi: ”tehtiin lettuja yhdessä” ”rakennettiin kotona maja ja leikittiin siellä” yms.
Kouluvuosi on pitkä ja rankka, miksi siis lomankin pitää olla suorittamista?
Kommentit (79)
On tää nykyvanhemmuus aikamoista. Aina joku sekaantumassa, neuvomassa ja pätemässä.
Kyllä sitä kahdessa ja puolessa kuukaudessa ehtii rentoutua vaikka muutaman reissun tekeekin.
Kaksi ja puoli kuukautta yöt koneella, päivät nukkuu. Eiköhän siinä ole rentoutumista kylliksi.
Mun lapset on jo lukiossa (Huippusellaisissa) mutta kun mietin kesänviettoa alakoululaisina niin kyllä he aina parilla leirillä oli, yleensä liikuntaa toinen ja taidetta toinen, aina yksi kunnollinen etelänmatka (ap, kirjoitit muuten väärin), joku kotimaanreissu, joka vuosi Lintsillä...
Nyt ovatkin omatoimisesti löytäneet kesätöitä, koulussa on liki kympin todistukset, paljon kaikenlaista kunnianhimoa joka suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvää päivää. Kai tää oli provo?
Ei ollut. Valitettavasti vanhemmat luulee, että kesä on sitä varten, että juostaan minuuttiaikataululla paikasta toiseen. Sitten syksyllä aletaan jo syyskuussa odottamaan syyslomaa, kun se lapsi on jo niin väsynyt, kun koulua käyty jo kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapset on jo lukiossa (Huippusellaisissa) mutta kun mietin kesänviettoa alakoululaisina niin kyllä he aina parilla leirillä oli, yleensä liikuntaa toinen ja taidetta toinen, aina yksi kunnollinen etelänmatka (ap, kirjoitit muuten väärin), joku kotimaanreissu, joka vuosi Lintsillä...
Nyt ovatkin omatoimisesti löytäneet kesätöitä, koulussa on liki kympin todistukset, paljon kaikenlaista kunnianhimoa joka suuntaan.
Niin, kysehän ei ollut siitä, etteikö saisi tehdä ja käydä, vaan siitä, kun koko loma on pelkkää suorittamista. Lapsen äitikin naurahti, että hyvä, kun ehtivät käydä kotona kääntymässä.
Meillä ollaan ulkomaan lomalla 2 kk ja hotellilla/asunnolla käydään lähinnä vain nukkumassa. Aamusta iltaan kierretään nähtävyyksiä, käydään uimassa, pyöräilemässä tms. Meille ei sovi mikään rentoutumisloma, haluamme nähdä ja kokea koko ajan kaikenlaista.
Vierailija kirjoitti:
Haukotus.
On erilaisilla energiatasoilla varustettuja ihmisiä. Meilläon paljon energiaa ja tykkäämme mennä. Siksi olemme reissussa koko kesän.
Opettaja ei kirjoita Etelänmatkalle.
T: ope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, kysehän ei ollut siitä, etteikö saisi tehdä ja käydä, vaan siitä, kun koko loma on pelkkää suorittamista. Lapsen äitikin naurahti, että hyvä, kun ehtivät käydä kotona kääntymässä.
Niin. Kysehän on siitä että mitä sanavalintoja käyttää.
Toiset käyttää esim verbiä ”elää”, toiset sanoo ”suorittaa”.
Mitä siellä kotona pitäisi kököttää? Ehtii sitä talvellakin. Ei meillä esim edes ole kavereita koko kaupungissa, kaikli muutkin on jossain.
Ja mitä lettuihin tulee, ne on epäterveellisiä.
No näinpä. Itse olin aina kotona lomani ja ehkä 1-2reissua tehtiin mutta muuten vain lepäilin ja leikin ulkona. Sopi kyllä itsellenk paremmin kun muutenkin olen koti-ihminen.
Mutta kukin tyylillään, itse en ainakaan rentoutuisi jos jatkuvasti pitää olla menossa.
Jaahas, tuo on tuo kateellisen siskoni virsi. Lasten kanssa ei saisi matkailla. Kotipihassa käpylehmät on mukamas parhautta.
Vierailija kirjoitti:
Tavoitteena burnout ennen kuin 30 lasissa?
Oon samaa mieltä, kun ap. Lapsille tekee hyvää myös vaan olla ja tylsistyä. Tylsistyminen on rentouttavaa, ruokkii mielikuvitusta ja on tauko hektisestä ja virikkeisestä elämästä.
Toki lapsille kannattaa tarjota elämyksiä, mutta ehkäpä se lapsi, joka pääsee kerran kesässä lintsille, osaa arvostaa sitä reissua enemmän kuin se, joka ravaa lintsin lisäksi särkänniemen, powerparkin, tykkiniemen ja muut huvimestat.
Meillä on ollut ohjelmaa ja ohjelmoimatonta vapaa-aikaa ihan sopivassa suhteessa. Leirejä kiinnostuksen mukaan, yleensä yksi ulkomaanreissu ja sitten ihan tavallista mökkeilyä ja veneilyä. Nyt on ensimmäinen kesä kun lapsi sai kunnollisen kesätyöpaikan koko kesälle, mutta kuitenkin niin, että sai itse vähän päättää minkä verran pitää lomia. Hän otti itselleen kesäkuun alkuun yhden viikon, samaten heinäkuun alkuun ja sitten myös elokuun viimeinen viikko ennen opiskelujen alkua on lomaa. Pidän häntä onnekkaana, kun sai ottaa näitä vapaaviikkoja. Rankan lukion jälkeen tarvitsee kuitenkin vähän lepuutusta joten on mukavaa, että joka kuussa on yksi viikko sitä silkkaa lomaakin.
Tuo rauhallisen vapaa-ajan tarve riippuu varmaan paljon ihmisestäkin. Jotkut ovat luonnostaan sellaisia, että tykkäävät mennä ja touhuta. Toiset viihtyvät paremmin kotosalla omissa puuhissaan.
Vierailija kirjoitti:
Oon samaa mieltä, kun ap. Lapsille tekee hyvää myös vaan olla ja tylsistyä. Tylsistyminen on rentouttavaa, ruokkii mielikuvitusta ja on tauko hektisestä ja virikkeisestä elämästä.
Toki lapsille kannattaa tarjota elämyksiä, mutta ehkäpä se lapsi, joka pääsee kerran kesässä lintsille, osaa arvostaa sitä reissua enemmän kuin se, joka ravaa lintsin lisäksi särkänniemen, powerparkin, tykkiniemen ja muut huvimestat.
Ja mikä arvo tällä ”arvostamisella” siis on?
Kai te tajuatte, että esim ne etelänmatkat on juurikin sitä rentoutumista.
Olisi ihan hyvä jos lapsilla olisi myös niitä tekemättömyyden ja tylsyyden kausia jotka kehittävät mielikuvitusta.
Rikas mielikuvitus sekä sisäinen maailmamme on valtava rikkaus ja voimavara.
Ei kukaan oppilas ala kertoa opettajalle satunnaisesti törmätessään noin yksityiskohtaisesti, mitä on tehnyt ja erityisesti mitä tekee vielä tulevaisuudessa. Ja jos alkaa kertoa, hän todennäköisesti kertoo toiveistaan eika toteutuvista asioista.
Joten sinä naapurin täti, jota ärsyttää naapuriperheen lomailutyyli, ota relax vaan. Sinun tyylisi on ihan hyvä ja jokainen viettäköön lomansa kuten parhaaksi näkee.
Voi hyvää päivää. Kai tää oli provo?