Hirveästi ylimääräistä rahaa... en tiedä/osaa mitä sillä pitäisi tehdä?!
Tilanne on seuraava... saan palkkaa käteen noin 2000€/kk. Maksan taloyhtiövastikkeen 204€, sähkön, kännykkäliittymän, vakuutukset ja ammattiliittomaksun sekä yksityisen eläkevakuutusmaksun. Sitten käytän rahaa miten haluan, mutta joka kuukausi jää 700-900€ ylimääräistä. Näin on ollut jo usean vuoden, säästötilillä komeilee 15 000. En tiedä, mitä tekisin rahalla. :( En osaa sijoittaa ja pankki on kyllä kutsunut noihin sijoitustapaamisiin, mutta ne vaikuttavat huijauksilta. Mitä teen rahoilla? Mistä voisin saada sijoitusvinkkejä?
Kommentit (21)
Avaa arvo-osuustili. Itselläni se on S-pankissa eikä näillä sijoituksilla maksa mitään.
Arvo-osuustilillä voi tehdä kauppaa osakkeilla.
Siirrä rahaa arvo-osuustilin pankkitilille, katso vähän tarjontaa - ala shoppailla osakkeita. Kyllä siitä nopeasti pääsee jyvälle. Isoilla tekijöillä, Fortum, Orion, Elisa on hyvä perustaa pohja. Ne maksaa keväällä osinkoja. Koska ne ovat pörssiyhtiöitä, niin ne pidättää verot ja ilmoittaa verottajalle joten niiden kanssa ei tarvitse tehdä mitään.
Sitten on jotain euron osakkeita, joilla voi tehdä nopeitakin voittoja.
Tietenkin osakesijoittamisessa on riskinsä, mutta ihan perusgooglailulla ja ihan vaan tekemällä opit nopeasti, millä keinoin päästään työväenluokasta omistavaan luokkaan.
Osakkeet on myös nopeasti vaihdettavissa rahaksi, jos tulee käteisen tarve.
Vierailija kirjoitti:
Osta merkkilaukku.
Merkkilaukku on sijoitus, jonka arvo vaan nousee ajan myötä.
Ihan niin kuin uutena ostetuilla autoillakin.
Et keksi mitä tekisit ylimääräisellä rahalla, joten näet vaivaa ja yrität saada ylimääräistä rahaa lisää?
Sä voit antaa ne mulle. Mä sijoitan ne johonkin kivaan (kuteen itseeni). No problem.
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisin saada sijoitusvinkkejä?
Ei niitä sen parempia sijoitusvinkkejä osata antaa täällä kuin siellä pankissakaan. Sitä samaa liibalaabaa ne on, ellei nyt satu jostain syystä pääsemään käsiksi sisäpiirin tietoon, mutta sen hyväksikäyttäminen on sitten laitonta. Lisäksi aina muistetaan varoittaa, ettei historiallinen kehitys ole tae tulevaisuudesta.
Luultavasi kirjastosta löytyy opus "osakesijoittaminen for dummies" millä pääset alkuun.
15 000 euroa voi tuntua isolta summalta, ja se onkin niin iso että sitä ei kannata ihan vaan säästötilillä roikottaa koska sen voi laittaa töihin.
Pieni riski ja vähäinen tuotto: pistä rahat jonnekin rahastoon siksi aikaa, kun mietit.
Tämä on tuttua monelle.
Peräti pk-seudulla vaatii oikeasti keskittymistä saada kulutettua yli 1000 e / kk jos on lapseton ja on puoliso, jonka kanssa jakaa kulut.
Ja tämä siis vaikka asuu vuokralla ja liikkuu omalla autolla.
Sinkkuna on sitten kalliimpaa.
Ja tietenkin jos elämä koostuu paheista ja hauraan egon paikkailusta (kuten monilla), niin sitten viihteellä ravaaminen syö kukkaroa.
osta oma asunto, auto, tee jotain mistä oot unelmoinut tai säästä lisää joskus jos sulla tulee perhe niin kyllä sitä rahaa palaa kun roskaa ei siitä kannata stressiä ottaa sullahan hyvä tilanne ei tarvi miettiä kun kaupassa käy onko huomenna vielä varaa syödä myös voi aina lahjottaa hyviin asioihin ja saada ihmisille hyvän mielen kaikkia mahdollisuuksia on kun ottaa selvää
:'D Nämä ovat aina yhtä hauskoja. Joku varmaan yrittää tosissaan kerskailla. Voi nolous...
Pistänkö sinulle nimeni, osoitteeni ja tilinumeroni heti sähköpostissa, vai haluatko postitse kirjeessä ?
Ps. 15 000 on pikkusumma. Ei kannata kerskailla. Minullakin on enemmän.
We solve your problems kirjoitti:
Pistänkö sinulle nimeni, osoitteeni ja tilinumeroni heti sähköpostissa, vai haluatko postitse kirjeessä ?
ps* Jos haluat kirjeenä, niin voin pistää yhteystietoni ja tilinumeroni myös pikana.
köyhä kirjoitti:
osta oma asunto, auto, tee jotain mistä oot unelmoinut tai säästä lisää joskus jos sulla tulee perhe niin kyllä sitä rahaa palaa kun roskaa ei siitä kannata stressiä ottaa sullahan hyvä tilanne ei tarvi miettiä kun kaupassa käy onko huomenna vielä varaa syödä myös voi aina lahjottaa hyviin asioihin ja saada ihmisille hyvän mielen kaikkia mahdollisuuksia on kun ottaa selvää
Minulla on jo oma asunto. Maksan vastiketta sen 204€ ja putkiremonttivelan olen jo maksanut pois.
T ap
Vierailija kirjoitti:
En epäile. Mutta minusta tuntuu että minun kannattaisi tehdä omilla rahoillani muuta kun pitää niitä säästötilillä. Olen aina ajatelluy sitä ns "hätävarakassana", mutta kun olen alle 30 ja minulla on velaton asunto ja jää paljon rahaa säästöön, ehkä en tarvitse noin paljoa hätävaraa..?
T ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä voisin saada sijoitusvinkkejä?
Ei niitä sen parempia sijoitusvinkkejä osata antaa täällä kuin siellä pankissakaan. Sitä samaa liibalaabaa ne on, ellei nyt satu jostain syystä pääsemään käsiksi sisäpiirin tietoon, mutta sen hyväksikäyttäminen on sitten laitonta. Lisäksi aina muistetaan varoittaa, ettei historiallinen kehitys ole tae tulevaisuudesta.
Luultavasi kirjastosta löytyy opus "osakesijoittaminen for dummies" millä pääset alkuun.
15 000 euroa voi tuntua isolta summalta, ja se onkin niin iso että sitä ei kannata ihan vaan säästötilillä roikottaa koska sen voi laittaa töihin.
Hei, kiitos vinkeistä tälle kirjoittajalle ja muillekin, käyn tutkimassa kirjastoa. Ja tutkin myös muut vaihtoehdot!
T ap
Opiskelu. Tietysti kannattaa opiskella. Jos ei nyt, mutta joskus jos huvittaa niin on varalla. Tai että tulevat lapset voi opiskella.
T. Köyhän perheen lapsi jonka vanhemmat mylvi hullun kiilto silmissä, että opintolainaa ei saa ottaa.
No, syrjäydyin sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En epäile. Mutta minusta tuntuu että minun kannattaisi tehdä omilla rahoillani muuta kun pitää niitä säästötilillä. Olen aina ajatelluy sitä ns "hätävarakassana", mutta kun olen alle 30 ja minulla on velaton asunto ja jää paljon rahaa säästöön, ehkä en tarvitse noin paljoa hätävaraa..?
T ap
Huoh :"D Keksimällä keksitty "ongelma." Kunhan halusit tulla tänne leveilemään, kun luulit että olet jotenkin suurissakin rahoissa verrattuna muihin. Ostat auton ja siihen hujahtikin tuo ongelmallinen melkein miljoona euroasi. Hohhoijaa.
Etkö oikeesti osaa etsiä verkosta sijoitustietoa?? En ilkeyttäni kysy vaan silkasta hämmästyksestä. Jos oikeasti et osaa, katsopa alkuun vaikka sivustot Nordnet ja Inderes. Todennäköisesti omassa verkkopankissasikin on suunnilleen tilitietojen vieressä kohta "säästäminen ja sijoittaminen" tai vastaava. Säästötilillesi ei mielestäni komeile vielä mitään - tuo on hyvä alkusumma esim. osakeostoille.