Kuinka paljon n. 2500e palkasta jää nettona?
Kommentit (100)
Suomessa ei työtä tekemällä rikastu. Niin se vaan on! Peruspalvelut toki on kaikille turvattu, luohan se tiettyä turvallisuuden tunnetta. Mutta jos se ei riitä niin tää on väärä maa asua.
Siis kertokaa te alapeukuttajat: mikä siinä niin risoo, että joutuu antamaan valtiolle ja yhteiskunnalle takaisin siitä mitä on saatu itse? Tuleeko teille tosiaan yllätyksenä että se perusterveydenhuolto, peruskoulu + toisen asteen tutkinto, lapsilisät, äitiyspakkaukset, opintotuet ja maksuttomat korkeakoulut eivät ole ilmaisia? Tämä kaikki on teille varmasti kelvannut, miksi ette suostu maksamaan siitä takaisin? Olisiko tosiaan parempi ettei näitä olisi? Ei mitään toimeentuloturvaa, jos jäisit työttömäksi? Jos on, miksi olet yhä Suomen rajojen sisäpuolella?
Mä hihkuisin onnesta jos saisin nettona 3000 euroa. Sehän tarkoittaisi, että mulle jäisi elämiseen tarvittavien kulujen jälkeen 2000 euroa ylimääräistä, tästä saisi tonnin säästöön joka kuukausi ja jäljelle jäävällä tonnilla voisi hurvitella, matkustaa ja tehdä kaikkea muuta kivaa. Ilmankos joillakin on varaa tehdä melkein joka kuukausi pieniä ''irtiottoreissuja'' ja tilillä on tyyliin 100 000 euroa säästöä. Johan tolla palkalla saa vuodessa yli 10 000 euroa helposti säästöön.
t. nettona 1700 e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämme paikassa nimeltä YHTEISkunta. Tänne kun synnyt, niin peruskasvatuksen, jonka perheen ohella tuo kyseinen yhteiskunta TARJOAA, tehtävä on kasvattaa sinusta osa tätä yhteiskuntaa. Yhteiskunnan idea on tarjota sinulle tukea ja turvaa ja vastineeksi siitä oletus on, että teet jotakin työtä, josta on yhteisölle hyötyä, ja maksat saamastasi palkasta osan tämän yhteiskunnan yhteiseen kassaan, josta paljon fiksummat ihmiset osaavat jakaa rahaa erilaisiin tarpeisiin, että tämä yhteiskunta voi pyöriä. Eihän siinä ajatuksessa ole mitään järkeä, että ensin otetaan yhteiskunnalta ilmaiseksi kaikki tuki elämän huonoina hetkinä ja koulutuksessa, ja sitten noustaan kapinoimaan verotusta vastaan.
Voidaan myös nillittää siitä, että pitää maksaa veroja, mutta kannattaa aina muistaa
- ilmainen koulutus
- ilmainen kouluruoka
- (lähes) ilmainen perusterveydenhoito
- turvallinen yhteiskunta, kun tuloerot eivät ole ainakaan vielä riistäytyneet käsistä
- jne jne jne
Vaihtoehtona on tietysti maita, joissa ei keräillä suuria veroja ja ei pidetä huolta tasa-arvoisesta yhteiskunnasta, mutta niissä ei olekaan kovin paljon hehkutettavaa.
Käy se koulus loppuun niin sua ei vituta loppuikääsi.
No miksi Nallen pitäisi näistä maksaa enemmän kuin sinun tai minun? Tämä pätee niin absoluuttisesti kuin suhteellisestikin tarkasteltuna. Miksi toisen pitäisi nämä saada oikeasti ilmaiseksi ja toisen pitää maksaa niistä itsensä kipeäksi?
Kuka täällä maksaa itsensä kipeäksi tai saa ilmaiseksi? Kaikki saavat jossain vaiheessa elämää jotain ja nämä perusasiat oikeasti maksavat todella paljon, jotta voidaan ylläpitää. Tätä ei jostain syystä Suomessa tajuta ollenkaan. Se, että siitä bruttopalkasta otetaan osa ei mene kaikki muille vaan sinäkin jossain vaiheessa saat osuutesi. Ensimmäisen kerran jo vauvana, etkä ole maksanut senttiäkään silloin. Pikkuisen pitäisi miettiä. Jos noin paljon ahdistaa, niin muuta ulkomaille. Ei tarvitse kuule veroja maksella.
Kyllä, optimoin jo Suomeen maksettavia veroja. Pääomaa virtaa ulkomaille 2000-3000 euroa joka kuukausi, joiden tuotosta en enää maksakaan täysiä veroja tänne. Kohta jo sellainen summa että itse menen perässä.
Th kolmannella sektorilla eli palkat mitä nyt on. 2700 brutto 1950 netto.
Vierailija kirjoitti:
Siis kertokaa te alapeukuttajat: mikä siinä niin risoo, että joutuu antamaan valtiolle ja yhteiskunnalle takaisin siitä mitä on saatu itse? Tuleeko teille tosiaan yllätyksenä että se perusterveydenhuolto, peruskoulu + toisen asteen tutkinto, lapsilisät, äitiyspakkaukset, opintotuet ja maksuttomat korkeakoulut eivät ole ilmaisia? Tämä kaikki on teille varmasti kelvannut, miksi ette suostu maksamaan siitä takaisin? Olisiko tosiaan parempi ettei näitä olisi? Ei mitään toimeentuloturvaa, jos jäisit työttömäksi? Jos on, miksi olet yhä Suomen rajojen sisäpuolella?
Ne on jo maksettu moneen kertaan. Montakokertaa meidän pitää ne maksaa, ja miksi pummit saisivat niistä nauttia ilmaiseksi + että niille maksetaan muutenkin kokoajan?
Unohdin vielä lisätä että olen kiitollinen työstä ja maksan verot ilomielin.
Vierailija kirjoitti:
Ei h e l v e t t i ihanko oikeasti?!?! Opiskelen nimittäin tutkintoon jossa palkka on ilman lisiä reilu 2500e vähän päälle. Jos siitä jää käteen NOIN VÄHÄN niin on kyllä varmaan pakko miettiä opiskeluiden keskeyttämistä....
Minä sain 1900e käteen varastolla hanttihommissa ilman mitään koulutusta....
Ei voi olla todellista!Ap
Sun ois syytä opetella elämään tulojen mukaan. Ja muista ne lisät, jotka ilmeisesti nostavat sitä palkkaa.Voisin kertoa sulle miten lisätään kuukausittain tilille kilahtavien summien suuruutta mutta taidan jättää väliin koska tuskin ymmärtäisit mitä kirjoitan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka reilu 2600, käteen jää n.1900. Ärsyttää.
Palkka teilu 5000, käteen jää 3000. Kovin suhteellista. 😐
?! Uskomatonta! :(
Ap
Mitä uskomatonta tossa on. Minullakin palkasta lähtee heti 36% kättelyssä pois, enkä ole edes kirkon jäsen, ja kunnallisvero on alhaisimpia Suomessa. Kyllähän veroprogressio on törkeää.
Jaa, ei minusta. 2200 euron palkasta jäi 1700 käteen, nyt jää 4000 euron palkasta 2700 käteen. Veroprosentti on toki noussut, mutta kyllä myös se palkasta jäteen jäävä osuus ihan kivasti. Ihan oikein ettei pieniä palkkoja veroteta niin ankarasti.
Vain 500€ eroa ja olet tyytyväinen!? No hyvä niin, itse en kyllä varmasti olisi!
Tahalleenko vertasit väärin? Onhan netoissa 1000€ eroa eikä vain 500€!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä ap on, jos ei osaa itse tarkistaa/selvittää, mitä jää käteen verojen jälkeen. En kyllä palkkaisi työhön henkilöä, jolla tällainen perusosaaminen hukassa. Muuten koulutus kannattaa aina, ettei tarvtse jäädä varastoon koko työiäksi. Tutkinto antaa varmaan enemmäm mahdollisuuksi työuralle ja ehkä ajattelukykykin kehittyy samalla.
Eipä se tutkinto nyt välttämättä hirveesti ovia avaa. On aloja joilla palkka pysyy kutakuinkin samana vaikka kuinka työpaikkaa vaihtaisi eikä siitä neuvotella. Ja oikeasti on mahdollista tienata saman verran ilman erityistä koulutusta kuin pienipalkkainen jonkin alan ammattilainen saa vuosien koulutuksen jälkeen. Bonuksena koulutuksesta tulee vielä, kuten joku jo mainitsi lisää vastuuta työhön. Mutta palkassahan se ei tietenkään näy. T.sh uransa huipulla, peruspalkka 2500€
Monenkin kannattaisi miettiä, miten hyvin pystyy työllistymään 20-30 vuoden kuluttua ilman koulutusta. Joku varastotyö on vielä sellaista, että se lähes häviää tulevine vuosien myötä. Siinä ei kouluttamaton viisikymppinen työllisty enää ikinä, kun koulutettujakin on joka alalle.
2650e miinus verot, nippanappa 2000e käteen. Edellisessä työssä 2350e ja 1850e käteen. Tyttärelläni 2150e ja 1700e käteen. Verotukseen tosiaan vaikuttaa moni asia kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, se on sitä ihanaa progressivista verotusta. Itselläni palkka nyt 3350 ja käteen jää n. 2250.
Eli vaikka brutto on 850 eur isompi, niin todellisuudessa käteen jää vain joku 300 euroa enemmän, kuin jos palkka olisi 2500.
Täähän on just hyvä. Noista ne elämänlaadulliset erot tulevat: oletetaanpa, että samanlaisessa elämäntilanteessa oleva, samanikäinen henkilö asuu naapurissasi ja että hänellä on täsmälleen samat menot kuin sinulla. Hän tienaa 2500€ ja sinä 3350€. Kun olette maksaneet pakolliset kuukausittaiset kulunne, niin tuo sinun 300 euroahan on todella paljon rahaa. Vuokrien ja laskujen jälkeen tuolla naapurilla saattaa olla 300€ käyttövaraa ja sinulla on 600€, eli kaksi kertaa enemmän. Tämä on minusta järkevämpi tapa lähestyä asiaa.
Ihme kitinää aina kuulee tuosta progressiivisesta verotuksesta. Pitäisi siirtyä järjestelmään, jossa verotus napattaisiin suoraan tuloista ja ihmiset vertailisivat vain nettoansioitaan, niin ei tarvitsisi kuunnella kitinöitä. Kyllähän siihen korkeaan palkkaan on leivottu sisään rahaa, että siitä voi maksaa veroja. Eli jos verotus olisi ain ollut huomattavasti kevyempää, niin tuskin se palkka kyseisessä ammatissa olisi noussut sellaiseksi mitä se nykyään on.
Niinhän se napataankin, tampio. Kaikista reiluin olisi että kaikilta otetaan ihan sama summa yhteisten menojen kattamiseksi. Eli kaikkien tulisi maksaa 21 786 €/vuosi veroa per henkilö, Alle 18 vuotiaiden osuus jaettas lapsen vanhemmille.
Täh, etkö osaa lukea tuota niin kuin muutkin, niin kuin itsestään selvästi sen tarkoitin, senkin möhömaha talipallo? Tietenkin yritin painottaa tuota nettoansioiden vertailtavuutta, kun vtuttaa kuunnella korkatuloisten nillitystä turhasta, taukki. Oletko vähän yksinkertainen raha-ahne ihmishirviö? Taidat olla ja tiedät sen itsekin. Olet yksinäinen, surullinen mies. Säälittävä tapaus kerrassaan, tauski.
Mulla oli 2500, jäi käteen n. 1800. Nyt 3000, jää käteen 2050.. Olispa saksan malli verotuksessa. Esim. 2 1500/kk henkilöä tienaavat enemmän kuin 1 4000eur/kk tienaava.
Laskin huvikseni omilla tiedoillani mitä saisin nettona, jos brutto olisi 2500€/kk. Minun kohdalla tulos oli 2106€/kk. Minulla on jonkin verran osinkotuloja, joista menee ennakonpidätys, asuntolainan korosta tulee jotain pientä takaisin ja lisäksi säästän PS-tilille 5000€ joka keventää verotusta 1500 eurolla. Asun Helsingissä enkä kuulu kirkkoon. Olen 48-vuotias enkä maksa vielä sitä korkeampaa eläkemaksua, mikä vanhemmilla ihmisillä on. Kaikki nämä vaikuttavat siihen, kuinka paljon palkasta jää käteen. Ei ole mitään sellaista ennakonpidätysprosenttia, joka olisi "perus". Minulla verotus lienee sieltä kevyemmästä päästä ja vastaavasti joku kirkkoon kuuluva, joka asuu korkean veroäyrin kunnassa ja joka ei säästä eläkkeeseen, maksaa veroja sitten raskaamman mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Veroprossa 20,5 ja brutto vähän reilu 2600. Käteen jää tosiaan 1850-1950€. Mulla vuosituloihin vaikuttaa kuitenkin myös parin tonnin bonus, joka nostaa näennäistä kk-palkkaa tietysti.
Entäpä mitä mieltä kun mulla on 3 720 € palkka/kk ja käteen jää 1980 €... Suomi on ryöstövaltio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Veroprossa 20,5 ja brutto vähän reilu 2600. Käteen jää tosiaan 1850-1950€. Mulla vuosituloihin vaikuttaa kuitenkin myös parin tonnin bonus, joka nostaa näennäistä kk-palkkaa tietysti.
Entäpä mitä mieltä kun mulla on 3 720 € palkka/kk ja käteen jää 1980 €... Suomi on ryöstövaltio.
Sulle on sit tulossa hyvät palautukset, sitä mieltä.
Pitää muistaa, että palkasta lähtee myös paljon muita kuluja kuin ennakonpidätys.
Itselläni on veroprosentti 20 mutta sen lisäksi menee yht. 11,07 % eläkemaksu + työttömyysvakuutusmaksu + liiton maksu.
Eli 31,07 % peritään heti. Liksa n. 4700 € , käteen n. 3100 €.
Velkaa kannattaa pitää, itsellänikin velkaa 230 000: vero% oikeastaan 18 mutta olen nostanut sen 20 kun olen maksanut pari viime vuotta lisäveroa (johtuen vuokratuloista).
Kylläpä tätä ketjua lukiessa huomasi taas, että aivan sama mitä tienaat, käteen saat suunnilleen saman verran. Oma palkka 3250e ja käteen ~2150e, ei ole vähennyksiä. Vähän motivaatiota tähänkin työpäivään...
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää 2490e/kk palkasta käteen tuon 1800e.
Ei naurata ei.
Sinullako riittäsi 2500€ maksamaan kaikista palveluista markkinoiden määräämä maksu? Päivähoito, koulut, tienhoito, vakuutukset, turvapalvelut?
Vain 500€ eroa ja olet tyytyväinen!? No hyvä niin, itse en kyllä varmasti olisi!