Moniavioisuuskyselystä inspiroituneena: Kysy mitä vaan moniav(i)oisesti elävältä naiselta
Olen nainen ja suhteessa kahden miehen kanssa. Asumme kaikki saman katon alla. (En kaipaa haukkumista.)
Kommentit (81)
45. En usko, että kunnioittaisin. He ovat molemmat aivan normaaleja miehiä muutenkin ja heissä on rutkasti kunnioitettavia piirteitä ja ominaisuuksia. Ulkonäöltään he ovat vaalea- ja maantienharmaahiuksisia, sini- ja vihreäsilmäisiä, suomalaisia molemmat. Vartaloltaan toinen on treenatumpi, toisella lievää ylipainoa, pituudet 188 ja 191cm.
60. Mieshistoriani ei ole kovinkaan kummoinen. Aloin seurustelemaan 16-vuotiaana pojan kanssa, johon olin ollut ihastunut yläasteella. Hän oli minun ensimmäiseni ja olimme yhdessä 1,5v. Viimeiset kuukaudet hän joi, läpsi, haukkui ja tuuppi minua kännissä sekä ylläpiti useita nettisuhteita muiden tyttöjen kanssa. Sain kuukausien ajan niin valtavan määrän nöyryytystä, että en eromme jälkeen jäänyt itkemään ikävääni. Toisen poikaystäväni tapasin baarissa. Hän oli hyvä mies. Erosimme puolen vuoden seurustelun jälkeen ystävinä, ilman riitoja. Tapasin nykyiset mieheni oltuani sinkkuna muutaman vuoden. Eli neljä seksikumppania. En ole osana mitään yhteisöä. Pidän mahdollisena, että lapsuuden kokemus on vaikuttanut johonkin, mutta en pidä itseäni mitenkään traumatisoituneena enkä ajattele ero- tai uusperheiden lapsista kasvavan moniavoisuutta kannattavia aikuisia. En haluaisi sen olevan valtavirtaa, jos valtavirta ei halua näin elää. Haluaisin päästä naimisiin molempien kanssa. AP
Ongelma tossa on, että satavarmasti miehet ei sitoudu suhun jos tulet raskaaksi
Vierailija kirjoitti:
No tässähän nyt on AP:lla se perinteinen "haluan olla vähän erillainen"-syndrooma. Tuohan menee 30v ikävuoteen mennessä ohi, jolloin alkaa jo häpeämään omaa toimintaansa. Kaikkihan me virheitä teemme. Olisiko joku erikoinen tatuointi tai pukeutumistyyli ollut kuitenkin vähemmän kuluttava? Nythän kaikki muistaa hänet loppuikänsä hyväksikäytettynä tiskaaja-lorttona.
Ihan hyvä teoria mutta miksi kukaan alkaisi monen vuoden suhteeseen, muutaisi asumaan yhteen ja vielä salaisi asian perheeltään ja kavereilta töissä ja koulussa jos haluaa olla erilainen? Minä puhun nyt kokemuksesta. Kuulostat aivan täydellisesti äidiltäni joka aikoinaan selitti naapureille minun ja naisystäväni kihlauksen olevan vaan joku vaihe, josta "tytöt kasvaa ulos kunhan tarpeeksi kypsyy ja viisastuu". Tule pois mustavalkoisesta poterostasi ja laajenna maailmankuvaasi hiukan. Kenenkään muun elämäntyyli ei millään tavalla polje sinun oikeuksiasi.
Onpas ilkeitä kommentteja, huoh. Ei kyllä minun yksiavioiseen suhteeseeni vaikuttanut ap:n aloitus mitenkään, että ehkä voisimme kaikki rauhoittua.
Sen sijaan ihmettelen, miksi sinä hoidat ruoat ja pyykit, sekä siivoat joka viikonloppu, kun miehet siivoavat joka toinen viikonloppu kumpikin. Sinä kuitenkin opiskelet, etkä saa asumistukeakaan, koska kumppanisi palkka vie sen. Eli heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa oleva osapuoli maksaa yhtä paljon kuin kaksi muuta, minkä lisäksi hoitaa kotityöt - silti sinulla ei ole omaa huonetta, muilla on.
Ihan vakavasti ihmettelen sitä, että miten seksuaaliviettisi riittää kahdelle miehelle? Ja miten käy jos sinua ei kiinnosta seksi kummankaan kanssa, sanotaanko nyt vaikka kahteen viikkoon?
Ilmeisesti olet varsin nuori ja varmaan tilanne on sinulle nyt hyvä. Onneksi olkoon!
Olettaisin että miehille jää vääjäämättä aikaa zuumailla ympärilleen, ja suhteet ovat sillä tavoin avoimet että jos miehet löytävät jotain kiinnostavaa, niin saavat kokeilla muitakin?
Vierailija kirjoitti:
Minulla aviomies, jolla 4 vaimoa, eri osoitteissa. Lapsia yhteensä 24. Olen yksinhuoltaja sossussa. Samoin muut vaimot. Mies asuu omassa asunnossaan yksin, saa asumistukea ja Kelan päivärahaa. Kiitos Kela.😊
Silloinhan sinulla ei ole aviomiestä, jos olet yksinhuoltaja. Muuten viittaisi somaliin. Porvoossako asutte?
Oletko molemmille miehille tavallaan valipano ilman suurempia tunteita? Elättävätkö miehet sinut?
Vierailija kirjoitti:
Oletko molemmille miehille tavallaan valipano ilman suurempia tunteita? Elättävätkö miehet sinut?
Älä vastaa tälle, se ei näköjään osaa lukea. Hukkaan menisi.
Vierailija kirjoitti:
Onpas ilkeitä kommentteja, huoh. Ei kyllä minun yksiavioiseen suhteeseeni vaikuttanut ap:n aloitus mitenkään, että ehkä voisimme kaikki rauhoittua.
Sen sijaan ihmettelen, miksi sinä hoidat ruoat ja pyykit, sekä siivoat joka viikonloppu, kun miehet siivoavat joka toinen viikonloppu kumpikin. Sinä kuitenkin opiskelet, etkä saa asumistukeakaan, koska kumppanisi palkka vie sen. Eli heikoimmassa taloudellisessa tilanteessa oleva osapuoli maksaa yhtä paljon kuin kaksi muuta, minkä lisäksi hoitaa kotityöt - silti sinulla ei ole omaa huonetta, muilla on.
Onhan täällä aika havahduttavaa tekstiä, kieltämättä. Ruoanlaittoa ja kotitöitä ei olla niitattu väkisin harteilleni, vaan arkisin on fiksumpaa, että minä teen ruoan, koska miehet ovat töissä ja minulla on eniten vapaa-aikaa. Miehet osaavat kyllä käyttää imuria ja pesukonetta ja käyttävätkin, mutta minun tarvitsee käydä koululla vain muutamia kertoja viikossa. Ennen opiskelujen alkamista olin töissä ja minulla on ihan vielä säästöjä jäljellä, eikä yhtään opintolainaa. En tarvitse omaa huonetta enkä halua elellä kenenkään siivellä. AP
Saunooko miehet yhdessä? Haen tällä sitä, että olisiko kuitenkin homopari keksinyt oivan tavan pitää ilmaista kotiapulaista...
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua lukiessa nousee pari kysymystä mieleen, eikä ne koske aloittajan tilannetta. Siis... Ovatko seksuaalivähemmistöjen oikeudet ihan oikeasti näin hataralla pohjalla? Tuskin näin moni on huvikseen trollailutkaan. Jos _heterot_ joutuvat tällaisen vihapuheen kohteeksi niin millaista kuraa homoseksuaalit saavat osakseen? Todellakin on Setalla vielä paljon tehtävää edessä. Voisiko joku vinkata tämän keskustelun sinne?
Mikä ihmeen seksuaalivähemmistö? Ihmiset ovat biologisesti moniavioisia. Ydinperheajatus on johtanut suureen yhteiskunnalliseen kehitykseen, mutta ei se ole luonnollisin ja onnellisin tapa elää.
Pidätkö polyamoriaa synnynnäisenä ominaisuutena? Voitko kuvitella että saisit kaiken tarvitsemasi yhdeltä mieheltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä aika havahduttavaa tekstiä, kieltämättä. Ruoanlaittoa ja kotitöitä ei olla niitattu väkisin harteilleni, vaan arkisin on fiksumpaa, että minä teen ruoan, koska miehet ovat töissä ja minulla on eniten vapaa-aikaa. Miehet osaavat kyllä käyttää imuria ja pesukonetta ja käyttävätkin, mutta minun tarvitsee käydä koululla vain muutamia kertoja viikossa. Ennen opiskelujen alkamista olin töissä ja minulla on ihan vielä säästöjä jäljellä, eikä yhtään opintolainaa. En tarvitse omaa huonetta enkä halua elellä kenenkään siivellä. AP
Etkö opiskele lainkaan itsenäisesti? Sitähän ylensä edellytetään korkeakouluissa, joissa käydään koululla vain muutamia kertoja viikossa. Tuolla logiikalla B:llä on eniten vapaa-aikaa, hänhän ei poistu kotoa töihin lainkaan.
Mutta tuli mieleen suhteestanne; kirjoitit, että suhde alkoi polykuviona, ei monosuhteena johon toinen sitten tuli lisäksi. Tunsivatko miehet entuudestaan toisiaan, vai olitko ihastunut kumpaankin tahoillaan ja tutustutit heidät?
Eivät ne kyllä miehiä ole jos tuollaiseen suostuisivat mutta kyseessähän on vain provo
Vierailija kirjoitti:
Ihan vakavasti ihmettelen sitä, että miten seksuaaliviettisi riittää kahdelle miehelle? Ja miten käy jos sinua ei kiinnosta seksi kummankaan kanssa, sanotaanko nyt vaikka kahteen viikkoon?
Ilmeisesti olet varsin nuori ja varmaan tilanne on sinulle nyt hyvä. Onneksi olkoon!
Olettaisin että miehille jää vääjäämättä aikaa zuumailla ympärilleen, ja suhteet ovat sillä tavoin avoimet että jos miehet löytävät jotain kiinnostavaa, niin saavat kokeilla muitakin?
Seksuaaliviettini on aivan tervehenkinen. Ei siinä mitenkään käy, ei kukaan lähde tai petä tilapäisen tauon vuoksi. Minä en ole velvollinen seksiin yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan nainen omassa parisuhteessaan. Minulla on miesten kanssa toimivat ja hyvät parisuhteet, ei kaksi päällekkäistä seksisuhdetta. Toistan nyt sen, mitä aikaisemminkin pari kertaa kirjoitin:
Minä olen sitoutunut miehiini ja he ovat sitoutuneet minuun. Meillä ei siis ole vapaata eikä avointa suhdetta, jossa jokainen sohii mihin sattuu ja jossa osapuolet vaihtuvat. Me olemme sitoutuneita ja uskollisia tällä kokoonpanolla, jolla nyt olemme. AP
En ole lukenut kaikis viestejä, mutta hyväksytkö miehillesi myös ”polyamorista rakkautta”? Eli, saako heillä lla myös useampia naisia?
Miten AP näet tulevaisuuden?
Kun ajattelet vaikka vanhuuden päiviä, niin miten asut? Ovatko kumpikin mies vielä kanssasi? Onko teillä lapsia x-määrä kummankin kanssa, vai vaan toisen? Rakastatko kumpaakin ikuisesti? Rakastatko kumpaakin yhtä paljon? Rakastatko kumpaakin samalla tavalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksuaaliviettini on aivan tervehenkinen. Ei siinä mitenkään käy, ei kukaan lähde tai petä tilapäisen tauon vuoksi. Minä en ole velvollinen seksiin yhtään sen enempää kuin kukaan muukaan nainen omassa parisuhteessaan. Minulla on miesten kanssa toimivat ja hyvät parisuhteet, ei kaksi päällekkäistä seksisuhdetta. Toistan nyt sen, mitä aikaisemminkin pari kertaa kirjoitin:
Minä olen sitoutunut miehiini ja he ovat sitoutuneet minuun. Meillä ei siis ole vapaata eikä avointa suhdetta, jossa jokainen sohii mihin sattuu ja jossa osapuolet vaihtuvat. Me olemme sitoutuneita ja uskollisia tällä kokoonpanolla, jolla nyt olemme. AP
Ok, kiitos vastauksesta, eli olette tiimi! Vähän jää silti vielä miesten suhde toisiinsa mietityttämään, mutta tähän tuskin pystyt heidän puolestaan vastaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkö opiskele lainkaan itsenäisesti? Sitähän ylensä edellytetään korkeakouluissa, joissa käydään koululla vain muutamia kertoja viikossa. Tuolla logiikalla B:llä on eniten vapaa-aikaa, hänhän ei poistu kotoa töihin lainkaan.
Mutta tuli mieleen suhteestanne; kirjoitit, että suhde alkoi polykuviona, ei monosuhteena johon toinen sitten tuli lisäksi. Tunsivatko miehet entuudestaan toisiaan, vai olitko ihastunut kumpaankin tahoillaan ja tutustutit heidät?
Opiskelen jonkin verran joo, mutta en ole opiskelemassa uutta ammattia, vaan olen hankkimassa todistusta jo käytännössä olemassaolevalle osaamiselle. B:n harvemmin tarvitsee poistua kotoa töihin, mutta hän ei voi irtautua koneelta miten haluaa. Yleensä projektien välissä hän on kotihommissa paljon aktiivisempi, mutta kun sanon, että nyt minulla on eniten vapaa-aikaa, niin ihan oikeasti tarkoitan sitä. Miehet eivät tunteneet toisiaan etukäteen.
Koska eivät saa mitenkään muuten naista.
Koska ap on mustasukkainen.
Nämä suhteet ovat aina formaattia yksi nainen ja kaksi miestä, johtuen siitä että näihin suhteisiin päätyneillä miehillä ei ole valinnanvaraa, mutta naisilla on aina. Tosin näiden suhteiden naisetkaan eivät ole mitään catcheja ja koittavat repiä miehistä sen valinnanvaran, mitä resursseiltaan irti saavat, eli edes sitten vähän vaihtelua.
Ei näissä suhteissa mitään huippumiehiä ole, joten naiset ovat ehkä turhaan kateellisia tällaiselle järjestelylle. Ei kukaan voi saada yhtäaikaa komeaa ja itsevarmaa lääkäriä ja palomiestä itselleen.