Oletteko koskaan miettineet että miten nuo monisataakiloiset ihmiset joita näkee telkkarissa, on päässeet siihen kuntoon?
Satuin telkkarisurffaamaan kun jollain kanavalla meni Löysät Pois-ohjelmaa jossa amerikkalaisilla laihduttaneilla on ylimääräistä ihoa riesana.
Välillä saa lukea että joku monta sataa kiloa painava jenkkiläinen on siirretty nosturilla sairaalahoitoon.
Miten ihminen voi lihoa niin paljon? Kun ruokaa syö niin sitä tuppaa kuitenkin tulemaan tasaisesti myös toisesta päästä ulos, vai onko noilla lähtökohtaisesti jokin aineenvaihduntahäiriö?
Kommentit (45)
Minä olen normaalikokoinen 169cm/61kg, enkä jaksa syödä mitään kolmen ruokalajin illallisia ravintolassakaan. Syön joko pienen alkuruuan + jälkiruuan, tai pelkän pääruuan. Senkin jälkeen saattaa olla sellainen olo että on raskasta liikkua, maha halkeaa kohta, pakko kävellä tai tehdä jotain että ruoka alkaa sulaa.
En tajua miten ne pystyy syödä yhtäjaksoisesti jotain, käsi vie jatkuvasti ruokaa suuhun, makoillaan sohvalla, syödään lisää. Turvotaan 100 kiloiseksi, 200 kiloiseksi, omat nivelet ei enää kestä, ja ihmettelen miten niiden sydämet kestää kuitenkin? Ajellaan mopoilla ruokamarketeissa hakemassa lisää mättöä.
Suomalaisella se sydän ja verisuonisto sanoisi itsensä irti jo 150 kilon kohdalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin jo niitäkin, joilla ylipainoa on joku 30-50 kg, että ihmettä he syövät, että lihovat niin älyttömästi? Täytyy kai siinä olla jotain häikkää elimistössä. Minä söin nuorena hirveän paljon makeisia, join limsaa, söin pullaa ja pitsaa jne., enkä liikkunut ollenkaan. Sain kerättyä vaivaiset 12 kg ylipainoa. Sitten ryhdyin vegaaniksi ja laihduin normaalipainoon, aloitin liikunnan ja nykyään olen hoikka, vaikka syön päivässä 2 ateriaa ja aamupalan, välipalan ja iltapalan, eikä mitään miniannoksia.
Hyvä, että hoikistuit.
Syön, kun olen surullinen tai pettynyt ja mätän suklaata. Painoni nousi mm. välilevyn murtumisen jälkeen, kun en pystynyt liikkumaan riittävästi ja söin virheellisesti.
Ylipainon kertyminen on valitettavan helppoa osalle meistä jo kehotyypin ja perimän mukaan, kuten varmasti tiedät. Isä on hoikka, mutta valtaosalla hänen omaisistaan on tanakka ruumiinrakenne.
En juo tai käytä alkoholia. Alkoholi lihottaa etenkin miehiä Suomessa.
Nuorena paino onneksi putoaa helpommin, mutta mm. vaihdevuodet ja ikääntyminen vaikuttavat kiloihin.
Juuri tuota tarkoitin, että on jotain muutakin häikkää varmasti, ei kai pelkästään syömällä liho kymmeniä kiloja, eli että ei esim. pysty liikkumaan juuri lainkaan. Vaihdevuodetkaan ei ainakaan kaikilla vaikuta, vai onko kyse sitten siitä, että toiset liikkuu hurjan paljon ja toiset vain vähän. Sen olen huomannut, että vaikka syönkin vegaaniruokaa, niin enemmän pitää liikkua kun ikää tulee. Olen 52-v ja liikun joka päivä 2 tuntia. Rankkaa liikuntaa 3 kertaa viikossa, muuten sitten kevyempää ja lasken tuohon kaikki työmatkapyöräilyt ja raskaammat puutarhatyöt, koiran lenkityksen yms. Minullakin on pulskaa sukua molemmin puolin ja se minut aikoinaan herättikin, että haluanko keski-iässä painaa reilusti toistasataa kiloa ja kärsiä ylipainon mukanaan tuomista vaivoista. Voi niitä onnekkaita, joiden perimään on koodattuna hoikkuus!
Vierailija kirjoitti:
Syömällä ja juomalla makeaa ja rasvaista. Tyhjiä kaloreita aamusta iltaan.
Suomessakin ambulanssikuskit ovat helisemässä raahatessaan satoja kiloja painavia ihmisiä.
Tämä on juuri se syy, jonka takia lihavuus ei ole koskaan vain yksilön oma asia. Ennemmin tai myöhemmin meistä lähes jokainen joutuu siihen tilanteeseen, että ne kilot kantaa joku muu kuin ihminen itse. Se joku voi olla ambulanssikuski, invataksin kuljettaja, lähi- tai sairaanhoitaja tai fysioterapeutti tai viimeistään hautaustoimiston väki ja omaiset.
Minä lihoin, kun sairastuin ensin fyysisesti enkä päässyt liikkumaan. Sain päälle vielä potkut töistä ja jonkinlaisen masennuksenkin sen seurauksena. Lihoin lyhyessä ajassa 25 kg. Nyt olen aloittanut liikkumisen pikkuhiljaa uudestaan, kun kroppa taas kestää.
Oletteko huomanneet ettei Jenkeissä ole mitään kunnon pyörä- tai kävelyteitä kuten Euroopassa? Kaikki tiet tarkotettu vain autoille. Ne menee autoilla joka paikkaan ovelta ovelle, siksi eivät kuluta kaloreita.
Masennuslääkkeet ovat helvetistä. Suomeen tullut sama masislääkebuumi mitä Jenkeissä oli 10 vuotta sitten?
Masennuslääkkeet lihottaa, sitten ihminen joutuu uusia vaatekaappinsa, ja masentuu vaan lisää kun kasvaa ja syö suruun tai turhautuneisuuden tunteeseen.
Huono oravanpyörä.
Glukoosifruktoosisiirappi on ainakin osasyyllinen. Sitä löytyy lähes kaikesta (epäterveellisestä) prosessoidusta ruuasta. Todella myrkkyä ja sekoittaa aivojen kylläisyysjärjestelmää. Kun sitä alettiin käyttää oikean sokerin tilalla, ylipainoisuus räjähti jenkeissä.
Minulla oli muinoin opiskelukiireitä tenttiviikkona, en jaksanut valmistaa ruokaa vaan söin viikon verran Mäkkärillä täällä Hgissä. En tullut sairaaksi enkä lihonut. Silloin minulle kerrottiin että amerikkalaisten lihominen johtuu siitä kun niillä käytetään eläinrasvaa ja täällä Euroopassa sen pitää olla kasvipohjaista rasvaa. Siihen aikaan monet suomalaiset USAhan lähteneet vaihto-oppilaat lihoivat 10-15 kiloa vuoden sisään. Ei kai siellä Jenkeissä enää noita eläinrasvojakaan käytetä?
Vierailija kirjoitti:
Glukoosifruktoosisiirappi on ainakin osasyyllinen. Sitä löytyy lähes kaikesta (epäterveellisestä) prosessoidusta ruuasta. Todella myrkkyä ja sekoittaa aivojen kylläisyysjärjestelmää. Kun sitä alettiin käyttää oikean sokerin tilalla, ylipainoisuus räjähti jenkeissä.
Missä Suomessa myytävissä elintarvikkeissa esiintyy tuota?
Sen olen huomannut että jos syön suomalaisia tai ruotsalaisia karkkeja niin niitä saattaa mennä jonkin verran esim. leffan aikana, mutta amerikkalaisvalmisteisia karkkeja ei pysty kovin montaa syömään kun alkaa tulla sokeriähky ja jopa huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Mietin jo niitäkin, joilla ylipainoa on joku 30-50 kg, että ihmettä he syövät, että lihovat niin älyttömästi? Täytyy kai siinä olla jotain häikkää elimistössä. Minä söin nuorena hirveän paljon makeisia, join limsaa, söin pullaa ja pitsaa jne., enkä liikkunut ollenkaan. Sain kerättyä vaivaiset 12 kg ylipainoa. Sitten ryhdyin vegaaniksi ja laihduin normaalipainoon, aloitin liikunnan ja nykyään olen hoikka, vaikka syön päivässä 2 ateriaa ja aamupalan, välipalan ja iltapalan, eikä mitään miniannoksia.
Eipä tainnut siis sinunkaan veganismissa eläinten hyvinvointi olla se ykkösmotiivi.
Mutta kun noilla monilla on se sata tai kaksi sataa kiloa ylimääräistä, ja jos ajattelen että laittaisin sen painoiset säkit selkään ja yrittäisin kävellä niin ei tulisi mitään, siis oikeasti!
Suurkaupungeissa on hoikat ihmiset, Etelävaltioissa ne isoimmat.
Mistä löytyy Euroopan isoimmat ihmiset?
USAssa saa ajokortin jo 16-vuotiaana, eli siitä alkaa helposti sitten se lihominen kun ajetaan joka paikkaan ja jonotellaan roskaruokapaikan autokaistalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen olen huomannut että jos syön suomalaisia tai ruotsalaisia karkkeja niin niitä saattaa mennä jonkin verran esim. leffan aikana, mutta amerikkalaisvalmisteisia karkkeja ei pysty kovin montaa syömään kun alkaa tulla sokeriähky ja jopa huono olo.
On sitä suomessakin myytävissä tuotteissa paljon käytetty, esim kaikki ”sokerilimut” on sillä makeutettu. Mutta ehkä noissa jenkkituotteissa on enemmän makeutusta. Menenja tiedä, pelkkä veikkaus.
Onko esimerkiksi Minna Kuukka tai Aki Linnanahde kunnossa? Kysyn vaan.
No jos makaa sohvalla mässyttämässä pitsaa ja juomassa limsaa eikä liiku kuin vessaan tai keittöön, niin kyllähän siinä painoa kertyy vaikka välillä kakalla kävisikin !
Eräs tuttavani on pahasti ylipainoinen. Heillä on talo tavallaan mäen päällä ja tämän ihmisen on hyvin vaikeaa kävellä mäki alas postilaatikolle, kerran toimin kuskina kun kävi päivystyksessä kaaduttuaan kätensä päälle ja pyysi minua ajamaan ihan pihaan asti eli melkein ovelle, ymmärtäisin jos jalka olisi mennyt eikä käsi.. ajoin sitten kuitenkin, kun en viitsinyt ruveta nartuksi. Bussilla ei kulje, saman kadun varressa oleva pysäkki on liian kaukana. Kerjää muilta kyytiä, tai ajelee taksilla. Lapsellaan on pihassa pelit ja vehkeet, ettei äidin tarvitse viedä tätä puistoon. Kys. ihminen oli jo teininä tukevahko ja tämän lihapiirakka/kaakao-himo oli legendaarinen "Missäs Pia?" " Kyllä se tulee, on vaan jäänyt taas vetämään lihistä ja kaakaota!"
Minä ihmettelen noissa ohjelmissa sitä, että kuinka ne ihmiset, jotka ovat sen lihavan ihmisen läheisiä antavat, siis mahdollistavat painon nousta satoihin kiloihin.
Miksei siihen puututa jo aikaisemmin kun pano ei ole noin järkyttävä ja siitä johtuvat vaikeudet noin isoja?
Kyllä luulisi, että itsekin ne ihmiset haluaisivat päästä hoitoon eikä lojua sisällä sängyssä vuosikausia tuskastuneena?
Miksi eivät tiukasti patista ja kuljeta lääkäriin vastusteluista huolimatta tai pyydä lääkäriä kotiin?
Itse sanoisin, että en enää kanna roskaruokaa kotiin ja huolehdi muutenkaan ellei ala hoitaa sairaalloista liikalihavuuttaan.
Joskus kyllä tuntuu, että ne läheisetkin ovat sairaita jollain tapaa tai ainakin sokeita tilanteelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Glukoosifruktoosisiirappi on vielä vähemmän tunnettu suomalaisissa tuotteissa, mutta glukoosia tungetaan esim jopa leikkelemakaraan, einesruokiin ja virvoitusjuomiin.
Olin Jenkeissä kurssilla muutaman viikon, söin ihan normaalisti, mutten lihonut grammaakaan.
Annokset oli toki valtavia mutten koskaan jaksanut syödä niitä loppuun. Söin sellaisia perusannoksia mitä suomalaiset syö lounasruokalassa, en olisi jaksanut enempää. Olen normaalipainoinen.
Ihmettelin sitä kun porukka litki siellä menemään sokerista limuakin 1-2 litraa per ateria! Itse join vettä tai pienen lasillisen cokista per ateria.