töissä liian vähän tekemistä - otanko pomon kanssa puheeksi vai en?
Onko muilla kokemusta samasta? Pari kertaa vuodessa on muutaman kuukauden jakso tiiviimpää työskentelyä mutta kuitenkaan ei kerry ylityötunteja, hommat ehtii hyvin hoitaa työajalla. Muuten, ja erityisesti koulujen loma-aikoina, ei kerta kaikkiaan ole riittävästi hommia. Päivän työt olen usein tehnyt jo tunnissa tai parissa, ja loppupäivä meneekin sitten kyllästyessä. Meitä on useampi jotka tekee samaa hommaa, en kehtaa kysyä muilta onko heillä sama juttu. Ottaisinko puheeksi?
Kommentit (52)
Ehkä ei kannata ottaa. Voit joutua jonkinlaiseen kiusatuksi.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, kuinka moni kannustaa lorvimiseen! Minä ainakin ottaisin asian puheeksi. Jos joku tulee potkituksi ulos, niin tuskin se joka kykenee tuottavampaan työhön.
Onnittelut sinun työkavereillesi! Mahdat olla mahtava kollega..
Älä ota puheeksi. Etsi itsellesi sivuhomma, jota voit tehdä työajalla etänä. Itse toimin näin ja myöhemmin tästä sivuhommasta syntyi oma yritys ja olen sillä tiellä ja tulotaso on selkeästi noussut.
Jos alkais tylsistyttämään niin siinä vaiheessa pitää tehdä luppoajalla jotain hyödyllistä! Mutta jokainen tietysti tyylillään. Itse hoitaisin varmaan jotain tärkeitä omia hommia jos aikaa jää. Kaikkea mitä vaan keksii.
Tämä 30% maininnut vielä jatkaa, että olen myös alkanut keksiä, mitä vielä voisi tehdä. Vaikka ei olisi kiirekään asialla. Mutta mistä voisi olla hyötyä tulevaisuudessa.
Kummasti myös tuntuu, että työntekijöiden puhelimen käyttöä työaikana ei kytätä ihan tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Jos alkais tylsistyttämään niin siinä vaiheessa pitää tehdä luppoajalla jotain hyödyllistä! Mutta jokainen tietysti tyylillään. Itse hoitaisin varmaan jotain tärkeitä omia hommia jos aikaa jää. Kaikkea mitä vaan keksii.
Mutta jos ei pysty, kun kuitenkin on valvonnan alaisena. Koneen ääressä täytyy näyttää siltä, että tekee töitä.
Minulla oli joskus tällainen työ. Pomo ihan sanoikin, että täällä voi vaikka kutoa tai lukea kirjaa. Ehdotin, mitä voisin lisäksi tehdä, mutta niitä tehtäviä ei annettu minulle toisesta yksiköstä.
Aloin opiskella verkossa avoimessa yliopistossa ja näytin kiireiseltä sen vuoksi. Olin ainoa työpaikallani.
Sitten valitin ettei ole tarpeeksi tekemistä niin siirsivät minut toiseen yksikköön, missä oli natsipomo. Kaduin siirtoani. Eli älä sano mitään pomollesi!
Vierailija kirjoitti:
Tämä 30% maininnut vielä jatkaa, että olen myös alkanut keksiä, mitä vielä voisi tehdä. Vaikka ei olisi kiirekään asialla. Mutta mistä voisi olla hyötyä tulevaisuudessa.
Kummasti myös tuntuu, että työntekijöiden puhelimen käyttöä työaikana ei kytätä ihan tasapuolisesti.
Kyllä sitä tosiaan oppii hidastamaan tahtia ja laiskistuu. Mutta jos on yrittänyt saada lisää työtä päiviin, että ne olisivat mielekkäämpiä, mutta silti ei mitään positiivista sillä saralla tapahdu, niin minkäs teet.
Aika pitkään sitä apuaan jaksaa tarjota, kunnes huomaa, että ei sitä kukaan halua 😅
Sitten sen lusmuilun taidon oppii viimein ja eikä lisätöitä enää edes kaipaa.
Mutta ei se mitenkään hyvä juttu ole työntekijänä. Jotenkin koko elämä käy sitten puoliteholla, kun on 8h yrittänyt tehdä töitä mahdollisimman hitaasti.
Minä olen tällä hetkellä kuin Jack Torrance Overlook-hotellissa. Kirjoittelen proosaa ja lyriikkaa ja välillä flippailen täällä itsekseni. Kirveskin tuolla varastossa on, mutta vielä en ole sitä hakenut. Palkka on kuitenkin varsin hyvä annettuun työpanokseen nähden, joten menköön näin edelleen.
Sama juttu pomollasi, hänkin pyörittelee peukaloitaan. Paras ettet sano mitään.
Ei kaikki voi olla diplomaatteja, poliitikkoja, sotilaita.
Vierailija kirjoitti:
Et tietenkään sano mitään! Et kai ala syömään omaa leipääsi. Keksi tekemistä, pyöri netissä jne. niin minäkin teen :D
Tämä juuri. Älä hemmetissä sano mitään.
Mä meen joskus kysymään työkaverilta että tarviiko se apua jossain. Yleensä jotain on ja tekemistä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Itse harjaantunut hidastelemaan töissä. Pystyisin tekemään ainakin 30% enemmän töitä, mutta tilauksien määrä vaikuttaa suurimmaksi osaksi työtehtävien määrään. Esimies on antanut ymmärtää, että käsien pitää liikkua ja somettaa ei saa työajalla. Ja jos tilauksia tuleekin yhtäkkiä enemmän, tämä alkaa harkita uutta työntekijää mun rinnalle, koska en muka selviäisi isommasta tilausmäärästä. Minulta kysymättä. Kerran jo kävi näin, ja lopulta tämä uusi sai kysellä multa niitä lisähommia, ja sitten mullakin hommat väheni, kun piti jakaa omiaan. Oli hänellä onneksi muitakin töitä, mitä minun ei sitten tarvinnut hoitaa.
En ole korvaamaton, mun työt pystyy hoitamaan joku muukin kun siihen oppii. Mutta sitten jos uusi alkaa tehdä munkin hommia ja mokaa, niin mun syyksi katsotaan..
Älä jaa omia hommia, jos niitä on sinulla sopivasti ja saat toisen mokat niskoillesi.. Pomollesi tulee väärä kuva työtaidoistasi. Nykytilanteessa kannattaa tehdä työt mahdollisimman hyvin ja huolellisesti. Ne, joilla on vakituinen kokopäiväinen työ, ovat erittäin onnekkaita ja työstä kandee pitää kynsin ja hampain kiinni.
Laita uusi työparisi kysymään pomolta hommia niin pomollekin tulee oikea kuva työtilanteesta. Toisaalta työparisi saattaa olla pomojen nuoleskelijatyyppiä ja kertoo pomolle, ettei sinulla ole riittävästi töitä kokopäiväisesti. Näitä tyyppejä työelämässä riittää, jotka yrittävät kammeta jotain pois työpaikalta. Et kai halua menettää työtäsi ja uusi työparisi laitettaisiin tilallesi?
Julkisellahan työnteko on tuollaista. Sen takia porukka sinne hakeutuu. Ei pahemmin stressi paina.
Vierailija kirjoitti:
Julkisellahan työnteko on tuollaista. Sen takia porukka sinne hakeutuu. Ei pahemmin stressi paina.
Yllättävän stressaavaa kun ei ole hommia. Itse olen parhaimmillani pienessä kiireessä. Hidas tahti taas saa vireystilan laskemaan niin paljon, että on vaikea tehdä enää mitään kunnolla.
Korostan vielä, että olen pyytänyt mitä vain työtä päivien täytteeksi. Tehnyt paljon itsenäisesti töitä ja kehittänyt hommaa. Mutta jotenkin sitä vaan kyynistyy. Jotkut tietysti kukoistaa
Vierailija kirjoitti:
Hakeutuu? Aika moni ei ole hakeutut itse vapaaehtoisesti, tuskin kovin moni edes tehnyt minkäänlaista työhakemustakaan. Sinne PAKOTETAAN, manipuloidaan ja aivopestään omaa vapaata tahtoa vastaan tavalla tai toisella.
Näyttääkin olevan tärkeimpänä rekrykriteerinä, että mitä vähemmän haluaa sinne töihin niin sitä enemmän haluavat sinne töihin kyseisen henkilön. Jos taas itse vapaaehtoisesti hakef töitä sieltä niin taatusti ei varmana saa minkäänlaista työtä.
On tämmöinen tilanne itsellä. Ehkä puolet kuukaudesta tulee tehtyä ihan töitäkin, loppu menee lorvimiseen. Pakko kuitenkin olla tietokoneella, joten pelailen netissä, katselen sarjoja ym. Nyt aloitin koulutuksen, joka toivottavasti johtaa parempiin hommiin. Luulen että oon tehnyt tätä samaa duunia liian pitkään. Oon opetellut tekemään työt hitaammin. Toisaalta vihaan kiirettä. Oon kyllä tyytyväinen että edes on työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut myös yksityisellä joka on mitoittanut hommat kyllä ihan pieleen ja porukkaa on vuoroissa liiaksi asti. Mutta ihan varmasti on erittäin harvinaista näin päin.
Välillä on kaverilla tehtaalla hiljaista ja hommat vähissä, niin istuu vessassa somettamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut myös yksityisellä joka on mitoittanut hommat kyllä ihan pieleen ja porukkaa on vuoroissa liiaksi asti. Mutta ihan varmasti on erittäin harvinaista näin päin.
Välillä on kaverilla tehtaalla hiljaista ja hommat vähissä, niin istuu vessassa somettamassa.
Mielestäni tällaiset selvästi hiljaisemmat kaudet olisi hyvä aika vaikka patistaa porukkaa kuntosalille tai kävelymatolle tms.
Kahvihuoneessa voisi olla tarjottavia. Pientä lisäkoulutusta ergonomiasta ym.
Jos minä saisin järjestää jotain meidän työpaikalle, toisin sinne jumppamahdollisuuden. Ohjattua jumppaa näytöltä nonstop uimahallien vesijumpan tyyliin. Kävelymatto, ehkä kuntopyörä myös.
Näitä saisi sitten käyttää työpäivän tauottamiseen.
On kyllä kuluttavaa, jos työpäivissä ei ole suht selkeää rakennetta ja riittävästi tekemistä. Aika ei kulu millään, mutta ei voi myöskään viihdyttää itseään.
Pomon puoleen kääntyminen ei ole auttanut.