Miten semmosen REALISTISEN päivärutiinin saa aikaan? /vrt supernanny
Siis se Supernannyhan - ja muutenkin kaikki oppaat - aina suosittelee semmosta hyvää rutiinia perheeseen.
Mä en saa millään mahtumaan kaikkea yhteen päivään, jos oikeasti pitäisi aina paljon ulkoilla ja laittaa terveellistä ruokaa ja pitää ruoka-ajoista kiinni jne.
Kommentit (33)
klo 7 herätys
- kenen herätys, lasten vai äidin? Mä tartten tunnin omaa aikaa aamulla käydä ehkä suihkussa, pukea, ehkä föönata hiukset, meikata.
klo 8 aamupala
klo 9 -11 ulkoilu
- missä välissä siistin keittiön, aamupalan laitto ja keittiön siistiminen vie kyllä yli tunnin ja lasten pukeminen ja peseminen ja ulos laitto...
klo 11-12 ruokailu
- ja mistä se ruoka ilmestyi tähän, jos oltiin 11 asti ulkona??
klo 12-14 päiväunet
klo 14-15 välipala
klo 15 iltaulkoilu, jos ulkoilette tai sisällä leikkimistä
klo 16.30 ruokailu
- ja jälleen millon teen sen päivällisen, valmistus kestänee 1-1,5 h riippuen onko uuniruoka vai ei
klo 17 -18 lasten tv
klo 18 ailtaleikkimistä
- ja millon käydään kaupassa ja ostoksilla, niitä reissujakin tehdään muutaman kerran viikossa mielellään koko perheenä yhdessä, niihin menee marketissa / ostoskeskuksessa pari kolmekin tuntia jos hoidetaan asioitakin samalla
klo 19 iltapala
klo 20 nukkumaan
Mä taidan olla jotenkin uusavuton vai???
Sitten pitäs vielä mahduttaa mukaan esim.
- äidin liikunta-aikaa n. 3 x 2 h viikossa (kuntosali tms.)
- äidin jatko-opinnoille aikaa
- isällekin jotain omaa aikaa
- kahden ison koululaisen vaatima aika läksyihin ja muuhun (toinen on ongelmanuori joten tarttis oikeesti PALJON vanhempien aikaa)
- siivotakin pitäs, pestä pyykkiiä (pesen 1-2 koneellista/pv), silittää...
ap
t. nro 2
ps. sovella sopivaksi
ps. lapseni heräsivät klo 6- rytmi toi RAUHAA JA MINULLE OMAA AIKAA
T. NRO 2
(ps. olen ammattikasvattja)
että meidän perhe on toivoton aamu-unikeko.
Esim.meidän 2-v. HALUAA nukkua aamulla pitään (jos ei mene hoitoon).
Nyt eilen nukkui klo 11:00 asti! (meni nukkumaan 23-24 aikaan kun ei nukahtanut aiemmin)
Murkut nukkuu iltapäivään.
ap
(tää siis tietty poikkeusta näin kesällä ja lomalla, mutta tämmönen ois meidän luontaista rytmiä varmaan...)
Ruoat voi tehdä valmiiksi vaikkapa edellisenä iltana.
mutta siis oikeesti - kun lapsi lopulta nukkuu, niin alkasin illalla väsyneenä tekemään tuntikausia jotain ruokia vai??
siksi toisekseen, meillä ei melkein kukaan halua syödä lämmitettyä ruokaa. (Ei varsinkaan murkut, enkä tykkää itsekään.) Joten semmonen menee sitten pian roskiin.
ap
Ruoat voi tehdä valmiiksi vaikkapa edellisenä iltana.
Ruokien tekoon ei todellakaan mene tuntikausia kun vaan miettii vähän mitä tekee kulloinkin.
että koko perhe väkisin rynnistää sinne ruokakauppaan jos kerran tuntuu että aika ei riitä kaikkeen. Ja päiväuniaikaan voi tehdä ruokia, opiskella, siivota.. Kone pesee pyykit vaikka aamupalan aikana. Ja meneekö sulla itellä tunti syömiseen? Vaikka lapset vielä oliskin aamupalapöydässä, sinä voit häärätä muuta, vaikka valmistella sitä lounasta. Ja vanhempien oma aika vuoronperään illalla ruokailun jälkeen. Ei siinä iltapala yms. touhussa kahta aikuista aina tarvita.
Mäkään en TODELLAKAAN ala vääntämään mitään ruokia sitten kun lapset nukkuu. Kyllä se aika on pyhitetty omalle levolle ja yhteiselle ajalle miehen kanssa.
t: ei supermamma mutta suht näppärä kuitenkin
jos sais miehenkin sitoutumaan.
Mutta vk-loppusin mies sotkee kaikki systeemit mitä oon joskus yrittäny rakentaa, sillon tehdään ihan muita juttuja (pitkiä aamuja, aikuisten päiväunia, shoppailureissuja...)
Ja iltasin töitten jälkeen mies haluu vaan löhöö sohvalla, joten en saa siltä aina apuja - ja jos se jaksaa tehdä jotain mulla on aina valmiina pitkä lista remontti- yms. juttuja sitä varten. :-)
Päikkäriaikaan kuvittelin että itsekin voisin nukkua :-).
Ja siis tulossa on vauva, eli jään kohta kotiäidiksi vauvan ja n. 3-v:n kanssa eli jotain systeemiä kai pitäs kehittää ... että ehdittäis aina puistoon ja kerhoon jne.
ap
klo 7 herätys
- kenen herätys, lasten vai äidin? Mä tartten tunnin omaa aikaa aamulla käydä ehkä suihkussa, pukea, ehkä föönata hiukset, meikata.*** JOSPA koittaisit vähän sutjakkaammin suoriutua? Meidän lapset heräävät n. klo 7 aikoihin aina, ei siinä enää sitten putsata, puleerata ja suihkutella tuntikausia.
klo 8 aamupala
klo 9 -11 ulkoilu
- missä välissä siistin keittiön, aamupalan laitto ja keittiön siistiminen vie kyllä yli tunnin ja lasten pukeminen ja peseminen ja ulos laitto...***Klo 7-8 välissä sinulla on aikaa valmistella aamiaista, klo 8 se on valmis. Aamiaistarvikkeiden kaappiin laittamisessa ja tiskikoneen täyttämisessä ei kai kovin kauan mene aikaa? Voit tähdätä vaikkapa ulos lähtemiseen n. 9.30, niin siinäkin on jo aikaa. Jos lapsesi ovat pienet, tulkaa jo sitten takaisin tunnin päästä - eli klo 10.30.
klo 11-12 ruokailu
- ja mistä se ruoka ilmestyi tähän, jos oltiin 11 asti ulkona??****Ei kai nyt hyvänen aika lasten kanssa saa tuntia ruokailuun tuhrattua? Vaikka niitä olisi kaksikin. Jos tulette sisälle klo 10.30, niin eiköhän klo 11.30 voi jotain helppoa ja nopeaa olla edessä. Puolivalmisteita kannattaa käyttää, kun niitä kerran on.
klo 12-14 päiväunet
***Tässä ehdit hyvin (jos lapset nukkuvat) siivota, pestä pyykkiä, laittaa tiskiä, lukea lehtiä - ja valmistella välipalaa & iltaruokaa.
klo 14-15 välipala
klo 16.30 ruokailu
- ja jälleen millon teen sen päivällisen, valmistus kestänee 1-1,5 h riippuen onko uuniruoka vai ei***No sen voi tietysti tehdä lasten päiväuniaikana. Ja jättää uuniin jälkilämpöön ulkoilun ajaksi.
klo 17 -18 lasten tv
klo 18 ailtaleikkimistä
- ja millon käydään kaupassa ja ostoksilla, niitä reissujakin tehdään muutaman kerran viikossa mielellään koko perheenä yhdessä, niihin menee marketissa / ostoskeskuksessa pari kolmekin tuntia jos hoidetaan asioitakin samalla***Miten teidän lapset kestävät jonkun 3h kauppakeskuksessa? Tehkää nämä asioinnit viikonloppuisin. Osa ostoksista tietysti tehdään joko aamu- tai iltaulkoilun yhteydessä.
klo 19 iltapala
klo 20 nukkumaanMä taidan olla jotenkin uusavuton vai???
Sitten pitäs vielä mahduttaa mukaan esim.
- äidin liikunta-aikaa n. 3 x 2 h viikossa (kuntosali tms.)
- äidin jatko-opinnoille aikaa
- isällekin jotain omaa aikaa
- kahden ison koululaisen vaatima aika läksyihin ja muuhun (toinen on ongelmanuori joten tarttis oikeesti PALJON vanhempien aikaa)
- siivotakin pitäs, pestä pyykkiiä (pesen 1-2 koneellista/pv), silittää...ap
Klo 19 jälkeen ehdit sitten auttamaan isoa koululaista. Sen jälkeen voit rauhassa silittää, siivota ja muuta.
Harrastustesi aikana tietysti isä on lasten kanssa ja tekee sen, minkä sinä tekisit jos olisit kotona. Kovin suuriin henkeviin ponnistuksiin eivät monet äidit kykenekään lasten kanssa silloin, kun ovat kotona. Poikkeuksena tietysti jotkut harvat, jotka vaikka kirjoittavat väitöskirjaa lasten kontatessa kintuissa.
Jos joustaisit noista pitkistä suihkutteluista, föönäyksistä, meikkauksista ja muista, niin sinulle jäisi aikaa enemmän päivän eteenpäinviemiseen. Mä en muuten tunne ainuttakaan pienen lapsen äitiä, joka pystyisi käymään jopa 3 kertaa viikossa salilla. Silittäminen on ihan omavalintainen kysymys, meillä sitä ei tehdä kuin pakon edessä.
Meillä kohta 4v ja 2v lapset. Heräävät viimeistään klo 9. Aamupalat syöty klo 9.30. Keittiö siistitty, pedit pedattu, vaatteet puettu klo 10. Lapset ulos. Itse käyn usein suihkussa ja laitan ruuan, ulos menen n.10.30. Klo 12 sisälle syömään, viimeistään 12.30. Sen päälle luetaan muutama kirja ja sitten on päiväunet. Lasten unien aikaan joko nukun itsekin tai sitten laitan iltaruuan valmiiksi. Lapset herää viimeistään klo 15. Välipala ja taas pihalle, jos ilma sen sallii. Päivällinen yleensä klo 17. Sen jälkeen takas pihalle, vanhemmilla kaupassa käyntiä (emme missään nimessä mene koko perhe yhdessä), ulkohommia (talon rakennus kesken yms.) Sisälle viimeistään klo 20, iltapesut, iltapalat ja lapset nukkumaan klo 21. Jossakin välissä päivää pyykkikone hurisee, imuroin yleensä päivittäin keittiön ja eteisen ja leivon viikottain jotain. Homma toimii erittäin hyvin.
klo 8 about heräiltiin.. laitoin videot ja menin suihkuun
klo 9: ään sain aamiaisen pöytään.
klo 10 ulos tai kerhoon (ja tämä on oikeesti must, kaikki menee paremmin kun ulkoilee)
klo 11 sisään
klo 11.30 lounas pöydässä, usein esim hernekeittoa, saarioisten maksista, eilisten tähteitä tai puuroa tms helppoa.
klo 12-14 unoset jonka aikana mä siivosin klo12.-12.30 ja loput puoltoista tuntia vedin lonkkaa
klo 14-16 oli oikeastaan heräilyä, vaihettiin vaippaa ja valmisteltiin ruokaa
klo16 ruoka koko perheellä
klo 17-18 ulkoilua koko perheellä
klo 19 jotain pientä iltapalaa ja iskä vie pennut nukkumaan. siistin keittiön ja laitan ehkä pyykit.
klo 19.30-23.00 äitin ja isän hellät hetket...
toi olikohan 12:n rytmi alko jo kuulostaa siltä että saattais jotenkin meilläkin toimia...
Pari kommenttia
- meidän lapset TYKKÄÄ olla kaupoissa, 2-v. aina pyytää kauppaan, shoppailu on meidän perheen "harrastus" :-) ja siksi tehdään mielellään yhdessä, voidaan neuvotella hankinnoista samalla
- oikeesti mulla voi mennä 1,5:kin tuntia töihin lähdössä jos käyn suihkussa ja föönaan hiukset enkä mä mitenkään pitkään suihkuttele vaan mahd. ripeeseen. Oon kyllä valmis minimoimaan omat aamutoimet, mutta PAKKO olla jotain aikaa aamupesuihin, vähän hiustenlaittoon ja ees VÄHÄN meikkiä kun oon niin ruma :-(. Ainakin 0,5 h tarttee, luulen.
ap
on aikaa iltaisin. Kaikkeen hommaan ei tartte kahta aikuista. Toinen voi harrastaa ja toinen hoitaa silloin lapset ja kodin. Yksinkertaista.
Kuulostaa realistiselta, ei miltään superäitikouhkaukselta.
t: se ei supermamma
meidän lapset ei oo ikinä nukkunut 12,5h yöunia + 2h päiväunia...
tuo 14 oli "hauska" :-), täytyis melkein laittaa muistiin...
Ehkä mä heti kuvittelen olevani jotenkin SUPERTEHOKAS jos saan jonkun rytmin vietyä läpi.
En enää edes muista miten pärjäsin kun nykyiset murkut oli pieniä, 1-v. ikäerolla - ja sillon mä aina laitoin itse ruokaa (nykyään yritän teettää sen aina miehellä).
Ja OPISKELIN samaan aikaan, aina iltasin kouluun ja päivät tein läksyjä lastenhoidon lomassa.
Käsittämätöntä.
Mutta varmaan siksi noista lapsista tulikin ihan häiriintyneitä murkkuja..... ainakin toisesta.
ap
sä kuulostat tosi symppikselta! Tsemppiä sulle rytmeihin :)
Mullakin kohta teinejä ja pieniä... Ihqun haastavaa ;)
jonkin sortin rutiini päivissä. Nykyään kun lapset on isompia ei ole enää niin tarkkaa mutta pääsääntöisesti kuvio menee näin. Kellonajat voi jokainen lisätä itse.
Herätys ja aamupala. Hesari ja suihku.
Lapset pesulle.
Tiskit ja keittiön siivous.
Ulos.
Sisään laittamaan ruokaa.
Päiväunet. Äidin omaa aikaa.
Välipala.
Siivousta, kotitöitä jne.
Ulos.
Sisään laittamaan päivällistä. Mies kotiin ja äiti lenkille, omille asioille jne.
Mies kauppaan. Ei ikinä käydä koko perheen voimilla kaupassa, ja mies hoitaa noin parin päivän ruuat kerralla. Kaupassa käydään max. 2 kertaa viikossa.
Iltapala ja lapset pesulle ja nukkumaan. Aikuisten yhteistä aikaa, mies lenkille tms. television katselua...
klo 7 herätys
klo 8 aamupala
klo 9 -11 ulkoilu
klo 11-12 ruokailu
klo 12-14 päiväunet
klo 14-15 välipala
klo 16.30 ruokailu
klo 17 -18 lasten tv
klo 18 ailtaleikkimistä
klo 19 iltapala
klo 20 nukkumaan