Uskovaiset... Jeesus ei koskaan sanonut että ainoa tie pelastukseen on uskoa häneen
En ole erityisemmin paneutunut aiheeseen mutta tietääkseni hän sanoi että yksikään joka uskoo häneen ei joudu kadotukseen. Huomaatteko oleellisen eron lausunnoissa?
Kommentit (15)
En huomaa? Minä olen tie, totuus ja elämä, näin hän sanoi. Eikä yksikään, joka minuun uskoo, ikinä kuole, vaan on saava iänkaikkisen elämän.
Niin vai tarkoitat, että joku, joka ei usko, myöskään ei kuole? No, niinpä. Ei kuolekaan. Sen enempää, kuin joku muukaan ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Logiikka ei ole yleensä uskovaisten vahvimpia osaamisalueita. Aloituksesi jää tuulee huutamisen tasolle.
Eipä näytä logiikka olevan noin karkean yleistyksen tekijänkään vahvuus.
No, minun mielestäni Jeesukseen uskominen ei tarkoita, että vakuuttelee itselleen että "kyllä se nyt ihan varmasti on olemassa," vaan luottaminen hänen oppeihinsa ja niiden toteuttaminen omassa elämässään. Jotka, kun niistä on ylimääräinen mytologia karsittu pois, tarkoittavat oman järjen ja omantunnon, etiikan ja moraalin käyttöä, normaalia yhteiskunnassa elämistä, uskonnollisten käskyjen sokean noudattamisen sijasta.
Vierailija kirjoitti:
En huomaa? Minä olen tie, totuus ja elämä, näin hän sanoi. Eikä yksikään, joka minuun uskoo, ikinä kuole, vaan on saava iänkaikkisen elämän.
Niin vai tarkoitat, että joku, joka ei usko, myöskään ei kuole? No, niinpä. Ei kuolekaan. Sen enempää, kuin joku muukaan ihminen.
Raamattu on käännetty niin monta kertaa että eikö ensinäkin pitäisi tietää mitä alkuperäisessä hepreankielisessä käärössä on lukenut. Aika paljon nimittäin ne käännökset eroaa toisistaan. Ihan nää suomenkielisetkin.
Et ole pahemmin perehtynyt aiheeseen, mutta yhden lauseen perusteella sitten kuitenkin asian perustelet? Raamattu on laaja ja sieltä löytyy paljon Jeesuksen sanomaa. Ja apostolien sanomaa. No, minä en nyt kännykälläni jaksa hakea enempää sanomisia. Mutta joo, sinänsä, apostolien kirjeissä puhutaan pakanakansoista, jotka sydämessään täyttävät rakkauden lain, ja pelastuvat vaikkeivat tietäisikään Jeesuksesta.
Ylipäätään Jeesus oli pelastamassa Israelin kansaa, ei muita. Uskomatonta miten täällä Suomessakin on paljon ihmisiä jotka kuvittelee Jeesuksen jotenkin erityisesti olleen kiinnostunut meidän pelastamisesta...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vai tarkoitat, että joku, joka ei usko, myöskään ei kuole? No, niinpä. Ei kuolekaan. Sen enempää, kuin joku muukaan ihminen.Raamattu on käännetty niin monta kertaa että eikö ensinäkin pitäisi tietää mitä alkuperäisessä hepreankielisessä käärössä on lukenut. Aika paljon nimittäin ne käännökset eroaa toisistaan. Ihan nää suomenkielisetkin.
Aivan alkuperäinen teksti on todennäköisemmin arameaa kun hepreaa, ja nykyiset käännökset perustuu luultavasti Septuagintaan.
Sen lisäksi on huomioitava että kieli muuttuu ajan myötä. Kukaan maallikko ei varmasti osaa lukea ja tulkita 2000 vuotta sitten kirjoitettua tekstiä kielellä jota kukaan ei enää puhu siinä muodossa, jos lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ylipäätään Jeesus oli pelastamassa Israelin kansaa, ei muita. Uskomatonta miten täällä Suomessakin on paljon ihmisiä jotka kuvittelee Jeesuksen jotenkin erityisesti olleen kiinnostunut meidän pelastamisesta...
Lähetyskäsky kuului, että kaikkeen maailmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Logiikka ei ole yleensä uskovaisten vahvimpia osaamisalueita. Aloituksesi jää tuulee huutamisen tasolle.
Sarkasmin ymmärtäminen se vasta vaikeaa onkin...
Vierailija kirjoitti:
Et ole pahemmin perehtynyt aiheeseen, mutta yhden lauseen perusteella sitten kuitenkin asian perustelet? Raamattu on laaja ja sieltä löytyy paljon Jeesuksen sanomaa. Ja apostolien sanomaa. No, minä en nyt kännykälläni jaksa hakea enempää sanomisia. Mutta joo, sinänsä, apostolien kirjeissä puhutaan pakanakansoista, jotka sydämessään täyttävät rakkauden lain, ja pelastuvat vaikkeivat tietäisikään Jeesuksesta.
”.. jotka sydämessään täyttävät rakkauden lain, ja pelastuvat vaikkeivat tietäisikään Jeesuksesta”
Missä kohtaa näin sanotaan??
Vierailija kirjoitti:
Minun tulkintani mukaan se "pelastaminen" tarkoittaa hyvän yhteiskunnan rakentamista tuleville sukupolville, joissa se ihmiskunnan "iankaikkinen elämä" on. Täällä siinä on onnistuttu huomattavasti paremmin kuin mitä Israelin kansa on saanut aikaan.
Muistan jotenkin hämärästi kiinnittäneeni lapsena jotenkin huomiota samaan. Mutta en saanut hahmotetuksi, mikä siinä puheessa on tulkittu päin persetttä. Mutta se on se, etteikö muillakin tavoilla pelastuisi.
Siis siinä sadussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin vai tarkoitat, että joku, joka ei usko, myöskään ei kuole? No, niinpä. Ei kuolekaan. Sen enempää, kuin joku muukaan ihminen.Raamattu on käännetty niin monta kertaa että eikö ensinäkin pitäisi tietää mitä alkuperäisessä hepreankielisessä käärössä on lukenut. Aika paljon nimittäin ne käännökset eroaa toisistaan. Ihan nää suomenkielisetkin.
Aivan alkuperäinen teksti on todennäköisemmin arameaa kun hepreaa, ja nykyiset käännökset perustuu luultavasti Septuagintaan.
Sen lisäksi on huomioitava että kieli muuttuu ajan myötä. Kukaan maallikko ei varmasti osaa lukea ja tulkita 2000 vuotta sitten kirjoitettua tekstiä kielellä jota kukaan ei enää puhu siinä muodossa, jos lainkaan.
Niinpä. Koraani on kyllä kieltämättä aika ihmeellinen teos ihan puhtaasti tieteellisestikin ajatultuna. 1400 vuotta vanha ja ihan sujuvasti ne kaikki arabiankielen taitoiset sitä lukee.
Tuskinpa on maailmassa ainuttakaan toista yhtä vanhalla kielellä kirjoitettua kirjaa jota lukutaitoinen lapsikin ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sarkasmin ymmärtäminen se vasta vaikeaa onkin...
Liekö yhtä vaikeaa kuin ymmärtää mitä termi "sarkasmi" ylipäänsä tarkoittaa.